Så hur tycker du det borde fungera? Vad är tiden företaget har på sig? Vad tycker du borde hända om företaget låter bli att svara?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Företaget känner till att en konflikt finns, särskilt som konsumenten måste ställa sitt krav på företaget innan hen kan anmäla det. Om företaget nonchalerar klagomål från kund kan det såklart bli problem när det får en anmälan på sig. Men ett bra företag tar klagomål på allvar.

Hur lång tid har företaget på sig att svara ARN? På deras sida ser jag ingenting om svarstiden. Du säger att den är kort.

Företag har krav på sig att sköta många saker korrekt. En ARN anmälan borde givetvis prioriteras. Om de har dokumenterat som de är skyldiga att göra kan det inte vara så svårt att få iväg ett svar.
 
T
Karlia Karlia skrev:
Företaget känner till att en konflikt finns, särskilt som konsumenten måste ställa sitt krav på företaget innan hen kan anmäla det. Om företaget nonchalerar klagomål från kund kan det såklart bli problem när det får en anmälan på sig. Men ett bra företag tar klagomål på allvar.

Hur lång tid har företaget på sig att svara ARN? På deras sida ser jag ingenting om svarstiden. Du säger att den är kort.

Företag har krav på sig att sköta många saker korrekt. En ARN anmälan borde givetvis prioriteras. Om de har dokumenterat som de är skyldiga att göra kan det inte vara så svårt att få iväg ett svar.
Vi kan vända på frågan , jag fick en kund som sa rakt ut när jobbet var klart att han kan inte betala, jag gick via KRF där han bara skrev efter delgivning som tog 4 månader att han betalt beloppet i sin helhet, Vad sa jag? KRF med det uttalandet har han bestridit fakturan , inga konto besked frågades efter ingenting om han hade betalt eller något , utan blev en rättssak direkt , väl i tingsrätt så vägra han besvara tingsrätten, utan delgivning igen, tog yttligare 4 månader, sedan innan första möte med tingsrätten betala han in belopp, tog 1,5 år jag fråga domaren varför får jag ingen hjälp? han svara lugnt , ditt ärende har inte prioritet fast beloppet var över 100:-tusen kronor , vi har dessa köer just nu.
Låt oss då leka med tanken han hade djävlats lite med att lägga in det som ärende till ARN, då hade jag förmodligen hamnat även hos dom , att detta är mitt fel, fast jag gjort alla rätt , men så fungerar vårt rättssystem idag , köer är för långa , företagare prioriteras inte. men du ska ändå svara till ARN på kort tid fast du inte behöver göra det till självaste tingsrätten , är det rätt?
 
T Takläggare skrev:
Vi kan vända på frågan , jag fick en kund som sa rakt ut när jobbet var klart att han kan inte betala, jag gick via KRF där han bara skrev efter delgivning som tog 4 månader att han betalt beloppet i sin helhet, Vad sa jag? KRF med det uttalandet har han bestridit fakturan , inga konto besked frågades efter ingenting om han hade betalt eller något , utan blev en rättssak direkt , väl i tingsrätt så vägra han besvara tingsrätten, utan delgivning igen, tog yttligare 4 månader, sedan innan första möte med tingsrätten betala han in belopp, tog 1,5 år jag fråga domaren varför får jag ingen hjälp? han svara lugnt , ditt ärende har inte prioritet fast beloppet var över 100:-tusen kronor , vi har dessa köer just nu.
Låt oss då leka med tanken han hade djävlats lite med att lägga in det som ärende till ARN, då hade jag förmodligen hamnat även hos dom , att detta är mitt fel, fast jag gjort alla rätt , men så fungerar vårt rättssystem idag , köer är för långa , företagare prioriteras inte. men du ska ändå svara till ARN på kort tid fast du inte behöver göra det till självaste tingsrätten , är det rätt?
Jag tror du har missuppfattat ARNs funktion och kompetens. Att du har haft en kund som inte betalt fört utfört jobb har inget med ARN att göra. Har du gjort allt rätt så spelar det ingen roll att kunden lägger in ett ärende till ARN, men du måste svara för annars finns en risk att ARN enbart går på kundens uppgifter som självklart kan vara felaktiga och det blir ett felaktigt beslut. Har du avtal och allt finns dokumenterat har kunden inget att hämta hos ARN. Men du måste lägga några minuter på att skicka över dokumentationen. Samma gäller ju om det blir en domstolsförhandling, skickar du inte in någon dokumentation så har du inget att hämta.

Jag anar att du är bitter över hanteringen av kunden som inte ville betala och du behövde dra kunden till tingsrätten. Men det har ju inget att göra med att det finns en oberoende instans med kompetenta personer som kan lösa tvister innan det behöver gå till domstol. I ditt fall så skulle troligen ARN utan tvekan dömt till din fördel om uppgifterna stämmer så jag förstår verkligen inte din aversion mot ARN
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
T Takläggare skrev:
Men som ni ser så har ARN en diktatorisk fråge ställning , får dom inte svar så döms ärendet till konsumentens fördel direkt ,
Nej, ARN dömer på konsumentens underlag men det innebär inte att konsumenten får rätt utan det inträffar att ARN anser att konsumenten har fel ändå i sak.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
B
T Takläggare skrev:
Men som ni ser så har ARN en diktatorisk fråge ställning , får dom inte svar så döms ärendet till konsumentens fördel direkt , vid avancerade fall behövs mer tid, näringsidkaren behöver mer tid , dels för att ev räta till felet, samt förstå vad som hänt, samt ta sin egen ställning till fallet, men ARN ger inte den möjligheten , dom vill ärendet ska avslutas så snabbt som möjligt . ger inte företaget en juridisk underlag så förlorar företaget som ni nu kunde läsa under paragraf 2 , med ev skadestånd belopp .
Nja... Får de inge svar så utgår de från det konsumenten skriver är sant och använder det i beslutet. Kan nog tänka mig att det finns fall (om än väldigt få) där konsumenten kommer med anmälningar som är helt uppåt väggarna och döms till konsumentens nackdel utan att näringsidkaren svarat.

Dessutom verkar ju näringsidkare sköta sig ganska bra, för 2019 dömdes 60% till näringsidkaren fördel.
https://www.arn.se/om-arn/statistik/
 
  • Gilla
kimse944 och 3 till
  • Laddar…
Så för att ett ärende där du till slut fick rätt efter process via fogden och tingsrätt tog för lång tid så är du emot ett skiljedomsinstitut som delvis finns för att lätta på bördan för tingsrätterna. Har jag förstått det rätt då @Takläggare?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
T
B breakman skrev:
Nja... Får de inge svar så utgår de från det konsumenten skriver är sant och använder det i beslutet. Kan nog tänka mig att det finns fall (om än väldigt få) där konsumenten kommer med anmälningar som är helt uppåt väggarna och döms till konsumentens nackdel utan att näringsidkaren svarat.

Dessutom verkar ju näringsidkare sköta sig ganska bra, för 2019 dömdes 60% till näringsidkaren fördel.
[länk]
Det man kanske ska förstå med ARN är att dom bara skickar mail, dom tar inte kontakt på något annat sätt, ARN gör ingen bakgrundscheck om ens mail adressen verkligen stämmer , så många företag får inte ens veta om anmälan till ARN , där mail kan sorteras direkt till skräppost , som företagare får man massor av olika mail från säljare, reklam osv och måste sorteras , där även ett mail från ARN lätt åkt vidare till skräpposten , eller så lätt att anmälaren gav fel mail helt enkelt.
Neder kopierat från ARN hur dom tar kontakt med företaget.

3. Bevaka företagets post och e-post


Vi kommunicerar med företaget via den e-postadress som anmälaren angett. Vi gör ingen kontroll i bolagsregistret. Om vi inte får något svar avgör vi ärendet ändå, vilket innebär att konsumenten får vad hen begärt. Det är viktigt att företaget kollar alla e-postbrevlådor, inklusive skräpposten.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Fairlane
T Takläggare skrev:
Tycker ARN ska vara mer som kronofogden , skickas en faktura dit så kan man lätt överklaga den med att hänvisa till tvist och då backar KF , då får man varken anmärkning eller annat tills tvisten är löst .Kronofogden begär inga bevis eller något , utan accepterar att dom då inte kan göra något utan hänvisar då vidare till domstol.

Min kompis jobbar på tillväxtverket, han tar många beslut, oftast helt själv i många ärenden, frågat om besluten kan tas annorlunda om den togs av hans kollega , ja självklart svarar han .jag gör min bedömning min kollega kan göra sin egen i exakt samma ärende, men för att han har ärendet så blir det hans beslut som gäller.

Samma med skatteverket, jag fick inte ihop en skatteuträckning , ringde upp handläggaren, hon gick snabbt igenom sin uträckning och i sin blindhet fick hon inte in felet hon gjorde, utan du får överklaga till nämnden, tur var hade jag min svärfar sittande i nämnden, fråga han om han kunde skatteuträckning, svar nej, hon kommer läsa upp den för oss , men var hon så blind att hon nästan lurade även mig som kan uträckning så kommer inte ni förstå?
Han gav mig en ide, ring en annan skattehandläggare, sagt o gjort , denna nya handläggare såg direkt felet jag lyfte fram, han bad återkomma, när han ringde upp igen så hade han redan rättat allt och betalat in överstående belopp.
Detta är bara en av många olika exempel jag fått gå ,för rätt beslut ska tas med skatteverket.

Ja detta var lite av mina erfarenheter av att beslut kan tas på mycket vaga grunder, personerna som tar dom har inte alltid rätt , oftast tas dom av bara en persons uppfattning , som alla människor så kan dom ha en dålig dag och deras jobb blir inte rätt utfört.

Och ARN är inte bättre än tillväxtverket eller skatteverket , så därför ska dom inte blanda sig in i en tvist, utan hålla sig inom resor, möbler ,allmänna reklamationer.där kan dom göra en skillnad,
Gäller väl samtliga områden då?
Jag misstänker natt även två takläggare kan fatta olika beslut om hur man ska göra något, eller två elektriker, eller två programmerare.

Om företaget inte vill visa sina kort i ARN så kan de väl dra det till ingsrätten innan man väntat in beslut från ARN?
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Gäller väl samtliga områden då?
Jag misstänker natt även två takläggare kan fatta olika beslut om hur man ska göra något, eller två elektriker, eller två programmerare.

Om företaget inte vill visa sina kort i ARN så kan de väl dra det till ingsrätten innan man väntat in beslut från ARN?
Som jag gjort förut och jämfört ARN med försäkringskassan , ju mer jag läser hur ARN arbetar och tar sina beslut så förstår jag att Arn är värre än försäkringskassan ,Vare sig företaget ens fått informationen om anmälan eller inte så gäller deras beslut, och går inte att överklaga. vilket måste göra ARN till Sveriges mest diktatoriska nämnd.

Även detta från ARN:s hemsida

ARN:s beslut kan inte överklagas
Nämndens beslut kan inte överklagas vare sig nämnden godtagit, avslagit eller avvisat konsumentens krav.
 
Fairlane
Jag är ändå en skillnad mellan att företaget inte får kännedom om att ett ärende är på väg att avgöras i ARN och att de vet det men inte vill lämna ut uppgifter för att se vill driva det i tingsrätten. Är det det senare så ser de helt enkelt till att ta det till tingsrätten och meddela det till ARN. Sitter man vara tyst får man lite skylla sig själv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Som jag gjort förut och jämfört ARN med försäkringskassan , ju mer jag läser hur ARN arbetar och tar sina beslut så förstår jag att Arn är värre än försäkringskassan ,Vare sig företaget ens fått informationen om anmälan eller inte så gäller deras beslut, och går inte att överklaga. vilket måste göra ARN till Sveriges mest diktatoriska nämnd.

Även detta från ARN:s hemsida

ARN:s beslut kan inte överklagas
Nämndens beslut kan inte överklagas vare sig nämnden godtagit, avslagit eller avvisat konsumentens krav.
Du verkar inte ha förstått hur FK fungerar heller. Man betalar ut ersättning först när ärendet är avgjort, d.v.s. man kan inte dra in något som inte är beslutat.

Försäkringskassan har en klart mer likvärdig bedömning än läkarkåren som skriver intygen. Sen ändras praxis lite beroende på politikens vindar, och där har det styrts lite olika; Reinfeldt-regeringen med lagar, Persson och Löfven med målvärden och ministerstyre.
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är ändå en skillnad mellan att företaget inte får kännedom om att ett ärende är på väg att avgöras i ARN och att de vet det men inte vill lämna ut uppgifter för att se vill driva det i tingsrätten. Är det det senare så ser de helt enkelt till att ta det till tingsrätten och meddela det till ARN. Sitter man vara tyst får man lite skylla sig själv.
ARN gör ingen skillnad om man vunnit allt i tingsrätt som företagare, även om tingsrätten och ARN har haft samma underlag , deras beslut står ändå kvar, ARN är en diktator styrd enhet.
 
BirgitS
T Takläggare skrev:
ARN är en diktator styrd enhet.
Nej, det finns ingen diktator på ARN. Bakom varje beslut finns företrädare för företagssidan, företrädare för konsumentsidan och jurister specialiserade på relevanta lagar.

T Takläggare skrev:
ARN gör ingen skillnad om man vunnit allt i tingsrätt som företagare
ARN tar väl inte ens upp mål som redan har avgjorts i tingsrätten.

T Takläggare skrev:
Som jag gjort förut och jämfört ARN med försäkringskassan , ju mer jag läser hur ARN arbetar och tar sina beslut så förstår jag att Arn är värre än försäkringskassan ,Vare sig företaget ens fått informationen om anmälan eller inte så gäller deras beslut, och går inte att överklaga. vilket måste göra ARN till Sveriges mest diktatoriska nämnd.

Även detta från ARN:s hemsida

ARN:s beslut kan inte överklagas
Nämndens beslut kan inte överklagas vare sig nämnden godtagit, avslagit eller avvisat konsumentens krav.
Eftersom ARN bara kommer med rekommendationer och inget som företaget måste följa så behöver deras rekommendation inte överklagas utan det är bara för företaget att ignorera rekommendationen.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Vill man förstå @Takläggares perspektiv är det väl inte så svårt att se att han rimligen menar att ett beslut från ARN finns kvar även om det finns en dom från allmän domstol som fått laga kraft med motsatt innebörd.

Och det är väl sant om själva beslutet, men man blir väl bortplockad från svarta listan och beslutet ligger inte ute på ARNs webb om domstol kommit fram till något annat. Så i praktiken torde ett felaktigt ARN-beslut ha väldigt liten verkan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.