T
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det finns ingen diktator på ARN. Bakom varje beslut finns företrädare för företagssidan, företrädare för konsumentsidan och jurister specialiserade på relevanta lagar.


ARN tar väl inte ens upp mål som redan har avgjorts i tingsrätten.


Eftersom ARN bara kommer med rekommendationer och inget som företaget måste följa så behöver deras rekommendation inte överklagas utan det är bara för företaget att ignorera rekommendationen.
När man börja läsa fall ARN har så kan man börja undra hur diktatoriska dom verkligen är ?
Ta exempel med IKEA dom har flera hundra fall med ARN, Arn vunna fall går i denna riktning , där ARN kräver full utredning för att döma emot konsumenten .som exempel visar så gjorde ikea en utredning vad som gått fel, men tyvärr anser Arn att utredningen inte var komplett.

Klagomål: Kunden köpte i november 2005 en soffa av modell Klippan. Ett par månader senare märkte kunden att soffan inte tålde belastning på armstöden. Kunden vill ha en ny, felfri soffa alternativt att köpet ska hävas.

Ikea: Skyller på kunden. Hävdar att ”soffan har inte ett ursprungligt fel. Besiktning visar att möbeln använts felaktigt. Armstöden på en soffa är ingen sittplats.”

ARN: Ikea ska genast leverera en ny soffa till kunden. Skriver att ”Ikea har invänt att felet beror på åverkan men har inte lagt fram någon utredning som visar att felet inte funnits vid avlämnandet av soffan”.
 
Fairlane
Tja, trots det tipsar ändå Ikea om att man kan vända sig till allmänna reklamationsnämnden om man vill ha ett opartiskt utlåtande...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, trots det tipsar ändå Ikea om att man kan vända sig till allmänna reklamationsnämnden om man vill ha ett opartiskt utlåtande...
Men självklart vill dom göra rätt för sig, men man kan ändå inte låta bli och skratta lite när man läser fallen dom får ta från ARN, som denna hur rolig är inte detta fall? finns flera hundra liknande fall.


Keramikhäll

▸ Klagomål: Kunden köpte en keramikhäll och en insatsugn. När ugnen används blåser en kall och stark luftström på personen som står vid spisen. Kunden vill häva köpet och få 607 kronor i skadestånd.

Ikea: Motsätter sig kundens krav.

ARN: Ikea ska genast låta kunden häva köpet samt betala 607 kronor till henne i ersättning. ”Felet får anses vara av väsentlig betydelse för kunden.”
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Karlia
Du hittade ett fall i Aftonbladet från 2012. Enligt artikeln hade Ikea motsatt sig kravet, de hade hunnit svara med andra ord.
Vi vet inte bakgrunden, ARN, kunden och Ikea gör det. ARN anser att kunden har rätt.

Vad tycker du är fel med det?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
Karlia Karlia skrev:
Du hittade ett fall i Aftonbladet från 2012. Enligt artikeln hade Ikea motsatt sig kravet, de hade hunnit svara med andra ord.
Vi vet inte bakgrunden, ARN, kunden och Ikea gör det. ARN anser att kunden har rätt.

Vad tycker du är fel med det?
Tar bara exempel på hur ARN tar beslut , om det är en ny examinerad jurist eller om det ska vara Sverige elitens jurister som jobbar på ARN får betraktaren bedöma själv . min uppfattning av Arn stödjer det förstnämnda och att dom inte är opartiska i sina bedömningar.
 
BirgitS
Av de ärenden som ARN tog upp förra året så fick konsumenten rätt i 40 %. Det är alltså väldigt långt ifrån att ARN mer eller mindre alltid skulle ge konsumenten rätt. Däremot är hantverkare dåliga på att följa konsumenttjänstlagen och i den ärendegruppen får konsumenten rätt i 53 % av fallen. När det gäller försäkringar är det däremot bara i 8 % av fallen som konsumenten får rätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Karlia
T Takläggare skrev:
Tar bara exempel på hur ARN tar beslut , om det är en ny examinerad jurist eller om det ska vara Sverige elitens jurister som jobbar på ARN får betraktaren bedöma själv . min uppfattning av Arn stödjer det förstnämnda och att dom inte är opartiska i sina bedömningar.
Du har fått svar i tråden om hur ARN arbetar så det ska jag inte upprepa. Men du har utan bevis hängt upp dig på att det ska vara en nyutbildad jurist.

Jag har full förståelse för att det finns petiga konsumenter som begär för mycket och har fel. Som Birgits siffror ovan visar, konsumenten får inte alltid rätt.

De flesta företag respekterar ARNs beslut. Du gör det inte.

Som konsument väljer jag alltid företag som är registrerade, som har gott rykte och som inte finns med på svarta listan. Tre saker som visar mig att det är ett seriöst företag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Men som ni ser så har ARN en diktatorisk fråge ställning , får dom inte svar så döms ärendet till konsumentens fördel direkt , vid avancerade fall behövs mer tid, näringsidkaren behöver mer tid , dels för att ev räta till felet, samt förstå vad som hänt, samt ta sin egen ställning till fallet, men ARN ger inte den möjligheten , dom vill ärendet ska avslutas så snabbt som möjligt . ger inte företaget en juridisk underlag så förlorar företaget som ni nu kunde läsa under paragraf 2 , med ev skadestånd belopp .
Utan att veta så antar jag att ett företag som hör av sig till ARN och klart och resonabelt motiverar att de behöver mer tid på sig faktiskt får det.

Om de lägger en massa tid på att börja utreda när de fått anmodan från nämnden att svara i ärendet, utan att kommunicera med nämnden, då får de faktiskt skylla sig själva...
 
Här är en förteckning över de nyexade jurister som sitter som ordförande vid nämndmöten hos ARN:
  • Malin Bonthron (justitieråd)
  • Anders Eriksson (f.d. generaldirektör)
  • Jenny Hjukström (rådman)
  • Torgny Håstad (f.d. justitieråd)
  • Marcus Isgren (ordförande och chef för Allmänna reklamationsnämnden)
  • Christina Jacobsson (hovrättsråd)
  • Ralf Järtelius (hovrättsråd)
  • Sven Jönson (hovrättsråd)
  • Thomas Kaevergaard (hovrättsråd)
  • Bertil Kallner (f.d. chefsjurist)
  • Agneta Kornstrand (chefsrådman)
  • Anne Kuttenkeuler (hovrättsråd)
  • Gunnar Lavett (f.d. chefsrådman)
  • Karin Lindell (f.d. riksrevisor)
  • Lars Lundgren (f.d. chefsrådman)
  • Britta Ahnmé Kågerman ( ARN:s f.d. chef)
  • Dag Mattsson (justitieråd)
  • Anne Mellqvist (hovrättsråd)
  • Linda Mossberg Karlström (vice ordförande ARN)
  • Kenneth Nordlander (hovrättsråd)
  • Anders Norin (f.d. rådman)
  • Emma Regner (rådman)
  • Monica Björnfot Spaak (hovrättsråd)
  • Stefan Strömberg (f.d. lagman)
  • Per Sundberg (lagman)
  • Barbro Thorblad (f.d. generaldirektör)
  • Anna Täcklind (chefsrådman)
  • Birgitta Widebäck (f.d. hovrättslagman)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här är en förteckning över de nyexade jurister som sitter som ordförande vid nämndmöten hos ARN:
Vet inte hur mycket bevis jag ska behöva lägga fram till alla ARN fans, men här kommer då ett litet byggföretag som tog upp kampen mot ARN , där visa sig experterna inte alls finnas som alla försöker få det att framstå att ARN har. utan när det väl kommer till kritan så fanns det ingen expert på bygg inom ARN. men dom körde sin diktator stil ändå.

https://driva-eget.se/juridik/oskyldigt-uthangda-pa-arns-svarta-listan/
 
Karlia
Det finns de som är oskyldigt dömda för mord också. Innebär det att vi ska avskaffa domstol och fängelse? Flygplan kraschar, sjukhus felbehandlar..

Inget system är 100%, det finns alltid en risk för fel. Så länge misstag sker sällan och inget bättre alternativ finns så får viss felprocent accepteras.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
T Takläggare skrev:
Vet inte hur mycket bevis jag ska behöva lägga fram till alla ARN fans, men här kommer då ett litet byggföretag som tog upp kampen mot ARN , där visa sig experterna inte alls finnas som alla försöker få det att framstå att ARN har. utan när det väl kommer till kritan så fanns det ingen expert på bygg inom ARN. men dom körde sin diktator stil ändå.

[länk]
En vinklad artikel är väl inte mycket till bevis.
Ta och låna några nummer av Råd & Rön på något bibliotek så får du lite mer och bättre underlag.

Men däremot visar ju artikel med all tydlighet att företag kan få mycket lång tid på sig att lämna information till ARN, i det fallet två år.

Det står också att företaget presenterade mer underlag i tingsrätten än i ARN. Det var ju dumt av dem att inte presentera allt i ARN när de hade hela två år på sig.
 
  • Gilla
GreenYoda och 6 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
En vinklad artikel är väl inte mycket till bevis.
Ta och låna några nummer av Råd & Rön på något bibliotek så får du lite mer och bättre underlag.

Men däremot visar ju artikel med all tydlighet att företag kan få mycket lång tid på sig att lämna information till ARN, i det fallet två år.

Det står också att företaget presenterade mer underlag i tingsrätten än i ARN. Det var ju dumt av dem att inte presentera allt i ARN när de hade hela två år på sig.
Kanske du jobbar på ARN? kanske tar in information på liknande sätt som ARN. står klart och tydligt att dom anlitade en advokat som skötte informationen till ARN.
Kopierat från artikel!

För att försäkra sig om att hantera ärendet på rätt sätt anlitade bröderna en advokat som skötte all brevväxling med ARN. Under två års tid skickades olika utlåtanden och underlag till nämnden och bara brevväxlingen kostade brödernas firma närmare femtiotusen kronor.
 
  • Arg
Pangkakan
  • Laddar…
BirgitS
T Takläggare skrev:
Kanske du jobbar på ARN? kanske tar in information på liknande sätt som ARN. står klart och tydligt att dom anlitade en advokat som skötte informationen till ARN.
Kopierat från artikel!

För att försäkra sig om att hantera ärendet på rätt sätt anlitade bröderna en advokat som skötte all brevväxling med ARN. Under två års tid skickades olika utlåtanden och underlag till nämnden och bara brevväxlingen kostade brödernas firma närmare femtiotusen kronor.
Nej, jag jobbar inte på ARN.

Jag läste artikeln inklusive det du nu skrev. Men tydligen var inte advokaten tillräckligt bra eftersom företaget tog upp ytterligare saker i tingsrätten.
 
  • Gilla
Pangkakan och 2 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag jobbar inte på ARN.

Jag läste artikeln inklusive det du nu skrev. Men tydligen var inte advokaten tillräckligt bra eftersom företaget tog upp ytterligare saker i tingsrätten.
Haha nej jag bara visa att den advokaten skrev till på ARN var just en ny examinerad person, en som inte kunde bygg eller ens förstod vad advokaten la fram under 2 år, viket även visa sig senare att Arn inte hade. och ännu bättre visa sig i tingsrätten, sedan där Hovrätten avvisa ARN och kunden direkt utan att ens ta upp fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.