19 451 läst · 201 svar
19k läst
201 svar
Erfarenheter av ARN
Så här var mitt ärende:oscar_uppsala skrev:
Paxman:
Hej ARN. Det här företaget har gjort det här felet, därför vill jag ha tillbaka mina pengar.
ARN:
Eftersom delen har den här egenskapen avslår vi Paxmans begäran.
Paxman:
Fast det stämmer inte att delen har den egenskapen, därför vill jag att ni omprövar ert beslut. (Tydliga bilder och korrekt förklaring bifogas.)
Företaget:
Paxman har rätt, delen har inte den egenskapen. Vi vidhåller dock att vi inte gjort något fel och därför inte ska betala tillbaka något.
ARN:
Jaha...men då avslår vi Paxmans begäran av den här anledningen istället. Detta beslut går inte att begära omprövning på.
Ärendet avslutat.
Att erfarna och skickliga jurister/advokater/domare skulle tillåta att en "målsägare" behandlas på det sättet har jag väldigt svårt att tro. Speciellt som deras uppdrag är att ha privatkundens intresse i fokus.
Läs länken searayn la in. Du har helt enkelt fel i att det inte ska gå att ompröva ARNs beslut. Man får instruktioner för hur man gör när beslutet meddelas, så det är bara att följa dem...vilket jag gjorde.B Byggdjuret skrev:
Hej
Jag ropade in ett Garagetält på Containerrally från en oseriös försäljare för ett par år sedan.
Enligt annonsen och bild såg det ut att vara ett robust tält från shelter logic,
Men efter några månader kom det ett skräptält från kina. som inte höll vare sig samma form,färg, mått eller tjocklek på duken.180g/m² istället för utlovade 320g/m².
Jag fick inget svar från säljaren förrän jag hade kontaktat ARN.
och då låtsades de att de inte hade hört något från mig trots att de skrev från samma mailadress som jag skickat mina reklamationer till tidigare.
Affären gick i retur och jag fick pengarna tillbaks, Tack ARN..
Dessa säljare gjorde detta systematiskt då tre bekanta till mig oxå hade gått på denna nit.
En av dessa skickade oxå tillbaks. men ej de två andra som inte orkade tvista.
Kompisen som oxå tvistade hade börjat med att ifrågasätta deras hutlöst dyra fraktavgift som inte stod med i köpet annat än väldigt finstilt utan prisuppgifter, Stod att köparen själv ansvarade för att ta reda på vad det skulle kosta, vilket är helt omöjligt då inte man kan veta mått och vikt på paketet.
När jag frågade honom om han verkligen hade fått det tält han trodde att han beställt, upptäckte han att han hade fått exakt samma som jag, och var då inte intresserad alls av att behålla det.
PS. han köpte sedan ett kanonfint tält från Dancover i dannmark istället DS.
///BG
Jag ropade in ett Garagetält på Containerrally från en oseriös försäljare för ett par år sedan.
Enligt annonsen och bild såg det ut att vara ett robust tält från shelter logic,
Men efter några månader kom det ett skräptält från kina. som inte höll vare sig samma form,färg, mått eller tjocklek på duken.180g/m² istället för utlovade 320g/m².
Jag fick inget svar från säljaren förrän jag hade kontaktat ARN.
och då låtsades de att de inte hade hört något från mig trots att de skrev från samma mailadress som jag skickat mina reklamationer till tidigare.
Affären gick i retur och jag fick pengarna tillbaks, Tack ARN..
Dessa säljare gjorde detta systematiskt då tre bekanta till mig oxå hade gått på denna nit.
En av dessa skickade oxå tillbaks. men ej de två andra som inte orkade tvista.
Kompisen som oxå tvistade hade börjat med att ifrågasätta deras hutlöst dyra fraktavgift som inte stod med i köpet annat än väldigt finstilt utan prisuppgifter, Stod att köparen själv ansvarade för att ta reda på vad det skulle kosta, vilket är helt omöjligt då inte man kan veta mått och vikt på paketet.
När jag frågade honom om han verkligen hade fått det tält han trodde att han beställt, upptäckte han att han hade fått exakt samma som jag, och var då inte intresserad alls av att behålla det.
PS. han köpte sedan ett kanonfint tält från Dancover i dannmark istället DS.
///BG
Brukar inte vara det som är problemet, det man ska akta sig för är beslutet ni gjorde med den lilla bygg firman , tog år för dom att få upprättelse , samt en stor kostnad. resultatet kan liknas med skampålen .S searayn skrev:Jag är ledamot i ARN då är man inte anställd där. Vad gäller hantverkstvister så kan de lämpa sig för prövning i ARN men är det för omfattande tvister så bör de kanske prövas i en Tingsrätt om det är omfattande samt behövs muntlig bevisning tex. Ett tips är använd skriftliga avtal och Hantverkarfomuläret.
[länk]
När en myndighet utöver något sådant ska man välja andra alternativ , som jag sagt , vända sig direkt till tingsrätten , priset blir uppenbart lägre för företagaren , lite högre för konsumenten . men rättvisan blir enligt lag och det är det vi eftersträvar.
Lite det även domaren lärde mig, anmäl hit direkt.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 535 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 535 inlägg
Det är vad de uppger ja...men anledningen till att ARN existerar är för att enskild privatkonsument inte ska stå ensam mot företag. Vad jag vet kan inte företag inte vända sig till ARN ifall de anser att en privatkund gjort fel.B breakman skrev:
Så även om ARN påstår sig vara opartiska så är hela tanken att de ska hjälpa privatkunder. I mitt fall anser jag att de absolut var partiska till företagets fördel. Hade de motiverat sitt första avslag på något som byggde på korrekta fakta så hade jag accepterat det utan att tveka. När sedan omprövningen avslogs med en helt annan motivering så blev det rätt tydligt att de redan från början hade bestämt sig för att jag inte skulle få rätt.
Först måste du klaga till företaget , sedan Arn , så det går inte att bara skicka till Arn utan att först kontakta företaget med din reklamation. så fort går det inte. utan lagar ska efterföljas.scholdsten skrev:
Nu när man kan göra anmälan på nätet så går det fortare och enklare. Sedan går det direkt efter anmälan ett mail eller brev direkt till den du anmält vilket ger respons oftast direkt. De flesta företag brukar då ge med sig direkt annars får man vänta på besked från ARN och då följer de andra bolagen med i beslutet. Min erfarenhet är att företag följer ARNs beslut men att det oftast räcker med att göra en anmälan.
Tur ingen människa någonsin varit med om att man upplevt något orättvist i tingsrätten...T Takläggare skrev:Brukar inte vara det som är problemet, det man ska akta sig
, vända sig direkt till tingsrätten , priset blir uppenbart lägre för företagaren , lite högre för konsumenten . men rättvisan blir enligt lag och det är det vi eftersträvar.T Takläggare skrev:Brukar inte vara det som är problemet, det man ska akta sig för är beslutet ni gjorde med den lilla bygg firman , tog år för dom att få upprättelse , samt en stor kostnad. resultatet kan liknas med skampålen .
När en myndighet utöver något sådant ska man välja andra alternativ , som jag sagt , vända sig direkt till tingsrätten , priset blir uppenbart lägre för företagaren , lite högre för konsumenten . men rättvisan blir enligt lag och det är det vi eftersträvar.
Men. Det blir aldrig billigare i tingsrätten. Är det förenklat tvistemål om max ett halvt basbelopp blir det ”lika billigt. Annars blir det klart dyrare för alla inblandade, allt från ansökningskostnaderna till omkostnaderna. Både för företag och privatpersoner.
Det här är ett konsumentforum, om du missat det.T Takläggare skrev:Behövs inte när du går via tingsrätten istället, då behövs inte ARN , jag bara hjälper fler hur dom slipper ARN vilka vägar man ska gå om tvist uppstår.samt vara snabb att anmäla in .man kan alltid ändra sina krav vid första förhandlingen vid tingsrätten , så stämningen behöver inte vara komplett vid första stämningsansökan , utan det går utmärkt att ändra/komplettera den under resans gång.
Du hjälper inga konsumenter med dina inlägg mer än möjligtvis ger en insikt i hur processinriktad en företagare kan vara.
Att lösa tvisten utan att behöva gå till ARN eller Tingsrätt.timmelstad skrev:
Tur ingen människa någonsin varit med om att man upplevt något orättvist i tingsrätten...
Men. Det blir aldrig billigare i tingsrätten. Är det förenklat tvistemål om max ett halvt basbelopp blir det ”lika billigt. Annars blir det klart dyrare för alla inblandade, allt från ansökningskostnaderna till omkostnaderna. Både för företag och privatpersoner.
Dvs bägge parter tar sitt ansvar att lösa tvisten. Ofta handlar det om bristen på skriftligt avtal. Ska man teckna ett mobilavtal för 199:- månaden så 3 sidor avtalstext. Renovera för 500 000:- ett handslag. Detta kan bara bli fel tyvärr.
Ok... Det lät intressant. Eftersom de inte omprovar sina beslut.P Paxman skrev:
Jag är övertygad om de gjorde en ny ansökan.
Men du har inget förtroende för arn eftersom du inte fick rätt.
Om du hade istället lagt pengar på rätten och förlorat hade du avskytt rätten då?
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik