34 022 läst · 94 svar
34k läst
94 svar
Elverk (militärt) med "3x220 volt"?
Det kan säkert finnas ganska många orsaker.
Men en orsak som driver många är lite av att förstå det/klara av det/eller som ren hobby.
Man kan ju undra varför en del skriver egna program till datorn/mobilen, bygger egen insprutning till bilen, grejar med egenfabricerade solfångare, brygger egen öl osv osv osv.
Fastän allt det där går att köpa färdigt.
Det ligger ett visst nöje och en viss stolthet i "kan själv", som två-åringen säger.
Jag själv är en sån där två-åring. Jag gillar helt enkelt att lära mig och att kunna.
Men en orsak som driver många är lite av att förstå det/klara av det/eller som ren hobby.
Man kan ju undra varför en del skriver egna program till datorn/mobilen, bygger egen insprutning till bilen, grejar med egenfabricerade solfångare, brygger egen öl osv osv osv.
Fastän allt det där går att köpa färdigt.
Det ligger ett visst nöje och en viss stolthet i "kan själv", som två-åringen säger.
Jag själv är en sån där två-åring. Jag gillar helt enkelt att lära mig och att kunna.
Elmont, det är bland det dummaste jag läst på detta forum. Hela forumet bygger på folk som vill göra saker själva. Antingen av nyfikenhet, för att spara pengar eller för att lära sig saker dom är intresserade av. Och om du läser hela tråden så är jag inte intresserad av att chansa utan vill lösa det enkelt, effektivt och billigt. Men eftersom svaren jag fick inte gjorde att jag kände mig säker så gick jag till en elektriker som dessutom tidigare var "meck" på försvarets elverk och bad om en trafo som skulle passa mitt verk för att kunna få in 3x400 volt in i mitt hus som reservkraft. Och av honom köpte jag en trafo som gör jobbet. Dessutom anlitade jag en elektriker som kopplade in min reservkraftsbrytare samtidigt som jag flyttade mitt huvudproppskåp.
Så om du inte har något vettigt att säga, gör inte det då.
/Mikael S.
Så om du inte har något vettigt att säga, gör inte det då.
/Mikael S.
Du har totalt missförstått det jag skriver, det råd jag alltid ger är först skaffar man den som man ev ska få hjälp av och "pratar ihop sig" dvs den som ska stå för behörigheten, och kommer överens om vilka "villkor" som gäller för samarbetet. Då blir det aldrig några problem i slutändan. Det motsatta som man bör undvika är att man glad i hågen pular på tills man behöver hjälp, i det läget är det betydligt svårare att hitta någon behörig som är villig att kliva in och ta ansvar för nått som h*n har i stort sett noll koll på.
Om folk vill hålla på själva så får dom gärna det, det bryr jag mig inte om. Kommer dom och pratar med mig innan dom sätter igång och jag tror att dom kan fixa hela eller delar av jobbet är det inte omöjligt att jag är villig att stå för arbetet. Men kommer det någon med ett halvfärdigt projekt och vill att jag ska ta över är risken rätt liten att jag nappar, det är nog en rätt vanlig inställning bland dom behöriga.
Det är möjligt att jag skriver korkade inlägg eller så är att den som läser har lite svårt att fatta. Jag hoppas att dom flesta fattar andemeningen och att även du efter lite betänketid förstår vad jag skriver.
Om folk vill hålla på själva så får dom gärna det, det bryr jag mig inte om. Kommer dom och pratar med mig innan dom sätter igång och jag tror att dom kan fixa hela eller delar av jobbet är det inte omöjligt att jag är villig att stå för arbetet. Men kommer det någon med ett halvfärdigt projekt och vill att jag ska ta över är risken rätt liten att jag nappar, det är nog en rätt vanlig inställning bland dom behöriga.
Det är möjligt att jag skriver korkade inlägg eller så är att den som läser har lite svårt att fatta. Jag hoppas att dom flesta fattar andemeningen och att även du efter lite betänketid förstår vad jag skriver.
Sorry, kanske missuppfattade ditt inlägg. För mig lät det det som "gör ingenting du inte kan, anlita ett proffs" vilket inte riktigt synkar med detta forum. Min ursprungliga fråga var att jag köpt ett elverk som var "fulkopplat" med en cee 3-fashandske men som efter att elektrikern mätte upp till 3x220 volt istället för 3x400 volt (som handsken "lovade"), jag undrade om det fanns något enkelt sätt att lösa. Men efter att ha fått de mest kreativa lösningarn jag hört, som jag inte fattade ett dyft av så valde jag den dyra, men enkla vägen. Att anlita en elektriker...Så, jag ber om ursäkt om jag överreagerade, men det finns ett antal "PROFFS" med attityden att folk skall inte hålla på med det det dom inte jobbar med (och efter att ha kikat på 100-tals hus så vet jag att det finns en massa "Martin Timell-wannabees" som inte skall "renovera"...) men att sabla ner på folk för att man vill förstå är lågt! Alla kan lära sig om intresset finns.Sludiskuterat!