34 022 läst · 94 svar
34k läst
94 svar
Elverk (militärt) med "3x220 volt"?
Kör man en trafo på högre spänning än vad den är specad för tullar man ju på säkerhetsmarginalen. Då måste man ju kolla med tillverkaren först vad som gäller.
Vad kom loppisen ifrån?
Jag har tidigare postat länkar till nytillverkade produkter tillverkade på Ebay.
Jag tycker att diskussionen nu kommit till ett läge jämförbart med om huruvida det är okej att backa med en bil ifall tillverkaren glömt ange att bilen bland annat är avsedd för att backas med...
Jag har tidigare postat länkar till nytillverkade produkter tillverkade på Ebay.
Jag tycker att diskussionen nu kommit till ett läge jämförbart med om huruvida det är okej att backa med en bil ifall tillverkaren glömt ange att bilen bland annat är avsedd för att backas med...
Hej.
Nu kan jag, till slut, rapportera vart detta landade.
Jag köpte en trafo med 3x220 in och 3x400 ut för ~8300:- sedan kopplade jag in kablar på plinten i elverket ut genom ett hål i plåten (med förskruvning) till trafon och sedan en kabel in till 3-fasuttaget.
Efter det så tog jag en elektriker på jobbet i handen, sade att han skulle ta med en voltmätare, bjöd på lunch och "svängde förbi" hemma ;-)
Så vi struntade i nollan i elverket och tog nollan från trafon istället. Mätte upp spänningen lite högt men hittade en skruv i elverket som vi kunde skruva ner spänningen till 403/233 volt.
Så nu har jag ett reservkraftsaggregat till mitt hus, skall bara gräva ner 75mm avloppsrör (som jag fick över när jag lade grunden i mitt renoveringsprojekt (ett gammalt stall på en skånegård) från verkstaden, där elverket står till stallet, där "teknikrummet" skall finnas. Där har jag ett litet skåp med reservkraftsomkopplare och ett 3-fasintag.
Men tack, alla, för era synpunkter, åsikter, tips och glada tillrop. Hade jag haft mer tid och lite mer kunskap så hade jag kanske vågat lösa det på ett billigare sätt. Nu tog jag den enkla men dyra vägen.
M.v.h.
Mikael S
Nu kan jag, till slut, rapportera vart detta landade.
Jag köpte en trafo med 3x220 in och 3x400 ut för ~8300:- sedan kopplade jag in kablar på plinten i elverket ut genom ett hål i plåten (med förskruvning) till trafon och sedan en kabel in till 3-fasuttaget.
Efter det så tog jag en elektriker på jobbet i handen, sade att han skulle ta med en voltmätare, bjöd på lunch och "svängde förbi" hemma ;-)
Så vi struntade i nollan i elverket och tog nollan från trafon istället. Mätte upp spänningen lite högt men hittade en skruv i elverket som vi kunde skruva ner spänningen till 403/233 volt.
Så nu har jag ett reservkraftsaggregat till mitt hus, skall bara gräva ner 75mm avloppsrör (som jag fick över när jag lade grunden i mitt renoveringsprojekt (ett gammalt stall på en skånegård) från verkstaden, där elverket står till stallet, där "teknikrummet" skall finnas. Där har jag ett litet skåp med reservkraftsomkopplare och ett 3-fasintag.
Men tack, alla, för era synpunkter, åsikter, tips och glada tillrop. Hade jag haft mer tid och lite mer kunskap så hade jag kanske vågat lösa det på ett billigare sätt. Nu tog jag den enkla men dyra vägen.
M.v.h.
Mikael S
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 815 inlägg
Jisses vilken tråd - VM i galna transformatorlösningar?
Nu gjorde du i alla fall ett bra och säkert val
Nu gjorde du i alla fall ett bra och säkert val
Jag fattar inte riktigt. För att kunna få en nolla från sekundärsidan måste den vara Y-kopplad. Då måste även sekundären vara 3x230V, men du skriver att den är 3x400VMikael.S skrev:Jag köpte en trafo med 3x220 in och 3x400 ut för ~8300:- sedan kopplade jag in kablar på plinten i elverket ut genom ett hål i plåten (med förskruvning) till trafon och sedan en kabel in till 3-fasuttaget.
Så vi struntade i nollan i elverket och tog nollan från trafon istället
Eller är det så att ni har Y-kopplat den både på primär och sekundär? I så fall matas den med 3x127V och du får ut 3x230V. Då blir det omöjligt att utnyttja transformatorns fulla effekt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 922 inlägg
Har du provat hur det blir med belastning på bara en fas?
Iom att ni struntade i nollan från elverket så kommer mittpunkten på primärsidan att flyta omkring vid enfasbelastning!
Prova med en glödlampa och koppla sedan in en kupévärmare på samma fas, dippar lampan mycket så prova att koppla elverkets nolla till primärens mittpunkt (nollan)
b Hasse har helt rätt att transformatorn går lite på halvfart men det är bara att ta en större transformator.
Protte
Iom att ni struntade i nollan från elverket så kommer mittpunkten på primärsidan att flyta omkring vid enfasbelastning!
Prova med en glödlampa och koppla sedan in en kupévärmare på samma fas, dippar lampan mycket så prova att koppla elverkets nolla till primärens mittpunkt (nollan)
b Hasse har helt rätt att transformatorn går lite på halvfart men det är bara att ta en större transformator.
Protte
Hmmm.
Problemet var att det inte fanns någon noll-plint på primärsidan utan bara på sekundärsidan. Vet inte vad det betyder men jag tror och hoppas att det är hyggligt väl "balanserat" i proppskåpet. Och är det inte det så har jag ett stall på ~125 m2 som skall kopplas in med helt ny uppvärmningsanläggning som i förlängning skall försörja hela huset (solfångare, vattenmantlad braskamin och luft/vatten-värmepump till en "intelligent" ack.tank), fläktsystem och belysning så vi har en möjlighet att styra belastningen när vi kopplar in det (hoppas jag).
Och trafon skall klara 5kVA, som elverket kan leverera.
Mikael S.
Problemet var att det inte fanns någon noll-plint på primärsidan utan bara på sekundärsidan. Vet inte vad det betyder men jag tror och hoppas att det är hyggligt väl "balanserat" i proppskåpet. Och är det inte det så har jag ett stall på ~125 m2 som skall kopplas in med helt ny uppvärmningsanläggning som i förlängning skall försörja hela huset (solfångare, vattenmantlad braskamin och luft/vatten-värmepump till en "intelligent" ack.tank), fläktsystem och belysning så vi har en möjlighet att styra belastningen när vi kopplar in det (hoppas jag).
Och trafon skall klara 5kVA, som elverket kan leverera.
Mikael S.
Det är bra att din trafo nte har någon nolla primärt, tyder på att den är D/Y kopplad, precis som man vill ha det i ditt fall. En trafo Y/Y är inte lämplig med tanke på ev snedbelastning som nämnts tidigare, i så fall skulle du ha Z/Y och det är ovanligt i de här sammanhangen. Så ta det du lugnt, allt är säkert bra och ok bara du kollat spänningarna precis som ni gjort.
I så fall är det ju en 1:1 transformator, dvs 3x230V in och 3x230V ut. Jag håller med om att det vore det bästa. men man blir fundersam när TS skriver att transformatorn har "3x220 in och 3x400 ut".GK100 skrev:
Ett foto på transformatorns skylt kanske kan reda ut frågetecknen.
TS är säkert inte helt insatt i nomenklaturen kring hur man brukar ange spänningar och kopplingsgrupp för krafttrafos, därav frågetecknen. Men en välvillig tolkning från min sida tyder på att han nu är rätt på det, jag ser det som att det rör sig om en D/Y kopplad trafo 230V huvudspänning primärt D och 400V huvudspänning sekundärt Y, och pga Y-koppling sekundärt även N tillgänglig precis som man önskar.
Trafon köptes genom en kontakt till "min" elektriker på jobbet. En kille som är chef på en elektrisk reparationsverkstad . Killen är också gammal mek på militära elverk så han visste precis vad jag behövde (hoppas jag).
Skall ta en bild på trafons märkskylt ikväll så får ni se vad det är jag mumlar om...
Skall ta en bild på trafons märkskylt ikväll så får ni se vad det är jag mumlar om...
Blir nog inte mycket bättre än så. Vill man ha någon udda eller speciell trafo i något annat fall är det även en perfekt leverantör du fått tag i. Mycket snabba och kunniga leveranser av drosslar, trafo osv från Tramo Eslöv.
Precis ett sånt verk står här hemma. Har dock bara kört det på enfaslaster men ska kika på att dra fram nollan (hoppas den finns på plint så man slipper hämta den i generatorn) till en fempolig handske.
Orginal sitter en röd 4-polig på min, dvs utan nolla.
Har länge utan större frenesi letat transformator för spänningsomvandlingen men får väl se om någon dyker upp någongång.
Jag saknar däremot dokumentationen till mitt agregat men driftstiden är ca 20h.
Orginal sitter en röd 4-polig på min, dvs utan nolla.
Har länge utan större frenesi letat transformator för spänningsomvandlingen men får väl se om någon dyker upp någongång.
Jag saknar däremot dokumentationen till mitt agregat men driftstiden är ca 20h.