yxis skrev:
Det som kan vara bra med generatorn är väl att det borde gå rätt bra att köra "USA-elgrejer" på den. 127V är väl iofs lite saftigt för grejer avsedda för 120V, men det är ju inte högre överspänning än om man kör våra 230V-grejer på 243V.
Om man använder den "frikopplad" från elnätet på det viset så ska man inte glömma att man kan driva vanliga 230V-prylar också, samtidigt. Man kan ju Y-koppla åt ena hållet och sätta några amerikanska grendosor. Åt andra hållet kopplar man "norskt" och driver några vanliga 230V grendosor. En norsk byggcentral borde fungera utmärkt med det här elverket, om man inte behöver driva svenska (400V) 3-fas-prylar.
 
Jo sSvenska militären körde "norskt", dvs 220(230) V huvudspänning. (Eller mao två faser i vägguttaget) I tex. signaltruppernas kärror fanns det trafos för att även koppla in dessa till det civila elnätet men det gällde då att ställa omkopplaren i rätt läge...... När jag gjorde lumpen som signalmekaniker (1982/83) fick vi äran att ta hand om ett fordon där man kopplat in kärran till elnätet med fel inställning på trafon. Men efter att ha bytt ett par dussin 5*20mm glasrörssäkringar i alla radiomottagare/sändare mm, så fungerade allt igen....
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
På min tid komplicerades allt av att man var i ett generationsskifte. Norsk i alla gamla stabshytter modell 1900frösihjäl, med tillhörade centraler, och 400V i alla nybyggda "moderna" som körde TS9000/Datordrift system.
Vart lite mekkigt eftersom man alldrig berättade varför det var så, ända man visste var vilken handske som passade var.
 
PST skrev:
Men efter att ha bytt ett par dussin 5*20mm glasrörssäkringar i alla radiomottagare/sändare mm, så fungerade allt igen....
Intressant. I nån gammal klassisk AVAB-katalog (scenljud/ljus & co) så nämns 400V in på 230V-apparater, i det fallet nog vid nollsläpp, och där skriver de uppkäftigt att alla deras prylar ska klara det sånär som på att man åker på att byta säkringar.
 
Många tips här. Jag tackar för alla, ett problem är att ett av kraven för reservkraften är att jag kan driva min vattenpump så jag kan få vatten. Och den är givetvis 3-fas...

Och eftersom jag själv håller på att bygga ett bostadshus i ett gammalt stall och skall bygga ihop det med mitt befintliga bostadshus (som ligger 1,7met från, hörn till hörn) och definitivt inte behöver mer "projekt" så blir frågan vad som är enklast, snabbast och billigast?

Byta ut vattenpumpen mot en 1-fas, försöka sälja bef. elverk och köpa ett nytt litet 3-faselverk, köpa 3 st transformatorer och koppla in eller hitta någon i bekantskapskretsen som vill ha ett litet "projekt" att leka med...

Får fundera lite på det medan jag murar det sista på de "nya" ytterväggarna (som står innanför de gamla tegelväggarna) i stallet. Och hoppas på lite bättre väder.
 
Hur stor är vattenpumpen? Den kan ju i värsta fall matas via separat CEE-stickpropp och då matas via tre transformatorer som bara behöver orka strömmen som pumpen drar och inte strömmen hela huset drar. Frågan är bara var man köper 230-400V-transformatorer till ett rimligt pris? Man kan kanske dels köpa transformatorer som i UK används för att transformera 240V till 2*55V för 110V elverktyg (som är lagkrav på på byggarbetsplatser och därför vanlig spänning till t.ex. borrmaskiner o.s.v.) och kombinera med transformatorer för lägre spänning. Då skulle man dels behöva transformera ner 127V till knappt 110V vilket kan göras med en transformator specad för ca 120->20V (eller 230->40V), och dels en såndär "UK-transformator". Om elverket tål 5kVA så blir det 1,66667kVA per fas och vid 127V blir det drygt 13A per fas. Det orkar halvbilliga sånadär UK-transformatorer, de måste givetvis tåla 1,66667kVA kontinuerligt (köp fetare, jag tror att det är effekt kortare tid som specas). Den mindre transformatorn måste tåla drygt 13A på sin sekundär, vilket vid ca 20V blir en trafo som tål drygt 260VA om den är avsedd för 127V primär, och om den är avsedd för 230V och normalt ska ge ca 40V behöver den vara specad för drygt 500VA.

Alltså:
Gissningsvis är det alltså billigast att köpa dels tre "UK-byggplats-elverktyg-transformatorer" på vardera mer än 1,6kVA, och dels köpa tre transformatorer som antingen är märkta 230V in och ca 40V ut och drygt 500VA tålighet, eller märkta 110-127V in och ca 20V ut med drygt 250VA tålighet. Dessa kanske går att köpa loss från nån slags styr-regler-industri-el-sammanhang till ett vettigt pris. Om du är intresserad så ritar jag gärna inkopplingsförslag.

Att köpa tre sprillans nya trafos 230-400V till nån slags listpris gissar jag att det blir skitdyrt. Hoppas att nån säger mot mig.

Om du vill kunna använda elverket du har så är nog ändå enklast att byta till en enfasvattenpump, men kolla då att ditt elverk orkar nya pumpen som last mellan bara två faser (max 3,3kVA = ca 4hk pump).

Hur ofta är det längre strömavbrott? Om det bara är några timmar åt gången så är det väl inte värre än att ha en tunna regnvatten utomhus (smälta snö på vintern) för att spola i toaletten och ett par plastdunkar stående med fräscht vatten för att tvätta händer och ev. laga mat med? Fast jag vet förstås inget om hur du använder grejerna, det kanske finns djur på gården som dricker en hel del vatten?
 
Jag skulle nog försökt få generatorn omlindad som snaggletooth föreslår ovan. Barra att googla på motorlindningsverkstäder.

Reglerutrusningen borde man kunna använda som den är med tillägg av en liten transformator 230->125V (eller hur det nu är kopplat) mellan den omlindade generatorn och styrningen.

Det är alltid kul att läsa yxis idéer, men det låter väldigt meckigt. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det är alltid kul att läsa yxis idéer, men det låter väldigt meckigt. :)
Nu förstår jag inte aaaaaalls hur du menar ;)

Frågan är vad det kostar att linda om en generator? Den mindre transformatorn för regleringen borde gå att ta ur en badrumsarmatur/rakapparatuttag som är påväg till skrotning (för att det är omodernt), med reservation för att man kanske måste justera regleringen eftersom omsättningen inte är exakt rätt.


I mitt förslag skulle man alltså börja med tre sånahär:
http://www.ebay.co.uk/itm/POWER-TOO..._Supplies_ET&hash=item4ab97e2551#ht_500wt_922
Med "köp nu"-priset blir det exkl frakt enligt forex valutakonverterare knappt 1900 för tre trafos.

Jag glömde att tänka på att en trafo alltid har förluster varpå att en trafo som är specad för 240 in 110 ut kanske också vid 127 in faktiskt inte ger så mycket mer än 240 ut, så det kan vara värt att prova att köra enbart dessa trafos, och eventuellt om det går reglera ner spänningen en smula på generatorn.

Om det blir för hög spänning så sänk 127 till 103V med tre sånahär:
http://www.ebay.com/itm/LIGHTING-25...akers_Transformers&hash=item4845dfef13&_uhb=1
Drygt 1200:- för alla tre vid "köp nu"-pris, det går säkert att leta reda på transformatorer till bättre pris. Även en trafo märkt 220/230 in 40-48V ut bör som sagt funka.
En fuling är att köra en trafo för 230V in och 24V ut och koppla 230V-sidan på 240V-sidan på "UK-DIY-trafon" men 24V-sidan på primären för att få ner 127 till 103V.

Det viktiga är att hålla reda på polariteten på transformatorernas lindningar, men det går att mäta sig fram till innan man kopplar ihop allt "skarpt". Dessutom måste man givetvis byta kontakter på transformatorerna så att allt blir fast anslutet. UK-transformatorn kan ha kvar de gula uttagen (som då kommer ge 110V) men både inkommande och utgående måste installeras fast, lämpligtvis byts befintlig kabel ut mot en EKK 4G2,5 eller lämplig gummikabel. Likaså måste absolut den lilla trafon ha fast anslutning på båda sidor - i princip kan 24V-sidan ha stickpropp men då ska det vara hane på trafon och hona på det den ansluts till så fast anslutning är ett måste även där. Primären "får" inte lossna, då blir det överspänning i trafon och i bästa fall mättas den bara, i sämsta fall blir det överslag, isolationsfel och skrotning.

Jag ändrar mig förresten, den länkade 24V-trafon är inte bra. Välj en utan överhettningsskydd. Om överhettningsskyddet löser ut så kommer transformatorn att överbelastas på ett sämre sätt än om man inte har överhettnigsskydd/säkring.

Enda säkringarna som får finnas är dels 16A in på 127V-sidan och dels 10A ut på 230V-sidan, inga mellansäkringar inne i transformatorkopplingarna. Eventuella överhettningsskydd på transformatorerna måste kopplas om så att de sitter antingen före eller efter hela uppkopplingen.
 
mycke_nu skrev:
Jag skulle nog försökt få generatorn omlindad som snaggletooth föreslår ovan. Barra att googla på motorlindningsverkstäder.

Reglerutrusningen borde man kunna använda som den är med tillägg av en liten transformator 230->125V (eller hur det nu är kopplat) mellan den omlindade generatorn och styrningen.

Det är alltid kul att läsa yxis idéer, men det låter väldigt meckigt. :)
jag var i kontakt med dala elektrolindningar för att få en generator till mitt kinesiska dieselelverk omlindad, det skulle inte löna sig på generatorer under 10kVA enligt dem.
mitt tips är att köpa just ett mindre dieselelverk, dom där kinesiska strular en del men man kan allt få dom att hålla om man sköter dom noggrant. och om det bara kommer gå ett 20-tal timmar/år så är det ingen större fara.
finns även inkapslade såna som är mer tystgående, här en annons med film: http://www.blocket.se/alvsborg/Dieselelverk_6kVA_tystgaende_41471636.htm?ca=16&w=1
 
Det kanske var du som tipsade i annan tråd, tipset på "kinesverk" är väl tydligen att så fort man provkört dem byta olja och oljefilter, och ev. göra om bytet efter en stunds drift...
 
Jag har hittat en motorlindningsverkstad ganska nära mig så jag tänkte åka och prata med dom på måndag (om de inte har semesterstängt) för att höra vad det kan kosta. Annars så försöker jag nog sälja mitt elverk och börjar bevaka blocket/tradera och liknande för att se om jag kan få tag på ett bättre beg. elverk.

Yxis, dina förslag är väldigt intressanta och det kanske inte är så stora "projekt" om man kan det men när det gäller el så är jag ganska osäker så det kommer att bli tidsätande "projekt" för mig, och då har jag den lilla blåslampan på mig att de kommer med mina takstolar i slutet på augusti och då måste jag vara klar med väggarna att ställa dom på :)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Göran.W
yxis skrev:
Det kanske var du som tipsade i annan tråd, tipset på "kinesverk" är väl tydligen att så fort man provkört dem byta olja och oljefilter, och ev. göra om bytet efter en stunds drift...
Jag nämde i någon tråd att det är extremt viktigt att byta oljan efter en stunds drift och gärna mer än en gång för dom är i regel fulla av metal spån.
Jag har tom plockat ut metal bitar på 3x3 mm ur ett kina elverk
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
yxis skrev:
Det kanske var du som tipsade i annan tråd, tipset på "kinesverk" är väl tydligen att så fort man provkört dem byta olja och oljefilter, och ev. göra om bytet efter en stunds drift...
stämmer bra det!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Du lär ju ändå behöva en liten trafo för att ge 127V till regleringen om du lindar om elverket.


Synd att det är nästan ett halvt Sverige mellan oss, annars hade jag nog lagt ett bud på ditt elverk. Eller det är kanske tur, det är en såndär grej som jag har svårt att motstå om nån erbjuder mig men som jag egentligen inte riktigt behöver ;)
 
yxis, allt går att lösa om man bara vill tillräckligt mycket ;)

Åkte och pratade med en motorlindningsverkstad men de var tveksamma om det var lönsamt. Jag har också fått ett listpris på en trafo som omvandlar 3x220 -> 3x380 och det var på ~7000 + moms.

Så det känns som att försöka sälja bef. elverk och köpa ett nytt är det enklaste, även om det tar emot att sälja det med tanke på hur lite det har gått och vilka komponenter det sitter i (t.ex. en kawasaki industrimotor på 800 kubik som gått ~30 tim).

Jag har en kille till som jag skall kontakta, som är elektriker med inriktning på automation.

Återkommer med fortsättning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.