Jag hade aldrig vågat köpa transformatorn med bara skylten som vägledning. Det saknas ju viktig information.
Hade den varit D-kopplad på sekundärsidan hade den varit oanvändbar i det här fallet.
Tack vare plintarna syns det att den är D-kopplad på primärsidan och Y-kopplad på sekundärsidan,
så den är nog perfekt för uppgiften.

Skylten säger egentligen allt om man känner till hur beteckningarna funkar och med spänningarna primärt och sekundärt. I angedda Dyn avläser man att primären är D kopplad genom att den står med versal och att sekundären är Y kopplad med uttagen nollpunkt genom att de är gemener. Sån är standarden och det som ev saknas på skylten är fasvridningen prim/sek som brukar anges som ett klockslag tex 5, 6, 11 där 11 exv betyder 30 grader efter osv. Men det har bara betydelse om man ska parallella flera trafos odyl.

GK100 skrev:
Skylten säger egentligen allt om man känner till hur beteckningarna funkar och med spänningarna primärt och sekundärt. I angedda Dyn avläser man att primären är D kopplad genom att den står med versal och att sekundären är Y kopplad med uttagen nollpunkt genom att de är gemener.
Ser man på! Jag såg inte ens "Dyn", det filtrerades bort som något oviktigt/ointressant. Har du någon länk/dokument om den standarden?

IEC 60076-1

The star, delta, or zigzag connection of a set of phase windings of a three-phase transformer
or of windings of the same voltage of single-phase transformers associated in a three-phase
bank shall be indicated by the capital letters Y, D or Z for the high-voltage (HV) winding and
small letters y, d or z for the intermediate and low-voltage (LV) windings.

If the neutral point of a star-connected or zigzag-connected winding is brought out, the
indication shall be YN (yn) or ZN (zn) respectively. This also applies to transformers where
the neutral end connections for each phase winding is brought out separately but are
connected together to form a neutral point for service.

Bo.Siltberg skrev:
capital letters Y, D or Z for the high-voltage (HV) winding and
small letters y, d or z for the intermediate and low-voltage (LV) windings.
Av någon anledning anger de high-voltage (HV) och low-voltage (LV) i stället för primär och sekundär. I det här fallet har sekundärsidan högre spänning än primärsidan, så nu blev det förvirrat igen!

Kan bara hålla med...

high-voltage winding
HV winding*
the winding having the highest rated voltage

low-voltage winding
LV winding*
the winding having the lowest rated voltage

Letter symbols for the different windings of a transformer are noted in descending order of
rated voltage independently of the intended power flow. The winding connection letter for any
intermediate and low-voltage winding is immediately followed by its phase displacement 'clock
number' (see 3.10.6).

Den borde alltså vara märkt "YNd" vilket också blir konstigt då man gärna vill läsa märkningen som in->ut.

IEC 60076 behandlar dessutom krafttransformatorer över 5 kVA, men trafon i denna tråd är bara på 4.968 kVA... IEC 61558 handlar om allehanda "småtransformatorer". Det kanske finns detaljer i texten som ger mer vägledning, jag ser inte i hastigheten att standarden nämner step-up-transformatorer. Men det får bli en bra regnig kväll...

Jo, om man letar efter "step up" istället för step-up" :)

A three-phase generator step up transformer designed for a 20 kV network and an
8,4 kV generator side. The windings connected to the generator are connected in
delta, while the network side windings are connected in star. The delta winding lags
the high-voltage winding by 330°.

Symbol: YNd11 20/ 8,4 kV

Tydligen kör Tramo efter de äldre uttags och kopplingsgruppsmärkningarna som gavs i SEN normen. Där var knytningen till primär och sekundär oberoende av upp/ned transformering, indikerades även med index (') prim och (") bis. I normen Bo visar är tvetydigheter kring aktiv effektriktning primär -> sekundär osv även undanröjda och endast spänningsnivån styr märkningen.

Tackar för att du alltid ids följa olika spår Bo, själv har jag aldrig haft anledning revidera de gamla kända spåren i äldre SEN.

Någon har tydligen funnit det lämpligt att vända på denna märkning :rolleyes:.
Men dess innebörd blir ju densamma så länge vi bara transformerar ned spänningen ;)

Hur har det gått?

FMs generatoror kan oftast byglas om till 400v utförande.

Det har, till slut, gått bra. Första försöket så gick fas 1 upp i 16 A parkerade där och efter några minuter så dog elverket...jag felsökte motorn, bytte tändstift, plockade bort luftfilter kollade bränslefilter o.s.v. o.s.v. Tills jag "hittade en liten låda" med en knapp på bakom panelen som, enligt instruktionsboken, skulle vara överströmsskydd. Tryckte på knappen och sedan startade motorn igen.

Efter lite undersökning så visade det sig att det är varmvattenberedaren som är "tjuven". Så om man stänger av den så är det bara att leva som vanligt vid strömavbrott. Vattenpumpen funkar (det viktigaste! Då kan man spola efter sig på toaletten :), lampor, tv, t.o.m. luftvärmepumpen funkar. Däremot så får man vara lite försiktig när man lagar mat, en platta i taget och helst inte så mycket ugn. Men det är ganska enkelt att leva med.

Skall kolla upp (läs: försöka mäta) varmvattenberedaren och försöka förstå varför den drar så jäkla mycket, och just bara på en fas. Eller om det har med den "flytande nollan" som det skrivits om tidigare i tråden.

Men annars så är jag inte helt handikappad nu när stormarna dragit in (och givetvis inkluderat medföljande strömavbrott).

Mikael S

Hål koll på spänningen( Fas-Fas,,, Fas-Nolla på mätartavlan)
Ditt verk är med fas/fas spänning på 230v. Det innebär att du måste lägga in två faser för att få 230v i systemet. Eller har ni byglat om verket? (Om det nu går på just din modell)

Det är säkerligen därför som du får en maxxad ström.
Är det inget kretsschema i enheten. Fotografera det så hade det hjälpt

Mikael.S skrev:
Det har, till slut, gått bra. Första försöket så gick fas 1 upp i 16 A parkerade där och efter några minuter så dog elverket...jag felsökte motorn, bytte tändstift, plockade bort luftfilter kollade bränslefilter o.s.v. o.s.v. Tills jag "hittade en liten låda" med en knapp på bakom panelen som, enligt instruktionsboken, skulle vara överströmsskydd. Tryckte på knappen och sedan startade motorn igen.

Efter lite undersökning så visade det sig att det är varmvattenberedaren som är "tjuven". Så om man stänger av den så är det bara att leva som vanligt vid strömavbrott. Vattenpumpen funkar (det viktigaste! Då kan man spola efter sig på toaletten :), lampor, tv, t.o.m. luftvärmepumpen funkar. Däremot så får man vara lite försiktig när man lagar mat, en platta i taget och helst inte så mycket ugn. Men det är ganska enkelt att leva med.

Skall kolla upp (läs: försöka mäta) varmvattenberedaren och försöka förstå varför den drar så jäkla mycket, och just bara på en fas. Eller om det har med den "flytande nollan" som det skrivits om tidigare i tråden.

Men annars så är jag inte helt handikappad nu när stormarna dragit in (och givetvis inkluderat medföljande strömavbrott).

Mikael S
Det är helt normalt och riktigt som det funkar för dig, med din trafo behöver du inte tänka på flytande nolla osv. Du lastar helt enkelt max med din VV-beredare, enklast tänk dig att per fas kan du ta ut ca: 5/3kVA dvs i bästa fall 1.7 kW så är patronen, eller spisplattan, ugnen i det häradet ligger du på max. Att du sen läser av högre ström på verket beror på att det levererar vid 1.7 ggr lägre spänning, så 10A i vanlig nätdrift blir 17A vid elverket.

Ska du kunna ta ut 5kVA får du fördela och jämnlasta alla tre faserna, finns inga genvägar där.

Ok,
Tack GK100, då behöver jag inte tänka på att min VV-beredare är trasig på något sätt. Har jag haft strömavbrott en stund och slår över till reservkraft så kommer VV att köra på för fullt (och det sitter 2 elpatroner i den, har inte kollat om bägge är inkopplade men det antar jag...). Men jag lever hellre med att kunna spola och ha lite värmekällor mer än bara braskaminen än att jag nödvändigtvis måste kunna duscha när det är strömavbrott (det kan vi göra på jobbet, om det är lite längre avbrott :).

Skall ändå försöka mäta upp vad den drar men mer för att jag är nyfiken än att jag skall försöka felsöka.

Tack igen, GK100!

En sak till, när jag slagit av VV och kör igång elverket så ligger jag snyggt och prydligt på 3-8 A per fas, lite beroende på vad jag slår på. Det ser så hemtrevligt ut så. Det enda jag kan önska är att få till en lampa som visar när strömmen kommit tillbaka. Men det får jag ta med elektrikern som "får äran" att koppla in mitt stall (se tråd: http://www.byggahus.se/forum/social...l-hur-man-bygger-ett-hus-inuti-ett-annat.html ).

Nu börjar jag komma så långt att jag börjat sätta upp dosor och dra kablaget, skall leta efter en elektriker som är villig att koppla ihop hela klabbet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.