Jaha,
Då var det dags. Jag funderade länge på om jag hade tid, ork och lust att dokumentera för någon annan än mig själv men givetvis är man, någonstans långt inne, intresserad av att någon tycker man är "bror duktig". Och Anders D:s tråd om att renovera en skånelänga, med massor av inspiration, gjorde att jag bestämde mig för att starta.

Samtidigt är man lite skraj för att det kommer att hända för lite, för långsamt för att folk skall orka med att följa en sådan tråd som jag tänker starta. Detta efterom jag bygger själv, ensam....

Jag och min bättre hälft köpte en 3-längad skånegård i västra Skåne i april 2008, bestående av ett bostadshus, ett gammalt stall, inredd till svampodling/tvättstuga/vattenreningsskrubb och en lada innehållande, carportar/verkstad och förråd (+ ett traktorgarage). I 1 år gjorde vi ingenting, sedan renoverade vi ytskikt i bostadshuset (och tog ner en bärande vägg mellan köket och matrummet, köket var ~1,2 met brett så det fick bli bardisk mellan rummen istället.)

Sedan, hösten 2010, startade jag upp med en av mina livsdrömmar. Att bygga ett eget hus. Kändes optimalt att bo i ett hus och bygga ett hus vid sidan om, med en plan att så småningom bygga ihop husen. Och eftersom jag är utbildad husbyggnadsingenjör och har jobbat på arkitektkontor i 10 år så är man grundligt miljöskadad. D.v.s. jag kände att jag var tvungen att behålla den gamla fina tegelfasaden från 1880 och det generella utseendet så mycket som möjligt. Dock var stallet redan utblåst och "inrett" med 4 rum till svampodlingen + en hall el, vent och styrning, allt med väggar av träreglar, isolering och byggplast så invändigt var det inte mycket att bevara.

Gården med regnbåge_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

201010-DSC04437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

201010-DSC04428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201010-DSC04431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201010-DSC04433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
201010-DSC04436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hösten 2010 började jag riva loft, med plankor lagda i både 2, 3 och 4 lager på varandra vartefter det gamla hade murknat (blev säkert 100 rundor till tippen...). Och väggen mellan stalldelen och drängakammaren revs också.
DSC00246.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC00268.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC00755.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC04486.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC04488.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under våren 2011 så fortsatte jobbet med att bila bort ~30% av det gamla golvet som var gjutet "lager-på-lager" med ganska tunna lager. Däremot så var de resterande 70% gjutet i mitten på 90-talet så det fick vara kvar. Jag räknade med att lägga 10 cm cellplast på de 70%:en jag behöll och 30cm på de ytor jag bilade bort (och grävde ur och lade matta, makadam och .... ja, ni förstår). Jag räknar lite med den gamla tumregeln 80/20. 80% av "nyttan" får man med 20% av mtrl/jobbet, de sista 20% "kostar" 80% av mtrl/jobb.

20110408040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110419066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110427103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som "tur" var så planerade jag att bara behöva avlopp i den delen som jag ändå grävde ur (förutom en liten tarm som jag var tvungen att bila bort).
 
Sedan fortsatte det lilla roliga med att isolera golv med cellplast, måla ut var väggar skulle stå, trappor skulle vara och eventuella "kulvertar" för rör, t.ex. till den vattenmantlade braskaminen (som planeras) och efter det lägga ut golvvärmeslang (och det var tur att jag hade mer än 20 meter rum på mig att dra ut slangen för jäklar vad den snodde sig, har full respekt för de som gör det dagligen, jag höll på att bli vansinnig).

Sedan skulle alltihop armeras och efterom det var inne i ett hus så kunde jag bara använda små armeringsnät så oj, vad det fick bli överlapp överallt. Och jag fick najja armering igen, inget jag gjort sedan skolan när man skulle ha byggpraktik (och det är mååånga år sedan).
20110502121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110512137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110514140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110517184.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110523216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roosen
  • Laddar…
Till slut så var det dags att gjuta golv och då hade jag tur som fick tag på en riktigt bra kille som med sina gubbar kom och hjälpte mig med gjutningen (de hjälpte mig med armeringen också faktiskt).

Det blev kanonbra resultat.
DSC00973.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha, då var vi framme vid sommaren 2011 och det började bli dags att fundera på grunden för den lilla mellanbyggnad som så småningom skulle binda ihop husen.

Så vi började om med att gräva ur, lägga duk, makadam, kulvertrör, cellplast, golvvärmeslang och armering. Och innan de kom med btgbilen så passade jag på att flytta vattenfiltren och förbereda för gjutning av de sista "fläckarna" i stallet också (vad fort det går att beskriva det i förhållande till att göra det :).
20110707311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110710338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110712346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110713382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista bilden är tagen inifrån "köksingången" i bostadshuset, så man ser att det blir inget stort hus mellan, snarare en gång.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Japp det var den sommaren det. Nu var det dags att börja mura ny yttervägg innanför den gamla. Den gamla svängde ut och in så man blev sjösjuk, det skilda mer än 2 decimeter, och det hade blivit svårt att hantera med nytt innanmäte. Dessutom är det lite dåligt med isolering i en 1-stens tegelvägg samtidigt som jag tycker om stenhus, värmetröga och mindre oro för vattenskador.

Så murningen startades, efter 2 block så sågade jag en skåra i väggen för att kunna "fälla in" fönsterbänkskanaler för el, data, antenn och annat kul kablage. På utsidan av den nya, mellan gamla och nya ytterväggen så "limmades" det 5cm cellplast. Jag skriver limmades men det är någon form av bruk som är gjort för cellplast, blir stenhårt när det torkar. 20110814414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20111208127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120104153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och sedan kommer vi till en av de saker jag är mest stolt med, fönstren. Jag pratade med en polsk fönstertillverkare om fönster som skulle passa mina små stallfönsterhål och fick ett bra pris på måttbeställda fönster, visserligen i pvc men jag tänkte ändå behålla de gamla gjutjärnsfönstrena. Hade givetvis önskat smalare profiler i pvc.fönstren men man kan inte få allt här i världen (och det blir inte lättare av att man inte har obegränsat med pengar...).

Så de gamla gjujärnsfönstrena rensades på glas, kitt och rost (så gott det nu gick), borstades och målades vita. Sedan skummade vi fast de nya fönstren bakom och fyllde mellanrummet med bruk. Men invändigt så var det väldigt små fönsterhål, och med 2st 24cm tjocka väggar så skulle smygarna bli så djupa så man kunde nästan använda dom som sådana där japanska "kokong-hotell". Så jag bestämde mig för att fasa alla kanter vilket inte var några problem på sidorna. Men när jag kom till ovankanten så var det inte helt självklart ... fasa välvda kanter, hur gör man det?

Men jag byggde en mall, köpte löjligt dyra lättbtg.blad till tigersågen och satte igång. Det gick en del stenar och en del blad men det blev riktigt bra i slutändan (tycker jag).
20120222_134629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120328_130434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110824351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20111123084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
villeg och 8 till
  • Laddar…
Fortsätt med uppdateringar, men låt det ta den tid det tar :) Alla har full förståelse för hur lång tid det kan ta. Speciellt om man gör allt själv på kvällar och helger!
 
Hela vintern gick i murningens tecken och så småningom kom jag upp till de gamla takbjälkarna med min nya yttervägg. Men jag hade ju 1-2 stenar till som skulle upp så jag fick någotsånär takhöjd i stallet. Eftersom vi hade höjt golvet med 20cm i ena änden så kunde jag precis gå upprätt under bjälkarna i den änden (och jag är 179cm). Jag hade tänkt att åtminstone 9 stenar i höjd x 25 cm skulle vi ha.

Så under våren 2012 så plockades~drygt 200 m2 eternit-tak ner, största delen utan något under och med lite rangliga takstolar under, ihopplockade av vad man kunde hitta i skogen för en hel del decennier sedan. Men där det fanns någon form av råspont under så var det inte bättre för det var bitvis genomruttet. Men plattorna kom ner, jag vet inte om det var en fördel att det var stora plattor (~100x120cm), det tog på det samtidigt som det var tungt som skam. Och allt iklädd halvmask med partikelfilter, fallsele (för det mesta) o.s.v.

Men att sedan ta ner takstolarna gick inte ensam. Och att jag, tillsammans med min bättre hälft skulle klara det var bara att glömma. En skall hålla i bitvis svintunga bjälkar och den andra skall såga ner det, nej det gick inte så jag fick ta hjälp av en byggfirma. Men de plockade ner alla takstolar på en dag och jag var imponerad.

Så nu var det dags att täcka in huset i presenningar så lättbetongen slapp bli genomblöt, våra vattenfilter och pumpar slapp dränkas, ett proppskåp slapp få överslag och vår provisoriska tvättstuga kunde användas, åtminstone hjälpligt.
20120603_153328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120628_082229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120630_145141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120707_125809.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sommaren 2012 spenderades till största delen i, gissa...japp, i stallet. Plocka ner de gamla takbjälkarna, Sätta balkar ovanför dörrar och fönster, mura upp de sista skiften med lättbetong, fräsa spår i översta skiftet för att kunna lägga ner armeringsjärn, sätta hammarband på muren med s-list och byggplast under och städa ur rent allmänt innan början på september.
Då var nämligen de nya takstolarna inplanerade för leverans. Här fick jag också ta in hjälp, kändes dumt att ha en kranbil stående en vecka när jag, med att ta in hjälp, kunde minimera de dyra momenten till en dag.

Så "min" byggare fick uppdraget att sätta upp takstolarna, lägga duk på stolarna med 45x45-reglar på och sedan spika på råspont och slutligen "pappa" taket. Och det gjorde han snabbt, effektivt och påpekade samtidigt allt jag hade missat (Tack, Stefan :) Sedan var jag inte så väderberoende utan kunde lägga min takshingel i den takt jag hann lägga. 20120830_124906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120903_144335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120904_130358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120906_170449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120910_172536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Olsson och 4 till
  • Laddar…
Takshingel ja, Jag letade efter något som kunde se ut som eternit på håll men var ett modernt mtrl och hittade en norsk shingel som var spräcklig i olika grå nyanser som jag trodde på. Så den fick det bli. Köpte 2 takfönster från Polen (jodå, det är Velux) och engagerade en kollega från jobbet som kom och hjälpte mig att sätta i dom. Sedan var det bara att plocka platta för platta. Tur man hade en pappspikpistol för det gick åt ~13 000 pappspik!
Men jag är ganska nöjd med utseendet.
20120917_180624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121016_174730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121124_103233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Och i november förra året (2012) så var det då dags för att få gavlarna täckta, helst innan snö och elände drog in. Och eftersom jag bor nära havet så blåser det konstant här. Så oavsett om det regnar eller snöar så kommer det horisontellt.
Och samtidigt hade jag planerat att i 2 av de 3 gavlarna ha fönster (eftersom det är små loft innanför som annars blir väldigt mörka). Och dessutom har jag planerat att ha ett fönster innnaför den gamla loftdörren (som jag i ett senare skede skulle vilja kunna öppna med motor men mer om mina tekniska fantasier senare, och ja jag har jobbat med IT de senaste 14 åren). Och inte blev det lättare av att alla gavlar var i 2 upplagor eftersom jag hade 2 ytterväggar. Så fönsterhålen i de reglade väggarna som panelen skulle sitta på var tvungna att liva med hålen i de murade väggarna. Och dessutom skulle det isoleras mellan väggarna så inte smygarna fick utomhusklimat. Undra på att man har lite hår kvar...
20121124_133426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121228_100037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121228_133942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130103_122106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130113_154302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130120_125300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och det sista som jag tänkte skriva om just nu är vad jag pysslar med just nu.
Jag tog vara på de gamla takbjälkarna och har nu spikrensta, stålborstat och slipat dessa och har lagt tillbaka 5 stycken, mest för att de är vackra. Så vardagsrummet som kommer att vara i 2 delar med en halvvägg med braskamin i (med luckor åt bägge håll) kommer att ha takbjälkar i ena delen och utan i den andra.
20130124_173835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130203_141622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och just idag så håller jag på att klammra upp byggplast och tejpa tätt + glespanela så att jag kan få takisoleringen sprutad. Sparar otroligt mycket tid på det plus att jag slipper jobba med mineralull ovanför huvudet i någon månad.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Here, take my like! =)
 
  • Gilla
karlsson928
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.