Vilket spännande projekt! Har det hänt något sedan sist?
 
Hej 1881.
Jodå, det har hänt en del men just nu är det väldigt mycket "småplock". Sånt som tar mycket tid men inte syns så mycket. Jag har isolerat och plastat in taket i min mellanbyggnad, dragit mycket ventilation och el-rör.

Och jag har lagt golvspånskiva på mitt "stora" loft, åtminstone fram till kanten där mina ventilationsrör skall komma in till aggreaget och ut från huset. Måste fixa till det innan jag kan isolera den delen av bjälklaget och sätta de sista spånskivorna. Kastar in lite bilder också, bara så ni ser att jag inte slappar ;-).

20150102_154403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150203_174811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150308_095137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150308_113818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång...
/Mikael S
 
  • Gilla
vigge01 och 3 till
  • Laddar…
Tack, verkligen kul att ta del av. Jag befinner mig precis i startgroparna för ett mycket mindre projekt, men det har trots det vissa likheter med det du gör. Dina första bilder i denna tråd känns igen, där du bilar upp golv och gör iordning väggar mm. Jag kommer nog att lägga upp en projekttråd när jag har lite mer att berätta.
 
  • Gilla
vigge01
  • Laddar…
Då gick påsken också. Jag tog lite ledigt och jobbade lite mer i "stallet". Gjorde färdigt ventilationen inklusive att göra hål i väggarna på två ställen. Luftintag på norra sidan i undersidan på takfoten och utblås på östra sidan i gaveln.

Dessutom så fixade jag färdigt innertaken i hallen och mellanbyggnaden och lade nästan all golvspånskiva på det stora loftet. Kändes skönt att komma någon vart och alla moment man vet kan krångla (som att gå ut genom yttervägg med ventilation) som "låg på kö" nu blev avklarade.

Så nu skall innertaken till teknikrummet (osb+gips) och i badrummet (gips kvar) sättas upp och sedan blir det full fokus på kanalisation. Det för att kunna ta in lite hjälp att putsa innerväggarna. Kände att även om jag har mycket att träna på så är 220 m2 lite väl mycket att försöka göra själv om man är nybörjare ;-)

20150403_090558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150403_101902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150403_121449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Till nästa gång...
/Mikael S
 
  • Gilla
1881 och 3 till
  • Laddar…
Får ju passa på att smida när järnet är varmt.

Fick en liten nytändning i och med påsken så nu har jag "kört på" lite och blivit helt klar med ventilationen (utom att koppla in aggregatet), golvspånskivan på stora loftet och med badrumstaket inklusive kablage till spottarna. Skönt att bocka av saker så nu kan man städa bort de 3 golvspånskivor som blev över, all ventilation utom anslutningarna till FTX-aggregatet och snart kan man ställa bort gipshissen (har "bara teknikrummet kvar").

Så nu blir det väl då, teknikrumstaket och sedan skall allt kablage dras ut: el, antenn, data och knx plus lite kanalisation för högtalare och projektor (så får vi se vad man kan komma på mer... :)

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • 20150417_170606.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20150419_132126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20150417_170502.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
En liten avstämning så här mitt i "semestern".
Mellanbyggnaden har blivit plåtklädd och det blev superbra, vi är jättenöjda.

Själv har vi spikat råspont i innertaket för glatta livet, byggt en avdelande vägg på stora loftet. Jag hade lite tur och fick tag på en liten dörr (så jag slapp ge mig på att försöka bygga en själv), en dörr som var 1,8 met hög och bara 0,6 bred. Det var det som fick plats. Så den bättre hälften har stått med varmluftspistol och skrapat bort färgen. Skall bli kul att passa in den på plats.

Jag har snart färdigställt all kanalisation för elen som skall vara klart före putsningen av lättbetongväggarna inomhus. Skall också dra ut all kabel för detta innan putsning (för säkerhets skull). Det blir bara LED-belysning i hela stallet så det är mycket "klenspänningskablar" som skall dras.
20150703_172108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150703_185124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150713_162441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150718_134011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150718_134123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång...
/Mikael S
 
  • Gilla
Carolusrex och 5 till
  • Laddar…
Snygg färgmatchning där! Gillar att både tak och väggar är gröna.
 
Tack, ja som allt på ett hus så är det en massa val som skall göras.
Och eftersom vi inte kunde efterlikna en 130-140 år gammal tegelvägg så bestämde vi oss för att göra något helt annat. Så valet föll på att klä hela byggnaden i plåt. Var lite orolig för att det skulle bli en svart "rand" mitt på, med takfot och rännor i svart men det stör inte alls.

Så efter val av plåt och att det skulle vara falsat för hand så var det dags för färgen. Brunt och grönt var tidigt med men den bruna skar sig i nyans mot vår bruneloxerade dörr på baksidan och lika fönster på framsidan och den gröna är ganska "vilsam" och försvinner lite, åtminstone på sommaren så vi valde den. Och blev jättenöjda.

/Mikael S
 
Redigerat:
Vilket jättejobb du gör!
Ser ut att bli riktigt bra
 
Superfint! Vilket megajobb ni gjort hitills.. (y)
..ser fram emot framtida uppdateringar ! :)
Mvh Sandra
 
  • Gilla
karlsson928
  • Laddar…
Man tackar.
uppdatering inom någon vecka...

/Mikael S
 
Snabb uppdatering.
En ny känsla, att faktiskt se något ungefär som det kommer att bli i slutändan, inomhus.

Ja, vi satte upp en "brädvägg" med grundmålade panelbrädor med svart papp bakom och 2mm springor. Tror det blir kanonbra med ett gammalt tegelgolv till.

Och sedan fixade vi till pumphuset på baksidan med lite gammalt spill (falurödmålade panelbrädor och överbliven shingel på taket) så nu kan vi bygga vidare på uteplatsen på baksidan också. Den skall byggas runt pumphuset.

20150816_111830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150816_111752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150803_120608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
karlsson928 och 3 till
  • Laddar…
Kommer bli jättesnyggt med tegelgolv till brädväggen (y)
 
  • Gilla
karlsson928
  • Laddar…
Väldigt snyggt! Ser att det är utsågat kring stallfönsterna i lättbetongen så att valvet lutar inåt för större öppning. Hur gjordes det ?
 
Om du kikar på mitt inlägg #8 så har jag min "mall" där som jag sågade efter.
Var inte helt enkelt men, som vanligt, det man tränar på blir man (åtminstone hyggligt) bra på.

:) Mikael S
 
  • Gilla
merlrmindre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.