Nu är det putsat!
Jag fick tag på 2 killar som jobbade från 7 på morgonen till 18 på kvällen och bad att få komma och slutföra jobbet på lördag (kl. 7).

Och det blev jättebra, vi ville ha ett lite mer "rufft" utseende så vi bad att de skulle dra horisontella drag med våt kalkborste. Det blev precis som vi hade tänkt.

I badrummet körde dom som vanligt, finputsat (3:e bilden)

20150919_132056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150919_132111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150919_132253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nästa steg är att färdigställa brädtaket men först, fönsterbänkarna. Vi har kommit fram till att vi skall använda det gamla teglet som vi tagit ner när vi rev en vägg och i stora skivor (d.v.s. 12x24 cm) och ~2 cm tjocka skivor.

Så nu skall jag bara komma på ett bra sätt att "skiva" tegel. Jag har en stensåg men den tar bara ~5 cm. Vinkelslipen dammar så jag är rädd att folk skall tro att dimman i Lützen kommit tillbaka.

Skall kolla med en bygghandel om tigersågsblad för tegel...

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sådana killar är jag också nyfiken på :p Nått tips?
Funderar på att putsa om/på några innerväggar framöver eventuellt (även putsa om ett par skorstenar..)

Ser jättefint ut iaf, jag gillar också lite den ruffare stilen så att säga (y) (ok ok, var sak har ju sin plats, helt släta väggar kan också vara fint!)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Måste du verkligen dela teglet? Tror det blir svårt...
 
Mikael.S skrev:
Så nu skall jag bara komma på ett bra sätt att "skiva" tegel. Jag har en stensåg men den tar bara ~5 cm. Vinkelslipen dammar så jag är rädd att folk skall tro att dimman i Lützen kommit tillbaka.

Skall kolla med en bygghandel om tigersågsblad för tegel...
Det finns bensinmotordrivna stenkapar med diamantklinga. Ser ut ungefär som en motorsåg med klinga. Till dessa kan man ofta koppla in en vattenslang som blöter ner stenen och dammet så att det inte ryker så förfärligt. Kolla upp priset på att hyra en sådan!

EDIT: Bild:

34885229451f942ce114a9.jpg

Blir jävulska gyrokrafter i en sån maskin dock. Satte den i foten senast jag använde en... Som tur är räddade arbetsskorna mig :)
 
Redigerat:
P
Dom stora kaparna finns även som elektriska. Jag har hyrt båda varianterna. Kostade väl 500-600 + millimeterslitage på klingan, med dock ett minidebitering. Ramirent Lund brukar hjälpa mig
Jag har även tigersågsblad för lecablock, tror nog att dom skulle ta tegel men dom är snordyra och tappar du en tand på en sånt blad så blir det så avigt att såga.
 
Vi köpte vårt tegel på Återbyggsdepån i Malmö. Du kan ju höra med dom hur de gör för att dela teglet.
 
Då var det klart!
Nu är teglet sågat och klart. Det blev ett tegelsågbord. Funkade riktigt bra.

@Snigla, tack för de uppmuntrande orden.
@tlundberg, jag vet, jag hyrde en sådan när jag skulle ta upp mina dörrhål ett par centimeter. Den var hemsk... den mest "manliga" maskin jag har använt. en kollega sade senare: "Va, hade du den inte monterad på ställning?", så jag förstår att du satte den i foten. Tack och lov för skyddsutrustning.

husqvarna ts400f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151010_102030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och den uppmärksamme kan se att jag har ett rosa förkläde.... det stänkte ganska mycket vatten och att stå ute med våta byxor kändes inte så lockande men de enda sopsäckarna vi har just nu är "Rosa-bandet sopsäckar"...

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
noone70 och 6 till
  • Laddar…
Räkna med tegelfärgad mark där du stått och sågat ;)
 
Hej igen.
Har haft en "svacka" under hösten med låg motivation o.s.v. Den startade med att jag behövde förlänga bygglovet och insåg då att jag spenderat det mesta av min "lediga" tid i bygget de senaste 5 åren. Men som alla svackor så släpper de efter ett tag. Och nu börjar saker bli färdiga för att starta upp med underarbete för ytskikt och i och med det så börjar man ana "ljuset i tunneln".

Men några saker ha i alla fall hänt.
Jag har byggt färdigt brädväggen i vår lilla mellanbyggnad. Det blev en del eldosor på ett och samma ställe men det skall vara eluttag, ljusknapp och en rörelsedeckare (eftersom fastighetsstyrningen (KNX) bara finns i nybygget, så det var svårt att dra in i bef. hall)
20151107_122924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan tog jag in en VVS-firma som skulle koppla in min vattenmantlade braskamin och det var väl tur. Det var många rör, slangar, termostater, övertrycksventiler och en kallvattenslinga som skall spola igenom kaminen om den stiger över 97 grader. Och den skall ha utlopp så vi borrade oss ut till baksidan.
20151210_151513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också fixat till den lilla lilla dörren på det stora loftet. Jag hittade en dörr på blocket som var 1,8x0,6 vilket var ungefär vad som fick plats. Skönt att slippa tillverka en dörr, även om det var en del jobb att rensa bort färgen så var det förmodligen mycket mindre än att tillverka en ny...
20151210_151637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan skulle braskaminen muras in i lättbetong. Inte heller det en snabb manöver. Nästan alla block skulle sågas till på något sätt, antingen skulle det "gröpas ur" för att få rum med installationerna eller också skulle det kapas så det tog tid.
20151228_101946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det blev klart till slut och det blev riktigt bra från utsidan, vilket är väl det som räknas...Och det blir ett hål som är meningen att man skall kunna ha till att stapla ved i.
20151231_132304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och andra sidan också klar, skall kompletteras med en inspektionslucka 40x40 så man kan komma åt att koppla in pryttlarna.
20160108_160532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det sista jag gjorde nu var att sätta upp den permanenta pelaren som håller upp limträbalken i taket. Det var rätt skönt att plocka bort den provisoriska 45x145-regeln som stått där några år.
20160104_124531.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så i helgen skall taket spikas klart och vi skall påbörja "lådorna" som skall vara i övergången mellan taket och väggen, där all el skall dras till de spottar som skall riktas upp i det (så småningom) vita taket.

Och Anders D, du hade rätt, det är vackert tegelfärgat (och ganska geggigt när det regnar) på marken där jag stod och sågade.. :)

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
kallun och 3 till
  • Laddar…
Är det en Dovre kamin? Satt kakel på båda sidor om en sån här i veckan
 
Sjukt imponerad! Kämpa på! Jag har numer alltid svackor från november till mars så jag är imponerad att du först nu får en "svacka".
 
  • Gilla
vigge01
  • Laddar…
Äntligen!
Har hållit på att bygga en "låda" på varje sida av vardagsrummet för att ansluta taket mot väggen. Problemet är elanslutningar (för spottarna som skall sitta upp på bjälkarna) och själva bjälkarna. Så att såga till dessa brädor har tagit lika lång tid som resten av taket... eller egentligen inte men det har i alla fall tagit väääldigt lååång tid.
Men nu är det "bara" gavlarna på lådorna som är kvar. Sedan skall jag gå över hela taket och snygga till lite anslutningar och mäta / bestämma vilken typ av list som skall sitta var. Skall bli skönt att göra något annat nu ett tag.

20160220_142534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160220_142557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160227_162207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160307_174650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver också byta rören som går från "teknikrummet", i undertaket över korridoren, till det blivande badrummet. Fick lite bakläxa på det när VVS-killen var här. Fick inte vara kromade kopparrör i undertaket utan det skulle vara rör i rör eller prisolrör. Jag har valt prisolrör men nu måste jag ta ner lite undertak - ta bort de gamla rören och borra upp större hål så jag får igenom mina prisolrör.... suck.

Ja, ja, gör man inte rätt från början så får man göra om och göra rätt. :confused:

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
vigge01 och 1 till
  • Laddar…
Jaha, då är i alla fall rören bytta.
20160402_124735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har listerna börjat komma upp men fy.... vilken tid det tar.
20160417_133433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir snyggt när man täcker springor och sågade brädor men det tar väääldigt lång tid.
20160417_133601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men man skall inte klaga, nu börjar man se lite ljus i tunneln och börjar fixa till det som faktiskt skall synas i slutändan. Provade också att spackla och slipa men känner inte riktigt att jag är byggd för den typen av jobb. Är inte tillräckligt noggrann, har inte tillräcklig kompetens och har inte heller tillräckligt med tålamod.

Skall prata med en målare ikväll så får vi se hur det blir framåt. Skulle behöva bredspackla mitt teknikrum så jag kan börja ställa alla vattenfilter, hydrofor och pump på rätt ställe och sedan ha en vägg att börja sätta upp elskåp, fläktaggregat o.s.v. på.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
bmikael och 7 till
  • Laddar…
Går nu i väntans tider, ja på målaren alltså. Han skall komma i nästa eller nästnästa vecka och då får han måla det stora brädtaket, spackla, slipa och måla alla undertak av gips och bredspackla, slipa och måla väggarna i mitt "teknikrum".

Så nu har jag plockat undan, städat och maskerat lite skorsten, takbjälkar och dylikt. Efter att alla lister kommit upp och några fönster-, och dörrsmygar har gipsats.

Jag gjorde också klart min "installationsvägg" med rör för alla kablar till tv, högtalare och el o.s.v.
Det blir en inspektionslucka i nedre högra hörnet så man kan komma åt elen och dra kablar till projektor och utomhushögtalare o.d. Och när den nu också är "klar" så får målaren även spackla, slipa och måla den plus att han får bredspackla mittenrutan, där tv:n skall sitta.

20160606_164014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lade jag en helg på att färdigställa den lilla uteplatsen på baksidan och snygga till runt spabadet, som tidigare var en vedeldad badtunna men tyvärr så hade vi aldrig tid att elda upp den (3-4 timmar) så vi sålde den när vi hittade ett spabad till bra pris på auktion. Nu används den mycket mer. Och det känns fantastiskt bra att ha ett ställe som är klart och där det inte ligger en massa bråte som skall tas om hand eller fixas till eller... (ja det finns inte så mycket där i alla fall). Det är "bara" en kant av frigolit under badet som skall döljas på något kreativt sätt.

20160618_154310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160618_154328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Johan Olsson och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.