479 105 läst · 1 855 svar
479k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Tack! Jag har köpt komponenter, men lite osäker på hur det skall kopplas ihop. Men som du säger, det är ju bara att testa. Går det så går det !E Emmet skrev:
Kämpar fortfarande med att få det att fungera. Jag får kontakt med min ESP men det ser inte ut som att jag får in några värden i loggen. Antingen har de inte lyckats aktivera min mätare eller så är min koppling fel eller kablar/kontakt paj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver man använda command line för ESPHome eller kan man använda HA addon för att sätta upp detta? Jag har testat HA addon och jag får upp sensorn och den svarar, men får inte några mätvärden. Kanske är något jag missar genom att gå via addon?
1. Börja kolla att du verkligen kopplat rätt och speciellt att pinne två dras hög så att mätaren börjar sända data.M mapeje skrev:
2. På min mätare är det en pil tänd i displayen som indikerar att P1-porten faktiskt är aktiverad. Kolla om din mätare har något liknande
3. Jag kör hass core och har därmed inga addons på det sättet så jag kan tyvärr inte hjälpa med just den biten. Det du dock ska kunna kolla är om esphome-integrationen har skapat upp entiteter åt dig. Har den gjort det så kan esp:n iaf prata med hass...
Tack! Jag skall trippelkolla min koppling ikväll så får vi se. Här är en bild på min display (utan min esp inkopplad). Är det pilen vid T1 du menar?E Emmet skrev:1. Börja kolla att du verkligen kopplat rätt och speciellt att pinne två dras hög så att mätaren börjar sända data.
2. På min mätare är det en pil tänd i displayen som indikerar att P1-porten faktiskt är aktiverad. Kolla om din mätare har något liknande
3. Jag kör hass core och har därmed inga addons på det sättet så jag kan tyvärr inte hjälpa med just den biten. Det du dock ska kunna kolla är om esphome-integrationen har skapat upp entiteter åt dig. Har den gjort det så kan esp:n iaf prata med hass...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj vad det skrivs i den här tråden, man hinner ju inte med
Är det safe att anta nu att Landis+Gyr E360 funkar med min lösning (https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader) med fixen att vänta 40ms? Det verkar som ni är flera som fått igång det?
Tänkte i så fall lägga till E360 i listan över verifierade mätare samt merge:a in fix-branchen i main.
Är det safe att anta nu att Landis+Gyr E360 funkar med min lösning (https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader) med fixen att vänta 40ms? Det verkar som ni är flera som fått igång det?
Tänkte i så fall lägga till E360 i listan över verifierade mätare samt merge:a in fix-branchen i main.
Jag testade fram detta värde och fick en bättra träff på CRC kollen och skickade sen över detta till Bortek för hjälp med verifiering.Fick dock ingen respons tillbaka på att det hjälpte för andra. Efter ett tag såg jag att mitt värde på 40ms användes av fler här på sidan.S svanstrom skrev:Oj vad det skrivs i den här tråden, man hinner ju inte med
Är det safe att anta nu att Landis+Gyr E360 funkar med min lösning ([länk]) med fixen att vänta 40ms? Det verkar som ni är flera som fått igång det?
Tycker nog att du får göra en närmare analys av vad som går snett i CRC kollen då detta inte har hjälpt till 100% men blivet bättre.
Mvh
Ingemar
Jag har ingen E360-mätare själv, så det är lite svårt för mig att undersöka närmre tyvärr, men vem som helst som gör förbättringar är välkommen att skapa en PR så mergar jag in det.S Stingh skrev:
Har tittat på utflödet Digitalt från Landis mätaren och det kommer ut i skurar.S svanstrom skrev:
Tror det hade vari mer robust att först samla hem hela blocket och sedan kolla CRC.
Där efter om CRC är OK parsa upp raderna via OBIS kod till HA.
Kan för lite om C++ för att fixa detta.Jag har bara erfarenhet av Delphi/ pascal after att jobbat med mätaravläsning i över 20 år för Energi branschen.
Startade om ESPn men det hjälpte inte. Provad t.o.m. att ladda in firmwaren igen.
Så då återstår bara att starta om elmätaren, men sådär kul att göra huset strömlöst med vilje.
Hoppas på uppdatering av mjukvaran i elmätaren.
För som jag förstått det är det en bugg som gör att den slutar spotta ut data efter ett tag.
Kan ju vara så att Svanströms kod till ESPhome är bra, men att det är elmätarens bugg som ställer till det.
Så då återstår bara att starta om elmätaren, men sådär kul att göra huset strömlöst med vilje.
Hoppas på uppdatering av mjukvaran i elmätaren.
För som jag förstått det är det en bugg som gör att den slutar spotta ut data efter ett tag.
Kan ju vara så att Svanströms kod till ESPhome är bra, men att det är elmätarens bugg som ställer till det.
Ska ta en titt på det och se om jag kan strukturera om koden lite för att hantera detta.S Stingh skrev: