X xl15 skrev:
Startade om ESPn men det hjälpte inte. Provad t.o.m. att ladda in firmwaren igen.
Så då återstår bara att starta om elmätaren, men sådär kul att göra huset strömlöst med vilje.
Hoppas på uppdatering av mjukvaran i elmätaren.
För som jag förstått det är det en bugg som gör att den slutar spotta ut data efter ett tag.
Kan ju vara så att Svanströms kod till ESPhome är bra, men att det är elmätarens bugg som ställer till det.
Vilken jobbig bugg! Riktigt dåligt att de inte har kunnat få ut en buggfix ännu, det här har ju varit känt i flera månader nu? Nog borde väl mätaren kunna fjärruppdateras?

Hoppas ni får en fix snart!
 
R
Fick en ny elmätare installerad i veckan och tänkte för skojs skull se om jag fick in den i HA. Det är en Aidon så min plan var att använda @svanstrom s esphome-projekt och utöka det med HDLC-avkodning.

Som tur var sökte jag på esphome och hdlc för att se om det fanns en implementation av det redan färdigt, och då hittade jag detta projekt (som är en utökning av svanstroms): https://github.com/forsberg/esphome-p1reader/tree/branschrekommendation-1.2-tekniska-verken

Visa bilaga 500535 En kretskortmodul monterad på ett perforerat gult kort i ett svart plastfodral med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
garton och 4 till
  • Laddar…
Vet inte om jag missat ovan, ni har skrivit en mindre roman ovan :D

Jag har EON, med Landis E360. Kör @svanstrom 's E360 fix utan problem. Dock så hängde sig mätarens utmatning, som vissa märkt, för mig med.

Jag var i kontakt med EON och fick kontakt med en som sa att det är en känd bugg som jobbas på från tillverkaren. Jag fick en tempfix utskickad till min mätare och har inte behövt starta om den sedan dess, flertal veckor sedan. Har inte UPS och det var sjukt jobbigt att behöva stänga ner hela virtuella miljön i serverrummet, så tacksam att man fick fixen.

Om ni har problemet, kolla om de kan skyffla er till de på EON som har hand om nya mätarna och sen om de kan fixa ut buggfixen till er.
 
  • Gilla
svanstrom och 2 till
  • Laddar…
Hej! Bekräftar att det funkar bra för mig också med en E360 i HA.


S svanstrom skrev:
Oj vad det skrivs i den här tråden, man hinner ju inte med :)

Är det safe att anta nu att Landis+Gyr E360 funkar med min lösning ([länk]) med fixen att vänta 40ms? Det verkar som ni är flera som fått igång det?

Tänkte i så fall lägga till E360 i listan över verifierade mätare samt merge:a in fix-branchen i main.
 
  • Gilla
svanstrom
  • Laddar…
gustavstrandberg gustavstrandberg skrev:
Hej! Bekräftar att det funkar bra för mig också med en E360 i HA.
Superbra!

Hur har det gått med buggen i själva E360-mätaren? Har de kommit ut med någon uppdatering för det?
 
S svanstrom skrev:
Superbra!

Hur har det gått med buggen i själva E360-mätaren? Har de kommit ut med någon uppdatering för det?
Jag var i kontakt med supporten på Landis&Gyr för någon månad sedan och de jobbade på en fix som eventuellt skulle kunna vara klar i april och skjutas ut i maj. Min kontakt på lokala elbolaget sa att förra gången det var en bugg i mätarna tog det ett halvår innan de hade fått någon fix från L&G. Hoppas det går fortare denna gång.

Jag har inte långtidstestat din kod ihop med borteks lösning att switcha RTS via GPIO4.
Återkommer när det gått några dagar. Tidigare försök jag gjort med RTS kopplad till 5V har gjort att mätaren hängt sig efter 2-3 dagar.
Jag kör med en D1 mini R2.
Grymt jobbat med koden i övrigt!
 
Redigerat:
Min E360 tickar på fortfarande men har inte skickat vidare till Influx eller Grafana än. Kör ni HAs OS, HA Supervised eller via Docker? Kör med Docker varianten nu och då kan man inte installera addons via hass.io.
 
J jaash skrev:
Min E360 tickar på fortfarande men har inte skickat vidare till Influx eller Grafana än. Kör ni HAs OS, HA Supervised eller via Docker? Kör med Docker varianten nu och då kan man inte installera addons via hass.io.
Jag kör HAs OS på en Pi4
 
  • Gilla
jaash
  • Laddar…
Jag har varit i kontakt med supporten på Landis+Gyr.
Det tråkiga är att den nya fw som ska lösa buggen inte kommer fungera med min mätare. Det kommer inte gå att uppdatera från fw 1.1 till 2.0. Alla nya mätare kommer att skickas ut med fw 2.0 dock.
Senare i höst ska fw 3.0 komma och den kommer att fungera även på 1.1. Så 2.0 är en snabbfix för att kunna skeppa ut fungerande mätare.
Fick även bekräftat att det inte går att reseta mätaren utan att bryta strömmen.
Så jag får väl testa att toggla rts-pinnen och vänta till hösten för en ny fw.
 
  • Gilla
jaash och 1 till
  • Laddar…
R
Kan rapportera att min mätning har varit igång och fungerat felfritt sedan jag gjorde inlägget den 1:e april. Så i ganska exakt två veckor.

Inte exakt Svanstroms kod men baserat på den (med tillägg för HDLC-avkodning) så eventuella problem skulle finnas även för mig.
 
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
gustavstrandberg gustavstrandberg skrev:
Hej! Bekräftar att det funkar bra för mig också med en E360 i HA.
Kan meddela att min elmätare E360 hängt sig igen.
Den var igång lite drygt ett dygn trots borteks lösning att switcha RTS via GPIO4.
Jag antar att det är ny firmware i elmätaren som är enda lösningen?
 
M mapeje skrev:
Problemet är att ändringen ligger i p1reader.h vilket man väl inte kan ändra i dashboard?
Du kan dra in File explorer tillägget och ladda upp .h filen under esphome.
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Kudos till @svanstrom för kod och bra beskrivning :D

Ett tips om man kör värdena i Grafana är att man kan använda integral på kW värdena per fas för att få ut förbrukningen per fas i kWh. Linjen är för mätarens total-förbrukning och kolumnerna är fasernas förbrukning aggregerad av Grafana vilket summerar fint till total förbrukning:

[bild]

Och man kan skippa tanken på att 25 A säkringen inte riktigt behövts, får fila på fördelningen av förbrukarna innan dess:
[bild]
Skulle du kunna tänka dig dela JSON model för de där graferna?
 
J jaash skrev:
Skulle du kunna tänka dig dela JSON model för de där graferna?
J jaash skrev:
Skulle du kunna tänka dig dela JSON model för de där graferna?
Visst, se länken. Det är totalt 5 grafer i en dashboard. Notera att sista grafen använder icke-standard plugin kallat "Discrete", den gör att man kan se hur mycket den går över vissa nivåer typ 20, 25, 30 A per fas utan att tappa korta peak-värden som inte syns i vanliga graferna pga utsmetning.
Sen finns förutom värden från p1 reader även data från min Daikin värmepump med separat förbrukning och ute-temperatur.

https://github.com/pumpagubben/grafana-graphs/blob/master/grafana-energy-graphs.json
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Visst, se länken. Det är totalt 5 grafer i en dashboard. Notera att sista grafen använder icke-standard plugin kallat "Discrete", den gör att man kan se hur mycket den går över vissa nivåer typ 20, 25, 30 A per fas utan att tappa korta peak-värden som inte syns i vanliga graferna pga utsmetning.
Sen finns förutom värden från p1 reader även data från min Daikin värmepump med separat förbrukning och ute-temperatur.

[länk]
Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.