Jag har flera ESPhome-enheter och uppdaterar de OTA. Men jag har bara pillat i yaml-filerna, aldrig i *.h-filer.
Coolt att det fungerar OTA också.

M mapeje skrev:
Riktigt dum fråga, men hur uppdaterar man en ESPHome sensor? Om jag vill uppdatera med senaste koden för E360, laddar jag ner från github och skriver över filerna på servern och kör "update" i ESPHome?
Jag editerar filerna direkt i ESPhome-dashboard och trycker på upload. Då kompilerar den allting och laddar upp det samt bootar om ESP:n.

• Gilla
jaash
  • Laddar…
E Emmet skrev:
ESPhome gör DNS-slagning innan OTA hos mig iaf.
Om du kör ESPhome så funkar OTA klockers.. ;)
Gissar på att nått med min pihole DNS gör att det inte funkar.

J jaash skrev:
Gissar på att nått med min pihole DNS gör att det inte funkar.
Låter som en tänkbar förklaring.
Kan du pinga <ESP-namn>.local på något sätt?
I mitt fall electricity-meter.local

E Emmet skrev:
Jag editerar filerna direkt i ESPhome-dashboard och trycker på upload. Då kompilerar den allting och laddar upp det samt bootar om ESP:n.
Problemet är att ändringen ligger i p1reader.h vilket man väl inte kan ändra i dashboard?

E Emmet skrev:
Låter som en tänkbar förklaring.
Kan du pinga <ESP-namn>.local på något sätt?
I mitt fall electricity-meter.local
Nope funkar inte (default namnet i repon är underscore electricity_meter.local)
Verkar vara mDNS på min Windowslaptop som inte funkar så bra.

Edit:
Funkade med att köra cmd som admin och köra:
reg add "HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows NT\DNSClient" /v EnableMulticast /t REG_DWORD /d 1 /f
Och sen starta om datorn.

Redigerat:
  • Gilla
Emmet
  • Laddar…
M mapeje skrev:
Problemet är att ändringen ligger i p1reader.h vilket man väl inte kan ändra i dashboard?
Hämta ner uppdaterade p1reader.h och kör samma kommando som tidigare.
esphome p1reader.yaml run

J jaash skrev:
Hämta ner uppdaterade p1reader.h och kör samma kommando som tidigare.
esphome p1reader.yaml run
Tack. Skall testa detta, men det får vänta till P1reader.h är uppdaterad på Github.

Har någon fått det att fungera med Lolin Wemos D1 mini? Undrar om det behövs någon ändring i koden då jag inte får in några värden alls. Om någon också har ett kopplingsschema för D1 hade det varit mycket uppskattat :)

M mapeje skrev:
Tack. Skall testa detta, men det får vänta till P1reader.h är uppdaterad på Github.
Länkade uppdaterad file lite längre upp i tråden. Är bara delay(2000) som är ändrad till delay(40) i filen från e360-fix branchen.
M mapeje skrev:
Har någon fått det att fungera med Lolin Wemos D1 mini? Undrar om det behövs någon ändring i koden då jag inte får in några värden alls. Om någon också har ett kopplingsschema för D1 hade det varit mycket uppskattat :)
Är mer eller mindre samma? Enda som skiljer är namn på Vin = 5V och 3V = 3V3 och RX sitter uppe till vänster på D1.

J jaash skrev:
Länkade uppdaterad file lite längre upp i tråden. Är bara delay(2000) som är ändrad till delay(40) i filen från e360-fix branchen.

Är mer eller mindre samma? Enda som skiljer är namn på Vin = 5V och 3V = 3V3 och RX sitter uppe till vänster på D1.
OK, tack! Har sett en del andra skisser där man kan koppla in sig direkt utan motstånd etc. men jag testar vidare.

M mapeje skrev:
OK, tack! Har sett en del andra skisser där man kan koppla in sig direkt utan motstånd etc. men jag testar vidare.
Det du behöver tänka på att många ESP:er behöver få signalerna i 3,3V, därav transistorkretsen för att sänka spänningen till 3,3 från 5V som mätaren ger ut.

M mapeje skrev:
Rent teoretiskt bör du väl kunna skippa headerfilen och kopiera dess innehåll till överst i yamlfilen? Jag har själv inte testat i det här fallet. Det är ju en rätt enkel sak vi pratar om - du får själv ta ansvar för att hålla koll på versiner o liknande givetvis.. ;)

E Emmet skrev:
Det du behöver tänka på att många ESP:er behöver få signalerna i 3,3V, därav transistorkretsen för att sänka spänningen till 3,3 från 5V som mätaren ger ut.
Ok. Men jag skippa transistorn med en D1? Är ingen fena på elektronik..

M mapeje skrev:
Ok. Men jag skippa transistorn med en D1? Är ingen fena på elektronik..
Går det så går det - risken är att esp-n brinner upp -dvs slutar fungera, inte tänder på huset. ;)

elektroniken vi pratar om är inte svår. :) hade du bott i närheten hade du kunnat komma och hämta de tre komponenterna här. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.