479 192 läst · 1 855 svar
479k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Jag editerar filerna direkt i ESPhome-dashboard och trycker på upload. Då kompilerar den allting och laddar upp det samt bootar om ESP:n.M mapeje skrev:
Nope funkar inte (default namnet i repon är underscore electricity_meter.local)E Emmet skrev:
Verkar vara mDNS på min Windowslaptop som inte funkar så bra.
Edit:
Funkade med att köra cmd som admin och köra:
reg add "HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows NT\DNSClient" /v EnableMulticast /t REG_DWORD /d 1 /f
Och sen starta om datorn.
Redigerat:
Länkade uppdaterad file lite längre upp i tråden. Är bara delay(2000) som är ändrad till delay(40) i filen från e360-fix branchen.M mapeje skrev:
Är mer eller mindre samma? Enda som skiljer är namn på Vin = 5V och 3V = 3V3 och RX sitter uppe till vänster på D1.M mapeje skrev:
OK, tack! Har sett en del andra skisser där man kan koppla in sig direkt utan motstånd etc. men jag testar vidare.J jaash skrev:
Rent teoretiskt bör du väl kunna skippa headerfilen och kopiera dess innehåll till överst i yamlfilen? Jag har själv inte testat i det här fallet. Det är ju en rätt enkel sak vi pratar om - du får själv ta ansvar för att hålla koll på versiner o liknande givetvis..M mapeje skrev:
Går det så går det - risken är att esp-n brinner upp -dvs slutar fungera, inte tänder på huset.M mapeje skrev:
elektroniken vi pratar om är inte svår. hade du bott i närheten hade du kunnat komma och hämta de tre komponenterna här.