Jag har en fjärrvärmemätare Multical 402 och en elmätare från vattenfall. Fjärrvärmemätaren går till en Connode M-Bus mesh router. El mätaren är av följande typ/
Väggmonterad Vattenfall elmätare med digital display och diverse etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har erfarenhet att läsa av dessa? Är det bara pulsmätare som fungerar? Elmätaren blinkar ordentligt. Men jag blir osäker på hur det är med fjärrvärmemätaren.

Sedan verkar ju fjärrvärme-informationen kommuniceras ut genom en mest router på samma våglängd som Zigbee opererar — men det kanske är kodat som satan?

• Gilla
Leif Nyberg2
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Jag har en fjärrvärmemätare Multical 402 och en elmätare från vattenfall. Fjärrvärmemätaren går till en Connode M-Bus mesh router. El mätaren är av följande typ/
[bild]

Någon som har erfarenhet att läsa av dessa? Är det bara pulsmätare som fungerar? Elmätaren blinkar ordentligt. Men jag blir osäker på hur det är med fjärrvärmemätaren.

Sedan verkar ju fjärrvärme-informationen kommuniceras ut genom en mest router på samma våglängd som Zigbee opererar — men det kanske är kodat som satan?
De connode sakerna jag har arbetat med har varit 6LoWPAN.
Elmätaren är en Echelon (nu kallad NES) mätare. Kommunicerar över PLC (PowerLine Communication). Man kan läsa ut data via den optiska porten med ANSI-C12.18.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K Krolken skrev:
De connode sakerna jag har arbetat med har varit 6LoWPAN.
Elmätaren är en Echelon (nu kallad NES) mätare. Kommunicerar över PLC (PowerLine Communication). Man kan läsa ut data via den optiska porten med ANSI-C12.18.
Perfekt, vad behöver man för hårdvara för att kunna läsa ut data ur den optiska porten?

M Messier1994 skrev:
Perfekt, vad behöver man för hårdvara för att kunna läsa ut data ur den optiska porten?
Dessa ska fungera: http://www.optical-probe.de/Optical probes/product.html
Jag använder själv lite lite dyrare från Landis+Gyr men de kostar 2000 kr/st....

• Gilla
hehu och 1 till
  • Laddar…
Vilken trevlig tråd jag snubblade in på när jag googlade HAN-port, efter att jag fått reda på att vår mätare ska bytas inom kort. Det verkar bli en Aidon 6534 med RJ14 kontakt.

Jag har HomeAssistant. Har kört ESPHome på Wemos D1 Mini och behärskar lödkolven, men är inte så hemma på hur kretsen ska designas. Kan någon bistå med ett kopplinsschema och ev lämplig config för ESPHome så är jag tacksam! Om någon redan har kört denna uppsättning. :)

Tack!

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Det finns all info du behöver tidigare i denna tråd.
Ett alternativ att invertera signalen från mätaren är att använde en inverter från en7404 (74LS04).
Finns att köpa på Electrokit för 5 Kr.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
S Stingh skrev:
Det finns all info du behöver tidigare i denna tråd.
Ett alternativ att invertera signalen från mätaren är att använde en inverter från en7404 (74LS04).
Finns att köpa på Electrokit för 5 Kr.
Ah, jag kan det svaret.. :lying:
Läste från början först, men var så många olika varianter på lösningar, och hann inte komma till inlägg #199. Så tänkte ifall någon redan hade en identisk setup att dela. :geek:

Nu kom jag precis ett steg närmare ett byte. Jag mailad bolaget och frågade när det var planerat och att jag var intresserad av att få det gjort så snart som möjligt. Det resulterade i att de bokar in mig. :love:

Och jag fick svar i dag från Staffanstorp Energi att de ska öppna min port. Så snart ska jag testa min Landis+Gyr E360.

O
S SamB skrev:
Vilken trevlig tråd jag snubblade in på när jag googlade HAN-port, efter att jag fått reda på att vår mätare ska bytas inom kort. Det verkar bli en Aidon 6534 med RJ14 kontakt.
RJ12 gissar jag att du menar, och inte RJ14?

https://github.com/aviborg/esp-smart-meter
Använde jag mig av, finns ett schema där.

O
O oskar82 skrev:
[länk]
Använde jag mig av, finns ett schema där.
Inte bästa reklamen precis efter jag har länkat till något, men jag märkte nyss att min mätare inte kommer igång igen av sig själv efter strömavbrott.

O oskar82 skrev:
Inte bästa reklamen precis efter jag har länkat till något, men jag märkte nyss att min mätare inte kommer igång igen av sig själv efter strömavbrott.
Beror det på min kod eller är det mätaren?

K Krolken skrev:
Dessa ska fungera: [länk] probes/product.html
Jag använder själv lite lite dyrare från Landis+Gyr men de kostar 2000 kr/st....
Du får ursäkta mig, men bara så jag fattar, mäter dessa antalet blinkningar från elcentralen — eller blir det någon form av tvåvägskommunikation?

X xl15 skrev:
Och jag fick svar i dag från Staffanstorp Energi att de ska öppna min port. Så snart ska jag testa min Landis+Gyr E360.
Ska bli kul att se hur det fungerar för dig. Landis har en bugg i sin mätare som gör att den slutar skicka data efter ett tag (tiden varierar) och därefter måste mätaren startas om för att den ska hoppa igång igen (dvs bryta strömmen till hela huset)

Ja, jag har läst om det. Får hoppas på en lösning inom snar framtid. Annars är det obrukbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.