O oskar82 skrev:
Tekniska Verken (har elnät i Linköping och Katrineholm) installerar en mätare från Aidon som skickar datat A-XDR-kodat istället för i ASCII.
OK. Med RJ45 kontakten då? Det är norska standarden. (Vissa elnätsbolag var lite snabba på att beställa elmätare för den svenska branschrekommendationen var inte helt klar) Jag vet att något bolag på västkusten också har RJ45 från Kaifa.

Den norska skickar en HDLC-frame (inramad med 0x7e). Jag har en HDLC implementation i mitt DLMS/COSEM bibliotek och har också stöd för att parsa A-XDR datan. Man måsta bara klistra ihop delarna.

Öppna ett issue på repot för sidan så kan jag skriva lite mer ingående om det och länka till relevanta kodsnuttar.
 
engs engs skrev:
Nej, RJ12.

[länk]
Ok. Så mycket för branschstandard... Jag kanske får börja med en stor tabell för alla nätbolag och mätartyper.

Har du en utläsning från den så kan jag kolla vad som ligger i datan.

För A-XDR ska inte vara med i den nederländska standarden. Den bygger ju på IEC62056-21 vilket är i Ascii.
Däremot har mätare ofta stöd för att pusha med DLMS data på HAN porten för det är definerat i en annan companion standard. Så det är något man kan byta mellan i mätarens firmware. Så kanske den är inställd på att pusha DLMS istället för IEC62056-21.
 
  • Gilla
Bigert
  • Laddar…
O
K Krolken skrev:
OK. Med RJ45 kontakten då?
Som engs svarat, nej RJ12. Det är inte norska standarden utan tydligen en tidigare version av de svenska rekommendationerna - enligt första kommentaren jag länkade till: "Jag vet, det jag påtalade var att man genom övergången från 1.2 till 1.3 gick från binärdata till ASCII-data. Vissa elföretag har implementerat 1.2, bl.a tydligen Tekniska Verken med sin Aidon-mätare."

Här är Tekniska Verkens dokument om gränssnittet:
https://www.tekniskaverken.se/sitea...idonfd-rj12-han-interface-se-v13a.cleaned.pdf
 
  • Gilla
Marco9000
  • Laddar…
O oskar82 skrev:
Som engs svarat, nej RJ12. Det är inte norska standarden utan tydligen en tidigare version av de svenska rekommendationerna - enligt första kommentaren jag länkade till: "Jag vet, det jag påtalade var att man genom övergången från 1.2 till 1.3 gick från binärdata till ASCII-data. Vissa elföretag har implementerat 1.2, bl.a tydligen Tekniska Verken med sin Aidon-mätare."

Här är Tekniska Verkens dokument om gränssnittet:
[länk]

OK. Det ser ut som ungefär CIP i IDIS. DLMS DataNotification över HDLC.

Det är inga problem att hantera med mitt DLMS bibliotek.

Kör de krypterat? Hur får man ut sina nycklar?

jag lade upp ett issue på det : https://github.com/u9n/hanporten/issues/4
 
  • Gilla
oskar82
  • Laddar…
O
K Krolken skrev:
Kör de krypterat? Hur får man ut sina nycklar?
Inte krypterat.
 
O
  • Gilla
aviborg
  • Laddar…
O oskar82 skrev:
Jag länkade till aviborgs implementation ([länk]) (och som jag även kör själv och har byggt enligt), och där finns ett par exempel på data.

[länk]
[länk]
Jag använde exempeldatan som fanns i tekniska verkens dokument.

Verkligen intressant format. Gick att parsa enkelt (dock så verkar det vara en HDLC frame jag inte implementerat, men var enkelt att plocka ut DLMS-datan).

Så den skickar en array med alla värdena.
Första värdet är tiden.
sedan kommer alla de andra med OBIS, värde samt skalär och enhet enligt DLMS Blue Book.

[
[bytearray(b'\x00\x00\x01\x00\x00\xff'), bytearray(b'\x07\xe3\x0c\x10\x01\x07;(\xff\x80\x00\xff')],
[bytearray(b'\x01\x00\x01\x07\x00\xff'), 1122, [0, 27]],
[bytearray(b'\x01\x00\x02\x07\x00\xff'), 0, [0, 27]],
[bytearray(b'\x01\x00\x03\x07\x00\xff'), 1507, [0, 29]],
[bytearray(b'\x01\x00\x04\x07\x00\xff'), 0, [0, 29]],
[bytearray(b'\x01\x00\x1f\x07\x00\xff'), 0, [-1, 33]],
[bytearray(b'\x01\x003\x07\x00\xff'), 75, [-1, 33]],
[bytearray(b'\x01\x00G\x07\x00\xff'), 0, [-1, 33]],
[bytearray(b'\x01\x00 \x07\x00\xff'), 2307, [-1, 35]],
[bytearray(b'\x01\x004\x07\x00\xff'), 2499, [-1, 35]],
[bytearray(b'\x01\x00H\x07\x00\xff'), 2308, [-1, 35]],
[bytearray(b'\x01\x00\x15\x07\x00\xff'), 0, [0, 27]],
[bytearray(b'\x01\x00\x16\x07\x00\xff'), 0, [0, 27]],
[bytearray(b'\x01\x00\x17\x07\x00\xff'), 0, [0, 29]],
[bytearray(b'\x01\x00\x18\x07\x00\xff'), 0, [0, 29]],
[bytearray(b'\x01\x00)\x07\x00\xff'), 1122, [0, 27]],
[bytearray(b'\x01\x00*\x07\x00\xff'), 0, [0, 27]],
[bytearray(b'\x01\x00+\x07\x00\xff'), 1506, [0, 29]],
[bytearray(b'\x01\x00,\x07\x00\xff'), 0, [0, 29]],
[bytearray(b'\x01\x00=\x07\x00\xff'), 0, [0, 27]],
[bytearray(b'\x01\x00>\x07\x00\xff'), 0, [0, 27]],
[bytearray(b'\x01\x00?\x07\x00\xff'), 0, [0, 29]],
[bytearray(b'\x01\x00@\x07\x00\xff'), 0, [0, 29]],
[bytearray(b'\x01\x00\x01\x08\x00\xff'), 10049926, [0, 30]],
[bytearray(b'\x01\x00\x02\x08\x00\xff'), 8, [0, 30]],
[bytearray(b'\x01\x00\x03\x08\x00\xff'), 6614347, [0, 32]],
[bytearray(b'\x01\x00\x04\x08\x00\xff'), 5, [0, 32]]]
 
A aviborg skrev:
Kolla särskilt in [länk] där finns A-XDR datat förklarat.
Tack. A-XDR är inga problem. Jag har implementerat en generell parser för det. Men jag hade inte implementerat UI frames i min HDLC-stack. Men lagt upp ett issue på att lägga till det: https://github.com/pwitab/dlms-cosem/issues/30. De används inte vid normal kommunikation med mätare.
 
Nu kanske jag själv tråden lite, men det är i alla fall relaterat, jag har en Kamstrup mätare med plats för en wi-fi modul, https://www.smartred-shop.de/en/p/smart-me-kamstrup-modul-for-omnipower
Vad jag kan läsa mig till är den kopplas mot någon app och en framtida laddbox. Men finns det någon annan möjlighet att utnyttja datan redan nu för att styra laddboxen?
 
bortek bortek skrev:
Tror 5V ska komma ut i vilket fall som helst. Det kanske olika hos olika leverantören men när min var inte aktiverat kunde jag ESP:en ändå ströförsörjas. Prova igen efter porten är aktiverat.
Hej!
Nu fungerar allt! Fick porten aktiverad men det funkade fortfarande inte.
Upptäckte att jag hade råkat sätta ett 4,7ohms motstånd istället för 4,7kohm på basen till transistorn. Bytte till ett 6.8kohm istället och då hoppade den igång.
Det motståndet är väl till för att begränsa strömmen genom basen ner till emittern? Eller?
Mvh/Nicklas
 
  • Gilla
jaash
  • Laddar…
Nus73
J JSten skrev:
Kontaktade Kraftringen (vår nätägare), varpå jag får svaret att de inte har möjlighet att aktivera gränssnittet och det kommer ske någon gång innan 2025 när alla mätare ska vara utbytta. Sjukt märkligt tycker jag, någon som har varit med om något liknande?
Vi fick vår mätare utbytt förra veckan, har också Kraftringen som nätägare. Jag ringde Kraftringens kundtjänst i torsdags och bad om att få porten aktiverad. De svarade att de skulle lägga in det i "systemet", men den är inte aktiverad ännu. Enligt deras hemsida ska det fungera: https://www.kraftringen.se/privat/el/elnat/matarbyte/elmatarbyte/#13a
/Linus
Edit: Ingen spänning ut från porten nu heller, och den lilla pilen i displayen som visar om porten är aktiv är släckt.
 
Redigerat:
Nus73 Nus73 skrev:
Vi fick vår mätare utbytt förra veckan, har också Kraftringen som nätägare. Jag ringde Kraftringens kundtjänst i torsdags och bad om att få porten aktiverad. De svarade att de skulle lägga in det i "systemet", men den är inte aktiverad ännu. Enligt deras hemsida ska det fungera: [länk]
/Linus
Edit: Ingen spänning ut från porten nu heller, och den lilla pilen i displayen som visar om porten är aktiv är släckt.
Intressant, de har alltså gått ut med mer information nu, härligt! När jag pratade med dem senast (slutet av Januari) så sa kundtjänst att de skulle eventuellt ha stöd för det till hösten. Så det var snabbt jobbat! Vilken elmätare fick du installerad, AM550?

Är tyvärr fullt upptagen med annat just nu, så orkar inte klydda med Kraftringen igen. Men om du får det att funka med Kraftringens mätare får du gärna säga till :)
 
Redigerat:
Nus73
J JSten skrev:
Intressant, de har alltså gått ut med mer information nu, härligt! När jag pratade med dem senast (slutet av Januari) så sa kundtjänst att de skulle eventuellt ha stöd för det till hösten. Så det var snabbt jobbat! Vilken elmätare fick du installerad, AM550?

Är tyvärr fullt upptagen med annat just nu, så orkar inte klydda med Kraftringen igen. Men om du får det att funka med Kraftringens mätare får du gärna säga till :)
Vi fick en Sagemcom T211. Hoppas att det stämmer att de kan aktivera det nu. Jag uppdaterar när det händer något!
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.