rotbackarn rotbackarn skrev:
Ja, inte har dom varit långa än så länge. Bra period nu för att kolla max med el-värme i huset. Och flyttas något till fas 3 lär det bli jämnare.

Ja, man har ju ett bra tillfälle nu att stresstesta med el-värmen nu..
Nästa bil kanske behöver lite utrymme så dumt att pruta för lågt, Ellevio ska ju ha något att leva på också :crysmile: Får börja med att flytta några saker till Fas 3..
Du kan ju alltid testa att sätta i tre 20A-säkringar, det kostar ju inte mer än propparna...

Har gjort om svanströms diagram för att ge möjlighet att styra RTS<->5V kopplingen från GPIO1. Jag tänkte såhär: när GPIO1 går högt så kopplas RTS med 5V genom R3 och med hjälp av Q3 och Q1 och data skickas in.

Är det rätt tänkt?

Återstår att koda om lite och sätta timer för att styra GPIO1 och samtidigt läsa in data.

Visa bilaga 486051

• Elektriskt schema för anpassning av RTS5V-koppling till GPIO1-styrning med NODEMCU och transistorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lagt utgången på nodeMCU (D2) direkt till RTS. Verkar som 3.3 volt räcker för att trigga optokopplaren som jag förmodar sitter i mätaren. Har även kopplat en LED via ett motstånd så man kan se händelsen.

Har inte lyckats koda till en automatik till detta så jag väntar med spänning på denna lösning.

• Gilla
bortek
  • Laddar…
Kod fixad.
Nedan kod kan du lägga in esp******.yaml fil för att pulsa RTS.

Det är bara att välja "delay:" värde.

switch:
- platform: gpio
pin: GPIO4
name: rtspoll
id: rtsut
on_turn_on:
# - logger.log: "Switch Turned On!"
- delay: 10s
- switch.turn_off: rtsut
on_turn_off:
# - logger.log: "Switch Turned Off!"
- delay: 50s
- switch.turn_on: rtsut

• Gilla
bortek och 2 till
  • Laddar…
tommib
Kör alla här i tråden HA? Jag har OpenHab(2) och hittar inte riktigt någon färdig plugin för detta. Jag känner till DSMR och SmartMeter men bägge kräver direkt seriekoppling till P1-porten. Jag tänkte ha en Wemos D1 och köra över WiFi men jag har inte någon lust att koda en egen plugin (eller helst ens modifiera en befintlig).

Det verkar finnas en plugin SMASmartMeter som lyssnar på en broadcastadress, är det någon som har provat den? Är det någon med OpenHab som har provat något annat sätt att få in data? Egentligen måste det inte gå över OpenHab heller, det ska in i InfluxDB som allt annat. Tänkte mest att det är smidigast att gå över OpenHab eftersom andra sensorer går där.

tommib tommib skrev:
Kör alla här i tråden HA? Jag har OpenHab(2) och hittar inte riktigt någon färdig plugin för detta. Jag känner till DSMR och SmartMeter men bägge kräver direkt seriekoppling till P1-porten. Jag tänkte ha en Wemos D1 och köra över WiFi men jag har inte någon lust att koda en egen plugin (eller helst ens modifiera en befintlig).

Det verkar finnas en plugin SMASmartMeter som lyssnar på en broadcastadress, är det någon som har provat den? Är det någon med OpenHab som har provat något annat sätt att få in data? Egentligen måste det inte gå över OpenHab heller, det ska in i InfluxDB som allt annat. Tänkte mest att det är smidigast att gå över OpenHab eftersom andra sensorer går där.
Jag har en applikation som funkar med både openhab (eller HA eller vilket annan annat program som kan läsa json).
https://github.com/aviborg/esp-smart-meter
Kör med en NodeMCU.

S Stingh skrev:
Kod fixad.
Nedan kod kan du lägga in esp******.yaml fil för att pulsa RTS.

Det är bara att välja "delay:" värde.

switch:
- platform: gpio
pin: GPIO4
name: rtspoll
id: rtsut
on_turn_on:
# - logger.log: "Switch Turned On!"
- delay: 10s
- switch.turn_off: rtsut
on_turn_off:
# - logger.log: "Switch Turned Off!"
- delay: 50s
- switch.turn_on: rtsut
Har du någon uppfattning hur ofta man kan läsa Landis&Gyr mätarna utan att de kraschar?

M mbo2019 skrev:
Hej!

Jag har köpt ett m-bus master kort till min PLC med tanke att jag skulle kunna läsa av HAN port på min AIDON.
Tyvärr gick det inte så bra - det är mätaren som verkar agera M-bus master och pusha ut info var 10:e sekund.
Ngn som har lyckats att omvandla den signalen till ngt vettigt - typ RS485 eller RS232?
Vilken Aidonmätare har du? Finns med både RJ12 oc RJ45.

tommib
A aviborg skrev:
Jag har en applikation som funkar med både openhab (eller HA eller vilket annan annat program som kan läsa json).
[länk]
Kör med en NodeMCU.
Applikationen på Wemosen har jag inte några större problem med, där finns det mycket att välja på (och anpassa vb), det är vad som händer i OpenHab-änden som jag har problem med. Har inte riktigt tid att lära mig att koda något där så det hade varit smidigt att hitta en färdig komponent som tar emot data och lagrar den.

Edit: Och där läste jag din länk där det var väldigt välbeskrivet hur man gör med OpenHab. Tackar för det. Kanske bara byter plattform då, jag har en NodeMCU liggande också. Iofs är det samma ESP8266 på bägge men det kanske är någon annan skillnad på dem. WeMosen är väldigt mycket mindre och smidigare dock.

O
A aviborg skrev:
[länk]
Kör med en NodeMCU.
Jag har precis fått mitt experimentkortsbygge för den att fungera! Har en Aidon 6534 från Tekniska Verken (med RJ12-kontakt) Fast jag kommer behöva läsa på lite för att förstå vad värdena betyder...

tommib tommib skrev:
Iofs är det samma ESP8266 på bägge men det kanske är någon annan skillnad på dem. WeMosen är väldigt mycket mindre och smidigare dock.
Är det en Wemos D1 Mini? Den har nödvändig regulator för att funka med 5V. Jag tycker det borde gå med den också, men har inte testat själv (än). Jag kommer antagligen att byta min NodeMCU mot en Wemos D1 mini just pga storleken - givet att det fungerar.

Jag har en Landis Gyr E360 sedan en kort tid tillbaka och kör Home Assistant med några Esphome-noder.
Så naturligtvis "måste" jag testa detta.
Programmerade en ESP32 med Svanströms special (GitHub - psvanstrom/esphome-p1reader)
Har inte testat att koppla upp mig mot elmätaren. Väntar på svar från nätägaren om P1-porten är aktiv.
Är denna loggen OK? Har inte fått några felmeddelanden...
Normalt att den stannar där om den inte får någon seriell data?
Skärmdump av loggutdata från Home Assistant som visar lyckad anslutning och systeminformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

xl15, det ser normalt ut, när får du porten öppnad?

Tack!
Hoppas på snart, men har inte fått svar från nätägaren.
Det är en mindre aktör, Staffanstorp Energi. De har inte ens "Mina sidor" eller nån app...
Kan ju testa om den är öppen default, men tveksam.

E.On öppnade min dagen efter bytet av mätaren.

A aviborg skrev:
Vilken Aidonmätare har du? Finns med både RJ12 oc RJ45.
6484se med rj45

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.