482 630 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Intressant. Vad har du för mätare? Använder du det här lösningen för att läsa av datat?S Stingh skrev:
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/
Jag har inte löst det än. Men jag har googlat och samlat olika förslag här (https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/issues/4) som jag ska sen testa. Mätare sitter på landet och jag ska åka ditt om 1.5 vecka
Uppdatering följer.
Jag har också en Landis E360.bortek skrev:
Har testat med båda varianter av motstånd 10k till 1k och 4,7k till 1k, ingen skillnad.
Tror inte problemmet finns i avläsningen då hela datablocket ser bra ut utan skräptecken eller paritets fel.
Min slutsats är att något är galet med CRC kontrollen. Har kollat polynomet och det skall vara "A001" som finns i koden.
Jag har inget utvecklingsvektyg så jag kan köra koden och kolla om CRC faller ut.
Åk då sitter vi i samma båt. Jag hoppades att ¨ändringar av motstånd skulle göra skillnad.
Okej då är det nåt annat. Jag skrev på stackoverflow och frågade om crc algoritmens beräkningen var rätt och enligt DSMRs definitionen och fick svaret att det var rätt. Definitionen fick jag ifrån http://www.nodo-domotica.nl/images/8/86/DSMR.pdf Nu inser jag att det är ver4 och vad jag vet har E360 DSMR ver5. Undrar om crc kalylen är samma i DSMR5 eller annorlunda. Eller har Landis hittat på sin egen checksum?
Läser du av datat med ESP8266 enligt svanströms schemat med transistor eller kopplar du direkt med nån seriel RF232 adapter ?
Okej då är det nåt annat. Jag skrev på stackoverflow och frågade om crc algoritmens beräkningen var rätt och enligt DSMRs definitionen och fick svaret att det var rätt. Definitionen fick jag ifrån http://www.nodo-domotica.nl/images/8/86/DSMR.pdf Nu inser jag att det är ver4 och vad jag vet har E360 DSMR ver5. Undrar om crc kalylen är samma i DSMR5 eller annorlunda. Eller har Landis hittat på sin egen checksum?
Läser du av datat med ESP8266 enligt svanströms schemat med transistor eller kopplar du direkt med nån seriel RF232 adapter ?
Här står det att E360 använde ESMR5.0 protokollet som är inte samma som E350s DSMR v4
https://github.com/esphome/feature-requests/issues/6#issuecomment-591282249
https://github.com/esphome/feature-requests/issues/6#issuecomment-591282249
Jag använder Svanströms med transistor och NodeMCU med ESP8266 och flödet verkar jämt och fint.bortek skrev:Åk då sitter vi i samma båt. Jag hoppades att ¨ändringar av motstånd skulle göra skillnad.
Okej då är det nåt annat. Jag skrev på stackoverflow och frågade om crc algoritmens beräkningen var rätt och enligt DSMRs definitionen och fick svaret att det var rätt. Definitionen fick jag ifrån [länk] Nu inser jag att det är ver4 och vad jag vet har E360 DSMR ver5. Undrar om crc kalylen är samma i DSMR5 eller annorlunda. Eller har Landis hittat på sin egen checksum?
Ja, det menar jag. dvs min Energy Logger Blue som kopplas in på P1-porten till min elmätare av fabrikat Sagemcom modell T211. Problemet är att vare sig appen eller firmware var anpassad för den P1-frame som matas ut. Tech4U håller på att fixa det nu. Såvitt jag har sett så följer man standarden IEC 6256-61 och den innehåller följande OBIS-koder:bortek skrev:
Part OBIS IEC 6256-61 Unit
\ELL5\ Meter Id (not sure if this is according to IEC) Id
0-0 1.0.0 Date (not sure if this according to IEC) YYMMDDHHMMSS
1-0 1.8.0 Positive active energy total kWh
1-0 2.8.0 Negative active energy total kWh
1-0 3.8.0 Positive reactive energy total kvarh
1-0 4.8.0 Negative reactive energy total kvarh
1-0 1.7.0 Positive active instantaneuous power kW
1-0 2.7.0 Negative active instantaneous power kW
1-0 3.7.0 Positive reactive instantaneuous power kvar
1-0 4.7.0 Negative reactive instantaneous power kvar
1-0 21.7.0 Positive active instantaneuous power L1 kW
1-0 41.7.0 Positive active instantaneuous power L2 kW
1-0 61.7.0 Positive active instantaneuous power L3 kW
1-0 22.7.0 Negative active instantaneous power L1 kW
1-0 42.7.0 Negative active instantaneous power L2 kW
1-0 62.7.0 Negative active instantaneous power L3 kW
1-0 23.7.0 Positive reactive instantaneuous power L1 kvar
1-0 43.7.0 Positive reactive instantaneuous power L2 kvar
1-0 63.7.0 Positive reactive instantaneuous power L3 kvar
1-0 24.7.0 Negative reactive instantaneous power L1 kvar
1-0 44.7.0 Negative reactive instantaneous power L2 kvar
1-0 64.7.0 Negative reactive instantaneous power L3 kvar
1-0 32.7.0 Instantaneous voltage L1 V
1-0 52.7.0 Instantaneous voltage L2 V
1-0 72.7.0 Instantaneous voltage L3 V
1-0 31.7.0 Instantaneous current L1 A
1-0 51.7.0 Instantaneous current L2 A
1-0 71.7.0 Instantaneous current L3 A
!0E89 Checksum (not sure if this is according to IEC)
Hoppas de snart gör en fix för din mätare.
Jag har läst på mer om CRC checken och det kan vara parsningen av datat som gör att CRC stämmer inte. Ska ha tillgång till mätare på torsdag och kommer kunna labba med den då.
Jag har läst på mer om CRC checken och det kan vara parsningen av datat som gör att CRC stämmer inte. Ska ha tillgång till mätare på torsdag och kommer kunna labba med den då.
Kudos till @svanstrom för kod och bra beskrivning
Ett tips om man kör värdena i Grafana är att man kan använda integral på kW värdena per fas för att få ut förbrukningen per fas i kWh. Linjen är för mätarens total-förbrukning och kolumnerna är fasernas förbrukning aggregerad av Grafana vilket summerar fint till total förbrukning:
Och man kan skippa tanken på att 25 A säkringen inte riktigt behövts, får fila på fördelningen av förbrukarna innan dess:
Ett tips om man kör värdena i Grafana är att man kan använda integral på kW värdena per fas för att få ut förbrukningen per fas i kWh. Linjen är för mätarens total-förbrukning och kolumnerna är fasernas förbrukning aggregerad av Grafana vilket summerar fint till total förbrukning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och man kan skippa tanken på att 25 A säkringen inte riktigt behövts, får fila på fördelningen av förbrukarna innan dess:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet hur man använder en utgång på NodeMCU för att styra RTS pinnen i RJ12 kontakten till mätaren.
Det verkar som att lägga den till plus hela tiden triggar buggen på Landis E360 att stänga porten.
Med hjälp av utgången kan då man lägga +5 volt till mätaren med ett intervall.
Hur skall koden se ut och var bör den ligga.
Tacksam för hjälp.
Det verkar som att lägga den till plus hela tiden triggar buggen på Landis E360 att stänga porten.
Med hjälp av utgången kan då man lägga +5 volt till mätaren med ett intervall.
Hur skall koden se ut och var bör den ligga.
Tacksam för hjälp.