489 117 läst · 1 879 svar
489k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
NodeMCU är väl 3V3 så den kommer inte kunna leverera de 5 V som Data Request vill ha för att börja mata ut data. Därav transistor (och två resistorer). Kanske egentligen inte behövs en resistor mellan 5 V och Data Request, jag antar att den internt är kopplad som High Z eller något liknande men en mellan basen och pinnen på MCUn ska man nog ha.
Fiffig lösning med att styra pinnen istället för att bara lägga ihop den med 5 V om det går runt buggen som verkar finnas i folks mätare.
Fiffig lösning med att styra pinnen istället för att bara lägga ihop den med 5 V om det går runt buggen som verkar finnas i folks mätare.
Håller med en trissa är bäst.tommib skrev:NodeMCU är väl 3V3 så den kommer inte kunna leverera de 5 V som Data Request vill ha för att börja mata ut data. Därav transistor (och två resistorer). Kanske egentligen inte behövs en resistor mellan 5 V och Data Request, jag antar att den internt är kopplad som High Z eller något liknande men en mellan basen och pinnen på MCUn ska man nog ha.
Har man lite tur funkar en direkt koppling också.
Ja, precis. Det är koden i NodeMCUn som ska ändras, inte något i HA.
Jag fattar dock inte de kodexempel som jag ser för HA och ESPHome och jag orkar inte sätta mig in i dem heller. Principiellt är det enkelt att lägga in en timer som triggar t.ex. var femte sekund och drar porten hög i 1 sekund eller så. Exakt var man lägger koden kan jag inte svara på.
Jag fattar dock inte de kodexempel som jag ser för HA och ESPHome och jag orkar inte sätta mig in i dem heller. Principiellt är det enkelt att lägga in en timer som triggar t.ex. var femte sekund och drar porten hög i 1 sekund eller så. Exakt var man lägger koden kan jag inte svara på.
Varifrån har du fått den informationen? Kollegan har testat att polla RTS pinnen men mätaren slutar leverera data ändå, så ingen skillnad på E360 mätarna. Sedan vet jag inte om olika mätare har olika fw i sig, eller om det är samma fw i alla men bara lokala parametrar för resp energibolag.S Stingh skrev:Någon som vet hur man använder en utgång på NodeMCU för att styra RTS pinnen i RJ12 kontakten till mätaren.
Det verkar som att lägga den till plus hela tiden triggar buggen på Landis E360 att stänga porten.
Med hjälp av utgången kan då man lägga +5 volt till mätaren med ett intervall.
Hur skall koden se ut och var bör den ligga.
Tacksam för hjälp.
Du får gärna testa, men tror inte det kommer hjälpa tyvärr.
Var har du läst att det är just 5v<->RTS kopplingen som triggar buggen?S Stingh skrev:Någon som vet hur man använder en utgång på NodeMCU för att styra RTS pinnen i RJ12 kontakten till mätaren.
Det verkar som att lägga den till plus hela tiden triggar buggen på Landis E360 att stänga porten.
Med hjälp av utgången kan då man lägga +5 volt till mätaren med ett intervall.
Hur skall koden se ut och var bör den ligga.
Tacksam för hjälp.
Har inte läst, bara sett att nu har porten fungerat i över 2 dygn när ja inte låser RTS till 5V annars har den bara varit öppen i några timmar. Återstår att se hur länge det går.
Sedan är frågan om man behöver värde var tionde sekund. Det blir mycket data över tid.
Kan vara bra att på ett enkelt sätt styra uppdateringen.
från
Det fungerar med att styra RTS porten med 3,3 volt från NodeMCU.
Sedan är frågan om man behöver värde var tionde sekund. Det blir mycket data över tid.
från
Hej!
Jag har köpt ett m-bus master kort till min PLC med tanke att jag skulle kunna läsa av HAN port på min AIDON.
Tyvärr gick det inte så bra - det är mätaren som verkar agera M-bus master och pusha ut info var 10:e sekund.
Ngn som har lyckats att omvandla den signalen till ngt vettigt - typ RS485 eller RS232?
Jag har köpt ett m-bus master kort till min PLC med tanke att jag skulle kunna läsa av HAN port på min AIDON.
Tyvärr gick det inte så bra - det är mätaren som verkar agera M-bus master och pusha ut info var 10:e sekund.
Ngn som har lyckats att omvandla den signalen till ngt vettigt - typ RS485 eller RS232?
Det var bra finding! Visst behöver man inte datat var 10sek, det räcker med 30sek eller 60sel. Återstår att testa klart.S Stingh skrev:Har inte läst, bara sett att nu har porten fungerat i över 2 dygn när ja inte låser RTS till 5V annars har den bara varit öppen i några timmar. Återstår att se hur länge det går.
från
Undrar hur du triggar läsningen när du vill. Har du satt en knapp mellan RTS och 5v?
Jag håller på forska like hur man ska göra det med svanströms lösning.
Jag kör mot EON's mätare direkt mot en RS232 port (med en 2k pullup på datapinnen till mätarens 5V) där jag aktiverar DTR för att trigga utläsning. Detta fungera fint fram tills dess att mätaren hänger sig efter ett par dagar... Så det verkar inte ha någon betydelse om den ligger togglas eller ligger hög hela tiden.bortek skrev:
Jag aktiverar porten (och DTR), väntar på data, stänger av DTR och skickar datan till databas. Sedan aktiverar jag porten igen och väntar på data. Så jag får data var 10:e sek och det verkar snurra i ett par dagar.
Jag har haft det igång i knappt en vecka nu och fått starta om mätaren två gånger. Minst sagt lite tråkgit att man behöver skruva ut säkringarna för att få den att start om helt. Jag har inte provat om det räcker med att stänga av med att hålla inne knappen på mätaren för att bryta strömmen, men det räcker iallafall inte med "huvudbrytaren" då den inte bryter strömmen till mätaren.
Skickade frågan till Landis och fick det här svar
Thanks for your question.
As you have already been informed, do we have a bug in the meter's FW which creates this behavior in the meter. Work is ongoing to solve this problem and a solution will come during springtime i.e. time is not set yet. Until then do we unfortunately not have any known workarounds.
As you have already been informed, do we have a bug in the meter's FW which creates this behavior in the meter. Work is ongoing to solve this problem and a solution will come during springtime i.e. time is not set yet. Until then do we unfortunately not have any known workarounds.
Undrar om man måste bryta alla faserna för att den ska resetta sig. För annars skulle man kunna koppla om så att "kritiska" system inte ligger på den fasen man måste skruva ur... Får testa det någon gång...bortek skrev:Skickade frågan till Landis och fick det här svar
Ja, inte har dom varit långa än så länge. Bra period nu för att kolla max med el-värme i huset. Och flyttas något till fas 3 lär det bli jämnare.MathiasS skrev:
Ja, man har ju ett bra tillfälle nu att stresstesta med el-värmen nu..MathiasS skrev:
Nästa bil kanske behöver lite utrymme så dumt att pruta för lågt, Ellevio ska ju ha något att leva på också Får börja med att flytta några saker till Fas 3..