Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Ja, informasjonen fra HAN-porten er blitt mye mer verdifull og viktig nå - og de elnätsägare som har valgt Kamstrup må sørge for å ha tilstrekkelig kompetanse til å kunne gi god support til sine abonnenter.

Dette er nok et generell utmaning i mange nettbolag (spesielt de mindre bolagene), som tradisjonelt har hatt lite direkte kontakt med sine privatabonnenter. Dette har endret seg med AMS elmätare og mange privatabonnenter som installerer lesere for å hente ut data. Vi har flere ganger opplevd at det er vi som må fortelle våre kunder i ulike land hva det er de skal be sitt nettbolag om å gjøre dersom det oppstår et problem med en Kamstrup, til eksempel om dette "fenomenet" oppstår: [länk]

Jeg vet ikke om Omnipower er/var en lavbudsjettløsning, og Kamstrup er vel generelt kjent for å ta seg godt betalt. men der er jo fordeler også med å benytte en Europeisk produsent vs for eksempel Sanxing - som er en av fabrikatene som benyttes i Sverige.

Min hensikt med kommentaren er utelukkende å nyansere debatten, ikke å forsvare Kamstrup eller de nätbolag som har valgt Kamstrup. Vi har solgt AMS-lesere i Norden i flere år, og har derfor opparbeidet god kompetanse på avlesing av Kamstrups elmätare - "på godt og vondt" som vi sier i Norge. De har dessverre noen snags, men også enkelte fordeler - til eksempel leverer de strømmåling på alle tre faser i situasjoner hvor Aidon og Kaifa/Nuri ikke gjør det, se: [länk]
Og rapportering av strøm eller effekt per fase kan være en viktig informasjon om man ønsker å gjøre lastbalansering mellom fasene.
Jo och 1/1 2025 kan då kunder klaga till energimarknadsinspektionen men jag är ganska säker på att man inte byter elmätare igen utan istället ger riktig support till en kund.

Mitt elnätsbolag har absolut ingen info om Han-portens egenheter med en Kamstrup Omnipower utan hänvisar enbart till icke namngivna externa aktörer. Gör ju ingen mindre tekniskt kund glad.

Om att kunna klaga
https://ei.se/bransch/matning-av-el/funktionskrav-elmatare

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Mitt elnätsbolag har absolut ingen info om Han-portens egenheter med en Kamstrup Omnipower utan hänvisar enbart till icke namngivna externa aktörer. Gör ju ingen mindre tekniskt kund glad.
Dette er vi som leverandør av HAN-port läsare godt kjent med, for det supportarbeidet faller da i stor grad på oss! 😅

Sverige er et viktig marked for oss, det er eksportland nummer to etter Danmark (som domineres helt av Kamstrup): https://www.amsleser.no/module/ets_blog/blog?id_post=11

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.