491 853 läst · 1 879 svar
492k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Vi (amsleser dot no) har solgt HAN-port lesere til alle fabrikater som brukes i Norden i flere år nå, og kan bekrefte at Omnipower dessverre har noen "snags".S Sp1nd3l skrev:
Noe av problemet ligger i modulløsningen - som sikkert var ansett som en teknisk god idé den gang den ble konstruert. Men dessverre fungerer det dårlig i praksis:
- HAN-NVE modulen (med RJ45 kontakt) kan kun levere svært lite effekt (144 mW) til utrustning som er tilkoblet. Og der er individuelle variasjoner mellom moduler (har vi konkret sett). Andre fabrikater med innebygget RJ45 kan levere betydelig mer effekt.
- HAN-P1 modulen (med RJ12 kontakt) kan ikke levere den effekt som P1 standarden krever (1,25W ved 5V). Dette er ikke teknisk mulig å gjøre i P1 modulen, fordi modulen selv får inn 4,15V med maksimalt strømtrekk 75 mA (= 300 mW). Formodentlig er det derfor Kamstrup har valgt løsningen hvor brukeren selv må installere RJ12 splitter og injisere 5V fra et tilstrekkelig solid power (ref side 6 databladet, link i tidligere innlegg).
Jag har en Omnipower och en P1IB (wifi) och det fungerar utmärkt om man matar läsaren med en usb-laddare. Det enda problemet jag hade (och som tog väldigt lång tid att hitta) var att mätaren var inställd på norskt protokoll trots att jag hade satt i en P1-modul. Det löste sig efter ert samtal till elbolaget men man kunde ju tänkt sig att mätaren skulle ställt in sig efter modulen...S Sp1nd3l skrev:
Gäller det alla FW? Hur ofta?Egil Opsahl skrev:
Jag har inte haft några problem sen jag fick min elmätare installerad för ca två år sedan.
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
God tanke - men det går ikke rent teknisk med den løsningen de har på modulene.zarkov skrev:
Ikke ofte. Jeg hadde Omnipower elmätare i flere år før jeg selv en dag opplevde det. Og ut av våre ca 1500 installerte lesere har vi hatt ca 20-30 tilfeller over tre år.
Det skal visstnok ha kommet en ny firmware oppdatering for elmätaren som gjør det enklere å få den resatt (uten å måtte gjøre den spenningsløs), se vår artikkel (link i forrige innlegg). Men firmwareoppdateringer er ikke gratis, så det er nok ikke alle nettbolag som vil bruke penger på et tross alt relativt marginalt problem.
Men for de som opplever det så er det et reelt problem, spesielt på installasjoner som har hovedsikringen sittende på "innsiden" av elmätaren - som til exempel er vanlig i Danmark. Noen har måttet tilkalle elektriker.
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Eon levererar vår el och mätaren sitter i ett gemensamt elskåp på gatan för 4 fastigheter.Egil Opsahl skrev:
Elcentralerna sitter inne i husen och där finns också huvudsäkringarna för resp hus.
Dvs precis som du skriver "innanför" elmätaren.....
Han-läsaren måste därför sitta ute i elskåpet och strömförsörjas från mätaren....
Det funkar efter att jag fixat firmware så att det ställer ESP8266 i strömsparläge när inte WiFi används. Detta reducerar medelströmmen högst markant.
Men vi har inte den här Omnipower-mätaren till all lycka!
På vilket sätt ställer du den i strömsparläge? Det finns ju några att välja bland. Jag har ju en delay i main-loopen, men det minskar bara strömförbrukningen. Ibland spökar den ändå så jag har ett USB-batteri i skåpet för att hantera när det blir spänningsfall. Det räcker ett år ungefär. Har funderat på kondensator mellan 3,3V och GND, men hittar jag en bättre lösning så tar jag gärna den.B Bo Berglund skrev:Eon levererar vår el och mätaren sitter i ett gemensamt elskåp på gatan för 4 fastigheter.
Elcentralerna sitter inne i husen och där finns också huvudsäkringarna för resp hus.
Han-läsaren måste därför sitta ute i elskåpet och strömförsörjas från mätaren....
Det funkar efter att jag fixat firmware så att det ställer ESP8266 i strömsparläge när inte WiFi används. Detta reducerar medelströmmen högst markant.
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Det var det jag menade eftersom delayen i loop() gör att chipets "strömsparläge för WiFi-systemet" aktiveras.pacman42 skrev:
Men när WiFi kör sin överföring så måste man ha ordnat med en rejäl elektrolytkonding över 3.3V supply så att toppströmmen kan tas därifrån.
Jag kommer ner i c:a 50 mA medelförbrukning på detta sätt, under WiFi-kommunikation blir det bra mycket mer - kanske uppåt 200 mA eller så, fast kortvarigt.
När jag tänker på det nu kanske en bättre metod vore att stänga ner WiFi helt och hållet och bara dra igång det när man skall skicka MQTT-paketet och sen stänga igen...
Blir kanske bättre (=lägre) strömförbrukning då.
Måste ha en bra startfunktion som minskar på tidsåtgången för starten inför sändningen.....
Beroende på hur anslutningen ser ut in till din fastighet så kan du kanske skaffa en egen elmätare, och sätta den vid din elcentral, eller på annat lämpligt ställe på inkommande nät.B Bo Berglund skrev:Eon levererar vår el och mätaren sitter i ett gemensamt elskåp på gatan för 4 fastigheter.
Så gjorde jag i mitt förra hus.
Beroende på vilket system du ska ta in mätvärden i, så finns det många smidiga alternativ.
Beklagar. Jag rekommenderar att du efter nyår när lagen börjar gälla skriver en anmälan till EI om Omnipowern. Vi är många som kommer att göra det, så får de bedöma om den verkligen uppfyller lagkravet.P PappasHammare skrev:
Jag har många olika elabb men bara en nätägare som har Omnipower, dessutom vill de att man bekostar modulen själv, vilket inte heller uppfyller lagens krav emm. Möjligen att de ändrar sig efter nyår...
Jag har ett par stycken HAN-ETH från Zuidwijk, fungerar bra (på andra mätare). Även P1IB fungerar fint, men där har jag inte provat ETH-versionen. Men problemet är att man på Omnipower troligen måste koppla in 5V-matning IN på mätarjäveln för att den skall fungera.
https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Annars rekommenderar jag en Shelly 3EM installerad inne hos dig, det hade jag gjort i detta läget, för att se om nätägaren förhoppningsvis tvingars byta ut skräpmätarna.
/M
Men hur är det med Shellyn och korrekt mätning?M Marcus-AA skrev:Beklagar. Jag rekommenderar att du efter nyår när lagen börjar gälla skriver en anmälan till EI om Omnipowern. Vi är många som kommer att göra det, så får de bedöma om den verkligen uppfyller lagkravet.
Jag har många olika elabb men bara en nätägare som har Omnipower, dessutom vill de att man bekostar modulen själv, vilket inte heller uppfyller lagens krav emm. Möjligen att de ändrar sig efter nyår...
Jag har ett par stycken HAN-ETH från Zuidwijk, fungerar bra (på andra mätare). Även P1IB fungerar fint, men där har jag inte provat ETH-versionen. Men problemet är att man på Omnipower troligen måste koppla in 5V-matning IN på mätarjäveln för att den skall fungera.
[länk]
Annars rekommenderar jag en Shelly 3EM installerad inne hos dig, det hade jag gjort i detta läget, för att se om nätägaren förhoppningsvis tvingars byta ut skräpmätarna.
/M
Lite nyfiken bara, jag har ingen egen erfarenhet av den.
Men mäter man även spänning på alla tre faser?
Om inte så blir mätningen inte riktigt korrekt, om man nu vill vara noga.
Ja det gör den. Den är inte MID-godkänd men jag har aldrig hört någon som menar att den mäter fel. En viss felmarginal finns ju alltid, men inte av någon praktisk betydelse.Hannuse skrev:
Finns en Pro 3EM också med ETH-port och bättre formfaktor, men utan kontaktorstyrning.
/M
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint!M Marcus-AA skrev:
Tack för infon, bra pryl!
Hej,
är det någon här som har fått SlimmeLezer+ från Zuidwijk att fungera med en Kamstrup DK-8660? Jag har elnät från Jämtkraft och de skall ha aktiverat HAN-porten och skickade mig en adapter modul med RJ12 port. Men när hag slår på UART debuggningen i SlimmeLezer+ får jag inget som helst loggat. Någon som har idé om vad som kan vara fel?
är det någon här som har fått SlimmeLezer+ från Zuidwijk att fungera med en Kamstrup DK-8660? Jag har elnät från Jämtkraft och de skall ha aktiverat HAN-porten och skickade mig en adapter modul med RJ12 port. Men när hag slår på UART debuggningen i SlimmeLezer+ får jag inget som helst loggat. Någon som har idé om vad som kan vara fel?
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 925 inlägg
Jag har en SlimmeLezer kopplad till vår Landis+Gyr E360 och vi stötte på lite problem i början. Det visade sig att SlimmeLezern drog mer ström än vad HAN/P1-porten kunde leverera vid toppar. Problemet verkade bero på att elektrolytkondensatorn i min modell var för liten. Efter att jag kopplade in en USB-strömmatning fungerade det dock utan problem.
I ditt fall verkar det som att din nätägare (elbolaget) inte har aktiverat P1-porten för avläsning. Hör med ditt elbolag om man aktiverat porten eller inte.
I ditt fall verkar det som att din nätägare (elbolaget) inte har aktiverat P1-porten för avläsning. Hör med ditt elbolag om man aktiverat porten eller inte.