T TEkonomen skrev:
tack för svar! var lite knepigt för min del att försöka mig på detta. men jag vet inte var felet ligger längre. matar jag ström i slimlesern så händer ingenting. jag får först kontakt med den om jag har den över USB. den fungerade dock fram till imorse när man prövade aktivera och inaktivera porten.
Det er heller ikke umulig at ESPen har dødd.

Det kan i så fall ha flere årsaker:
  • Du skrev at du har hatt den i noen år. Flash-minnet i en ESP har et endelig antall lese/skrive sykluser. Det er mulig å kompensere for det i koden, ved å "slite jevnt" på den del av minnet som det skrives til ofte. Det vil kunne øke levetiden betydelig om det gjøres rett. Jeg kjenner ikke til hvordan den koden er skrevet, så kan ikke fortelle deg hvorvidt det gjøres i koden for Slimmelezer.
  • I og med at vi har gode bilder kan vi se at Slimmelezer ikke har ESD-beskyttelse verken ved USB kontakten eller ved RJ12 kontakten. Det er ikke god designpraksis, og denne konstruksjonen vil sannsynligvis ikke passere en EMC-test, og kan i så fall ikke CE-merkes.
Om du gir opp feilsøkingen - og ønsker å fortsette med en leser med et mer robust design som er EMC-testet, CE-merket, fungerer "out of the box" og har autodiscovery MQTT payload for HA - så kan du ta en kikk på Pow-P1.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TEkonomen skrev:
... funderar på om jag ska testa att flasha om den.
Det er alltid verd å forsøke!
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Det er alltid verd å forsøke!
Porten verkar leva. Har installerat om den gamla koden, får detta fel i loggen nu.

p1reader.yaml - koden jag använder, använder utöver p1reader.yaml.h
p1reader.yaml: https://pastebin.com/axCQKGxY
p1reader.h: https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/blob/main/p1reader.h

[18:14:21][app:100]: ESPHome version 2024.9.2 compiled on Oct 7 2024, 17:51:00[18:14:21][app:102]: Project elt_hack.p1reader version 0.1[18:14:31][crc:281]: Telegram read. CRC: 1709 = 0414. PASS = NO[18:14:31][W][component:237]: Component <unknown> took a long time for an operation (62 ms).[18:14:31][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.[18:14:41][crc:281]: Telegram read. CRC: 63C7 = 8E61. PASS = NO[18:14:41][W][component:237]: Component <unknown> took a long time for an operation (91 ms).[18:14:41][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.[18:14:51][crc:281]: Telegram read. CRC: 09F8 = E8E3. PASS = NO[18:14:51][W][component:237]: Component <unknown> took a long time for an operation (96 ms).[18:14:51][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.
update: redigerade koden lite och får bättre svar nu, men får inte upp några sensorer;
[18:40:43][app:100]: ESPHome version 2024.9.2 compiled on Oct 7 2024, 18:34:00[18:40:43][app:102]: Project elt_hack.p1reader version 0.1[18:40:51][crc:281]: Telegram read. CRC: A681 = A681. PASS = YES[18:40:51][W][component:237]: Component <unknown> took a long time for an operation (61 ms).[18:40:51][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.
[18:41:01][crc:281]: Telegram read. CRC: 02D6 = 02D6. PASS = YES[18:41:01][W][component:237]: Component <unknown> took a long time for an operation (65 ms).[18:41:01][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.
 
Redigerat:
T TEkonomen skrev:
CRC: 1709 = 0414. PASS = NO
Det ser ut for at den får feil CRC (checksum) på dataene som kommer inn, hvilket betyr at du har bitfeil på innkommende data.

Har du forsøkt en annen kabel?

Men jeg sitter og lurer på om jeg husker feil angående den pullup motstanden.
Hvilken spenning måler du på den ene enden av R7 (mot GND)?
Om det er 5V (som det ser ut for på bildene) så skal 4,7 kohm være OK.
Närbild av ett kretskort med komponenter, inklusive en motstånd märkt "10A" bredvid ett område märkt "R7".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jeg har bladd tilbake i historikken min, og det vi opplevde var at Aidon elmätare trenger en kraftigere pullup (lavere motstandsverdi) enn t.ex. Sagemcom. Er det en Aidon du har?

Og jeg husket definitivt feil når jeg skrev at Slimmelezer+ mangler ESD beskyttelse på USB kontakten.
Denne komponenten (D1) er ESD-beskyttelse, så det er OK.
Kretskort med markerad komponent för ESD-skydd nära en USB-kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jeg beklager!
Men jeg ser ingen ESD beskyttelse på RJ12 kontakten.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Det ser ut for at den får feil CRC (checksum) på dataene som kommer inn, hvilket betyr at du har bitfeil på innkommende data.

Har du forsøkt en annen kabel?

Men jeg sitter og lurer på om jeg husker feil angående den pullup motstanden.
Hvilken spenning måler du på den ene enden av R7 (mot GND)?
Om det er 5V (som det ser ut for på bildene) så skal 4,7 kohm være OK.
[bild]

Jeg har bladd tilbake i historikken min, og det vi opplevde var at Aidon elmätare trenger en kraftigere pullup (lavere motstandsverdi) enn t.ex. Sagemcom. Er det en Aidon du har?

Og jeg husket definitivt feil når jeg skrev at Slimmelezer+ mangler ESD beskyttelse på USB kontakten.
Denne komponenten (D1) er ESD-beskyttelse, så det er OK.
[bild]
Jeg beklager!
Men jeg ser ingen ESD beskyttelse på RJ12 kontakten.
tack igen för svar, jag tror den delen blir överkurs och svår för mig! däremot så fick jag pass nu när jag redigerade till senaste koden jag la upp på pastebin.

[19:06:01][app:100]: ESPHome version 2024.9.2 compiled on Oct 7 2024, 18:34:00[19:06:01][app:102]: Project elt_hack.p1reader version 0.1[19:06:11][crc:281]: Telegram read. CRC: AAFD = AAFD. PASS = YES[19:06:11][W][component:237]: Component <unknown> took a long time for an operation (93 ms).[19:06:11][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.

men jag förstår mig inte på felkoderna riktigt. tycker mig inte känna igen dem.
 
T TEkonomen skrev:
men jag förstår mig inte på felkoderna riktigt. tycker mig inte känna igen dem.
"PASS = YES" -> Bra!
Men jeg kan dessverre ikke hjelpe med å tolke denne debug koden, der må du ha hjelp av den som har skrevet eller modifisert firmwaren.
 
  • Gilla
TEkonomen
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
"PASS = YES" -> Bra!
Men jeg kan dessverre ikke hjelpe med å tolke denne debug koden, der må du ha hjelp av den som har skrevet eller modifisert firmwaren.
toppen, tack så mycket för din hjälp! uppskattar dina snabba och trevliga svar. men jag verkar ha fått liv i den, mycket märkligt.

dock får jag inte upp sensorerna i HA, trots flera omstarter, men loggen ser mycket bättre ut.

Skärmbild av enhetspanel i ett gränssnitt med texten "p1reader", inget laddat, ingen enhet eller entitet, knapp för att lägga till enhet.

men loggen ser bra ut, ser ut som jag får ut värden nu i alla fall, här är ett stenkast, dumpar en bild istället, var svårt att klistra in koden i text.

Loggutdragsbild som visar mätdata från sensorer, innehållande kWh, kW, kvarh och volt uppdelat på olika faser med tre decimalers noggrannhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
T TEkonomen skrev:
dock får jag inte upp sensorerna i HA
Vent - og se om de kommer opp når det har gått noe tid, ref dette som vi skriver i vår Wiki (det står "2 hours" på grafen):

Graf över energianvändning med text som säger "There is no data to show. It can take up to 2 hours for new data to arrive after you configure your energy dashboard.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Vent - og se om de kommer opp når det har gått noe tid, ref dette som vi skriver i vår Wiki (det står "2 hours" på grafen):

[bild]
Får se hur det ser ut imorgon då, tack för svar igen.

Gjorde en restore och gjorde om stegen med flashandet, så jag har kvar de gamla sensorerna, men tycks inte hända något där heller. om jag inte minns fel så dök det upp där direkt förut medans energimätaren tog tid på sig.

Gränssnitt för enheter med "p1reader", visar 1 enhet och 27 entiteter, med varning "Inte laddad" och alternativet "Lägg till enhet".

Sensorstatuslista med flera sensorer markerade som "Otillgänglig" på en enhetsskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Det står inget om HDLC i loggen så det är ivf inte HDLC nu.

Minns du im det stod så tidigare, före det slitade fungera? HDLC-stöd tillkom 2023 enligt koden.

Eller så är det nåt helt annat. Vilken nätägare är detta? TV?

/M
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har svårt att se att elnätsägaren har något att göra med vilka som har åtkomst till elmätarna i ett hus med lägenheter. Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen kan dock säkert ha åsikter.
Det var väl precis vad jag skrev? Han påstår att man kan be "el leverantören om tillträde", vilket är helt fel.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Det står inget om HDLC i loggen så det är ivf inte HDLC nu.

Minns du im det stod så tidigare, före det slitade fungera? HDLC-stöd tillkom 2023 enligt koden.

Eller så är det nåt helt annat. Vilken nätägare är detta? TV?

/M
Det är Eskilstuna Energi och Miljö (eem). Nä, nu har jag fått det att fungera, det är något annat som spökade i HA.

Lyckades gå igång allt nu, det var såklart tts: som jag behövde kommentera bort. Nu tycks allt fungera igen, tom bättre med tanke på att jag har fler sensorer som håller koll på problem.

Det kan inte kan släppa är vad som orsakade att den plötsligt slutade fungera 12.00.00?!

Skriver gärna ner mina steg om det finns intresse.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Det var väl precis vad jag skrev? Han påstår att man kan be "el leverantören om tillträde", vilket är helt fel.

/M
Fråga kan man alltid göra, sedan om man når framgång är en annan sak.
Det är inte alltid som elnätsägaren har åtkomt till mätaren, den kan i många fall sitta i ett utrymme som bara hyresvärden har åtkomst till, så det kan också vara värt att ställa en fråga dit.
Och ska man "märka ord" så har inte el leverantören någonting med det att göra, utan det är i så fall nätägaren, men jag fattar naturligvis vad som menas.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Fråga kan man alltid göra, sedan om man når framgång är en annan sak.
Det är inte alltid som elnätsägaren har åtkomt till mätaren, den kan i många fall sitta i ett utrymme som bara hyresvärden har åtkomst till, så det kan också vara värt att ställa en fråga dit.
Och ska man "märka ord" så har inte el leverantören någonting med det att göra, utan det är i så fall nätägaren, men jag fattar naturligvis vad som menas.
Det var därför jag skrev det inom citat, så skall du vara sån kan du vara det till rätt person.

Och jo, i ett flerfamiljshus har elnätbolaget egen nyckel till utrymme med mätare. I en- och tvåfamiljshus normalt inte.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Det var därför jag skrev det inom citat, så skall du vara sån kan du vara det till rätt person.

Och jo, i ett flerfamiljshus har elnätbolaget egen nyckel till utrymme med mätare. I en- och tvåfamiljshus normalt inte.

/M
Ja, ursäkta, det vasr inte illa menat, jag fattar ju vad som menas, och vet ju också vem som skrev det, så ingen fara.
Men det är inte sant att vi som elnätsbolag har nyckel bara för att det är ett flerfamiljshus/hyresfastighet, även om det är vanligt.
Men när det byggs nytt, eller byggs om, då har vi det som kravspec.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.