482 630 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Dette har nok ingen enkel løsning, nei!B Bo Berglund skrev:
Dersom elmäteren er av den "eldre" sorten, som følger HAN-NVE standarden (har RJ45 kontakt) så kan det kan hende være mulig å trekke kabel opp til leiligheten. Den eneste fordelen jeg ser med den standarden er at kabelen kan være "så lang som helst". Rent teknisk kommer det av at den benytter et robust M-bus signal som veksler mellom 24 og 12 volt, og har lav datarate (2400 baud).
Om det er en nyere type elmätare med P1 interface så går det nok ikke med kabel. Aidon anbefaler maksimum 3 meter lengde på kabelen. (Open collector utgang, 115 200 baud).
Jo nu bor du nog i en BRF och det här är inget enkelt.PutteGBG1 skrev:Har nu också fått utbytt mätaren utbytt.
Saxat från göteborg energi..
Energimarknadsinspektionen har tagit fram nya funktionskrav för elmätare som alla Sveriges elnätsbolag enligt lag måste förhålla sig till. De nya funktionskraven ska införas senast 1 januari 2025. Det innebär att vi planerar att byta alla våra elmätare i Göteborg under perioden 2022-2024. Är du nyfiken kan du läsa mer om funktionskraven på Energimarknadsinspektionens webb.
Min mätare sitter i källaren och om jag kommer åt mätaren så kommer det bli svår att få wifi singnal där. (Bor 5 vån ovanför)
Då fattar jag inte varför de byter alla mätare i sverige då det blir svår för vissa att använda han-porten som mig..
Eller har jag missat något?
Om du loggar in hos Göteborgs Energi och kollar förbrukningen, vad får du för upplösning på ditt data?
Man kan då ofta ändra upplösningen och jag vet inte vad de har för val?
Medlem
· Sverige
· 5 361 inlägg
Haft HomeWizard på vår nya elmätare sedan november när elmätaren byttes.
Tycker det är bra visualiseringar ex vad gäller elproduktion en växlande molnig dag som idag:
:
Och även totalbilden, med detta överlagrat är snyggt representerat (det i blått är alltså egenkosumtion):
Det jag skulle vilja ha är att någon app kan kolla vad det är för max strömförbrukning vi vill ha, kunna stänga ner tex LLVP som i detta fall är vad som ligger som konstant men varierande förbrukning i botten, representerat som lila i grafen. Det är effekttaxan jag tänker på, vore oerhört bra att få litet automatik på att släcka ned onödiga förbrukare där det drar iväg litet typ matlagning på kvällen.
__
PS. Vi har inte varit hemma under denna dag så det är i princip enbart LLVP som dragit effekt.
Tycker det är bra visualiseringar ex vad gäller elproduktion en växlande molnig dag som idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och även totalbilden, med detta överlagrat är snyggt representerat (det i blått är alltså egenkosumtion):
Logga in
Skapa konto
Det jag skulle vilja ha är att någon app kan kolla vad det är för max strömförbrukning vi vill ha, kunna stänga ner tex LLVP som i detta fall är vad som ligger som konstant men varierande förbrukning i botten, representerat som lila i grafen. Det är effekttaxan jag tänker på, vore oerhört bra att få litet automatik på att släcka ned onödiga förbrukare där det drar iväg litet typ matlagning på kvällen.
__
PS. Vi har inte varit hemma under denna dag så det är i princip enbart LLVP som dragit effekt.
Man ska aldrig sluta förvånas. Dottern bode igen lägenhet där det inte ens fanns proppskåp. Det fanns bakom en låst dörr i trapphuset, så man fick ringa hyresvärden om proppen gick. Det var inte heller någon studentlägenhet utan en vanlig lgh. Märkligt…tycker jag, men jag bor ju inte i Stockholm…B Bo Berglund skrev:
Men att samla elmätarna i källaren vid varje trapphus är väl inget konstigt. Det var väl ett mycket rationellare vid manuell avläsning är att knacka dörr och försöka komma in i varje lägenhet.
Jag har 4 förslag till @PutteGBG1
Det räcker väl med IP-konnektivitet.
1) ett avsäkrat eluttag med PowerLine/HomePlug vid elmätaren och sen motsvarande HomePlug i lägenheten
2) ett Wi-Fi nät vid elmätarna som man delar på, men det blir trixigt med säkerhet och underhåll. Kanske kan
3) en nätverkskabel i kabelschaktet. P1/ethernet läsare
4) Ge upp P1. Sätt en egen elmätare med ModBus i lägenheten.
Det blir enkelt, driftsäkert.
Frågan är väl vad man gör med mätdatat…
Att alla mätare sitter i ett teknikrum dit hyresgästen inte har tillträde är ju den absolut vanligaste lösningen. Jag vet ingen hyresvärd som tillåter att hg sätter upp någon egen utrustning där. En BRF kan möjligen ha någon annan policy men det blir fort omständigt att hantera.B Bo Berglund skrev:
Tyvärr finns ingen bra lösning på HAN-tillgång för flerbostadshus.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Vilken rysare!blackarrow skrev:
Då får man verkligen hoppas att de säkringar som finns inne i lägenheten verkligen fungerar och bryter före huvudsäkringen så att man inte måste kalla in servicepatrullen....
Men 3 10A grupper som kör max på samma fas lär ju blåsa huvudsäkringen i alla fall...
Det är en mycket vanlig lösning i flerbostadshus, det är inte vanligt att en lägenhet skjuter en mätarsäkring.B Bo Berglund skrev:
Med förbehåll på en renoverad brf lägenhet med en grupp till köket, dvs dålig planering av ombyggnad och utökning av elsystemet i lägenheten.
BRF bestämmer om lgh innehavaren får sätta upp utrustning i elrummet, tillåter de att en gör det så ska alla få göra samma sak, då kan det lätt spåra ur.
Alternativt låter innehavaren låta en elfirma installera en egen smartmätare i eller invid lägenhetens gruppcentral.
Om jag loggar in på Göteborgs Energi och kollar förbrukningen så ser jag gårdagens förbrukningen per timme.P paralun skrev:
Samma efter de bytte mätaren.
Vad har jag har läst så kan man be el leverantören om tillträde, så öppnare de tillfällig.M Marcus-AA skrev:Att alla mätare sitter i ett teknikrum dit hyresgästen inte har tillträde är ju den absolut vanligaste lösningen. Jag vet ingen hyresvärd som tillåter att hg sätter upp någon egen utrustning där. En BRF kan möjligen ha någon annan policy men det blir fort omständigt att hantera.
Tyvärr finns ingen bra lösning på HAN-tillgång för flerbostadshus.
[bild]
Så hade jag haft en wifi repeter i källaren eller en han-port läsere med 5g så hade jag löst det.
Elleverantören släpper inte in dig i elrummet. Däremot vaktmästaren eller någon från föreningen om det är en brf.PutteGBG1 skrev:
Och var ska du plugga i repeatern? Den behöver gissningsvis ett 230 uttag. Att nyttja ett uttag i allmänna utrymmen eller elrummet är inte en självklarhet. Uttag som är placerade utanför lägenheten bestämmer föreningen eller fastighetsägaren över.
I normalfallet är det väl relativt ointressant för en lägenhetsboende att kolla på sekundstatistik från elmätaren, det finns ju oftast inga större förbrukare i en lägenhet.
Vill man mäta effektförbrukning på någon apparat kan man lägga en hundring på en Smart Plug med Wifi.
Vill man mäta effektförbrukning på någon apparat kan man lägga en hundring på en Smart Plug med Wifi.
Jo @Bokotimon svarade tidigare att det är 15 minuter med en ny elmätare (han jobbar åt GE)PutteGBG1 skrev:
Sen kan det vara lite "kliande i skallen" att komma underfund med hur man ändrar upplösningen på websidan.
Så är det med min elnätsägare samt även hos EON.
Slutligen är det vad du har för mål med mätningen? I en BRF borde det inte finnas så många förbrukare och vill man så köper man en smart plugg så kan man se kyl/frys etc
Väcker liv i den här tråden lite. Har problem med min aidon 6442se plötsligt.
Köpte ett slimmelezer+ till min HA för några år sen. Funkade inte out of the box och efter några försök och googlande lyckades jag flasha den och den fungerade felfritt fram tills en märklig tidpunkt. 4/10 12.00. Därefter inga mätvärden, men porten verkade då fortfarande få ström. Trodde nätägare gjort något så bad EEM att aktivera porten ifall den stängts ner, men nu efter en av/på från deras håll är porten strömlöst.
Försöker nu felsöka vad som kan vara felet och var felet ligger. Dvs när jag väl får ström från porten igen, var en drös med inlägg här och väldigt hjälpsamma, men skulle vilja be om hjälp att felsöka. Vart hade ni börjat?
Köpte ett slimmelezer+ till min HA för några år sen. Funkade inte out of the box och efter några försök och googlande lyckades jag flasha den och den fungerade felfritt fram tills en märklig tidpunkt. 4/10 12.00. Därefter inga mätvärden, men porten verkade då fortfarande få ström. Trodde nätägare gjort något så bad EEM att aktivera porten ifall den stängts ner, men nu efter en av/på från deras håll är porten strömlöst.
Försöker nu felsöka vad som kan vara felet och var felet ligger. Dvs när jag väl får ström från porten igen, var en drös med inlägg här och väldigt hjälpsamma, men skulle vilja be om hjälp att felsöka. Vart hade ni börjat?