PutteGBG1 PutteGBG1 skrev:
Vad har jag har läst så kan man be el leverantören om tillträde, så öppnare de tillfällig.
Så hade jag haft en wifi repeter i källaren eller en han-port läsere med 5g så hade jag löst det.
Nej, Elnätsägaren får inte släppa in obehöriga i teknikrum, oavsett vad du läst.

/M
 
T TEkonomen skrev:
Väcker liv i den här tråden lite. Har problem med min aidon 6442se plötsligt.

Köpte ett slimmelezer+ till min HA för några år sen. Funkade inte out of the box och efter några försök och googlande lyckades jag flasha den och den fungerade felfritt fram tills en märklig tidpunkt. 4/10 12.00. Därefter inga mätvärden, men porten verkade då fortfarande få ström. Trodde nätägare gjort något så bad EEM att aktivera porten ifall den stängts ner, men nu efter en av/på från deras håll är porten strömlöst.

Försöker nu felsöka vad som kan vara felet och var felet ligger. Dvs när jag väl får ström från porten igen, var en drös med inlägg här och väldigt hjälpsamma, men skulle vilja be om hjälp att felsöka. Vart hade ni börjat?
Koppla ur allt från HAN-porten, vänta 15 minuter, mät spänningen och se om den är aktiv.

/M
 
  • Gilla
TEkonomen och 2 till
  • Laddar…
T TEkonomen skrev:
Vart hade ni börjat?
Jeg ville begynt med å finne ut om det kommer data fra elmätaren. Så vidt jeg vet har ikke Slimmelezer noen LED-indikator på innkommende data (slik f.eks. Pow-P1 fra amsleser.no har, som gir et kort blått blink for hver datapakke som ankommer).

Hva har du av måleinstrumenter? Om du vil måle rett på RJ12 uten Slimmelezer tilkoblet så husk at datautgangen er Open Collector, du trenger derfor en pullup motstand for å kunne måle spenning.
 
Jag har min ESP på batteri till en början så jag slipper problemen med känslig strömförsörjning då den startar upp. Sedan kan man ta bort den igen, blir det strömavbrott så kan man åka på det igen. Tänker lösa dit en extra kondensator, men har inte kommit dit än...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har min ESP på batteri till en början så jag slipper problemen med känslig strömförsörjning då den startar upp. Sedan kan man ta bort den igen, blir det strömavbrott så kan man åka på det igen. Tänker lösa dit en extra kondensator, men har inte kommit dit än...
Inrush current (ved oppstart) er en reell problemstilling på elmätare med P1 interface (se spesifikasjonen). Vår erfaring er at det varierer noe med fabrikat hvor "nervøs" elmätaren er.

Om du setter inn en kondensator som er tilstrekkelig stor til å holde spenningen stabil mens ESPen sender på Wi-Fi (en superkondensator med lav ESR er et godt valg) kan det være nødvendig å begrense inrush current fra elmätarens power for å unngå at interfacet "tripper" (frakobles i noen minutter).
 
M Marcus-AA skrev:
Koppla ur allt från HAN-porten, vänta 15 minuter, mät spänningen och se om den är aktiv.

/M
Ska testa detta när jag kommit hem från jobbet, men är det inte märkligt att den bara helt plötsligt slocknar? Samt att nätägaren slår av och slår på aktiveringen som gör den strömlös. Är det något som ni känner igen?
 
T TEkonomen skrev:
Är det något som ni känner igen?
At porten plutselig slutter å sende har vi kun sett på Kamstrup Omnipower, hvor dette er et kjent fenomen: https://www.amsleser.no/module/ets_blog/blog?id_post=33

Vi har foreløpig ikke hørt om at det skjer på Kamstrup Omnipower konfigurert som P1, men det kan være tilfeldig.

Vi har ikke sett noe slikt på andre fabrikater.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Inrush current (ved oppstart) er en reell problemstilling på elmätare med P1 interface (se spesifikasjonen). Vår erfaring er at det varierer noe med fabrikat hvor "nervøs" elmätaren er.

Om du setter inn en kondensator som er tilstrekkelig stor til å holde spenningen stabil mens ESPen sender på Wi-Fi (en superkondensator med lav ESR er et godt valg) kan det være nødvendig å begrense inrush current fra elmätarens power for å unngå at interfacet "tripper" (frakobles i noen minutter).
Jag har bara problem vid start av ESPn. Om jag väntar 15 minuter innan jag aktiverar WiFi efter uppstart så har jag inga problem alls. Väntar jag 30s så löser den ut. Exakt hur länge jag behöver vänta vid uppstart har jag inte testat än.

Jag har lagt in en delay på ett par millisekunder i min poll-loop av WiFi för att få en ökad stabilitet under ordinarie drift. Så där behöver jag inte kondensatorn, det är därför jag inte kommit mig för att sätta dit kondensatorn. Den gör troligen ingen nytta vid uppstarten...
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
T TEkonomen skrev:
Ska testa detta när jag kommit hem från jobbet, men är det inte märkligt att den bara helt plötsligt slocknar? Samt att nätägaren slår av och slår på aktiveringen som gör den strömlös. Är det något som ni känner igen?
Fungerade Slimmelesern även efter 4/10?
Alltså svarade lokalt på IP? Fick ström?

Alltså en tanke är ju att nätägaren flashade upp mätaren till att bli kompatibel med standard. Många Aidon har gått med gammal standard med HDLC. (Sök på AIDON så har jag skrivit mycket om detta).

Iom att du inte fick igång den med standardinställningar.

Sen att den inte kom igång kan vara fel i provisioneringen. Eller så har mätaren faktiskt gått sönder.

Men det säkraste är att plugga i en USB-läsare och se vad som kommer ut, om något.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Jeg ville begynt med å finne ut om det kommer data fra elmätaren. Så vidt jeg vet har ikke Slimmelezer noen LED-indikator på innkommende data (slik f.eks. Pow-P1 fra amsleser.no har, som gir et kort blått blink for hver datapakke som ankommer).

Hva har du av måleinstrumenter? Om du vil måle rett på RJ12 uten Slimmelezer tilkoblet så husk at datautgangen er Open Collector, du trenger derfor en pullup motstand for å kunne måle spenning.
Jag har en multimeter jag kan mäta med, inte så mycket mer. Det borde väl räcka för att se om porten har ström?
 
M Marcus-AA skrev:
Fungerade Slimmelesern även efter 4/10?
Alltså svarade lokalt på IP? Fick ström?

Alltså en tanke är ju att nätägaren flashade upp mätaren till att bli kompatibel med standard. Många Aidon har gått med gammal standard med HDLC. (Sök på AIDON så har jag skrivit mycket om detta).

Iom att du inte fick igång den med standardinställningar.

Sen att den inte kom igång kan vara fel i provisioneringen. Eller så har mätaren faktiskt gått sönder.

Men det säkraste är att plugga i en USB-läsare och se vad som kommer ut, om något.
Tack för snabba svar och bra tips. Ja, den svarade på ping och fick därmed ström. Så den hade den vanliga ip-adressen och verkade dyka upp, men inga mätvärden från mätaren. Nu är den död. Jag har bett min sambo koppla ur den helt så när jag kommer hem ska jag försöka felsöka vidare, men det känns bara som en märklig tidpunkt saker hänt på. Dum som jag var hade jag inaktiverat debug så jag har ingen logg mer än att den kopplade upp sig som vanligt.

Det här var när den fortfarande svarade på ping.

INFO ESPHome 2024.9.2
INFO Reading configuration /config/esphome/p1reader.yaml...
INFO Starting log output from 192.168.xx.xx using esphome API
INFO Successfully connected to p1reader @ 192.168.xx.xx in 0.006s
INFO Successful handshake with p1reader @ 192.168.0.xx in 0.042s
[07:42:33][app:100]: ESPHome version 2024.9.2 compiled on Oct 2 2024, 08:09:59
[07:42:33][app:102]: Project elt_hack.p1reader version 0.1

Edit: det kan ligga något i det du säger, jag använde en gammal kod sen lång tid tillbaka. Psvanstroms kod ser ut att ha uppdaterats en del efter jag gjorde detta första gången.
 
  • Graf över elförbrukning, med högsta toppar kring 2000 W. Markerat värde 449 W den 4 oktober 2024 kl. 12:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ikke bare 12:00, men 12:00:00!
Det kan jo være tilfeldig/slump, men når det skjer på et slikt klokkeslett rettes jo mistanken mer mot software eller nätbolag, og mindre mot hardware.

Men på den annen side: Om den nå er død indikerer det et hardware problem.

Jeg finner ikke notatene mine nå, men jeg studerte designet på denne en gang, og fant at pullup motstanden er litt for svak (for stor verdi). Den verdien som benyttes her (4k7) burde være 3k3 for å gi pålitelig drift på alle fabrikat elmätare. 4k7 fungerer på noen fabrikater, men ikke på alle. Vi oppdaget dette da vi arbeidet med designet på vår Pow-P1 - og måtte bytte til en sterkere pullup (lavere motstandsverdi).
Kretskort med olika komponenter, inklusive en rödmarkerad pullup-motstånd med beteckningen 103 på grönt kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OK - du har ikke oscilloskop. Datasignalet har høy datarate (115 200 baud), varigheten på en payload er derfor så kort at du neppe vil klare å se det på et digitalt multimeter. Om du har en LED og en passende motstand (noen hundre ohm) så kan du lage en probe for å måle. LED+R skal da stå mellom GND og den ene enden av R7 (som jeg har merket av ovenfor).
Jeg vil tro GND er på nederste ende av den store tantal kondensatoren (gul). Ellers kan du finne databladet for CH340C og finne GND der.
 
Redigerat:
  • Gilla
TEkonomen
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Ikke bare 12:00, men 12:00:00!
Det kan jo være tilfeldig/slump, men når det skjer på et slikt klokkeslett rettes jo mistanken mer mot software eller nätbolag, og mindre mot hardware.

Men på den annen side: Om den nå er død indikerer det et hardware problem.

Jeg finner ikke notatene mine nå, men jeg studerte designet på denne en gang, og fant at pullup motstanden er litt for svak (for stor verdi). Den verdien som benyttes her (4k7) burde være 3k3 for å gi pålitelig drift på alle fabrikat elmätare. 4k7 fungerer på noen fabrikater, men ikke på alle. Vi oppdaget dette da vi arbeidet med designet på vår Pow-P1 - og måtte bytte til en sterkere pullup (lavere motstandsverdi).
[bild]

OK - du har ikke oscilloskop. Datasignalet har høy datarate (115 200 baud), varigheten på en payload er derfor så kort at du neppe vil klare å se det på et digitalt multimeter. Om du har en LED og en passende motstand (noen hundre ohm) så kan du lage en probe for å måle. LED+R skal da stå mellom GND og den ene enden av R7 (som jeg har merket av ovenfor).
Jeg vil tro GND er på nederste ende av den store tantal kondensatoren (gul). Ellers kan du finne databladet for CH340C og finne GND der.
tack för svar! var lite knepigt för min del att försöka mig på detta. men jag vet inte var felet ligger längre. matar jag ström i slimlesern så händer ingenting. jag får först kontakt med den om jag har den över USB. den fungerade dock fram till imorse när man prövade aktivera och inaktivera porten.
 
M Marcus-AA skrev:
Elnätsägaren får inte släppa in obehöriga i teknikrum, oavsett vad du läst.
Jag har svårt att se att elnätsägaren har något att göra med vilka som har åtkomst till elmätarna i ett hus med lägenheter. Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen kan dock säkert ha åsikter.
 
M Marcus-AA skrev:
Fungerade Slimmelesern även efter 4/10?
Alltså svarade lokalt på IP? Fick ström?

Alltså en tanke är ju att nätägaren flashade upp mätaren till att bli kompatibel med standard. Många Aidon har gått med gammal standard med HDLC. (Sök på AIDON så har jag skrivit mycket om detta).

Iom att du inte fick igång den med standardinställningar.

Sen att den inte kom igång kan vara fel i provisioneringen. Eller så har mätaren faktiskt gått sönder.

Men det säkraste är att plugga i en USB-läsare och se vad som kommer ut, om något.
T TEkonomen skrev:
Jag har en multimeter jag kan mäta med, inte så mycket mer. Det borde väl räcka för att se om porten har ström?
T TEkonomen skrev:
Tack för snabba svar och bra tips. Ja, den svarade på ping och fick därmed ström. Så den hade den vanliga ip-adressen och verkade dyka upp, men inga mätvärden från mätaren. Nu är den död. Jag har bett min sambo koppla ur den helt så när jag kommer hem ska jag försöka felsöka vidare, men det känns bara som en märklig tidpunkt saker hänt på. Dum som jag var hade jag inaktiverat debug så jag har ingen logg mer än att den kopplade upp sig som vanligt.

Det här var när den fortfarande svarade på ping.

INFO ESPHome 2024.9.2
INFO Reading configuration /config/esphome/p1reader.yaml...
INFO Starting log output from 192.168.xx.xx using esphome API
INFO Successfully connected to p1reader @ 192.168.xx.xx in 0.006s
INFO Successful handshake with p1reader @ 192.168.0.xx in 0.042s
[07:42:33][app:100]: ESPHome version 2024.9.2 compiled on Oct 2 2024, 08:09:59
[07:42:33][app:102]: Project elt_hack.p1reader version 0.1

Edit: det kan ligga något i det du säger, jag använde en gammal kod sen lång tid tillbaka. Psvanstroms kod ser ut att ha uppdaterats en del efter jag gjorde detta första gången.

nu har jag försökt testa lite, kopplar jag in den med usb, så pulserar en blå led väldigt kort. likaså när jag kopplar in den i HAN/P1-porten, men den svarar inte på ping längre även om jag matar ström som egen källa. Dyker upp i datorn, men får ingen IP-adress på routern. kanske får klicka hem en ny mätare och testa innan jag gnäller på nätägaren igen. funderar på om jag ska testa att flasha om den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.