21 778 läst · 99 svar
22k läst
99 svar
Elektriska skrönor och myter
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 912 inlägg
Det där låter som en skrönaD Destrier skrev:
Begreppet godkänna används inte om elinstallationer. Det finns inget formellt dokument som säger att anläggningen är "godkänd" på något vis. Det närmaste man kan komma en "godkännandeprocedur" är den kontroll som ska göras av varje utfört arbete. Elfirman har ansvaret för att den görs, men den som utför denna kontroll behöver ingen behörighet utan det kan vara vem som helst. Det kan alltså formellt vara innehavaren som kontrollerar elfirmans arbete Men elfirman har ansvaret vilket underförstått innebär att de ska välja kontrollant med lite omsorg.
Denna kontroll kan ju hitta brister som ska åtgärdas. Så på sätt o vis kan man säga att anläggningen inte är godkänd förrän alla brister är fixade. Men samtidigt kan det inte finnas icke godkända anläggningar. Antingen är anläggningen färdig och säker och kan tas i drift, eller så är den ofärdig. Dvs en driftsatt anläggning kan inte vara annat än motsvarande "godkänd".
Denna kontroll gäller för nya såväl som ändrade anläggningar. Det är ingen skillnad på ny och gammal anläggning.
Kontroller kan också göras av andra, t.ex på initiativ av ESV eller kanske nätägare, vid misstanke om en farligt bristfällig befintlig anläggning. Men det handlar inte riktigt om att godkänna den här heller, utan antingen är den utan anmärkning eller så bryter nätägaren strömmen.
Sedan finns de kontroller som besiktningsmän gör. Den kan liknas vid den vanliga kontrollen före idrifttagning med något annan inriktning.
Om du med bygga anläggningen själv menar att t.ex innehavaren gör en installation som en elfirma kontrollerar i efterhand så får det formellt inte gå till så. Det har aldrig varit tillåtet. På senare år har det dykt upp öppningar, men i praktiken är dörren stängd.
Det är heller ingen skillnad på underhåll och nyinstallation. Det är precis samma behörighetskrav. Du kanske menar de få arbeten som inte kräver behörighet som t.ex byte av strömställare. För vissa specifika arbeten kan man då säga att underhåll får göras. Det finns tyvärr inte längre krav på nödig kännedom. Den lydelsen fanns i en gammal starkströmsförordning som upphörde att gälla 1990 nångång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 912 inlägg
Har JFBn löst ut efter det? Tänk om du har en spik i röret till kylen då? Då kanske inte säkringen löser utan huset brinner ned istället. Om det fortfarande finns motiv för att klassa hela huset utom gruppledningen till kylen som en risk då bör nog hela anläggningen ses över. Nä, se till att lägga in kylen under din JFB igen.R Robzon skrev:
Ursprungsproblemet hittades ju till slut, men nya kan tillkomma. Visst är det ett problem att kyl och frys inte är med, fast när det gäller brandrisker hoppas jag att den ordinarie säkringen skyddar. Det bästa, enligt mig, vore just en separat JFB för kyl och frys.Bo.Siltberg skrev:Har JFBn löst ut efter det? Tänk om du har en spik i röret till kylen då? Då kanske inte säkringen löser utan huset brinner ned istället. Om det fortfarande finns motiv för att klassa hela huset utom gruppledningen till kylen som en risk då bör nog hela anläggningen ses över. Nä, se till att lägga in kylen under din JFB igen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 912 inlägg
Kan du motivera det? Jag är alltid öppen för nya argument. Det handlar ju om risken för att något oförväntat löser en JFB, dvs en "tjyvlösning". Jag kan bara luta mig mot församlingen här om att sådana rapporter saknas, dvs i en signifikant omfattning. Hur bör man väga riskerna mot fördelarna? Det finns ju risker med en helt egen JFB till kylen också som behöver hanteras.
Vår ikea micro drar 2200w med grillen på. Den har en anslutningskabel på 0.75mm2Mikael_L skrev:Det tumregeln säger är att man har möjlighet att gå ner EN dimension i anslutningskabeln, ifall det är kort och ligger så den kyls av omgivande luft.
Så det är alltså att man kan gå ner till 1mm2 i upp till 2 meter anslutningsledning om gruppledningen är 1,5mm2
och gå ner till 1,5mm2 i upp till 2 meter anslutningsledning om gruppledningen är 2,5mm2
Då håller sig spänningsfall, tid för automatisk utlösning och strömvärde avseende uppvärmning nästan alltid inom alla gränser med mycket god marginal.
Så det är inga 6mm2 ner till 0,1mm2 som i ditt exempel.
Medlem
· Södermanlands län0
· 973 inlägg
Näe, inte egentligen. Jag är ingen fackman och jag lutar mig bara mot min personliga erfarenhet. Perioden då man aldrig kunde veta om frysen plötsligt skulle sluta funka, vare sig man var på jobbet eller låg och sov, var skitjobbig. Dessutom bedömer jag att i just vårat hus är risken för att ett nytt liknande fel skulle uppkomma i just den kretsen som mindre än 1/100 eftersom elcentral och kyl/frys ligger vägg i vägg medan det gamla elsystemet i resten av huset är både spretigt och tyvärr en smula råddigt.Bo.Siltberg skrev:Kan du motivera det? Jag är alltid öppen för nya argument. Det handlar ju om risken för att något oförväntat löser en JFB, dvs en "tjyvlösning". Jag kan bara luta mig mot församlingen här om att sådana rapporter saknas, dvs i en signifikant omfattning. Hur bör man väga riskerna mot fördelarna? Det finns ju risker med en helt egen JFB till kylen också som behöver hanteras.
Jag hade för övrigt en liknande incidens för ett par år sedan kom jag på nu. Då var det någon lampa vi fick kassera har jag för mig. Men det tog ett tag innan vi hade lokaliserat problemet. Men då kunde vi ta det med mer ro eftersom det bara var grabbens dataspelande som drabbades - och ugnsklockan.
Men - det var bara en personlig reflektion och inte menat som ett råd till andra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 912 inlägg
Det där med att gå ned "ett snäpp" syftar på den area som säkringen är dimensionerad efter. Ett uttag får vara avsäkrat med 16 A, vilket tumregelmässigt kräver en installationskabel på 2.5 mm². En anslutningskabel får därmed vara 1.5 mm² vilket alltså gäller för 16 A belastning. En micro som begränsar belastningsströmmen till knapp 10 A behöver en installationskabel på minst 1.5 mm² och en anslutningskabel på minst 0.75 mm².Erik_Hansson skrev:
Har bråkat en del med vår elektriker kring detta, som jag förstår det så gäller förbudet närmast duschen, inte två meter bort.Pen skrev:Å andra sidan var det - som du skriver - en följd av andra regler. Du nämner själv IP-klassningen för infällda dosor. En annan är förbudet mot kulo som var den förhärskande tekniken och då föll liksom även utanpåliggande dosor bort eftersom man hittade på listiga sätt att dra ledningar i angränsande rum i stället.
Någon som har kvar de äldre föreskrifterna?
Men elektrikern är tvärsäker, infällda (apparat)dosor får endast finnas vid dörren till strömbrytaren. Dessutom menar han att det inte är tillåtet med lamputtag utan endast fasta armaturer..
Vad gäller egentligen, vill ju inte bli ovän med honom samtidigt som det vore trevligt med något uttag i ett modernt badrum på 10 m2
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 912 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 912 inlägg
Förbud mot vadå? Det som gäller är att läsa alla regler. Fuktiga utrymmen krävs minst IPX1, våta utrymmen minst IPX4. Förr då det inte fanns några områdesregler så gällde därmed IPX1 i hela badrummet. Idag har vi områdesregler där minst IPX4 krävs inom områdena. Utanför områdena räcker IPX0 om denna del av badrummet är torr. Så på sätt o vis har din elektriker rätt där, men det har inte med "nära dörren" att göra, utan om det är torrt eller inte.K Kallebo skrev:Har bråkat en del med vår elektriker kring detta, som jag förstår det så gäller förbudet närmast duschen, inte två meter bort.
Men elektrikern är tvärsäker, infällda (apparat)dosor får endast finnas vid dörren till strömbrytaren. Dessutom menar han att det inte är tillåtet med lamputtag utan endast fasta armaturer..
Vad gäller egentligen, vill ju inte bli ovän med honom samtidigt som det vore trevligt med något uttag i ett modernt badrum på 10 m2
Det finns idag heller inga förbud mot (lamp)uttag så länge som de hamnar utanför områdena.
Nr 7 har jag fått på förslag från en elektriker, för att hålla nere priset om vi skulle låta dra om elen i huset. Då hade jag redan lärt mig att det var en myt, så jag blev rätt förvånad. Så det är tydligen en utbredd myt.