21 737 läst · 99 svar
22k läst
99 svar
Elektriska skrönor och myter
Det beror ju lite på ifall man håller strikt inom regler och lagar eller agerar helt pragmatiskt.
Idag finns det dock en liten öppning, att det faktiskt är möjligt att skriva elfirmans egenkontrollprogram så det inkluderas kundens arbete arbete i det.
Detta är naturligtvis inte officiellt sanktionerat någonstans, har nog aldrig varit tanken osv, men likväl anser åtminstone jag att den möjligheten finns. Men det lär dock vara väldigt få firmor som är intresserade av en sådan skrivning.
Ärligt talat är nog EKP för det flesta firmor bara något onödigt ont, ett papper man måste ta fram, sen fortsätter man bara precis som förut.
Egentligen kom det en öppning redan 2013, då man ruckade lite på det absoluta kravet på ett anställningsförhållande, att den som installerade el utan egen behörighet kunde göra det som anställd i ett företag som hade en med elbehörighet. Efter 2013 var det inte längre ett absolut krav att man var anställd av firman.
Idag finns det dock en liten öppning, att det faktiskt är möjligt att skriva elfirmans egenkontrollprogram så det inkluderas kundens arbete arbete i det.
Detta är naturligtvis inte officiellt sanktionerat någonstans, har nog aldrig varit tanken osv, men likväl anser åtminstone jag att den möjligheten finns. Men det lär dock vara väldigt få firmor som är intresserade av en sådan skrivning.
Ärligt talat är nog EKP för det flesta firmor bara något onödigt ont, ett papper man måste ta fram, sen fortsätter man bara precis som förut.
Egentligen kom det en öppning redan 2013, då man ruckade lite på det absoluta kravet på ett anställningsförhållande, att den som installerade el utan egen behörighet kunde göra det som anställd i ett företag som hade en med elbehörighet. Efter 2013 var det inte längre ett absolut krav att man var anställd av firman.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 845 inlägg
Ja alltså, det är ju inget fel på sjuan. Beroende på vad det handlar om så kan man visst låta innehavare installera vissa delar själv och kontrollera det efteråt. Grejen är "bara" att det är förbjudet... Så det var förhoppningsvis en framsynt elektriker som tog en risk. Det får ju inte ske några olyckor pga detta.
Edit: Nu trängde sig Mikael emellan. Vi har dock inte olika uppfattning. Denna legala öppning finns, på papperet...
Edit: Nu trängde sig Mikael emellan. Vi har dock inte olika uppfattning. Denna legala öppning finns, på papperet...
Ja möjligheten till lagligt elkopplande i de former jag beskrev finns ju i huvudsak i teorin. I praktiken är dörren fortfarande så gott som helt stängd.
Och i de fall då elektrikern/elinstallatören/elfirman låter någon koppla med deras goda minne så existerar inte det som regel inte det som formellt backar upp handlingen så den blir laglig.
Utan det är något man gör för att man har för mycket att göra, vill vara bussig med kunden eller vill slippa lite av det drygaste jobbet.
Men utan lämplig skrivning i EKP begår fortfarande kunden ett lagbrott och kommer att lagföras av polis och fällas i domstol för olagligt elinstallationsarbete. Inget förändras av att man berättar att elfirman tyckte det var OK, inte ens ifall elfirman även vidgår detta.
Ja, lagarna är mycket märkliga här, det medger jag.
Och i de fall då elektrikern/elinstallatören/elfirman låter någon koppla med deras goda minne så existerar inte det som regel inte det som formellt backar upp handlingen så den blir laglig.
Utan det är något man gör för att man har för mycket att göra, vill vara bussig med kunden eller vill slippa lite av det drygaste jobbet.
Men utan lämplig skrivning i EKP begår fortfarande kunden ett lagbrott och kommer att lagföras av polis och fällas i domstol för olagligt elinstallationsarbete. Inget förändras av att man berättar att elfirman tyckte det var OK, inte ens ifall elfirman även vidgår detta.
Ja, lagarna är mycket märkliga här, det medger jag.
Nej det är inte en skröna, det ser du här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mer-an-var-tredje-svenskt-fangelse-ar-overfullt
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mer-an-var-tredje-svenskt-fangelse-ar-overfullt
Hej,dom kan du nog hitta hos Riksarkivet,du kan titta efter själv i databasen och skulle du inte hitta det du söker på egen hand kan du höra av dig till RA och få hjälpPen skrev:Vilken bra sammanställning.
Myt #3 om kopplingsdosa i badrum skulle jag vilja gräva djupare i, men tyvärr saknar jag föreskrifterna från kommerskollegium 1960. Det äldsta jag har bevarat är SIND-FS 1978 och där stämmer det att det inte är explicit förbjudet. Jag hade nästan kunnat svära på att jag läst om förbudet. Kanske var det muntlig hörsägen bland elektriker men det borde ändå ha en rot?
Å andra sidan var det - som du skriver - en följd av andra regler. Du nämner själv IP-klassningen för infällda dosor. En annan är förbudet mot kulo som var den förhärskande tekniken och då föll liksom även utanpåliggande dosor bort eftersom man hittade på listiga sätt att dra ledningar i angränsande rum i stället.
Någon som har kvar de äldre föreskrifterna?
https://sok.riksarkivet.se/?postid=ArkisRef+SE/RA/420132
Om jag förstår det hela rätt så kan ett garantiåttagande vara utformat på sådant sätt att man mista rätten till garanti om sladden klipps. Konsumentköplagen kan nog inte åberopas då...eller?[SH] skrev:Angående tvättmaskiner och klippta kontakter, det är inget problem öht vid garantiärenden. En kvalificerad gissning är att över 80% av alla tvättmaskiner som säljs for sina kontakter klippta.
Däremot blir det problem om serviceteknikern kommer ut och ser att maskinen brunnit pga fel inkoppling, ex 400V idtf 230V, för det syns i maskinen.
Nu TROR jag inte heller att det skulle vara ett problem när det gäller en tvättmaskin. Men - det finns ju numera mängder av produkter där t.ex. sladden kan betraktas som en integrerad del av produkten. Då är det ju förståeligt att tillverkaren kan ha "åsikter".
T o m (?) Bang Olufsen har/harhaft många produkter där det i bl.a. bruksanvisningar har varit tydligt att man inte får göra åverkan på sladden eller ersätta den med annan typ. Detta trots att apparaterna har haft ett C14 intag. Det känns lite "magstarkt"...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://m.facebook.com/Elgiganten/posts/629554463783204
att en ny anläggning ska utföras av en elfirma tror jag kommer från plan och bygglagen. Om man med en ny anläggning avser ett bygglov med kontrollplan ska man där ange utförare och egenkontrollen ska visas för KA och kommunen om de efterfrågas vid slutmöte för att få slutbesked.
gick nyligen ellinjen med bra betyg i alla kurser. Punkt 7 är så fel det bara kan bli. Den som har kunskaper att genomföra ett arbete enligt "elsäkerhetsteknisk praxis" får utan att göra minsta förändring i själva instalationen ersätta befintlig installation upp till 400V @ 16A. Det är vad som står i årets läroböcker i alla fall.