21 740 läst · 99 svar
22k läst
99 svar
Elektriska skrönor och myter
Det tumregeln säger är att man har möjlighet att gå ner EN dimension i anslutningskabeln, ifall det är kort och ligger så den kyls av omgivande luft.
Så det är alltså att man kan gå ner till 1mm2 i upp till 2 meter anslutningsledning om gruppledningen är 1,5mm2
och gå ner till 1,5mm2 i upp till 2 meter anslutningsledning om gruppledningen är 2,5mm2
Då håller sig spänningsfall, tid för automatisk utlösning och strömvärde avseende uppvärmning nästan alltid inom alla gränser med mycket god marginal.
Så det är inga 6mm2 ner till 0,1mm2 som i ditt exempel.
Så det är alltså att man kan gå ner till 1mm2 i upp till 2 meter anslutningsledning om gruppledningen är 1,5mm2
och gå ner till 1,5mm2 i upp till 2 meter anslutningsledning om gruppledningen är 2,5mm2
Då håller sig spänningsfall, tid för automatisk utlösning och strömvärde avseende uppvärmning nästan alltid inom alla gränser med mycket god marginal.
Så det är inga 6mm2 ner till 0,1mm2 som i ditt exempel.
Intressant läsning.
Punkt 7 var väl den myt jag "trodde på" om det som skrivits här stämmer. Min uppfattning var att en installation måste godkännas av en behörig elektriker i sin helhet. Vem som sen gör själva arbetet med installationen spelar ingen roll. Att sen ingen seriös elektriker kan godkänna dolda installationer, t.ex tjocklek på VP-rör eller kabel som döljer sig i en vägg eller liknande är en annan sak.
Punkt 7 var väl den myt jag "trodde på" om det som skrivits här stämmer. Min uppfattning var att en installation måste godkännas av en behörig elektriker i sin helhet. Vem som sen gör själva arbetet med installationen spelar ingen roll. Att sen ingen seriös elektriker kan godkänna dolda installationer, t.ex tjocklek på VP-rör eller kabel som döljer sig i en vägg eller liknande är en annan sak.
Det finns inget som heter 'godkänna elinstallation'. Antingen är man behörig att utföra arbetet eller inte.
En elektriker kan välja att använda befintliga rör om han vill. Om dom sen är ditsatta av dig dagen innan eller har suttit där i 25 år spelar ingen roll.
En elinstallation blir inte heller olaglig för att den är gjord av någon som saknar behörighet så länge arbetet är korrekt utfört.
En elektriker kan välja att använda befintliga rör om han vill. Om dom sen är ditsatta av dig dagen innan eller har suttit där i 25 år spelar ingen roll.
En elinstallation blir inte heller olaglig för att den är gjord av någon som saknar behörighet så länge arbetet är korrekt utfört.
Ingen föds med behörighet. Ta t.ex personer som börjar jobba på en elfirma utan tidigare erfarenhet, vilket rimligtvis är 100% av behöriga elektriker. Då går det väl i regel till så att de genomför arbetet själva under nån form av översyn av en elektriker. Men själva arbetet gör det själva. Iaf så var det för mig. Jobbade extra på en elfirma ett tag, men för kort tid för att bli behörig. Jag gjorde installationer, genomförde dem själv och sen kom nån och kollade till det (ibland) när jag var färdig. Om vi nu tänker att en person som inte är anställd på en elfirma gör samma sak....är det då någon skillnad?
Hela den här punkten är ju ett legalt mumbo jumbo.
Ponera att en person vill ha en ny lampa och en enkel strömbrytare installerad. Personen gör arbetet själv men vill sen att en elektriker ska godkänna installationen (Det finns inget som heter 'godkänna elinstallation'. =). Om nu arbetet är korrekt utfört kan då inte elektrikern välja att använda befintlig installation, med kabeldragning och allt, och kalla den sin egen? Med samma resonemang som han väljer att använda eller inte använda befintliga rör ("En elektriker kan välja att använda befintliga rör om han vill. Om dom sen är ditsatta av dig dagen innan eller har suttit där i 25 år spelar ingen roll.")?
Ponera att en person vill ha en ny lampa och en enkel strömbrytare installerad. Personen gör arbetet själv men vill sen att en elektriker ska godkänna installationen (Det finns inget som heter 'godkänna elinstallation'. =). Om nu arbetet är korrekt utfört kan då inte elektrikern välja att använda befintlig installation, med kabeldragning och allt, och kalla den sin egen? Med samma resonemang som han väljer att använda eller inte använda befintliga rör ("En elektriker kan välja att använda befintliga rör om han vill. Om dom sen är ditsatta av dig dagen innan eller har suttit där i 25 år spelar ingen roll.")?
Tja, nu har jag tittat på föreskrifterna från 1904, 1939, 1960, 1976, 1985 och 1988 och såvitt jag kan se så har Bo rätt (som vanligt). Jag kan inte hitta något förbud mot kopplingsdosa i badrum i någon av dem. Jag har inte tittat på ändringsföreskrifter mellan dessa datum, men det är osannolikt att det skulle finnas något där heller.Mikael_L skrev:Det kan ha funnits äldre regler här.
Pen får väl återkomma, jag tyckte det lät som ett löfte.
Men precis som flera här skriver, det är väldigt vanligt med ev kopplingsdosa på utsidan av badrummet, ja fortfarande idag också. Själv brukar jag välja utsidan i första hand, men inte styrt av regler utan att förenkla för tätskikt, våtrumsmatta, kakel osv. Och sen lite att det typ känns lite bättre att ha mindre av elen inne i badrummet.
Strömbrytare hittar man ju också nästan alltid på utsidan av badrummen i riktigt gamla hus/lägenheter, men det känns som att man måste gå tillbaka till minst 40-tal då.
Som kuriosa fanns inte begreppet "badrum" 1904. Under 1939 till 1985 ingick badrummet i paragrafen "fuktiga rum" med vissa tillägg. Först 1988 fick badrummet en egen underparagraf med zonindelning mm.
Redigerat:
Ja, det är helt normalt och exakt så man gör.N niklas309 skrev:
Ja, det jag fetstilat gör hela skillnaden på om det är lagligt eller inte. Vi har många trådar här på eldelen om det absurda i ellagstiftningen. Låt inte detta bli ytterligare en av dem.N niklas309 skrev:
Det hela haltar lite då nog de flesta tolkar det som den normala infällda installation som finns i övrigt normalt i bostäder sen lång tid. Den föll bort pga att bad, duschrum kom in under fuktiga rum som du konstaterat där den inte var tillåten mer än som undantaget utlopp till armatur av isolermaterial tex klassisk glob och då även utan krav på tätning vid ledningsinföringen. Ett annat lite mer sentida undantag var infällda brytare max 10 A med front i isolerande material dvs då började den enstaka brytaren komma på insidan mot utrymmet. Och slutligen på den vägen då möjligheten att använda takdosor utan hinder som en sista utpost i gamla stilen före våra nutida sätt.Pen skrev:Tja, nu har jag tittat på föreskrifterna från 1904, 1934, 1960, 1976, 1985 och 1988 och såvitt jag kan se så har Bo rätt (som vanligt). Jag kan inte hitta något förbud mot kopplingsdosa i badrum i någon av dem. Jag har inte tittat på ändringsföreskrifter mellan dessa datum, men det är osannolikt att det skulle finnas något där heller.
Som kuriosa fanns inte begreppet "badrum" 1904. Under 1934 till 1985 ingick badrummet i paragrafen "fuktiga rum" med vissa tillägg. Först 1988 fick badrummet en egen underparagraf med zonindelning mm.
Att installera med GB-system, senare kanske EKK och bakelitdosor, brytare osv har givetvis inte varit något problem om man tvunget vill ha en dosa där men knappast praxis i ett normalt hem. Metoden där EKK tilläts i rör om de "bekvämt" kunde dras i/ur kunde också funkat med utlopp vid kapslade dosor och apparater i badrummet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 845 inlägg
Det var därför jag skrev 'behörig att utföra arbetet' istället för bara 'behörig'. Gör du praktik under överinseende av en elinstallatör så är du behörig att utföra vissa arbetsuppgifter.N niklas309 skrev:Ingen föds med behörighet. Ta t.ex personer som börjar jobba på en elfirma utan tidigare erfarenhet, vilket rimligtvis är 100% av behöriga elektriker. Då går det väl i regel till så att de genomför arbetet själva under nån form av översyn av en elektriker. Men själva arbetet gör det själva. Iaf så var det för mig. Jobbade extra på en elfirma ett tag, men för kort tid för att bli behörig. Jag gjorde installationer, genomförde dem själv och sen kom nån och kollade till det (ibland) när jag var färdig. Om vi nu tänker att en person som inte är anställd på en elfirma gör samma sak....är det då någon skillnad?
N niklas309 skrev:Intressant läsning.
En ny elanläggning måste godkännas av någon med allmän behörighet (räcker inte med endast elektriker) men litar din elingenjör på dig så kan du absolut bygga anläggningen själv.
För underhåll av elanläggning som att byta brytare o.s.v. behövs endast nödig kännedom
Appropå myt 6 om separat jordfelsbrytare för kyl och frys.
För sisådär tio år sedan lät vi bygga om vårt kök och i samband med det så fick de byta ut den gamla elcentralen från 60-talet, så att vi fick jordfelsbrytare. Det gick inte lång tid förrän den löste ut första gången, och fortsatte sedan lösa ut med slumpmässiga intervall. Installatören kom och felsökte gång på gång och för att göra en lång historia kort så letade han länge och väl efter problemet i husets gamla elinstallationer för att till sist komma på att det var han själv som satt en skruv genom en sladd i en lysarmatur i det nya köket.
Ganska snart under sökandet kopplade han kyl och frys förbi jordfelsbrytaren. De är fortfarande förbikopplade och lika glad för det är jag. Den där typen av svårfunna intermittenta fel kan göra livet till ett litet helvete.
För sisådär tio år sedan lät vi bygga om vårt kök och i samband med det så fick de byta ut den gamla elcentralen från 60-talet, så att vi fick jordfelsbrytare. Det gick inte lång tid förrän den löste ut första gången, och fortsatte sedan lösa ut med slumpmässiga intervall. Installatören kom och felsökte gång på gång och för att göra en lång historia kort så letade han länge och väl efter problemet i husets gamla elinstallationer för att till sist komma på att det var han själv som satt en skruv genom en sladd i en lysarmatur i det nya köket.
Ganska snart under sökandet kopplade han kyl och frys förbi jordfelsbrytaren. De är fortfarande förbikopplade och lika glad för det är jag. Den där typen av svårfunna intermittenta fel kan göra livet till ett litet helvete.
En myt jag hört från endel är att man inte behöver dra fram jord till uttag och förbrukare i äldre hus för att allt är jordat genom vattenrören. Hur ska brödrostens hölje kunna få kontakt med vattenledningarna?