Fast punkt 7 antar jag handlar om att dra ny el. Inte ersätta en befintlig pryl.
 
Men det står inte ”ersätta befintlig installation” skriften. Det står att man inte får dra ny el.
 
Mikael_L
el Fredrico skrev:
gick nyligen ellinjen med bra betyg i alla kurser. Punkt 7 är så fel det bara kan bli. Den som har kunskaper att genomföra ett arbete enligt "elsäkerhetsteknisk praxis" får utan att göra minsta förändring i själva instalationen ersätta befintlig installation upp till 400V @ 16A. Det är vad som står i årets läroböcker i alla fall.
Bra betyg betyder tydligen inte att man har rätt, eller åtminstone vet allt. :)

För nu är du ute och vimsar, faktiskt.

Börja med att kolla Elsäkerhetslag (2016:732)

§4 meddelar vad som är elinstallationsarbete, det är:
1. att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning,
2. att fast ansluta en elektrisk utrustning till en starkströmsanläggning, eller
3. att koppla loss en elektrisk utrustning från en starkströmsanläggning



Sen i §27 anges det vem som får utföra arbete enligt ovan:
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.




Slutligen har det i föreskrift meddelats några undantag från kravet på auktoriserad elinstallatör eller att ingå i registrerat installationsföretags egenkontrollprogram. Dvs vissa arbeten av underhållskaraktär får man göra själv.
Nämligen i 3kap i ELSAK FS 2017:2

1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.

1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.

4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en
skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 volt.

6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium, provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.


Frågor på det?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Ja, faktiskt. Här på forat har slutsatsen varit att en auktoriserad elinstallatör INTE får utföra installationsarbete med mindre än att det sker på en elinstallationsfirmas uppdrag (med undantag för sin egen anläggning). Citatet ovan ser ju ut att ge elinstallatören dessa befogenheter oaktat på vems uppdrag arbetet sker (såsom det rimligen också borde vara). Var i lagen begränsas dessa befogenheter?
 
Mikael_L
Pen Pen skrev:
Ja, faktiskt. Här på forat har slutsatsen varit att en auktoriserad elinstallatör INTE får utföra installationsarbete med mindre än att det sker på en elinstallationsfirmas uppdrag (med undantag för sin egen anläggning). Citatet ovan ser ju ut att ge elinstallatören dessa befogenheter oaktat på vems uppdrag arbetet sker (såsom det rimligen också borde vara). Var i lagen begränsas dessa befogenheter?
Jag var också av den uppfattningen för 1-2 år sedan, men numera vacklar jag i den uppfattningen.

Jag tror att "vi" i början var ganska virriga över vad det nya regelverket innebär.
Och framförallt blandades elinstallatör och elinstallationsföretag samman ganska friskt.
(Då det i viss mån blir typ samma sak i praktiken gör det ju lätt att virra ihop).

Jag kan i alla fall säga som så, lagarna och föreskrifterna inriktar sig väldigt tydligt mot företagen.
Så .. :
För att registrera sin verksamhet hos ESV så måste man ha ett företag samt en (eller tillgång till) auktoriserad elinstallatör.
Så ifall man är auktoriserad men utan en firma så kan man inte registrera sig hos ESV. punkt!

Vad det innebär i praktiken att man utför elinstallationer utan att vara registrerad har jag ingen aning om. Jag har i alla fall inte hittat någon lag/föreskrift eller information om detta.
Enligt skrivningen i Elsäkerhetslagen så verkar det ju inte vara olagligt på något vis i alla fall.
Men kunden kommer dock inte kunna kontrollera företaget, då det inte finns registrerat, men kan dock kolla upp att elinstallatören är auktoriserad. Och jag ser inte heller någon omöjlighet att vara elinstallatör ha ett företag, men skita i att registrera detta hos ESV. Men då får man inte lagligen låta någon ej auktoriserad utföra elinstallation inom företags ram.


Som sagt, ifall jag letar i lagar och regler efter vad som står angående auktoriserad elinstallatör så blir det mycket magert utfall, det börjar snart kännas som att denne är den som blir den minst intressanta i all verksamhet - och lagstiftningen.
Det finns den textsnutten jag tidigare citerade, samt att elinstallatören dyker ett flertal ggr som ett krav i firmans registrering, egenkontrollprogram osv, dvs bara som en byggsten för att få driva ett elinstallationsföretag.



Där i början, för två år sedan, så skrevs det så mycket, och sas så mycket, av alla intresseparter, ESV, eio, SEF, lagstiftare, och allt fokus låg på det gudomliga egenkontrollprogrammet - den säkra elinstallationens heliga graal. :)

Och knutet till EKP är ju en elinstallationsfirma, så det blev ju lätt att tro att det blev ett krav på att ha ett företag. Men idag är jag inte så säker på att det krävs.



Men oavsett är det ju väldigt luddigt.
Jag gör idag tolkningar av lagarna som att:
* Auktoriserad behöver inte ha ett företag för att driva sin verksamhet, eller kan ha företag men skita i EKP och att registrera hos ESV
* Man kan skriva in i EKP att vem som helst får installera, och då omfattas "vem som helst" av EKP och får alltså lagligt installera.
* Den auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad har inte andra krav eller ansvar än att finnas på pappret (alltså nämnd i EKP), samt göra någon lite lite för att stötta företagsledningen, typ ringa en gång per år och fråga om allt går bra och om de behöver någon hjälp eller borde förändra sitt EKP.

Sen är jag väldigt väldigt säker på att såhär har absolut inte intressetrojkan (ESV, eio, SEF) tänkt sig att lagen ska tolkas, och att de säkerligen är sugna på att med alla medel stoppa en sådan utveckling.

Men grundproblemet är ju alltså att man gör en lagstiftning med ett syfte, men försöker få det låta som att syftet är något annat.
I detta fall är syftet att skydda installatörsföretagens intresse samt anställda elektriker från konkurrens (och sämre löner) , men man vill få det att låta som att det gäller elsäkerhet.
Det kommer aldrig ut bra lagstiftning när inte ens syfte och mål överensstämmer.


Sorry för långt inlägg, tack till alla som nådde hit. :)
 
  • Gilla
David-O och 6 till
  • Laddar…
Tja då kanske vi har hittat en skröna till?
;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen i §27 anges det vem som får utföra arbete enligt ovan:
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
Jag tycker detta är ganska tydligt, att en elinstallatör i grunden får installera vad han vill var han vill och när han vill.
Sedan finns tilläggskrav om firma, ekp och registrering om man jobbar på andras anläggningar, men jag ser inga hinder för en elinstallatör att jobba gratis åt grannen på fritiden.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Min uppfattning är också att firma krävs för arbete på annans anläggning men jag orkar inte kolla upp referensen på telefon. Återkommer i frågan.
 
Mikael_L
Tack Bosse, där har vi det.
Nu blev jag ledd till vattenhålet. :D

Återigen, Elsäkerhetslag (2016:732) §25, här har vi det nog.

Skyldighet att anmäla elinstallationsarbete
25 § Ett elinstallationsföretag som ska utföra arbete på andras anläggningar ska anmäla detta till tillsynsmyndigheten. Anmälan kan göras för alla slag av elinstallationsarbeten eller för visst slag av sådant arbete. Arbetet får inte påbörjas förrän anmälan har gjorts.

Vilket jag tycker man får tolka som att ifall ett elinstallationsföretag ska göra jobb på annans anläggning så måste det anmälas till ESV, dvs i praktiken ska företaget registrera sig och ha EKP.

Så den möjlighet som kanske kvarstår är att en elinstallatör utan företag utför arbeten på annans anläggning, men utan företag så blir det nog svårt att lagligen få betalt då.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tack Bosse, där har vi det.
Nu blev jag ledd till vattenhålet. :D

Återigen, Elsäkerhetslag (2016:732) §25, här har vi det nog.

Skyldighet att anmäla elinstallationsarbete
25 § Ett elinstallationsföretag som ska utföra arbete på andras anläggningar ska anmäla detta till tillsynsmyndigheten. Anmälan kan göras för alla slag av elinstallationsarbeten eller för visst slag av sådant arbete. Arbetet får inte påbörjas förrän anmälan har gjorts.

Vilket jag tycker man får tolka som att ifall ett elinstallationsföretag ska göra jobb på annans anläggning så måste det anmälas till ESV, dvs i praktiken ska företaget registrera sig och ha EKP.

Så den möjlighet som kanske kvarstår är att en elinstallatör utan företag utför arbeten på annans anläggning, men utan företag så blir det nog svårt att lagligen få betalt då.
förvisso, men :)
https://www.skatteverket.se/privat/...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html

lämnar väl en öppning?
Anlita en privatperson


När du anlitar en utomstående för att få hjälp, till exempel i ditt hem med enklare städning, snickeriarbeten, målning eller liknande måste du veta skillnaden mellan att anlita ett företag och att anlita en privatperson (fysisk person). Du kan till exempel behöva redovisa i en förenklad arbetsgivardeklaration.

och dessutom på samma sida:
Skattereduktion för rot- och rutarbete
Du kan få rot- eller rutavdrag även när du anlitar en privatperson för att utföra ett rot- eller rutarbete. Rot- eller rutavdraget motsvarar arbetsgivaravgiften som du redovisar i den förenklad arbetsgivardeklaration. Villkoret är att personen som utför arbetet inte är godkänd för F-skatt eller är registrerad för mervärdesskatt.

dvs man kan ju anlita en frilansande elinstallatör, och denne kan fakturera även som privatperson.

och eftersom det då inte är en firma inblandad öht...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så den möjlighet som kanske kvarstår är att en elinstallatör utan företag utför arbeten på annans anläggning, men utan företag så blir det nog svårt att lagligen få betalt då.
Nu beror det lite på hur du definierar "företag" men normalt finns det ingen skyldighet att registrera enskild näringsverksamhet hos Bolagsverket, vilket jag tror att många antar.

Jag skulle därmed säga att det går utmärkt att "lagligen få betalt" "utan företag".

Från: https://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/enskild/starta

Du väljer om du vill registrera ditt företagsnamn hos oss
När du startar enskild näringsverksamhet ska du ansöka om att bli godkänd för F-/FA-skatt hos Skatteverket. Du kan, men behöver inte, registrera ditt företagsnamn hos Bolagsverket.

Om du bara registrerar din enskilda näringsverksamhet hos Skatteverket, har du endast namnskydd för ditt för- och efternamn. Om du vill skydda ditt företagsnamn, kan du också registrera din enskilda näringsverksamhet hos Bolagsverket. Det är frivilligt och företagsnamnet blir skyddat i det län där du registrerat din enskilda näringsverksamhet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu beror det lite på hur du definierar "företag" men normalt finns det ingen skyldighet att registrera enskild näringsverksamhet hos Bolagsverket, vilket jag tror att många antar.

Jag skulle därmed säga att det går utmärkt att "lagligen få betalt" "utan företag".

Från: [länk]

Du väljer om du vill registrera ditt företagsnamn hos oss
När du startar enskild näringsverksamhet ska du ansöka om att bli godkänd för F-/FA-skatt hos Skatteverket. Du kan, men behöver inte, registrera ditt företagsnamn hos Bolagsverket.

Om du bara registrerar din enskilda näringsverksamhet hos Skatteverket, har du endast namnskydd för ditt för- och efternamn. Om du vill skydda ditt företagsnamn, kan du också registrera din enskilda näringsverksamhet hos Bolagsverket. Det är frivilligt och företagsnamnet blir skyddat i det län där du registrerat din enskilda näringsverksamhet.
och som framgår av inlägget innan - du behöver inte ens vara näringsidkare.
 
el Fredrico skrev:
gick nyligen ellinjen med bra betyg i alla kurser. Punkt 7 är så fel det bara kan bli. Den som har kunskaper att genomföra ett arbete enligt "elsäkerhetsteknisk praxis" får utan att göra minsta förändring i själva instalationen ersätta befintlig installation upp till 400V @ 16A. Det är vad som står i årets läroböcker i alla fall.
Vore intressant att se skrivningen i läroboken. Bild?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det finns under frågor och svar på ESVs hemsida en passus om att man får göra elinstallationer på fritiden motsvarande sin auktorisation så länge man inte gör det yrkesmässigt. Ingen hänvisning till lagrum dock.

Det stör mig att jag inte kommer på var jag har sett det där annars.
 
tommib
Nu ska vi se....

Här så säger ESV klart och tydligt att man som elinstallatör med auktorisation är bunden till vad som står i EKP. Dessutom så säger de att man som auktoriserad elinstallatör får göra installationsarbeten på fritiden så länge man inte gör det yrkesmässigt.

https://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/elinstallator/vad-ar-auktorisation/

Inga laghänvisningar här, men en länk till vidare läsning. Efter lite klickande kommer man fram till denna: https://www.elsakerhetsverket.se/gl...ner/handbocker-m.m/elsak-handbok-version1.pdf

Även här (1.2.3) anges att elinstallatören endast får utföra arbeten enl EKPn och här hänvisar man faktiskt till 27§ Ellagen. Det är väldigt märkligt eftersom det där inte alls står att man är bunden av EKPn om man är auktoriserad installatör själv.

Efter att ha skummat den så kan jag inte finna någon direkt lagrumshänvisning som skulle ge stöd för uppfattningen att en auktoriserad elinstallatör inte får installera yrkesmässigt utanför ett EKP. Det närmaste jag kommer är att alla elinstallationsföretag måste ha ett EKP. Man uppger i handboken att organisationsform inte spelar roll (2.1.2) och att enskild firma, ekonomiska föreningar osv är elinstallationsföretag om de utför elinstallationsarbete. Jag misstänker att man tänker sig att all yrkesmässig elinstallationsverksamhet görs av företag. Ingen lagrumshänvisning här heller tyvärr.

Det är ett extremt hårklyvande men möjligen skulle man då kunna hävda att en auktoriserad elinstallatör, om hen arbetar som privatperson och ingår avtal som sådan, inte skulle omfattas men jag är inte helt säker på att det skulle flyga. Det är också ett rätt uttalat nischfall.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.