Jag var tvungen rita upp detta för att kunna visualisera det. Men jag kom fram till samma som du skriver här. I dilatos bild på en y-koppling kommer strömmen fara fram och tillbaka genom två motstånd som delar på spänningen som du säger. Kirchoffs spänningslag.D Daniel 109 skrev:Nej det blir det inte. Om det är D kopplat får ett element 400V och två 200V i stälket för 409V styck.
Om det är Y kopplat får två element 200V i stället för 230V och det sista ingen spänning. Inte i något av fallen blir effekten 2/3 av normalt. Om det är kopplat utan nolla alltså. Om nolla finns och det är Y kopplat stämmer din uppgift, inte annars.
Usch, sådana här frågor som får mig att inse hur dålig jag är på räkna. Men väldigt bra fråga av trådstartaren. Jag är nog kanske den första här att kunna erkänna att jag verkligen behöver repetera lite ellära/matematik. Är i alla fall nöjd med att jag kom på det till slut 🙂 men det tog alldeles för länge. Ni är bra på detta.
Dom flesta elpatroner jag stött på har varit Y-kopplade.
Däremot förekommer varianter med både flytande mittpunkt och nollad mittpunkt.
I det första fallet halveras (ungefär) effekten vid ett fasbortfall. I det andra fallet återstår 2/3.
Som rätt många redan skrivit.
Däremot förekommer varianter med både flytande mittpunkt och nollad mittpunkt.
I det första fallet halveras (ungefär) effekten vid ett fasbortfall. I det andra fallet återstår 2/3.
Som rätt många redan skrivit.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 855 inlägg
Så kan du göra oss besväret och visa oss denna enkla matematik?J Josth skrev:
Vad vill du säga med detta? Skulle det vara förbjudet att slira på kunskaper på detta forum? Har du något sakligt att tillföra här, t.ex hur man räknar på detta?R roli skrev:
Och vad kommer vi att se på elmätaren? Dvs hur kommer fasströmmen till VVB att förändras om en fas faller bort?D Dilato skrev:
Vad tycker du detta tillför till tråden? Jag tycker inte att det tillför något alls. Varför lägger du så mycket tid på trams som du borde lägga på ditt missionshus?useless skrev:
Ja, jonaserik slirar rejält. Rätt svar på effekten har vi i #3, Något svar på strömmen finns inte i tråden. Så visa då hur de blir och hur man kommer fram till detta så att vi kommer på banan istället för att hacka.
Om varje element är på 2 kW blir strömmen i varje fas fram 8,7A både i D och Y-koppling.
Om en fas bortkopplas kommer strömmen öka till cirka 22,5A (15+7,5A, alla 3 elementen) i D-koppling och 7,5A i Y-koppling.
Rätta mig gärna om jag har tänkt helt galet. Är länge sedan jag höll på med detta.
Om en fas bortkopplas kommer strömmen öka till cirka 22,5A (15+7,5A, alla 3 elementen) i D-koppling och 7,5A i Y-koppling.
Rätta mig gärna om jag har tänkt helt galet. Är länge sedan jag höll på med detta.
Fast om el-patronens element är på 2 kW och avsedda för D-koppling 400 V har de mycket högre resistans än om de vore Y-kopplade element för en spänning på 230 V. Det gör att strömmen blir 7,5 A även i D-koppling om en fas bryts.
Du får 7,5A om du tappar en fas i D kopplingen. Var får du 22,5A ifrån?A avh67f skrev:
400V/5A=80ohm
I min central sitter det tre säkringar märkt VV som går till min gamla varmvattenberedare, det är väl inte ovanligt att man har det?Bo.Siltberg skrev:
Jag trodde i min enfald att man kunde se att effekten till vvb halverades om man bröt en av dessa, vilket var utgångsfrågan.
TS har inte frågat efter strömmen vad jag kan se.
Hur stor totaleffekt vvb drar ser man om man tar bort en till av dessa säkringar.
Men jag kan ha fel, det har hänt förr.
Har du tillgång till momentan effekt så går det absolut att göra så.
Det finns en sak som komplicerar beräkningen en aning och det är att resistansen är beroende av temperaturen hos elementtrådarna.
Vid lägre matningsspänning (400 V över två i serie vs. 230 V över en) kan man anta att den sjunker något och det blir lite självreglerande ökning av effekten.
Säkert marginellt, men ändå.
Vid lägre matningsspänning (400 V över två i serie vs. 230 V över en) kan man anta att den sjunker något och det blir lite självreglerande ökning av effekten.
Säkert marginellt, men ändå.
Innan man har koll på en grundläggande funktionen kan man strunta i den effekten. Den är försumbar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 855 inlägg
Så är det ingen som vill göra sig besväret att visa lite av dessa enkla formler för att hjälpa tråden framåt, eller hur man läser av strömmen på elmätaren?
Ofta är det bra om man inte börjar räkna numeriskt alltså med olika givna värden insatt i olika formler. Bra för att bättre förstå och kunna ha givna snabba genvägar för enkel skattning med betydligt enklare huvudräkning är att gå den analytiska generella vägen.A avh67f skrev:Jag var tvungen rita upp detta för att kunna visualisera det. Men jag kom fram till samma som du skriver här. I dilatos bild på en y-koppling kommer strömmen fara fram och tillbaka genom två motstånd som delar på spänningen som du säger. Kirchoffs spänningslag.
Usch, sådana här frågor som får mig att inse hur dålig jag är på räkna. Men väldigt bra fråga av trådstartaren. Jag är nog kanske den första här att kunna erkänna att jag verkligen behöver repetera lite ellära/matematik. Är i alla fall nöjd med att jag kom på det till slut 🙂 men det tog alldeles för länge. Ni är bra på detta.
Tex i trådens fall med D 400 V eller Y 230 V där en fas bryts utgå från Uf = Uh / sqrt(3) och P = U°2 / R. Vi antar att R är konstant trots att det som MagHam skriver finns små tempberoende effekter där. P är nominella effekten per delelement så när allt är som det ska får vi ut 3P från patronen. R vill vi inte störas av som konstant och sätter den 1 så den försvinner i jonglerandet.
I fallet Y är då varje element matat med Uh/2 när den skulle varit försörjd Uh/sqrt(3). P blir då ((Uh/2)/(Uh/sqrt(3)))^2 dvs med Uh borta (sqrt(3)/2)^2 = 3/4 x P och för båda 1.5 x P.
I fallet D är seriekopplade matat Uh/2 och utlagda för Uh nominellt. Som tidigare bort med Uh och kvar på samma sätt (1/2)^2 =:1/4 x P så 1/2 x P för seriekopplade plus den fullmatade med sitt P ger samma total 1.5 x P i båda fallen.
Nu kan det vara läge att se på märkskyltar osv tex 6 kW som nämnts här med alltså 2 kW per element och 1.5 x 2 = 3 kW vid en fas borta. Gå igenom lite liknande övningar som denna och knappa mindre på mobilräknaren så får du bättre förutsättningar att bli en habil serviceelektriker som är rimligt debiterbar även om du byter pasdelar för + 2 kkr.
Redigerat: