OMNIA e-meter från Kamstrup:useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.goteborgenergi.se/kundservice/elmatarbyte/sa-fungerar-din-elmatare
De enda formler man behöver är ohms lag och effektlagen.Bo.Siltberg skrev:
U=R*I samt P=U*I
Dessutom behöver man veta att huvud och fasspänning är 400v respektive 230V.
Var det vad du menade?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 855 inlägg
Nä ni missförstår fullständigt... Jag vill inte ha några svar. Jag ville bara se ifall någon hade viljan att ge TS ett tydligt svar annat än att hacka på honom. Det är sorgligt tomt hittills (förutom från de som som inte hackat).
Att man kan läsa strömmen på somliga elmätare är sekundärt. Vad tråden behöver är hur man ska tolka strömmen, dvs formeln för att omsätta den till effekt.
Att man kan läsa strömmen på somliga elmätare är sekundärt. Vad tråden behöver är hur man ska tolka strömmen, dvs formeln för att omsätta den till effekt.
Bo stämmer inte det som Daniel skrev i inlägg #9 bland annat? Det var exakt så jag tänkte också innan jag bläddrade igenom svaren här även om jag kanske inte lyckas räkna rätt på strömmen med mina knaggliga mattekunskaper.
Tack för bra tips gk100 förresten.
"Tänk mindre numeriskt, knappa mindre på räknaren. Sätt R till 1 för att få bort den ur ekvationen "
Jag tar till mig dessa råd i mina självstudier.
Tack för bra tips gk100 förresten.
"Tänk mindre numeriskt, knappa mindre på räknaren. Sätt R till 1 för att få bort den ur ekvationen "
Jag tar till mig dessa råd i mina självstudier.
Men begår inte du samma misstag som dom du hackar på? Och nu gör jag det på dig!Bo.Siltberg skrev:Nä ni missförstår fullständigt... Jag vill inte ha några svar. Jag ville bara se ifall någon hade viljan att ge TS ett tydligt svar annat än att hacka på honom. Det är sorgligt tomt hittills (förutom från de som som inte hackat).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 855 inlägg
Bo: Syftar du på Jonaserik?
Redigerat:
Man kan visst hacka på medlemmar om det behövs.
Problemet med den förklaringen är att den inte alls ger någon förklaring till varför det är så.