Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
eller hur man läser av strömmen på elmätaren?
Det står i register 31.7, 41.7 och 51.7 på elmätaren. Hur du får fram dom får du kolla upp i manualen för just din modell.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attans, jag mindes fel. Hoppas Bo inte har stått ute vid elmätaren hela förmiddagen och letat informationen...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Så är det ingen som vill göra sig besväret att visa lite av dessa enkla formler för att hjälpa tråden framåt, eller hur man läser av strömmen på elmätaren?
De enda formler man behöver är ohms lag och effektlagen.
U=R*I samt P=U*I
Dessutom behöver man veta att huvud och fasspänning är 400v respektive 230V.

Var det vad du menade?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nä ni missförstår fullständigt... Jag vill inte ha några svar. Jag ville bara se ifall någon hade viljan att ge TS ett tydligt svar annat än att hacka på honom. Det är sorgligt tomt hittills (förutom från de som som inte hackat).

Att man kan läsa strömmen på somliga elmätare är sekundärt. Vad tråden behöver är hur man ska tolka strömmen, dvs formeln för att omsätta den till effekt.

A
Bo stämmer inte det som Daniel skrev i inlägg #9 bland annat? Det var exakt så jag tänkte också innan jag bläddrade igenom svaren här även om jag kanske inte lyckas räkna rätt på strömmen med mina knaggliga mattekunskaper.

Tack för bra tips gk100 förresten.
"Tänk mindre numeriskt, knappa mindre på räknaren. Sätt R till 1 för att få bort den ur ekvationen "
Jag tar till mig dessa råd i mina självstudier.

Nä ni missförstår fullständigt... Jag vill inte ha några svar. Jag ville bara se ifall någon hade viljan att ge TS ett tydligt svar annat än att hacka på honom. Det är sorgligt tomt hittills (förutom från de som som inte hackat).

Att man kan läsa strömmen på somliga elmätare är sekundärt. Vad tråden behöver är hur man ska tolka strömmen, dvs formeln för att omsätta den till effekt.
Men begår inte du samma misstag som dom du hackar på? Och nu gör jag det på dig!:)

M Mulvaden skrev:
Men begår inte du samma misstag som dom du hackar på? Och nu gör jag det på dig!:)
Jag ser en skillnad i att hacka på dem som hackar och dem som hackar på den som inte förstår ;)

• Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
Jag ser en skillnad i att hacka på dem som hackar och dem som hackar på den som inte förstår ;)
Du har helt rätt.

Bo: Syftar du på Jonaserik?

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Syftar du på Jonaserik?
Ja just det. För dig som inte citerar blir det luddigt. Jag menade Bo! @Bo.Siltberg

A
Jag tycker inte heller man ska hacka på någon. Bättre att försöka förklara på ett bra sätt så man lär sig. Det tycker jag många också har gjort här på ett föredömligt sätt.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Man kan visst hacka på medlemmar om det behövs.

A
Vid d och y-koppling utan nolla: dela totaleffekten på 2.
Strömmen räknas sedan ut genom att dela denna effekt med huvudspänningen.

Formel:
I=(Px0,5)/Uh

Så kan man väl sammanfatta det för att göra det enkelt angående strömmen?

Problemet med den förklaringen är att den inte alls ger någon förklaring till varför det är så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.