Nu får du väl ändå ge dig!J jonaserik skrev:Du kan inte gå efter ohms lag i det här, vad vill du jag ska göra då, öppna upp min VVB 3fas som har tre slingor på 1 kW styck, sätta tångampermeter på och släcka en fas och mäta. Det tänker inte jag göra i kväll
kanske någon dag/kväll i vecken som kommer om det är ett måste för dig
Tror vi kan börja med att gå lite djupare och se lite faktiskt. Hur mycket effekt får man med två slingor a 1 kW som ligger ihop på andra sidan matningen, är det en nollpunkt där eller inte. Om jag kopplar in en nolla där i mitten, vad blir det för effekt då. Nu talar vi inte om 3 fas utan om 2 fas.
"Inte gå efter Ohms lag"
Jag trodde att vi var el-forumet, men det var vi visst inte.
Jonaserik: Om du har nollan ansluten i mittpunkten så får du 2/3 av normal effekt när en fas saknas. Men inte utan nollan.
Nu får du ge dig säger du och det är ett EL-forum, så att komma med något så får du nog förklara dig bättre.snaggletooth skrev:
Varför svarar du inte på det jag skrev, är det för att du inte vet hur det fungerar med VVB.
Ska ytterligare trassla till det för dig.
Det finns VVB med väljare på 1 ,2 ,3 där effekten kan ställas in i 3 steg , 3 kW, 2 kW .1 KW. Hur kommer det sig att det går att göra det. Klart då ska en nolla kopplas in på mittpunkten för att det lägsta steget 1 kW ska fungera, Annars hänger den slingan i luften och har ingen motpol kan man kalla det.
De med ohms lag handlar om resistans och den finns i varje slinga till ett bestämt värde och har inte med anslutning av spänning som anslutits till en slinga att göra, mer än att ta ner spänningen över varje slinga till 230 V
Så svarar du inte på ett adekvat sätt på mina frågor så är det någon annan än jag, som är klart ovetande om framför allt det med VVB och även med en mittpunkt i 3 fas system.
Eftersom du vet hur det är, var är mittpunkten på en 3 fas transformator och vad är spänningen till noll där.
Jag vet precis hur Ohms lag fungerar, och ingen behöver dina förvirrande bortförklaringar.J jonaserik skrev:Nu får du ge dig säger du och det är ett EL-forum, så att komma med något så får du nog förklara dig bättre.
Varför svarar du inte på det jag skrev, är det för att du inte vet hur det fungerar med VVB.
Ska ytterligare trassla till det för dig.
Det finns VVB med väljare på 1 ,2 ,3 där effekten kan ställas in i 3 steg , 3 kW, 2 kW .1 KW. Hur kommer det sig att det går att göra det. Klart då ska en nolla kopplas in på mittpunkten för att det lägsta steget 1 kW ska fungera, Annars hänger den slingan i luften och har ingen motpol kan man kalla det.
De med ohms lag handlar om resistans och den finns i varje slinga till ett bestämt värde och har inte med anslutning av spänning som anslutits till en slinga att göra, mer än att ta ner spänningen över varje slinga till 230 V
Så svarar du inte på ett adekvat sätt på mina frågor så är det någon annan än jag, som är klart ovetande om framför allt det med VVB och även med en mittpunkt i 3 fas system.
Eftersom du vet hur det är, var är mittpunkten på en 3 fas transformator och vad är spänningen till noll där.
Du verkar hänga upp dig på att alla 3-fas VVB / Värmeanordningar har nollan ansluten men så är inte fallet, se bilden som Dilato postat.
Det är om du vill lära dig något. Övriga i tråden har nog förstått vid det här laget.
Varmvattenberedare har normalt sett ingen pump.
snaggletooth skrev:
Mätaren på utsidan i skåp inget bra nu. Kan öppna modulcentralen och mäta där.D Dilato skrev:
Stoppa i en sådan här i mätaren så slipper du springa ut till skåpet varje gång någon byggahusare ska motbevisas, funkar på flesta nya mätare med P1-port.J jonaserik skrev:
Har en sådan själv, funkar kanon 🙂
https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare-for-p1-han-port-med-wifi
Jepp vet allt det där, även dom mätare som registrerar blinkpulserna på mätarna. Men jag bryr mig inte, den kW som går åt, går åt. Klart ska man ha koll på varenda sak, med styrningar hit och dit, så kostar det skjortan för att få till det. Är inte av den kalibern till sinnet. Annars har jag kunskap om allt det som finns för styrning. Men ju mer prylar du stoppar in, ju mer kan trassla och efter ett antal år finns det inga delar kvar och allt måsta nästan bytas. sånt tilltalar mig inte. Enkelt ska det vara, på en basic nivå och lätt att byta om en del pajar.snaggletooth skrev: