Vilken kung 👑 du är! Jag har under dagen läst igenom hela tråden med stort nöje. Fantastiskt vad du åstadkommit. I vissa fall vet man inte om man skall skratta eller gråta, men vilka jädra klåpare som ägde huset innan dig. Jag reflekterade och allra ödmjukast kanske de inte alltid hade medel, men att kompromissa som de gjort är hårresande.

Otroligt knixigt med bygglovsprocesserna. Vilken dålig kultur de måste ha på arbetsplatsen, istället för att se sig i spegeln och påminna sig om att de är i public service branschens själva centrum. Allt de tycks göra är raka motsatsen. Hade varit intressant med dokumentärer och mer skriverier i media om detta, för utan tryck utifrån kommer det där eländet fortsatt motarbeta skattebetalarna.

Också kul att läsa om fynden från Polen! Jag har en anknytning dit och gjort fantastiska fynd därifrån.

Keep up the good work!

• Gilla
  • Älska
Andjul och 3 till
  • Laddar…
Godkväll :)

Nu känns det äntligen som att det börjar hända något!

I fredags flytspacklades en plan yta så jag har något att jobba på utan att bryta fötterna :) resten av helgen har gått åt till att isolera och montera konstruktionsplywood (är i alla fall halvvägs med det nu i alla fall).

Otroligt nog så lyckades jag ordna med rätt hålbild i ena skivan med totalt 6st genomföringar. Kände mig faktiskt lite stolt där en stund att det gick på första försöket, men det var väl självbevarelsedriften som tog över med tanke på vad skivorna kostar 😂

Byggarbetsplats med tomma träväggar, armeringsnät på golvet, rörledning, fönster, och en person står överst på en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavslutat byggrum, träspånskivor, isoleringsmaterial, avfallspåsar, installationsutrustning och kablage.
Skapa konto

Ett ofärdigt rum under renovering med väggisolering och träreglar synliga, byggmaterial och verktyg på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Småsteg framåt varje dag :)

Saknar några vinkelprofiler för ena hörnet så kom inte längre idag, men måste ändå säga att den här delen av bygget är verkligen tillfredsställande.

Räcker med att få upp ett par skivor så har man täckt majoriteten av väggarna, så det känns verkligen att det går framåt hela tiden :)
Inomhus renoveringsplats med isolering, träpaneler, byggmaterial, oavslutade väggar och tak.
Skapa konto

• Gilla
19A108kvm och 4 till
  • Laddar…
Stiligt värre.
Bra med dokumentationen för framtiden.
Vi har gjort samma när vi renoverat / Renoverar vårt hus. När det är klart, tänkte jag man kunde göra en sådan där fotobok, som kan hänga med om/när man säljer huset.

lsoderlund lsoderlund skrev:
Stiligt värre.
Bra med dokumentationen för framtiden.
Vi har gjort samma när vi renoverat / Renoverar vårt hus. När det är klart, tänkte jag man kunde göra en sådan där fotobok, som kan hänga med om/när man säljer huset.
Haha, ja, det blir en pärm med en qr-kod till den här tråden på framsidan 😂

• Gilla
Chonguis och 3 till
  • Laddar…
Snart dags att byta dörr :)
Anledningen till varför jag sparar den väggen är av den enkla anledningen att dörrkarm och tröskel ska liva med gipsen så tätskiktet kan limmas mot karmen :)
Ett oinrett rum med träväggar, en dörr, en upphängd lampa och en byggnadsisolering.
Skapa konto

• Oavslutat rum med träväggar, betonggolv, dörr och synlig elinstallation.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
P
Vad betyder "liva" i detta sammanhang?

P pmd skrev:
Vad betyder "liva" i detta sammanhang?
Att gipsen ska möta karmen och ligga jäms med varandra så att tätskiktet kan fortsätta ut på karmen utan att vikas eller liknande :)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Jag hittade inte den betydelsen i ett par ordböcker. Är det ett låneord från något utrikiskt språk, eller är det en gammal fackterm som inte är så känd utanför byggbranschen?
Uttalas det som i Povel Ramels sång "Tjo vad de' va' livat i holken"?

JanneJanne123
P pmd skrev:
Jag hittade inte den betydelsen i ett par ordböcker. Är det ett låneord från något utrikiskt språk, eller är det en gammal fackterm som inte är så känd utanför byggbranschen?
Är väl en verbifiering av att något är ”i liv” dvs i samma nivå.

• Gilla
Utter6300 och 8 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det används dagligen i hantverksbranchen :)

• Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
Kan konstatera att badrummet, speciellt väggarna, är bättre än 99% av alla badrum byggda/renoverade av professionella firmor.

• Gilla
  • Älska
Andjul och 2 till
  • Laddar…
Och där rök dörren 🚪 Pågående konstruktionsarbete, oskyddat isoleringsmaterial, träpanel, byggdam, öppen dörrram, delvis skyddad golvyta.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Genaugenau och 2 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Och där rök dörren 🚪[bild]
Helt rätt! Dörr till toaletten är klart överskattat!

• Haha
Utter6300 och 3 till
  • Laddar…
S Senior skrev:
Helt rätt! Dörr till toaletten är klart överskattat!
Haha, ja, man får ändå inget privatliv med 2 småbarn i huset 😆

Men den nya är redan på gång!

Nu är hela badrummet försett med plywood, imorgon blir det montering av avluftningen upp till vinden och sedan bygga trumma runt den, sen är det dags att börja gipsa :)

Pågående renovering, obehandlat trä, byggmaterial, rör och ledningar synliga, inomhusmiljö, rått intryck, övergång till annat rum.
Skapa konto

Byggarbetsplats med plywoodväggar, byggmaterial på golvet och öppen dörr in till annat rum.
Skapa konto

• Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.