Nu är alla väggar försedda med plywood samt avluftningen på plats på vinden igen :)

Tanken var egentligen att sätta avloppsröret ännu närmare väggen till höger, men det satte takstolen stopp för. Nya trumman är bra mycket mindre än den gamla trots detta.

På insidan av ytterhörnet sitter en LP50 som stöd och sedan är plywooden även extraskruva i skarven :)

Renoveringsarbete, rörinstallation, OSB-skivor på vägg, tomt rum, elverktyg på golvet, kabelrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsrör i träväggsstomme med laserlinje för konstruktionsorientering och ledningar. Byggarbetsplats med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör genom golv, tätat med tätningsmedel, trästöttor, kablar, betong, pågående byggnadsarbete eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörgenomföring i golv, metallfläns, brandskydd, trävägg, byggdamm, grovbygge eller renoveringsstadie, ofärdig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhus byggarbetsplats med träväggar, elinstallationer och byggmaterial. Synligt trappsteg och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är gamla trumman för jämförelse:
Ett litet badrum med vita kakelväggar, toalettstol, toalettpappershållare och en stängd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara samla lite kraft så blir det att åka handla gips 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
Greatstomp och 7 till
  • Laddar…
pdov
P pmd skrev:
Vad betyder "liva" i detta sammanhang?
Du har fått en hel del svar på betydelsen av "liva". Tänkte bara komplettera med vad jag misstänker att TS försöker följa i branschreglerna vilket är dessa, framförallt denna bild.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Du har fått en hel del svar på betydelsen av "liva". Tänkte bara komplettera med vad jag misstänker att TS försöker följa i branschreglerna vilket är dessa, framförallt denna bild.
 
  • Inomhus hörn där trä och gipsskivor möts, delvis oavslutade konstruktionsarbeten synliga, närbildsperspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D-bug och 2 till
  • Laddar…
pdov
Är avloppsröret i trumman bara till luftning om det går upp till takstolarna eller nyttjas det för faktiskt avlopp också?
Om det bara är för luftning av avloppssystemet, då hade det räckt med 70 rör som sedan ökades till 110 på vinden?
 
pdov pdov skrev:
Är avloppsröret i trumman bara till luftning om det går upp till takstolarna eller nyttjas det för faktiskt avlopp också?
Om det bara är för luftning av avloppssystemet, då hade det räckt med 70 rör som sedan ökades till 110 på vinden?
Det är enbart avluftning, så ja, det hade säkert räckt, men jag vill göra allt ordentligt och en trumma hade det blivit oavsett. Jag har ändå minskat ner trumman rätt rejäl jämfört med den tidigare och den ligger i hörnet så det är inget som är i vägen heller :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Man blir lite tårögd när man ser det här. 😃
 
  • Älska
Andjul
  • Laddar…
Nu var det äntligen gipsat och klart 😃
Nästa steg är att börja regla ner innertak. Överläggning pågår i horisontellt läge just nu då jag känner efter ifall jag verkligen orkar börja med det idag 😅
 
  • Utomhusrum under konstruktion med träbjälkar i taket och oavslutade väggar. Kablar och rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdigt rum under konstruktion med träbjälklag i taket, isolering, gipsväggar och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp och 4 till
  • Laddar…
Nu kan vi börja diskutera hur nyttigt det egentligen är när det kommer till noggrannheten 😅 En del av mig känner mig totalt efterbliven som kör med 15mm konstruktionsplywood i taket, men jag känner samtidigt att jag har goda skäl 🙂

Vi har ju tänkt att köra med duschvägg och dörr som går mellan väggarna istället för att göra en duschhörna. För att den fasta delen ska vara stabil så brukar man antingen sätta ett stag i 90 grader mot kortväggen, men där har vi ett fönster. Alternativ 2 är att snedställa ett stag mot samma långvägg och det vill jag kort och gott inte ha. 🙂

Så alternativ 3 blev det, ett stag som ska gå rätt upp i taket och då vill jag inte behöva fundera på hur, var och när jag sätter det, utan då är det bara att skruva rätt upp där det passar :) Omfattande rum under konstruktion med träbjälkar, gipsväggar, verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mr.Ola och 8 till
  • Laddar…
Det tar sig sa mordbrännaren :) målet är att få klart taket, dvs spacklat samt målat och att golvvärmen kommer på plats i veckan så blir det flytspackling nästa helg :)
 
  • Rum under renovering med oslipade gipsskivor på väggar och tak, samt en stege och material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
one- och 9 till
  • Laddar…
Halloj :)

Taket är spacklat och målat sen en stund tillbaka och spotlights + fläkt är på plats (fläkten är inte monterad på
Bilderna). Blev plejds spottar med tunable white vilket blev extremt bra. Anledningen till att det ”saknas” en spot är eftersom vi ska ha takdusch. Jag har svårt för när det sitter en spot placerad rätt ovanför duschhuvudet när man ha takdusch. Däremot är den matande slangen för spotlightsen dragen förbi där ifall vi skulle ångra oss i framtiden :)

Ny dörr sitter på plats också, men det har jag ingen bild på för stunden :)

Det har inte hänt så jättemycket senaste tiden och anledningarna kan delas upp i helgjobb/semester och att latmasken fått lite fäste för stunden :p

Nu kommer det pausa i ca 5 veckor då vi ändrade lite i planeringen och väntar på en beställningsvara :) vi kör väl det lite som en cliffhanger en stund 😂
 
  • Nyrenoverat rum med spacklade och målade väggar samt tak med inbyggda spotlights och förberedelse för takdusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med spacklade och målade väggar, takspotlights, och ej monterad fläktledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Nu börjar ju även våren närma sig så nu är belysningen i uterummet på plats också så jag kunde plocka ner byggbelysningen.

Även här blev det Plejds ledlister med tunable white. Nu saknas bara trälisterna som ska dölja ledlisterna :)
 
  • Uterum med takbelysning av LED-lister, möbler under uppbyggnad och snö utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uterum på kvällen med nyinstallerade dimbara LED-lister under taket och uteplats synlig genom fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EdSu och 9 till
  • Laddar…
Idag var det trädfällning på schemat och eftersom man är byggd som hulken och uppfostrad som viking så utfördes detta givetvis på gammalt vis utan onödiga verktyg! 💪🏻😅
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
EdSu och 26 till
  • Laddar…
Löjligt med verktyg, en riktig karl reder sig själv!💪
 
Bara komma förbi oss, vi ska fälla 6st tallar som du gärna får putta omkull ;D
 
  • Haha
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Idag var det trädfällning på schemat och eftersom man är byggd som hulken och uppfostrad som viking så utfördes detta givetvis på gammalt vis utan onödiga verktyg! 💪🏻😅
[video]
Bara lite jobb kvar... men då behöver du nog en spade och ett spett!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.