Man måste vara ”mångsysslare” när man är husägare. Det går inte att ta in hantverkare på alla småjobb, för de hantverkare som gör sådant är endera någon man inte vill anlita eller en som är har kalendern fulltecknad till nästa jul…

• Gilla
Utter6300 och 5 till
  • Laddar…
Har precis läst hela tråden. Fantastiskt inspirerande att få ta del av både mot och megångar. Respekt!

• Gilla
Utter6300
  • Laddar…
M Montyhill skrev:
Har precis läst hela tråden. Fantastiskt inspirerande att få ta del av både mot och megångar. Respekt!
En eloge till dig som orkar sitta och läsa igenom 300 inlägg :D tack så mycket, dina ord värmer :)

• Gilla
Lovisasj och 3 till
  • Laddar…
Idag blev det inte så mycket, jag har varit riktigt sliten idag efter kvällsjobb med detta hela veckan…

Jag lyckades bila ur köket avlopp under väggen i alla fall :) plan B var att såga upp botten i diskbänksskåpet och såg upp i golvet för att komma åt med bilmaskinen, men det gick som sagt bra under väggen :) sen var det bara att slå sönder röret och fiska ur det från båda sidor.
Vattenläcka i rörsystem under golv, skapar pöl och eroderar omgivande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under diskbänk, rör, avlopp, hål i golv, spånskivor, damm, obrukbart utrymme.
Skapa konto

Det är verkligen hög tid att byta dom här rören. Nästintill helt igenkläggade och med små rosthål här och var. Så fort man rör på en del så rinner det ur några droppar.

Hittade även lite rester från tidigare mosaik som troligtvis varit ovanför diskbänken.
En söndrig pepparkaka på ett grått, granulärt underlag med två hela pepparkakor intill.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lite intressant ändå när man sitter och läser om teoretiska livslängder på rören. Under rätt förhållanden så är den teoretiska livslängden Max 44 år. Våra rör fyller 60 i år 🤯

Nästa vinter blir det med största sannolikhet att bila ur källaren och byta alla rör och brunnar också :) Tabell som visar beräknad livslängd för olika rörtyper med en väggtjocklek på 4,0 mm.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Lite intressant ändå när man sitter och läser om teoretiska livslängder på rören. Under rätt förhållanden så är den teoretiska livslängden Max 44 år. Våra rör fyller 60 i år 🤯

Nästa vinter blir det med största sannolikhet att bila ur källaren och byta alla rör och brunnar också :) [bild]
Det beror nog mest på hur rören använts.
Våra rör är med 60 år men det som kloggat igen dem är ju allt fett gubben innan spolat ner i köket. Godstjockleken var i princip lika som nya rör. Nya gjutjärnsrör lever förmodligen längre än plast. Har man problem med råttor i kvarteret så lever gjutjärn mycket längre än plast. Vi byter allt som inte är ingjutet till gjutjärn igen :)

• Närbild av en kraftigt korroderad och igentäppt rörsektion med rost och sedimentansamlingar, möjligtvis del av en avloppsledning.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det beror nog mest på hur rören använts.
Våra rör är med 60 år men det som kloggat igen dem är ju allt fett gubben innan spolat ner i köket. Godstjockleken var i princip lika som nya rör. Nya gjutjärnsrör lever förmodligen längre än plast. Har man problem med råttor i kvarteret så lever gjutjärn mycket längre än plast. Vi byter allt som inte är ingjutet till gjutjärn igen :)
Jag kan säga att godstjockleken här var under all kritik, ena röret slog jag hål på med näven och det fanns några rosthål på sina ställen 😂dom levde på lånad tid, så det känns väldigt bra att byta :)

• Gilla
GalnaÄlgen och 3 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Jag kan säga att godstjockleken här var under all kritik, ena röret slog jag hål på med näven och det fanns några rosthål på sina ställen 😂dom levde på lånad tid, så det känns väldigt bra att byta :)
Jag tycker absolut att man ska byta, men många tror och tänker att det är dålig bara för att det är gjutjärn. Det används även dag, dock inte så mycket hos privatpersoner :) (det är ju dyrare än plast)

• Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tycker absolut att man ska byta, men många tror och tänker att det är dålig bara för att det är gjutjärn. Det används även dag, dock inte så mycket hos privatpersoner :) (det är ju dyrare än plast)
Flerfamiljsbostäder använder väl uteslutande gjutjärn. Mindre ljud är ju också en fördel.

• Gilla
Andjul
  • Laddar…
Nu är stammen bytt och lite provisoriska rör lösta till köket och avluftning :)

Ett hushållsrums hörn med kylskåp, rör, förvaringspåsar och ihopfälld stol.
Skapa konto
Förrådsrum med värmeväxlare, stående avloppsrör genom tak, byggstök, ogjort installationsarbete, spegelreflektion av fönster.
Skapa konto
Under renovering, rörinstallation, träpanelvägg, betonggolv, elledningar, avloppsrör, öppen konstruktion, byggarbetsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
tommib
Har du dragit markör som tillfälligt avlopp?

tommib tommib skrev:
Har du dragit markör som tillfälligt avlopp?
Haha, ja, det fick bli så från vasken i köket, imorgon jag jag åka handla rördelar för att få riktigt avlopp på plats igen :)

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nu börjar det äntligen hända något igen :)

Väggen mot köket är uppreglad, el, avlopp, vatten osv är på plats :) nu är det nya avloppsrör både till badrum och kök, vilket känns super!

I helgen kom även eps-cementen på plats som nu härdar. I veckan blir det att ta tag i väggen mot sovrummet som ska reglas. :) Ett byggarbetsområde med träreglar, isolering, plastöverdrag och oskyddat fönster, eventuellt under konstruktion eller renovering.
Skapa konto

• Gilla
GalnaÄlgen och 18 till
  • Laddar…
Jäkla jobb du utför.
Bytte själv sista biten i vår källare som sedermera leder ut i gatan (bytte utanför husliv våren 23). Vårt gjutjärnsrör var likt det du beskriver poröst och solitt omvartannat, och även helt av på tre ställen. Så skönt att ha det gjort…

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Jäkla jobb du utför.
Bytte själv sista biten i vår källare som sedermera leder ut i gatan (bytte utanför husliv våren 23). Vårt gjutjärnsrör var likt det du beskriver poröst och solitt omvartannat, och även helt av på tre ställen. Så skönt att ha det gjort…
Vi bytte avloppen mellan huset och gatan när vi dränerade om 2018, nu är övervåningen bytt så tanken är att nästa vinters projekt blir avloppen i källaren, sen är allt bytt :) tanken är ju att flytta på badrummet i källaren, så det får bli i samband med det :)

• Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.