170 160 läst · 405 svar
170k läst
405 svar
Drömvillan i söderort
Snyggt jobbat! Det kommer bli många tillfällen för njutning i ett sådant utrymme.
4,8x7,9 blev vårt ”låtsasrum”. Mest för att det passade det befintliga huset bra då. Men även för att vi inte vill uppleva det som trångt. En luftig öppen yta med mycket naturligt ljus där vi sitter året om. Sen att det värmer huset bra den här tiden av året och funkar som ett extra skyddande lager när det blåser hjälper till att minska energiförbrukningen om man tänker till med användandet.
4,8x7,9 blev vårt ”låtsasrum”. Mest för att det passade det befintliga huset bra då. Men även för att vi inte vill uppleva det som trångt. En luftig öppen yta med mycket naturligt ljus där vi sitter året om. Sen att det värmer huset bra den här tiden av året och funkar som ett extra skyddande lager när det blåser hjälper till att minska energiförbrukningen om man tänker till med användandet.
Eluttagen i hörnorna har kommit på plats och idag har jag skurit till mattan
Helnöjd med montaget av uttagen. Kabeln är skråborrad ner under golvreglarna vilket gör att det blir infälld el trots att vi inte har några väggar.
Jag valde att byta sida på glaspartierna för att lämna plats för uttagen längst ut i hörnen
Pappa kom och hjälpte till att bära upp matbordet ur källaren och med tanke på vad det väger hoppas jag att det var sista gången jag behövde släpa på den skivan
Sen får vi se hur vi ska inreda, vi har i dagsläget ett bord för 6 pers och en loungegrupp, men det är väldigt luftigt trots detta
Det får bli tillfällig belysning över vintern så får vi se vad våren var att erbjuda sen
Helnöjd med montaget av uttagen. Kabeln är skråborrad ner under golvreglarna vilket gör att det blir infälld el trots att vi inte har några väggar.
Jag valde att byta sida på glaspartierna för att lämna plats för uttagen längst ut i hörnen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pappa kom och hjälpte till att bära upp matbordet ur källaren och med tanke på vad det väger hoppas jag att det var sista gången jag behövde släpa på den skivan
Sen får vi se hur vi ska inreda, vi har i dagsläget ett bord för 6 pers och en loungegrupp, men det är väldigt luftigt trots detta
Det får bli tillfällig belysning över vintern så får vi se vad våren var att erbjuda sen
Logga in
Skapa konto
Hej igen
Efter flera års kämpande med hus, barn och jobb så tog det stopp för mig…
Var så illa tvungen att ta en paus från allt med renovering. En välbehövlig paus nu på lite över ett år.
I skrivande stund har jag sedan 30 augusti 2022 gått ner 55kg, detta har gjort extremt mycket för välbefinnandet
Så nu är det dags att sparka igång igen!
Som vanligt så glömmer jag för det mesta att ta bilder innan jag börjar riva.
Badrummet gjordes om 2012 enligt tidigare ägare. Man valde att byta enbart brunnen, men lämnade kvar gamla gjutjärnsrör från 1964. Otroligt dumsnålt i min värld. Man lämnade även gamla vattenrören som kom upp ur golvet och gick in i väggen till köket. Ser även ut som att man valde att plugga vad jag tror är rör till en gammal badkarsblandare inuti väggen.
Så nu är det dags att göra om och göra rätt!
Här är utvecklingen senaste 2 dagarna
Nu blir det nya rör både till kök och badrum
Efter flera års kämpande med hus, barn och jobb så tog det stopp för mig…
Var så illa tvungen att ta en paus från allt med renovering. En välbehövlig paus nu på lite över ett år.
I skrivande stund har jag sedan 30 augusti 2022 gått ner 55kg, detta har gjort extremt mycket för välbefinnandet
Så nu är det dags att sparka igång igen!
Som vanligt så glömmer jag för det mesta att ta bilder innan jag börjar riva.
Badrummet gjordes om 2012 enligt tidigare ägare. Man valde att byta enbart brunnen, men lämnade kvar gamla gjutjärnsrör från 1964. Otroligt dumsnålt i min värld. Man lämnade även gamla vattenrören som kom upp ur golvet och gick in i väggen till köket. Ser även ut som att man valde att plugga vad jag tror är rör till en gammal badkarsblandare inuti väggen.
Så nu är det dags att göra om och göra rätt!
Här är utvecklingen senaste 2 dagarna
Nu blir det nya rör både till kök och badrum
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Som vanligt så är det fuskgjort…
När vi flyttade in stod det ett hörnbadkar som var återkallat av elsäkerhetsverket som vi kastade ut. Valde att köra duschkabin eftersom vi inte litade på att det är rätt gjort.
Nu sitter jag är och bilar och kan konstatera att golvet helt och hållet saknar tätskikt, så det var helt rätt val hela vägen att först köra kabin och nu riva och göra om 😅
När vi flyttade in stod det ett hörnbadkar som var återkallat av elsäkerhetsverket som vi kastade ut. Valde att köra duschkabin eftersom vi inte litade på att det är rätt gjort.
Nu sitter jag är och bilar och kan konstatera att golvet helt och hållet saknar tätskikt, så det var helt rätt val hela vägen att först köra kabin och nu riva och göra om 😅
Nu har jag bilat nästintill nonstop från 11-18.30 på självaste nyårsdagen 😅
Kunde konstatera att man tätat kring brunnen i alla fall. Komiskt nog var rotnätet rostigt på ett ställe, precis där vi klivit ur duschen.
Nu är hela flytspackelkakan borta som var ca 5cm och ungefär 40% av eps-betongen som är ca 8-10cm tjockt. Jag har börjat hitta majoriteten av vattenrören(som inte alls går som jag trott) och är skarvade och pluggade på diverse ställen. Ska bli skönt att få dra om dessa gamla klenoder till nya fräscha grejer!
Nu tänker jag ta kväller
Kunde konstatera att man tätat kring brunnen i alla fall. Komiskt nog var rotnätet rostigt på ett ställe, precis där vi klivit ur duschen.
Nu är hela flytspackelkakan borta som var ca 5cm och ungefär 40% av eps-betongen som är ca 8-10cm tjockt. Jag har börjat hitta majoriteten av vattenrören(som inte alls går som jag trott) och är skarvade och pluggade på diverse ställen. Ska bli skönt att få dra om dessa gamla klenoder till nya fräscha grejer!
Nu tänker jag ta kväller
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det ett 5cm lager betong ytterligare och sedan ett lager sand där ledningarna är förlagda?Andjul skrev:Nu har jag bilat nästintill nonstop från 11-18.30 på självaste nyårsdagen 😂
Nu tänker jag ta kväller
[bild][bild][bild][bild]
Osäker, har inte kommit så långt ännu, men jag gissar att det är nedgjutet i bjälklaget för hittills har jag inte stött på något avloppsrörmr.Ola skrev:
Förlåt, jag läste lite fort där. Har stött på några elrör som ligger mot bjälklaget, men det har legat direkt i eps-betongen.
I min -64 suterränghus var det ett lager med sand ovanpå det riktiga betongvalvet mot källaren, här låg de isolerade vattenrören innan de kom upp i väggarna och böjdes ut. Jag tog bort allt och satte reglar istället när jag lika gjorde om men jag byggde ju också om allt så det är svårt att jämföra rakt av!
Jag har bara gjort ett stort bilningsprojekt, so har inte jätte mycket erfarenhet, men det låter som det går väldigt långsamt? Hyra en större maskin kanske?
Jag har bilat ut 40 kvm (oarmerad) betong på en helg, men med betydligt större maskin.
Jag har bilat ut 40 kvm (oarmerad) betong på en helg, men med betydligt större maskin.
Ja, precis så ligger alla vattenrör, men ingen sand i mitt fall, utan eps-betong.mr.Ola skrev:I min -64 suterränghus var det ett lager med sand ovanpå det riktiga betongvalvet mot källaren, här låg de isolerade vattenrören innan de kom upp i väggarna och böjdes ut. Jag tog bort allt och satte reglar istället när jag lika gjorde om men jag byggde ju också om allt så det är svårt att jämföra rakt av!
På sista bilden ser man vattenrören till höger i bild precis vid kvasten. Det kommer bli lite tydligare inom ett par dagar när jag fått bort allt och dammsugit
Haha, långsamt tycker jag inte själv, tycker jag har varit rätt duktigt som rivit ur hela badrummet och nästintill bilat ur allt på en 3-dagarshelg 😂A ajn82 skrev:
Större maskin hade jag inte haft lust med det här skedet eftersom vattenrören som ligger nedgjutna fortfarande är i drift, annars tappar vi vattnet till köket
Sen har jag ju redan den här maskinen också och jag tycker det funkar bra, skulle jag bila ur halva källaren skulle det vara en annan femma
Så är det hos oss med. Avlopp är nedgjutet i valvet men all el och alla vattenrör ligger på valvet. I resten av huset är det uppreglat bjälklag på valvet men i badrummet ligger där typ 5cm sand och 5cm stenull sedan gjutet upp ovanpå typ 7-8cmmr.Ola skrev: