171 914 läst · 405 svar
172k läst
405 svar
Drömvillan i söderort
Låter ganska så lika som i mitt fall mitt hus är också från -64 jag har förvarnat frugan om att vi eventuellt kan få lite hål ner till tvättstugan, men det får bli ett senare bekymmer stammen ska ju ändå bytas till källaren så där blir det ju hål oavsettmr.Ola skrev:
Idag har det sista av eps-betongen bilats ur. Nu syns alla rör. Dök upp ett extra avloppsrör också som jag misstänker är från en gammal bidé. Pluggat med en plastpåse och sedan på med flytspacklet enligt konstens alla regler 😂
Nu är alla vattenrör framme i alla fall och imorgon är det dags att börja bila fram avloppen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är alla vattenrör framme i alla fall och imorgon är det dags att börja bila fram avloppen
Logga in
Skapa konto
Idag blev det lite bilande i ca 2 timmar. Har frilagt alla rör utom 110-stammen från toaletten gäller att ta det lite piano då avloppet och vattnet till köket fortfarande är i drift.
Här ser man vikten av att spola rent gamla rör då och då. Sist jag spolade denna var nog 3-4 år sedan. Och det var värre beläggning ju längre in man kom. Sista metern innan den gick på stammen så var ungefär 80-90% av röret igensatt.
Sen hittade jag detta lilla fina rosthål i kröken mellan golvbrunn och kök:
Hög tid att byta ut dessa rör, jag kan verkligen inte förstå att man inte gjorde det 2012 när man renoverade badrummet 🤯
Här ser man vikten av att spola rent gamla rör då och då. Sist jag spolade denna var nog 3-4 år sedan. Och det var värre beläggning ju längre in man kom. Sista metern innan den gick på stammen så var ungefär 80-90% av röret igensatt.
Logga in
Skapa konto
Sen hittade jag detta lilla fina rosthål i kröken mellan golvbrunn och kök:
Logga in
Skapa konto
Hög tid att byta ut dessa rör, jag kan verkligen inte förstå att man inte gjorde det 2012 när man renoverade badrummet 🤯
Logga in
Skapa konto
Kunde man väl ge sig fan på… gick ner i källaren till vår just nu enda toalett strax efter att jag var färdig med bilningen.
Tror fan inte att det blir stopp i stammen från den muggen då. Var bara till att skära loss toalettstolen och ta fram spolslangen…
Nåja, nu är det löst. När badrummet på övervåningen är färdig ska jag åka hyra den största bilmaskinen cramo har och riva ur varenda millimeter gjutjärnsrör som finns kvar i det här huset 😂
Tror fan inte att det blir stopp i stammen från den muggen då. Var bara till att skära loss toalettstolen och ta fram spolslangen…
Nåja, nu är det löst. När badrummet på övervåningen är färdig ska jag åka hyra den största bilmaskinen cramo har och riva ur varenda millimeter gjutjärnsrör som finns kvar i det här huset 😂
Idag blev det bara liten stunds bilande och sedan en förberedelse för tillfälligt avlopp från köket
Upptäckte dock att stammen inte går rakt ned i tvättstugan som jag trott utan har en böj på sig. Så stammen går ut ca 25cm utanför badrummet under golvet, så vi får se hur det här går 😂kommer med största sannolikhet få bila i taket nerifrån källaren och den ser jag inte fram emot 😅
Upptäckte dock att stammen inte går rakt ned i tvättstugan som jag trott utan har en böj på sig. Så stammen går ut ca 25cm utanför badrummet under golvet, så vi får se hur det här går 😂kommer med största sannolikhet få bila i taket nerifrån källaren och den ser jag inte fram emot 😅
Du kan inte göra ett nytt hål i valvet ner till källaren för att dra ner stammen? Så slipper du bila ovanför huvudet och laga tak känns riktigt jobbigt att få det snyggt. När jag gjorde om badrummet med ingjutet rör i valvet så bilades det nya rännor och lades en annan enklare väg. Risken för genomslag är ganska stor om man ska bilda bort röret, säg att valvet är 15-20cm och röret minst 110 + flänsar, då blir det närmare 150mm på sina ställen. Då blir det inte mycket kvar av valvet när det ska bilas där.Andjul skrev:Idag blev det bara liten stunds bilande och sedan en förberedelse för tillfälligt avlopp från köket
Taket i sig är egentligen inget bekymmer idag är det tvättstuga, men det ska bli verkstad i framtiden så jag har inget krav på att taket i det rummet ska vara fläckfritt. Idag kommer röret ner invid väggen och det fortsätter jag gärna med sen ska ju gamla rören bort också, jag vet inte riktigt varför, men jag känner att jag inte vill lämna kvar några gamla delar utan allt ska bort som inte användsT tobben87 skrev:Du kan inte göra ett nytt hål i valvet ner till källaren för att dra ner stammen? Så slipper du bila ovanför huvudet och laga tak känns riktigt jobbigt att få det snyggt. När jag gjorde om badrummet med ingjutet rör i valvet så bilades det nya rännor och lades en annan enklare väg. Risken för genomslag är ganska stor om man ska bilda bort röret, säg att valvet är 15-20cm och röret minst 110 + flänsar, då blir det närmare 150mm på sina ställen. Då blir det inte mycket kvar av valvet när det ska bilas där.
Hoppsan, där blev det till att behöva spackla tak när allt är färdigt 😂
Nu är det provisoriska avloppet på plats och gamla stammen är kapad och nedplockad från vinden
Kopparröret bredvid är avrinningen från det gamla expansionskärlet på vinden som plockades bort 2016
Logga in
Skapa konto
Nu är det provisoriska avloppet på plats och gamla stammen är kapad och nedplockad från vinden
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kopparröret bredvid är avrinningen från det gamla expansionskärlet på vinden som plockades bort 2016
Hejsan hoppsan, kom precis ner till tvättstugan för att ställa undan lite verktyg, blev en aning paff när en väldigt stor del av putsen låg på backen 😂det här är nog eftersläpningar från den fuktskada som tidigare ägaren hade när diskmaskinen läckte i några veckor för det här är mitt under diskmaskinen.
Nåja, det är bara lite mer jobb 😅
Nåja, det är bara lite mer jobb 😅