1 475 läst · 64 svar
1k läst
64 svar
CTC bergvärmepump - varmvattenkapacitet
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 037 inlägg
Nä, men den har stående värmevatten som håller motsvarande temperatur och därmed har precis samma värmeförluster...
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 037 inlägg
Men visst, man verkar slippa legionellakörning, det är ju lite energi.
Nu ligger jag hemma med feber så känner inte för att lägga en timme att kolla produktblad.
Men på bilden du skickat ser det ut som att den tar vattnet till växlare från volymen för värmesystemet. Det innebär då i mina ögon att oavsett om man har golvvärme skulle man behöva hålla temperaturen i värmepumpen på över 50 grader även på sommaren.
Men på bilden du skickat ser det ut som att den tar vattnet till växlare från volymen för värmesystemet. Det innebär då i mina ögon att oavsett om man har golvvärme skulle man behöva hålla temperaturen i värmepumpen på över 50 grader även på sommaren.
Redigerat:
Fast det är ju exakt det som den gör. Värmen på vätskan i tanken har ju exakt den temperaturen som du ställer in tempen på i inställningarna.ä tex 40 ekonomi, 50 normal, 55 lyx.R Rejäl skrev:
Bara för att det inte är det faktiska vattnet som du tvättar händerna i som pumpen först värmer upp så kommer du inte ifrån faktum att pumpen måste värma upp den vätskan och föra över till värmeväxlaren i exakt samma utsträckning som både nibe och thermia . Det är också något du påstår att ctc inte behöver göra utan den skapar magiskt varmvatten ut ur tomma intet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Värmepanna CTC 410 - fylla på vatten - när är det fullt?
Värmepumpar -
E035 Pressostat high pressure - CTC EcoZenith i255
Värmepumpar -
Byta vedpanna eller bergvärmepump - eller båda?
Värme allmänt -
cTc bergvärmepump spotter ut 24-25 grader, trots sänkning
Värmepumpar -
Val av bergvärmepump-CTC eller Nibe?
Värmepumpar