1 444 läst · 64 svar
1k läst
64 svar
CTC bergvärmepump - varmvattenkapacitet
A atomlab skrev:
Något annat sätt hade ju vart puckat. Det hade ju inneburit att man inte kan duscha om pumpen är blockerad för tarifftaxa. Hade man haft VVC så hade det också vart en vacker syn.13th Marine skrev:
Du får läsa på manualen som jag har bifogat den använder inte dom 229L som du tycks tro utan har bara 1.7 liter som volym som sedan värms upp av en värmeväxlare..A atomlab skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se sid 19.
http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/CTC-GSi-12-Manual1.pdf
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Vad direktuppvärmer den då med?
Direkt från kompressorn? Elpatron?
Direkt från kompressorn? Elpatron?
Då har man gjort fel i princip beskrivningen i manualen. Man borde dessutom kunna ha oändligt (kanske inte men iaf väldigt mycket) med varmvatten om det är kompressorn eller patronen som gör vattnet direkt vid tillfället man vill ha det.
Hur gör pumpen vid tex en pausblockering? Växlar den över till elpatronen då? Om man kör med enbart elpatron hur många kWh behöver den vara inställd på för att klara värma 3 gradigt vatten till 40 grader?
Hur gör pumpen vid tex en pausblockering? Växlar den över till elpatronen då? Om man kör med enbart elpatron hur många kWh behöver den vara inställd på för att klara värma 3 gradigt vatten till 40 grader?
Kan undra hur den gör sommartid när värmesystemet är avsvalnat och kompressorn avstängd längre perioder. Startar den kompressorn varje gång man vrider på vattenkranarna eller värmer den med elpatron eller håller den rent av värmesystemstanken varm istället?
Jag tror mer på Thermias modell med hetgasväxlare i så fall.
Nej det har dom inte detta är ingen ny produkt utan funnits länge nu..A atomlab skrev:Då har man gjort fel i princip beskrivningen i manualen. Man borde dessutom kunna ha oändligt (kanske inte men iaf väldigt mycket) med varmvatten om det är kompressorn eller patronen som gör vattnet direkt vid tillfället man vill ha det.
Thermia har också denna teknisk som dom beskriver som hetgasväxlare och dom utlovar 488L på en 12kw panna..
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Värmevattentanken kan så som jag ser det inte vara till något annat än varmvatten.FG skrev:
Kan undra hur den gör sommartid när värmesystemet är avsvalnat och kompressorn avstängd längre perioder. Startar den kompressorn varje gång man vrider på vattenkranarna eller värmer den med elpatron eller håller den rent av värmesystemstanken varm istället?
Det är inte kopplat så att värmevattnet inte kan gå genom tanken vidare ut till värmesystemet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast det jobbar ju med en beredartank som ”förvärmer” vattnet. Sedan när man börjar duscha så går kompressorn igång och börjar tillverka varmvatten. Man då får hetgasen genom en värmeväxlare som boostar upp vattnet som redan finns i tanken.R Rejäl skrev:
@Rejäl fått någon klarhet?
A atomlab skrev:Då har man gjort fel i princip beskrivningen i manualen. Man borde dessutom kunna ha oändligt (kanske inte men iaf väldigt mycket) med varmvatten om det är kompressorn eller patronen som gör vattnet direkt vid tillfället man vill ha det.
Ja tillverkaren säger att endast 1.7L varmvatten till tappvatten är färdigt och resterande värms efter behov och därav så behövs ingen legionella hantering då ingen varmvattenberedare för tappvarmvatten finns..
Tycker du eller någon annorlunda än vad CTC själva anger så är det era åsikter men ingett som ger något värde för produkten…
Tycker du eller någon annorlunda än vad CTC själva anger så är det era åsikter men ingett som ger något värde för produkten…
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Jag tror vi kan konstatera att CTC har ungefär samma värmeförluster på grund av varmvattenberedning som alla andra.
Oavsett om värmen lagras i värmevatten eller i varmvattnet.
Oavsett om värmen lagras i värmevatten eller i varmvattnet.
Nej den har inte samma förluster, för har man lågtempererat system som golvvärme är så behöver inte pumpen varmhålla den stora volymen varmare än vad golvvärmen kräver normalt mellan 25-40grader har jag här hemma aldrig har jag behövt varmare än 40 grader i mitt hus..
Hade jag haft en Nibe så hade den hållt en betydligt högre temp i sin varmvattenberedare normalt 50-60 grader ca 180 Liter så det är en stor skillnad..
Men det är inte förvånande att ni bara tittar på SCOP det var ju någon som trodde att tappvattnet ingick i SCOP..
Hade jag haft en Nibe så hade den hållt en betydligt högre temp i sin varmvattenberedare normalt 50-60 grader ca 180 Liter så det är en stor skillnad..
Men det är inte förvånande att ni bara tittar på SCOP det var ju någon som trodde att tappvattnet ingick i SCOP..