1 475 läst · 64 svar
1k läst
64 svar
CTC bergvärmepump - varmvattenkapacitet
Du är inte sann har svarat på den frågan så många gånger i tråden samt OM du läser CTC produktblad samt sid 19 i manualen så står det uttryckligen!A atomlab skrev:
Fattar du inte efter det så är det inget jag kan hjälpa dig med🙄
Jag ger det en sista chans.. det står vv tank. Värmepump laddar tank inom vissa tempraturer beroende vad man ställt in vv på å från den startar cirpump när du öppnar vv kran å drar värmen från tank till värmeväxlaren
Så pumpen har en tank som ändå håller det aktuella börsvärdet i tanken men att pumpen kan nyttja den värmen til både värme och tappvatten?V Vector skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 037 inlägg
Nej, tanken kan endast använda till varmvatten.A atomlab skrev:
Jag har svårt att se att den dessutom bara håller värmevattnets börvärde, utan den lär hålla varmvattentemperatur.
Mycket ska skrivas om VV tydligen. Nu vet jag inte eller har kännedom om funktionen på sådan VP. Men kan tänka mig att det är samma som CTC kombipanna av äldre sort. Där är det en hetVVväxlare med flödesvakt som startar en pump, som tar hetvatten från pannan och värmer VV.A atomlab skrev:
Kan vara så att det finns en flödesvakt som startar kompressorn när VV tas ut. Då tas det VV från tanken och spettsas på i växlaren. Med en sådan konstruktion kommer det att finnas en större mängd VV. Tror inte att sådant finns kvar på någon VP i dag. Men inte feltänk, det blir då lite lika som att ha en HGW som laddar en VVB, samt att det knorras stundom på forumet om dålig mängd VV i vissa fall.
Väntar med spänning på expertens dom. För inte kan det vara så att hen har fel.
Verkar som att thermia har precis den lösningen på deras nya pump som får ut 545liter 40gradigt vatten vid optimala förhållandenJ jonaserik skrev:Mycket ska skrivas om VV tydligen. Nu vet jag inte eller har kännedom om funktionen på sådan VP. Men kan tänka mig att det är samma som CTC kombipanna av äldre sort. Där är det en hetVVväxlare med flödesvakt som startar en pump, som tar hetvatten från pannan och värmer VV.
Kan vara så att det finns en flödesvakt som startar kompressorn när VV tas ut. Då tas det VV från tanken och spettsas på i växlaren. Med en sådan konstruktion kommer det att finnas en större mängd VV. Tror inte att sådant finns kvar på någon VP i dag. Men inte feltänk, det blir då lite lika som att ha en HGW som laddar en VVB, samt att det knorras stundom på forumet om dålig mängd VV i vissa fall.
Aha det finns nu sådan och då blir det mycket VV i det huset. Tydligen så har någon tänkt om och slår på stora trumman. OJ vad vi är bra, kan leverera massor av VV med vårnya VP.A atomlab skrev:
Mycket ska man läsa om,innan ögonen ramlar ur. Får se när nästa tillverkare av VP kommer med samma konsept, ingen kan ju stå utanför dom andra.
Vad är det för modell på den. har du en länk,intressant att läsa om den.
Hehe yes. Den nya revolutionen presenterar vi! Dock snyggt att fått in allt i en sådan liten kabinett om det nu fungerar.J jonaserik skrev:Aha det finns nu sådan och då blir det mycket VV i det huset. Tydligen så har någon tänkt om och slår på stora trumman. OJ vad vi är bra, kan leverera massor av VV med vårnya VP.
Mycket ska man läsa om,innan ögonen ramlar ur. Får se när nästa tillverkare av VP kommer med samma konsept, ingen kan ju stå utanför dom andra.
Vad är det för modell på den. har du en länk,intressant att läsa om den.
https://www.thermia.se/varmepumpar/...armepumpar/atlas-bergvarmepump-jordvarmepump/
En sista gång då inte @atomlab ens kan läsa i det jag länkar honom i inlägg #32!
Det står uttryckligen på sidan 19.
Tappvarmvattenväxlare
Värmepumpen är försedd med en rostfri värmeväxlare.
Direktuppvärmning av varmvattnet minimerar risken för legionellabakterier.
Sedan ser man på sidan 95-96 att tappvarmvattnet inte går igenom något annat än den rostfria värmeväxlaren som är på 1.7L..
Har markerat den med rött på nedastående bild, så nej denna pump skickar inte ut en milliliter vatten till tappvarmvattnet ur sin 229L stora vattenvolym som den har…
Det är märkligt att DU @atomlab inte ens lyckas slå upp en sida i en länk jag bifogar till dig utan att du tydligen googlar fram något annat och påstår att det inte finns på sidan 19..mycket märkligt!
http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/CTC-GSi-12-Manual1.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står uttryckligen på sidan 19.
Tappvarmvattenväxlare
Värmepumpen är försedd med en rostfri värmeväxlare.
Direktuppvärmning av varmvattnet minimerar risken för legionellabakterier.
Sedan ser man på sidan 95-96 att tappvarmvattnet inte går igenom något annat än den rostfria värmeväxlaren som är på 1.7L..
Har markerat den med rött på nedastående bild, så nej denna pump skickar inte ut en milliliter vatten till tappvarmvattnet ur sin 229L stora vattenvolym som den har…

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är märkligt att DU @atomlab inte ens lyckas slå upp en sida i en länk jag bifogar till dig utan att du tydligen googlar fram något annat och påstår att det inte finns på sidan 19..mycket märkligt!
http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/CTC-GSi-12-Manual1.pdf
Nu är det inte jag som påstår att CTC har en värmepump som inte innehåller en tank som tappar effekt utan det är något som du gör. Du påstår även att tanken håller lägre temp än konkurrenterna vilket uppenbarligen inte är fallet.
Hade du skrivit att HTC Gsi innehåller värmeväxlare så man slipper legionella så är det en sak men nu har du i ett antal inlägg stångat dig blodig att det bara är 1,7liter varmvatten i pumpen så man slipper varmhållningen som andra pumpar måste göra.
Rent energimässigt är det ju noll skillnad på att värma 200liter vatten i en beredare mot att värma 200liter i en tank som sedan går in i en värmeväxlare. Möjligtvis lite sämre i värmeväxlarlösningen då man måste ha en cirkulationspump som drar energi.
Hade du skrivit att HTC Gsi innehåller värmeväxlare så man slipper legionella så är det en sak men nu har du i ett antal inlägg stångat dig blodig att det bara är 1,7liter varmvatten i pumpen så man slipper varmhållningen som andra pumpar måste göra.
Rent energimässigt är det ju noll skillnad på att värma 200liter vatten i en beredare mot att värma 200liter i en tank som sedan går in i en värmeväxlare. Möjligtvis lite sämre i värmeväxlarlösningen då man måste ha en cirkulationspump som drar energi.
Ja det är 1.7 liter tappvarmvatten den endast har resten tillverkas i värmeväxlaren har jag påståt hela tiden..A atomlab skrev:Nu är det inte jag som påstår att CTC har en värmepump som inte innehåller en tank som tappar effekt utan det är något som du gör. Du påstår även att tanken håller lägre temp än konkurrenterna vilket uppenbarligen inte är fallet.
Ovanstående är inlägg #3.R Rejäl skrev:Pumpen har en Tappvarmvattenväxlare.
Värmepumpen är försedd med en rostfri värmeväxlare. Direktupppvärmning av varmvattnet minimerar risken för legionellabakterier alltså den är ingen varmvatten beredare som ligger och värmer varmvatten i onödan.
Samtidigt så har den minst 300 Liters kapacitet på varmvattnet som jag inte sett någon annan tillverkare matcha..
så att säga att jag inte har tagit upp det visar bara på din inkompetens att läsa ingett annat!