1 444 läst · 64 svar
1k läst
64 svar
CTC bergvärmepump - varmvattenkapacitet
Hur mäts detta egentligen?R Rejäl skrev:
Kikade lite snabbt på Thermias modell som heter Atlas och den levererar 545 liter varmvatten för modell 18 respektive 488 för model 12 så 300 liter verkar ju inte så värst bra i så fall!?
Jag såg det med nu när jag googlar att detta nyaste har kommit med detta..dock endast 307L 40gradigt vatten ur en 12kw pump..V Variosboy skrev:
Fler o fler verkar ta efter CTC med värmeväxlare..
Nibe verkar ha kvar den gamla typen med inbyggd varmvattenberedare på 180L
Köper man en värmepump för att det har 40liter extra varmvatten så bör man ju spärras in. Äv väl ändå uppvärmningen som är prio ett. Duschar/badar man mycket så har man ändå en acctank.
Min Nibe 1245-12 orkar hålla konstant värme i duschen i 1h utan att det blir kallt. Den har förvisso bara 240liter.
Min Nibe 1245-12 orkar hålla konstant värme i duschen i 1h utan att det blir kallt. Den har förvisso bara 240liter.
du menar att den inte har någon tank alls?R Rejäl skrev:Pumpen har en Tappvarmvattenväxlare.
Värmepumpen är försedd med en rostfri värmeväxlare. Direktupppvärmning av varmvattnet minimerar risken för legionellabakterier alltså den är ingen varmvatten beredare som ligger och värmer varmvatten i onödan.
Samtidigt så har den minst 300 Liters kapacitet på varmvattnet som jag inte sett någon annan tillverkare matcha..
Nej den har ingen tank i den bemärkelsen utan har en värmeväxlare..A atomlab skrev:Köper man en värmepump för att det har 40liter extra varmvatten så bör man ju spärras in. Äv väl ändå uppvärmningen som är prio ett. Duschar/badar man mycket så har man ändå en acctank.
du menar att den inte har någon tank alls?
Ja att många av tex.Nibe har 180liters tank som den varmhåller kostar pengar/förbrukning som inte tas med i SCOP som många glömmer..
Har backat om att CTC är ensamma om detta då Thermia har börjat med det..
Det är många som inte har förstått att varmvatten är en del av förbrukningen i ett hushåll och bör räknas med..
Edit: 1.7L har den..
Det där var inget svar. När man skriver överlägsen så anser jag att ca 10% mer än ex nibe1256 inte är överlägset. Man slänger med ord.... sen har väl också ctc en tank som måste hållas varm för att växlaren ska kunna hämta värme till varmvattnet eller? Sen anser jR Rejäl skrev:
Så har man styrning på pumpen att den inte skall gå under timmar då priset är dyrt så får man snällt vänta eller duscha kallt?R Rejäl skrev:Nej den har ingen tank i den bemärkelsen utan har en värmeväxlare..
Ja att många av tex.Nibe har 180liters tank som den varmhåller kostar pengar/förbrukning som inte tas med i SCOP som många glömmer..
Har backat om att CTC är ensamma om detta då Thermia har börjat med det..
Det är många som inte har förstått att varmvatten är en del av förbrukningen i ett hushåll och bör räknas med..
Edit: 1.7L har den..
Vad jag kan läsa så har s1256-13kw 176liters behållare för varmvatten så det är Max du kan få om du vill ha tex 55 gradiga vatten men tar du 40gradigt vatten så får du 250 liter enligt spec..V Vector skrev:
Så Nibe ligger efter på varmvattnet samt att dom är inte så energisnåla som det utges då den varmhåller 176 liter dygnet runt året runt vilket inte CTCn gör utan bara har 1.7 liter varmhållning..
Nej det styr du inte alls utan det är en värmeväxlare som värmer upp efter behov så länge du ingett varmvatten tar så är det 1.7 L som är uppvärmt när du öppnar kranen och vill ha varmvatten så kör värmeväxlaren upp det..A atomlab skrev:
På så vis får man ned kostnaden i drift och tar bort legionella problemet..
Ok. Så den har så att säga en liten tank för värmesystemet som den istället håller varm?R Rejäl skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Så som jag tolkar CTC GSIs manual så har den en stor 229l tank som håller värmevatten, om det är avsett för endast varmvattnet eller om det också används till värmevatten har jag inte grävt mig in i.
Sedan har man en cirkulationspump som vid behov pumpar detta vatten genom en värmeväxlare till varmvattnet.
Så även denna pump "lider" av att man har en stor varm tank som svalnar.
Däremot så slipper man legionellakörning och kan också ha en enklare tank utan dubbla mantlar eller varmvattenslinga.
https://ctc.se/file-download-product/5529
Sida 66
Sedan har man en cirkulationspump som vid behov pumpar detta vatten genom en värmeväxlare till varmvattnet.
Så även denna pump "lider" av att man har en stor varm tank som svalnar.
Däremot så slipper man legionellakörning och kan också ha en enklare tank utan dubbla mantlar eller varmvattenslinga.
https://ctc.se/file-download-product/5529
Sida 66

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste nog läsa på lite..din överlägsna ctc ger enl produktblad 304 liter 40° varmvatten å då ger niben som du se på bilden din 275 liter. Den man också ser är att vid lägre temp som är bra för värmepumpen cop ger nibe mer 40° vv än ctc. JA... ctc har också en tank på 229 liters.. hur ska det annas bli något varmvatten. Å den hålls också varm precis som nibens. Den man kan också säga att niben varmvattensystem är mer driftsäker utan cirkpump å flödesmätare som kan gå sönderR Rejäl skrev:Vad jag kan läsa så har s1256-13kw 176liters behållare för varmvatten så det är Max du kan få om du vill ha tex 55 gradiga vatten men tar du 40gradigt vatten så får du 250 liter enligt spec..
Så Nibe ligger efter på varmvattnet samt att dom är inte så energisnålasom det utges då den varmhåller 176 liter dygnet runt året runt vilket inte CTCn gör utan bara har 1.7 liter varmhållning..
För er som inte tror att CTC GSI har bara 1.7 Liters volym på tappvarmvatten så kommer här produktblad på det så behöver det inte diskuteras mer!
Den har vattenvolym värmesystem 229L
Samt vattenvolym tappvatten 1.7 L som sedan värms av en Tappvattenväxlare..
Se sid 19..
http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/CTC-GSi-12-Manual1.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har vattenvolym värmesystem 229L
Samt vattenvolym tappvatten 1.7 L som sedan värms av en Tappvattenväxlare..
Se sid 19..
http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/CTC-GSi-12-Manual1.pdf
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg