O Ossian K Olsson skrev:
Ironin i att det är högerpolitik som gör att vi har den typ av marknadsliberal prissättning på elen som vi har. Högern har gjort ett effektivt jobb med att påvisa att det är vänsterns ”fel” att elpriserna är vad de är.

Mig veterligen var det tyska KD som ville lägga ner kärnkraften i Tyskland och i Sverige var det pga för låga elpriser..
Nej, det är vänsterflummet som är orsaken. Dessa naiva och obildade människor har orsakat mycket elände i Sverige.

T tmjreviews skrev:
Nej, det är vänsterflummet som är orsaken. Dessa naiva och obildade människor har orsakat mycket elände i Sverige.
Som nån skrev i ett annat forum. Alltför många gör partipolitik av elpris marknaden. Då klarar man inte av å bilda sig nån helhets uppfattning (eller komma med konstruktiva förslag)

Har inget med höger-vänster å göra. Avregleringen har skett i hela Europa å under vitt skilda färger på de som bestämmer.

Bara de mest insnöade tror att allt som sker beror på partifärger…👎🏾

• Gilla
bollen och 6 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Det får du gärna göra själv. Jag vet att nätavgifterna är högre i norra Sverige överlag än södra Sverige. Skälet är enkelt, det är dyrare att underhålla näten. Anser du att jag har fel får du fixa fram siffrorna.
Så du står inte för ditt påstående utan förväntar dig att jag ska luska fram ditt abbonemang, hur f*n ska jag kunna göra det?

Du "vet" men har inget underlag?

Jag betalar 591 kronor/kWh i nätavgift vid förbrukningen 1 kWh/mån Eon-syd 16A säkring.
Alltså är min nätavgift skyhögt över din..eller..😇

M
M Mikael Bygren skrev:
Tyskarna skrattar hela vägen till banken.
Vi svenskar är grundlurade igen.
Antar att den tappade skatteintäkterna av bensinpriset måste ersattas på något vis…
Men tänker på våra svenska företag som omöjligt kan konkurrera. Får väll hoppas att kronan inte går upp för då får nog svenska företag lägga ner.
Förbannade EU politiker, helt korkade.
De som skrattar mest är nog Ryssland och Kina😏

Ryssland för att stora delar av Europa gjort sig beroende av deras "billiga" gas🙄 och nu får betala dyrt för andra alternativ☹️
Sanktioner🧐 för vem egentligen🤔

Kina köper numera rysk gas och andra energibärande element till reapris och kan pressa världens billigaste produktionspriser ännu mer😏 Dom behöver inte kriga, de köper resten av världen när vi andra är bankrutt😳

• Gilla
bollen och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så du står inte för ditt påstående utan förväntar dig att jag ska luska fram ditt abbonemang, hur f*n ska jag kunna göra det?

Du "vet" men har inget underlag?

Jag betalar 591 kronor/kWh i nätavgift vid förbrukningen 1 kWh/mån Eon-syd 16A säkring.
Alltså är min nätavgift skyhögt över din..eller..😇
Vi får väl vara överens om att vi inte är överens. Du får leva i din tro att det inte skiljer något i nätavgifter i Sverige. Men om det är så, så är vi överens, jag tycker också man borde betala samma för en 16A huvudsäkring till huset var man än bor i landet. Detsamma som man betalar samma fordonsskatt var än man bor i Sverige.

Z Zodde skrev:
Som nån skrev i ett annat forum. Alltför många gör partipolitik av elpris marknaden. Då klarar man inte av å bilda sig nån helhets uppfattning (eller komma med konstruktiva förslag)

Har inget med höger-vänster å göra. Avregleringen har skett i hela Europa å under vitt skilda färger på de som bestämmer.

Bara de mest insnöade tror att allt som sker beror på partifärger…👎🏾
Stämmer ej! Se bara hur det ser ut i Sverige i övrigt. Elpriserna är nog det minsta problemet idag. Det saknas smarta vuxna i samhället, ingenjörer, rediga män som en gång i tiden byggde upp all industri och företag. Nu är det bara fokus på woke och flum, lågt IQ och dekadens.

• Gilla
Emanuel01 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, effektavgifter har inte alls det syftet.
Z Zodde skrev:
Berätta mer om denna effektavgift som ska jämna ut europeiska elpriser!
Åh fan min algoritm har övertygat mig att allt är EU:s fel med agendan att fucka svenska ägare av dåligt isolerade kåkar i dyraste området ;)

Zevv Zevv skrev:
Vi får väl vara överens om att vi inte är överens. Du får leva i din tro att det inte skiljer något i nätavgifter i Sverige. Men om det är så, så är vi överens, jag tycker också man borde betala samma för en 16A huvudsäkring till huset var man än bor i landet. Detsamma som man betalar samma fordonsskatt var än man bor i Sverige.
Jag har aldrig påstått att det inte skiljer något i nätavgift.

Du har påstått att det är mycket dyrare i norr, men när jag synar ditt påstående så börjar du slingra dig och vägrar backa upp påståendet.

T tmjreviews skrev:
Stämmer ej! Se bara hur det ser ut i Sverige i övrigt. Elpriserna är nog det minsta problemet idag. Det saknas smarta vuxna i samhället, ingenjörer, rediga män som en gång i tiden byggde upp all industri och företag. Nu är det bara fokus på woke och flum, lågt IQ och dekadens.
Jag skulle gissa att av dem som ”försvarar” nuvarande system. Eller snarare försöker förklara hur det fungerar, är en stor andel just ingenjörer.

Men folk vill ju inte ha en förklaring som förstör deras enkla lösningar.

• Gilla
Freddedan och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har aldrig påstått att det inte skiljer något i nätavgift.

Du har påstått att det är mycket dyrare i norr, men när jag synar ditt påstående så börjar du slingra dig och vägrar backa upp påståendet.
Hur tror du nätavgifterna är reglerade då och bekostas? Du menar på fullt allvar att en nätägare runt Storstockholm, Göteborg, Malmö har samma avgifter som en nätägare lokaliserad i glesbygd i norr. Du tror inte avgifterna speglar antal abonnenter, hur långa näten är, som i sin tur påverkar de avgifter nätägarna sätter? Det finns garanterat en och annan nätägare i södra Sverige där det är liknande förhållanden, men överlag så speglar det hur norra Sverige ser ut.

T tmjreviews skrev:
Nu handlar tråden om elpriset. Det har INTE varit nån partipolitisk strid om elmarknaden öht. Bortsett från när de som e i opposition för tillfället försöker plocka billiga poäng.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Hur tror du nätavgifterna är reglerade då och bekostas? Du menar på fullt allvar att en nätägare runt Storstockholm, Göteborg, Malmö har samma avgifter som en nätägare lokaliserad i glesbygd i norr. Du tror inte avgifterna speglar antal abonnenter, hur långa näten är, som i sin tur påverkar de avgifter nätägarna sätter? Det finns garanterat en och annan nätägare i södra Sverige där det är liknande förhållanden, men överlag så speglar det hur norra Sverige ser ut.
Mycket möjligt att det kan vara sant, men hur svårt kan det vara att ta fram korrekt underlag som styrker ditt påstående i ditt specifika fall?

Varför slingrar du dig, det är väl skitenkelt att visa på hur du kom fram till siffran 1.86 per kWh i nätavgift?
Zevv Zevv skrev:
I Ljusnedal där jag har stugan pröjsar jag över 1.86 kWh i nätavgift.

M Mr. Gullberg skrev:
De som skrattar mest är nog Ryssland och Kina😏
Varför skulle Ryssland skratta? Tvingas sälja olja/gas till reapris istf att få marknadspris i Europa.

Kina skrattar heller inte. Bortsett från Trumps strafftullar som snart kommer så ser man att pengar som kunde använts för att köpa kinesiska produkter istället går till vapen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mycket möjligt att det kan vara sant, men hur svårt kan det vara att ta fram korrekt underlag som styrker ditt påstående i ditt specifika fall?

Varför slingrar du dig, det är väl skitenkelt att visa på hur du kom fram till siffran 1.86 per kWh i nätavgift?
Jag har inte slingrar mig, du känns däremot lite överdrivet härskande i hur du uttrycker dig. Varför förstår jag inte, kan lätt bli religiöst i åsikter.

Du kan läsa denna länk om du har lust
https://www.tn.se/ekonomi/37419/elavgifter-okar-bolagen-som-hojer-mest/

Där ser du min nätägare Härjeån.

M
Zevv Zevv skrev:
Det får du gärna göra själv. Jag vet att nätavgifterna är högre i norra Sverige överlag än södra Sverige. Skälet är enkelt, det är dyrare att underhålla näten. Anser du att jag har fel får du fixa fram siffrorna.
Jag har sett exempel från andra forumanvändare där det tydligt framgår att nätägarna tar mer betalt i vissa delar av norra Sverige👍 Avgifterna kan variera rätt kraftigt😳

Men att det är dyrare att underhålla har flertalet redaktioner redan slått hål på, det är bara vad nätägaren vill att du ska tro för att lättare kunna motivera avgiften😁

Garanterar att det är dyrare för Ellevio att gräva upp Kungsgatan i Stockholm och förstärka kablarna. Eller byta en av alla reläcentraler med tusentals anslutningar. Än för Eon att dra en större kabel genom 15mil skog och mark samt fixa en fristående elcentral utmed en grusväg med några hundra anslutningar🧐

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.