45 486 läst · 1 020 svar
45k läst
1,0k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Jamen dåså! Då fortsätter vi att montera ner kärnkraften tills vi tillslut får koppla på en dynamo på våra spinningcyklar för att ladda bilen...P Peter_Ker skrev:
Att vi i 2024 fortfarande är beroende av ATT DET BLÅSER för att få stabil och billig el är verkligen pricken över i för det gröna vansinne i väst. När ska detta elende ta slut?
Jag röstade ja till EU för 30 år sedan för att få billig tysk öl. Istället pungslår tyskarna oss för vi ska betala dyrt när de har elbrist.
Varför detta Jantetänk? Generellt sett så eldar man mer för kråkorna i södra elområdena, varför skulle jag i norr vilja betala för det. Kunde vi skala bort de södra elområdena skulle vi få ännu billigare el i de nordliga områdena. Varför borde jag betala solidariskt ditt pris om du är ointresserad av att betala Tysklands.Per Eskilsson skrev:
De pungslår oss inte men deras elbolag köper el från Sverige och betalar mycket för det vilket driver upp priserna i Sverige för att svenska elbolag säljer till den som betalar mest.Utsättaren skrev:
Uppenbarligen är man ju beredd att betala det priset i båda ändarna av kabeln. Annars skulle inte priset vara det i båda ändarna av kabeln.L lalabobo skrev:
Marknaden fungerar som marknaden ska göra.
Det är ju snittet över en längre tid som avgör lönsamheten för producenterna. Det har nu varit gör lågt för att vara långsiktigt hållbart ganska länge. Jag gissar att vi kan landa på ett rimligt snitt, både för konsumenter och producenter.
När jag inte hade råd med mer så hade jag 15C inomhus under flera år. Duger det åt ditt pekfinger?Rkarlsson skrev:Det kan kvitta för de som inte ha timpris.
Men sen kan ju folk sänka värmen lite. Har en kollega som gnäller om hög räkning. Men inte lägre än 23 grader minsann i hela huset och då är det typ 160+160kvm.
Vi har 18,5 grad, badrummet är styrt så att det går ner när vi ej är hemma.
När vi kommer hem eldar vi i kaminen.
Om man inte lärde sig från förra och förra året igen så får man lite skylla sig själv, att gnälla över idioter till politiker gör inte dig glad, för det gör ingen skillnad denna vintern heller.
Självklart ska vi alla skylla oss själva när politiker i Sverige och Europa lägger ner vår stabila elproduktion pga tillfälliga infall och utan långsiktig planering.
Du kan knyta handen i ficka men jag tänker inte göra det och gör det inte heller utan agerar genom att försöka få bort odugliga politiker utan kontakt med verkligheten. I förlängningen betydligt effektivare än att lägga en massa tid på att mata en kamin med döda träd.
Det är ju just där felet / katastrofen är.F Fin_lampa skrev:
Eller rättare sagt följderna av detta.
Sveriges befolkning ska alltså betala bl a Tyskland för att de tar bort sin energikälla! Eller m a o har för stort energibehov.
De är väl tyskarna själva som ska betala sin el och vad de använder den till.
Det är nog dags att vi ser om vårt eget land!
Klart det är politikernas fel vi privatpersoner har ju inte så många val betala eller frys kanske flytta också.
Själv väljer jag betala då jag har råd och relativt låg förbrukning.
Som privatperson är det lite svårt att påverka marknaden också kanske man kan bli delägare i en vindsnurra någonstans om man vill men det är inget jag skulle satsa på.
Själv väljer jag betala då jag har råd och relativt låg förbrukning.
Som privatperson är det lite svårt att påverka marknaden också kanske man kan bli delägare i en vindsnurra någonstans om man vill men det är inget jag skulle satsa på.
Svenskar betalar inte Tyskland. Det är snarare tvärtom. De betalar för att importera el från Sverige.H Hybro skrev:Det är ju just där felet / katastrofen är.
Eller rättare sagt följderna av detta.
Sveriges befolkning ska alltså betala bl a Tyskland för att de tar bort sin energikälla! Eller m a o har för stort energibehov.
De är väl tyskarna själva som ska betala sin el och vad de använder den till.
Det är nog dags att vi ser om vårt eget land!
Ja, det är dags att vi tänker "Sweden first"
I dom flesta fall är jag för marknadsekonomi, men när det gäller naturresurser, sjukvård, skola och liknande så anser jag att dom är en nationell angelägenhet och inte ska ligga i händerna på vinstdrivande företag eller, som med elen, regleras av EU-förordningar.
Vi ska komma ihåg en sak. Elpriserna nu drabbar inte bara villaägare i EL4 utan många energikrävande företag.
Tyskarna behöver ta konsekvensen av sina beslut. Vi har inget solidarisk ansvar att plåstra på denna dumhet.
I dom flesta fall är jag för marknadsekonomi, men när det gäller naturresurser, sjukvård, skola och liknande så anser jag att dom är en nationell angelägenhet och inte ska ligga i händerna på vinstdrivande företag eller, som med elen, regleras av EU-förordningar.
Vi ska komma ihåg en sak. Elpriserna nu drabbar inte bara villaägare i EL4 utan många energikrävande företag.
Tyskarna behöver ta konsekvensen av sina beslut. Vi har inget solidarisk ansvar att plåstra på denna dumhet.
Vad lägger du under naturresurser? Om el är med där så gissar jag att mycket annat också hamnar där
Malm/stål?
Timmer/virke/papper? Spannmål/mjöl/socker?
Är det områden som ska ligga under statlig planekonomi snarare än företag?
Jag håller definitivt inte med om något sådant.
Malm/stål?
Timmer/virke/papper? Spannmål/mjöl/socker?
Är det områden som ska ligga under statlig planekonomi snarare än företag?
Jag håller definitivt inte med om något sådant.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Artikelkommentarer -
SBAB första storbank ut att höja boräntan
Artikelkommentarer -
Sara och Mark renoverar stationshuset i Västra Klagstorp - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
HFD klargör: Utgångspris och marknadsvärde är inte samma sak
Artikelkommentarer