27 130 läst · 604 svar
27k läst
604 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
8 kr "enligt Omni"? Omni är väl ingen spotmarknad eller aktör på elmarknaden. Omni är en dålig nättidning som kopierar andras nyhetsarbete och omformulerar det. Priset kommer bli 10 kr 16 öre mellan 17-18 idag, SE4.
Det är statsfientligt att tänka så när vi sålt ut oss till EUM MagHam skrev:Ja, det är dags att vi tänker "Sweden first"
I dom flesta fall är jag för marknadsekonomi, men när det gäller naturresurser, sjukvård, skola och liknande så anser jag att dom är en nationell angelägenhet och inte ska ligga i händerna på vinstdrivande företag eller, som med elen, regleras av EU-förordningar.
Vi ska komma ihåg en sak. Elpriserna nu drabbar inte bara villaägare i EL4 utan många energikrävande företag.
Tyskarna behöver ta konsekvensen av sina beslut. Vi har inget solidarisk ansvar att plåstra på denna dumhet.
Nej det är privatpersonernas fel som valt dessa politiker och valt att gå med i euG Greger_08 skrev:Klart det är politikernas fel vi privatpersoner har ju inte så många val betala eller frys kanske flytta också.
Själv väljer jag betala då jag har råd och relativt låg förbrukning.
Som privatperson är det lite svårt att påverka marknaden också kanske man kan bli delägare i en vindsnurra någonstans om man vill men det är inget jag skulle satsa på.
"ETT FOLK HAR INTE BÄTTRE LEDARE ÄN DE FÖRTJÄNAR"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 082 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 082 inlägg
okay med detta vill du komma?L LabanW skrev:
att 4000 vindsnurror inte producerar av 6000 planterade?
kärnkraften producerar dygnet runt när det inte blåser eller solen skiner 5800MW 84% av installerad effekt med en reaktor nere för under håll.
hade övriga inte skrotats hade vi haft 12000MW med 92% av installerad effekt till en bråkdel av dagens elpris och med råge täckt de 16000MW installerade vindkraftverken som aldrig går ens till hälften.
fö går vattenkraften som ballanskraft till slumpkraften
nu är det ju balanskraft och dessutom stöttar när vk och kk inte räcker tillR Riverground skrev:
vill inte tyskland köpa mer el så går det inte att överproducera med vattenK
el måste förbrukas i samma stund som den tillverkas
och just nu är detta lämplig aktuell produktion.
inget konstigt med detta
tyvärr är överföringen till syd för dålig och motsvarigheten i söder karlshamnsverket
Medlem
· Väster götaland
· 387 inlägg
Ja, för det produceras ju så mycket vindkraftel i norr och i Finland att det inte finns utrymme för att exportera mer söderut, och därmed kan inte all tillgänglig vattenkraft i norr utnyttjas.R Riverground skrev:
Får ju sägas vara ett perfekt tillfälle att ha isläggning.