106 698 läst · 630 svar
107k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Notera att kedje-/radhus från 40- t.o.m. ca tidigt 70-tal ofta har både parkeringsplats och garage på framsidan. Inga bilfroa gator. Alla antogs vilja köra bil. Sedan blev bilen "ond". Men vi älskar forfarande våra bilar (av flera anledningar) även om vi låtsas vilja bli av med.dem.Claes Sörmland skrev:Jag tror också vi måste förstå att det samhälle som de här storkvarteren med radhus byggdes för är borta. Detta visar bara på arkitekternas och samhällsplanerarnas misslyckande - det funkade några år men vi är inte där idag. Femårsplanen har gått ut. Politisk centralplanering är alltid ett fiasko några år senare, planerare och arkitekter kan inget om människan och har ingen möjlighet att se in i framtiden.
Kvinnorna är inte längre hemma med barnen utan arbetar liksom männen hela dagarna. Man har varsin bil. Man storhandlar och behöver kunna köra med barn och varor till dörren. Det finns ingen lokal affär som hemmets fru springer i varje dag och småhandlar. Fodora, UPS och andra måste kunna köra hela vägen fram till dörren. Man måste kunna ladda sin elbil.
Det är inte 1975 längre helt enkelt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Jag tror mer det var drivet av ett försök att spara pengar än bilhat när storkvarter infördes. Kommunen slapp ta ansvar för att anlägga gator och VA samt att senare underhålla dem. Hela projekteringen och anläggningen kunde lastas över på storbolagen som kunde leverera billigare och enklare lösningar vilket skar ned på kostnaderna. Radhusen blev billigare och den trista kostnadsbomben för underhållet som nu exploderar för många samfällighetsföreningar brydde sig inte de första köparna om. Samfällighetsföreningen kunde säljas in som en sorts mysig gårdsfestorganisatör till de som flyttade dit från lägenheter. I verkligheten handlade det inte om gårdsfetser utan om att börja samla pengar för att köpa in entreprenadtjänster för så tråkiga saker som rör och asfalt. Och snö och halkbekämpning.M mattie_river skrev:
Haha! Kan nog stämma. Men jag skulle nog ändå tro att synen på bilen till viss del spelade in i acceptans av "bilfria" (nåja) gator och hur nära ytterdörren man kunde parkera sin älskade Volvo 144 GL.Claes Sörmland skrev:Jag tror mer det var drivet av ett försök att spara pengar än bilhat när storkvarter infördes. Kommunen slapp ta ansvar för att anlägga gator och VA samt att senare underhålla dem. Hela projekteringen och anläggningen kunde lastas över på storbolagen som kunde leverera billigare och enklare lösningar vilket skar ned på kostnaderna. Radhusen blev billigare och den trista kostnadsbomben för underhållet som nu exploderar för många samfällighetsföreningar brydde sig inte de första köparna om. Samfällighetsföreningen kunde säljas in som en sorts mysig gårdsfestorganisatör till de som flyttade dit från lägenheter. I verkligheten handlade det inte om gårdsfetser utan om att börja samla pengar för att köpa in entreprenadtjänster för så tråkiga saker som rör och asfalt. Och snö och halkbekämpning.
Jag är helt övertygad om att inga som helst argument flyger i något sammanhang om de framförs på samma sätt som ovan 🙂 Att framföra samma sak fast lite mer genomtänkt tror jag dock är bra argument.Claes Sörmland skrev:Det var detta utbyte som du citerade:[bild]
Jag tror tror inte att argumentet flyger i samhället, jag tror att det saknar folklig förankring. Alltså argumentet att nu är det dags att skärpa till sig och sluta vara så lat och bekväm. Jag tror inte jag läser jag samtiden helt fel när jag ser att att lathet och bekvämlighet inte bär den stigma som det gjorde på 1900-talet och det närmast är en statussymbol idag. Jag kan återkomma med ett antal spaningar från min vardag som indikerar detta.
Vad har det med tråden att göra? Ja det gör det svårt att använda det som ett argumentet i ett bostadsområde. Försök med argumentet: "Jag tycker du är en lat och bekväm person som vill köra bilen till fastigheten med varor och barn efter att du har veckohandlat. Du och fin lata familj kan gott gå." Ingen vinnare tror jag.
/Krille
Då får samfälligheten ansöka om att ändra anläggningsbeslutet.G Greger_08 skrev:
Hur tänker du att ett sådant förfarande ska fungera för övrigt?
När jag köpt en vara X som är Y stor och växer Z kg, ska jag då skicka en förfrågan till styrelsen om jag får köra hem den? Hur långt i förväg måste en fråga inkomma? Vad är rimlig behandlingstid?
Och vad ska de utdela för straff till de som inte förhåller sig till de här reglerna?
Bara för att vara tydlig, ditt förslag är helt horribelt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Om man behöver dölja sitt argument för att det ska flyga så är det nog inte så bra i grunden.K Krille4 skrev:
Känner igen det hela.
För trettio år sedan hängde jag mycket här hos en tjej (jag besöker fortfarande gatan ett par gånger om året).
Överenskommelsen var att man kör bara med bilen för att lasta besvärligare saker.
Sedan började en ställa sin bil på den lilla ytan vid ingången.
Det gick några år och en med lite större yta stenlade en mer riktigt parkeringsplats.
Nu kör alla ned sina bilar och ställer dem i olika vinklar vid husen. Längst ned är det trångt.
För trettio år sedan hängde jag mycket här hos en tjej (jag besöker fortfarande gatan ett par gånger om året).
Överenskommelsen var att man kör bara med bilen för att lasta besvärligare saker.
Sedan började en ställa sin bil på den lilla ytan vid ingången.
Det gick några år och en med lite större yta stenlade en mer riktigt parkeringsplats.
Nu kör alla ned sina bilar och ställer dem i olika vinklar vid husen. Längst ned är det trångt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett barn 4-7år går hemifrån till sin vän på samma gård, hen glömmer nått och springer tillbaka för att hämta det, på vägen hem kommer du körandes i 30km/h och kan omöjligt stanna när barnet springer runt ett krön, du kör 25km/h för fort och barnet har ingen chans att undvika en kollision. Då spelar det ju ingen roll hur du har uppfostrat ett barn.tveksamt skrev:Varför då? Enligt vad du säger nu har vi alltså gått ifrån argumentet "det var inte intentionen när området byggdes" och istället att någon (du, en granne, någon) tycker att det inte är trafiksäkert.
Vem ska få besluta om den saken då tycker du? Och hur gör man det?
Ett steg på vägen (pun intended) kan ju vara att man lär barn att inte leka på vägen, och håller dem under uppsikt när de är i vägområdet.
Barn kommer alltid vara barn.