107 578 läst · 630 svar
108k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Lätt fixat, bommycket kan hämtas mot kvittens enligt planerad körning mellan 22:00 - 06:00tveksamt skrev:Då får samfälligheten ansöka om att ändra anläggningsbeslutet.
Hur tänker du att ett sådant förfarande ska fungera för övrigt?
När jag köpt en vara X som är Y stor och växer Z kg, ska jag då skicka en förfrågan till styrelsen om jag får köra hem den? Hur långt i förväg måste en fråga inkomma? Vad är rimlig behandlingstid?
Och vad ska de utdela för straff till de som inte förhåller sig till de här reglerna?
Bara för att vara tydlig, ditt förslag är helt horribelt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 933 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 933 inlägg
Då har jag varit otydlig. Jag har egentligen inte bytt argument, endast formulering. ”Det var intentionen när husen byggdes” är för att de byggdes utan hänsyn till trafikflöde och området är i sin dagsform totalt olämpligt att köra bil dagligen i.tveksamt skrev:Varför då? Enligt vad du säger nu har vi alltså gått ifrån argumentet "det var inte intentionen när området byggdes" och istället att någon (du, en granne, någon) tycker att det inte är trafiksäkert.
Vem ska få besluta om den saken då tycker du? Och hur gör man det?
Ett steg på vägen (pun intended) kan ju vara att man lär barn att inte leka på vägen, och håller dem under uppsikt när de är i vägområdet.
Hade det bara varit ideologi att ha trafikfri gård men att den ändå var fullt framkomlig med betydligt mycket färre risker än idag så hade jag skitit blanka fan i denna tråden. Jag håller med att samhället förändras och allt kring oss måste göra det också. Men man måste börja i rätt ända.
I TS fall pratar vi om förråd som står sicksack med typ 10m emellan. Med skymd sikt överallt. En bil kan helt enkelt inte ens köra rakt fram utan måste också sicksacka fram mellan förråden. Sen kommer man fram till en liten öppnare yta som är en lekplats, där ”vägen” går rakt igenom med sandlådor på ena sidan och gungor på andra. Att lära barnen ”inte leka på vägen” innebär i detta fallet att de inte kan va i lekplatsen som är ämnad för barn att leka i, för den går bokstavligen genom lekplatsen. Ska man ta ett beslut att man vill ha trafik där för att ha nära mellan entré och sin parkerade bil, så får man bygga om området först, för det är inte byggt för någon trafik idag, den tanken fanns inte alls för 50år sedan.
Redigerat:
Handlar inte om att dölja. Det är bara sunt förnuft att argumentera utan presonangrepp som "... du och din lata familj kan gott gå".Claes Sörmland skrev:
Hela idén med liknande områden är ju att man får offra lite av sin egen bekvämlighet för att uppnå en relativt bilfri miljö.
/Krille
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Det är ju ett annat argument.K Krille4 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 933 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 933 inlägg
Det går ju bygga om också. Om man har råd och enighet så går det mesta. Har men inte råd så borde man kanske enas om en billig bom tills man har råd att planera om kvarteret.K Krille4 skrev:
Fast alla i området verkar inte hålla med om den idén. Vem ska bestämma vilka idéer som är korrekta? Eller ska vi acceptera att folk har olika idéer som alla är OK så länge man följer lagstiftningen?K Krille4 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 933 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 933 inlägg
Det finns ju alltid en majoritet om man ska prata om bestämmande.Alfredo skrev:
Sen är det klart att majoriteten inte kan trotsa lagar. På nått sätt finns det ju nått demokratiskt med att minoriteten får rätta sig eget majoriteten
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Men i dessa sammanhang är det inte demokrati i bemärkelsen majoritetens tyranni över minoriteten som gäller utan överenskommelser mellan fastighetsägarna. Alla måste då med, man får traggla tills man når konsensus.U Utsliten och utdömd skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Argumentet som du för fram är ju att man vill ha en relativt bilfri miljö. Det är ett helt annat argument än att man ska inte åka bil på området för alla är så lata och bekväma av sig. Det argument som du började vårt utbyte kring.K Krille4 skrev:
Jag tror argumentet om en bilfri miljö har större möjligheter till framgång än att moralisera om att folk är lata och bekväma.
Och det är majoriteten som ligger bakom den lagstiftning som är aktuell i områden som dessa. Eller all lagstiftning om man så vill…U Utsliten och utdömd skrev:
Precis! Den minoritet som vill se en annan lagstiftning får acceptera att laddparkeraren har majoritetens stöd och får rätta sig efter det.U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 933 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 933 inlägg
Och om majoriteten vill ha en bom får fosilbilsföraren med en laddstolpe rätta sig och tråckla med bommen vid in och utfartAlfredo skrev: