tveksamt tveksamt skrev:
Då får samfälligheten ansöka om att ändra anläggningsbeslutet.

Hur tänker du att ett sådant förfarande ska fungera för övrigt?
När jag köpt en vara X som är Y stor och växer Z kg, ska jag då skicka en förfrågan till styrelsen om jag får köra hem den? Hur långt i förväg måste en fråga inkomma? Vad är rimlig behandlingstid?

Och vad ska de utdela för straff till de som inte förhåller sig till de här reglerna?

Bara för att vara tydlig, ditt förslag är helt horribelt.
Lätt fixat, bommycket kan hämtas mot kvittens enligt planerad körning mellan 22:00 - 06:00
 
U
tveksamt tveksamt skrev:
Varför då? Enligt vad du säger nu har vi alltså gått ifrån argumentet "det var inte intentionen när området byggdes" och istället att någon (du, en granne, någon) tycker att det inte är trafiksäkert.

Vem ska få besluta om den saken då tycker du? Och hur gör man det?
Ett steg på vägen (pun intended) kan ju vara att man lär barn att inte leka på vägen, och håller dem under uppsikt när de är i vägområdet.
Då har jag varit otydlig. Jag har egentligen inte bytt argument, endast formulering. ”Det var intentionen när husen byggdes” är för att de byggdes utan hänsyn till trafikflöde och området är i sin dagsform totalt olämpligt att köra bil dagligen i.

Hade det bara varit ideologi att ha trafikfri gård men att den ändå var fullt framkomlig med betydligt mycket färre risker än idag så hade jag skitit blanka fan i denna tråden. Jag håller med att samhället förändras och allt kring oss måste göra det också. Men man måste börja i rätt ända.

I TS fall pratar vi om förråd som står sicksack med typ 10m emellan. Med skymd sikt överallt. En bil kan helt enkelt inte ens köra rakt fram utan måste också sicksacka fram mellan förråden. Sen kommer man fram till en liten öppnare yta som är en lekplats, där ”vägen” går rakt igenom med sandlådor på ena sidan och gungor på andra. Att lära barnen ”inte leka på vägen” innebär i detta fallet att de inte kan va i lekplatsen som är ämnad för barn att leka i, för den går bokstavligen genom lekplatsen. Ska man ta ett beslut att man vill ha trafik där för att ha nära mellan entré och sin parkerade bil, så får man bygga om området först, för det är inte byggt för någon trafik idag, den tanken fanns inte alls för 50år sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man behöver dölja sitt argument för att det ska flyga så är det nog inte så bra i grunden.
Handlar inte om att dölja. Det är bara sunt förnuft att argumentera utan presonangrepp som "... du och din lata familj kan gott gå".

Hela idén med liknande områden är ju att man får offra lite av sin egen bekvämlighet för att uppnå en relativt bilfri miljö.

/Krille
 
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Handlar inte om att dölja. Det är bara sunt förnuft att argumentera utan presonangrepp som "... du och din lata familj kan gott gå".

Hela idén med liknande områden är ju att man får offra lite av sin egen bekvämlighet för att uppnå en relativt bilfri miljö.

/Krille
Det är ju ett annat argument.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
U
K Krille4 skrev:
Handlar inte om att dölja. Det är bara sunt förnuft att argumentera utan presonangrepp som "... du och din lata familj kan gott gå".

Hela idén med liknande områden är ju att man får offra lite av sin egen bekvämlighet för att uppnå en relativt bilfri miljö.

/Krille
Det går ju bygga om också. Om man har råd och enighet så går det mesta. Har men inte råd så borde man kanske enas om en billig bom tills man har råd att planera om kvarteret.
 
K Krille4 skrev:
Hela idén med liknande områden är ju att man får offra lite av sin egen bekvämlighet för att uppnå en relativt bilfri miljö.
Fast alla i området verkar inte hålla med om den idén. Vem ska bestämma vilka idéer som är korrekta? Eller ska vi acceptera att folk har olika idéer som alla är OK så länge man följer lagstiftningen?
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
U
Alfredo Alfredo skrev:
Fast alla i området verkar inte hålla med om den idén. Vem ska bestämma vilka idéer som är korrekta? Eller ska vi acceptera att folk har olika idéer som alla är OK så länge man följer lagstiftningen?
Det finns ju alltid en majoritet om man ska prata om bestämmande.
Sen är det klart att majoriteten inte kan trotsa lagar. På nått sätt finns det ju nått demokratiskt med att minoriteten får rätta sig eget majoriteten
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju ett annat argument.


/Krille
 
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Det finns ju alltid en majoritet om man ska prata om bestämmande.
Sen är det klart att majoriteten inte kan trotsa lagar. På nått sätt finns det ju nått demokratiskt med att minoriteten får rätta sig eget majoriteten
Men i dessa sammanhang är det inte demokrati i bemärkelsen majoritetens tyranni över minoriteten som gäller utan överenskommelser mellan fastighetsägarna. Alla måste då med, man får traggla tills man når konsensus.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:


/Krille
Argumentet som du för fram är ju att man vill ha en relativt bilfri miljö. Det är ett helt annat argument än att man ska inte åka bil på området för alla är så lata och bekväma av sig. Det argument som du började vårt utbyte kring.

Jag tror argumentet om en bilfri miljö har större möjligheter till framgång än att moralisera om att folk är lata och bekväma.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det finns ju alltid en majoritet om man ska prata om bestämmande.
Och det är majoriteten som ligger bakom den lagstiftning som är aktuell i områden som dessa. Eller all lagstiftning om man så vill…
U Utsliten och utdömd skrev:
På nått sätt finns det ju nått demokratiskt med att minoriteten får rätta sig eget majoriteten
Precis! Den minoritet som vill se en annan lagstiftning får acceptera att laddparkeraren har majoritetens stöd och får rätta sig efter det.
 
U
Alfredo Alfredo skrev:
Och det är majoriteten som ligger bakom den lagstiftning som är aktuell i områden som dessa. Eller all lagstiftning om man så vill…Precis! Den minoritet som vill se en annan lagstiftning får acceptera att laddparkeraren har majoritetens stöd och får rätta sig efter det.
Och om majoriteten vill ha en bom får fosilbilsföraren med en laddstolpe rätta sig och tråckla med bommen vid in och utfart
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Och om majoriteten vill ha en bom får fosilbilsföraren med en laddstolpe rätta sig och tråckla med bommen vid in och utfart
Beror inte det på exakt hur anläggningsbeslutet är formulerat?
 
U
Alfredo Alfredo skrev:
Beror inte det på exakt hur anläggningsbeslutet är formulerat?
Det går ju ändra
 
Claes Sörmland
En vanlig bom med passerkod är sällan ett problem att sätta upp i ett sammanhang som detta. Så länge den förhatliga grannen får koden.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.