106 744 läst · 630 svar
107k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Varför tycker du gränsen går runt 60? I vårt kuperade område behöver alla broddar oberoende av ålder. Det är bara det att alla inte har fattat det ännu. Grannen som har några år kvar till 50 och är väldigt vältränad gjorde en snygg vurpa i vintras. Det gör ganska ont att landa hårt på rumpan. Äldre har större risk att bryta olika ben i kroppen men det händer även yngre.Claes Sörmland skrev:Jag har inte anfört att det innebär så stora problem, bara att den moraliserande paternalism som det gavs uttryck för inte har folkligt stöd i samtiden. Även om jag personligen tycker att folk borde använda apostlahästarna mycket mer. Förutom äldre (någonstans där vid 60) som ska ge fan i att ge sig ut i ishalkan på vintern utan broddar!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 354 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 354 inlägg
Vi kan ha en egen tråd om mitt moraliserande men detta är anledningen:T TommyC skrev:Varför tycker du gränsen går runt 60? I vårt kuperade område behöver alla broddar oberoende av ålder. Det är bara det att alla inte har fattat det ännu. Grannen som har några år kvar till 50 och är väldigt vältränad gjorde en snygg vurpa i vintras. Det gör ganska ont att landa hårt på rumpan. Äldre har större risk att bryta olika ben i kroppen men det händer även yngre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.msb.se/sv/publikationer/fallolyckor--statistik-och-analys/
Riskerna börjar klättra någonstans i de 60.
Medelåldern har tidigare definierats som personer mellan 30 och 60 år. Men ny forskning från England påstår att människor i västvärlden inte når medelåldern förrän de fyller 60 år. Vi är alltså unga i samhällets ögon till och med 59 års ålder och befinner oss i medelåldern fram tills dess att vi fyller 75 år, då du i samhällets ögon börjar räknas som äldre.
Anledningen till forskarnas förändrade definition av medelåldern är att människor i snitt lever betydligt längre i dag jämfört med tidigare i historien. Dessutom är en 65-årig person numera både friskare och mindre beroende av andra.
https://www.femina.se/halsa/60-ar-det-nya-30-detta-ar-anledningen-enligt-forskare/549438
Anledningen till forskarnas förändrade definition av medelåldern är att människor i snitt lever betydligt längre i dag jämfört med tidigare i historien. Dessutom är en 65-årig person numera både friskare och mindre beroende av andra.
https://www.femina.se/halsa/60-ar-det-nya-30-detta-ar-anledningen-enligt-forskare/549438
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 354 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 354 inlägg
Det var detta utbyte som du citerade:K Krille4 skrev:
Jag tror tror inte att argumentet flyger i samhället, jag tror att det saknar folklig förankring. Alltså argumentet att nu är det dags att skärpa till sig och sluta vara så lat och bekväm. Jag tror inte jag läser jag samtiden helt fel när jag ser att att lathet och bekvämlighet inte bär den stigma som det gjorde på 1900-talet och det närmast är en statussymbol idag. Jag kan återkomma med ett antal spaningar från min vardag som indikerar detta.
Vad har det med tråden att göra? Ja det gör det svårt att använda det som ett argumentet i ett bostadsområde. Försök med argumentet: "Jag tycker du är en lat och bekväm person som vill köra bilen till fastigheten med varor och barn efter att du har veckohandlat. Du och fin lata familj kan gott gå." Ingen vinnare tror jag.
Vem har pratat om att ändra lagar? Det finns inga "gator" i ett radhusområde som är byggt med syfte att vara bilfritt, dvs för barnfamiljer. Däremot finns det gångvägar. Det handlar om att ta beslut för frågor som rör de boende i samfälligheten. Lantmäteriet: "Förvaltning med samfällighetsförening kan vara mer effektivt och rättssäkert då det finns många delägare. Det räcker då med att en majoritet av medlemmarna i föreningen är överens när de fattar beslut." Läs den sista meningen några gånger.G gaidin skrev:Nej, så fungerar det inte.
En samfällighet kan inte ändra lagar. Är det inte förbjudet enligt lag att köra bil på en gata så kan inte en samfällighet ändra på det, de är bundna till sitt uppdrag, de är ingen riksdag som kan skapa lagar.
En samfällighet kan t ex inte genom ett majoritetsbeslut bestämma att ägaren till fastighet #1 skall stängas av från sin fastighet, även om 95% röstar för det.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 354 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 354 inlägg
Alltså rent tekniskt så finns inga gator detaljplanerade i trådens område. Allt är detaljplanerat som kvartersmark med bostadsändamål, därav termen "storkvarter". Men bevisligen finns ju en gemensamhetsanläggning med vägändamål inrättad och utförd. Så vägar för motortrafik finns det.Alfredo skrev:
Menar du att samfälligheten ska ta beslut att ändra vägen till gångväg? Helt i strid med samfällighetens ändamål?Dali78 skrev:Vem har pratat om att ändra lagar? Det finns inga "gator" i ett radhusområde som är byggt med syfte att vara bilfritt, dvs för barnfamiljer. Däremot finns det gångvägar. Det handlar om att ta beslut för frågor som rör de boende i samfälligheten. Lantmäteriet: "Förvaltning med samfällighetsförening kan vara mer effektivt och rättssäkert då det finns många delägare. Det räcker då med att en majoritet av medlemmarna i föreningen är överens när de fattar beslut." Läs den sista meningen några gånger.
Samfälligheten bör ha beslutsrätt.tveksamt skrev:Upphör det att vara persontransport om fordonet parkerar vid platsen där personen kliver ur?
När jag är hos mina föräldrar och hämtar min gamla mormor för att hon ska kunna få umgås med oss lite, är det inte persontransport jag då sysslar med? Jag kör ju henne till dörren och parkerar där, tanten ska ju köras hem om några timmar.
Det spelar väl ingen roll vad tanken var när man byggde området, det är väl nutid som gäller?
Det fanns nog ingen tanke på järnväg när Stockholm anlades, ska vi avveckla den? Eller ska vi låta staden (bostadsområdet) komma ikapp verkligheten?
Om Lasse Lastbilschaufför parkerar sin lastbil på sin egen fastighet, helt enligt reglerna, varför ska någon ha en åsikt om det?
Vem tycker du ska ha beslutsrätt om vilka fordon som får köras på en väg och när, vem ska avgöra att Karlssons körade för att packa bilen för semester är okej, att Anderssons urlastande av soffan är okej men att Perssons urlastande av veckohandlingen inte är det?
Man får fortfarande inte fatta ens med majoritetsbelut ta beslut och göra ändringar som faller utanför det som finns i anläggningslag och i anläggningsbeslutet sen den bildades..Dali78 skrev:Vem har pratat om att ändra lagar? Det finns inga "gator" i ett radhusområde som är byggt med syfte att vara bilfritt, dvs för barnfamiljer. Däremot finns det gångvägar. Det handlar om att ta beslut för frågor som rör de boende i samfälligheten. Lantmäteriet: "Förvaltning med samfällighetsförening kan vara mer effektivt och rättssäkert då det finns många delägare. Det räcker då med att en majoritet av medlemmarna i föreningen är överens när de fattar beslut." Läs den sista meningen några gånger.
En vägsamfällighet finns för att hålla väg till fastigheterna vilket i dom flesta fall inkluderar att kunna köra dit saker med bil. inte för att hitta på helt andra grejer som hyrsläp eller bygga sandlådor om det nu inte står så i anläggningsbeslutet. bilfritt är tveksamt om det inte står nåt om helt bilfritt i anläggningsbeslutet..
Det tas relativt ofta olagliga beslut men det finns egentligen ingen makt då ni kan besluta med majoritets att bara röda bilar får åka på onsdagar eller hur dumma saker som helst ,men ni har ingen makt att driva igenom nå böter för dom som skiter i detta olagliga beslut.. Trots att man kanske lyckats samla majoritet så får det inte tas beslut som strider mot anläggningslag och mot det som står i det ursprungliga anläggningsbeslutet. Sen kanske ingen bryr sig / gnäller om det görs mindre ändringar men det är vanligt att det pga okunskap görs en massa tokigheter..