Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En meningslös skylt i sammanhanget. All motortrafik i dylika områden lär ju handla om transport till fastigheterna.
Japp men parkerar man utanför porten eller i detta fallet på sin nybyggda parkering så är det ju inte transport till fastigheten.

Eller anser du att det handlar om persontransport?
 
G Greger_08 skrev:
Japp men parkerar man utanför porten eller i detta fallet på sin nybyggda parkering så är det ju inte transport till fastigheten.

Eller anser du att det handlar om persontransport?
Ja, varför skulle inte persontransport räknas? Eller ska faster Agda med färdtjänst tvingas flytta?
Och om någon parkerar på sin efter alla regler godkända parkering på egen mark, varför skulle någon bry sig om det? Transporten dit kan man ju bevisligen tycka vad man vill om, men när den väl står där har väl ingen med saken att göra.
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, varför skulle inte persontransport räknas? Eller ska faster Agda med färdtjänst tvingas flytta?
Och om någon parkerar på sin efter alla regler godkända parkering på egen mark, varför skulle någon bry sig om det? Transporten dit kan man ju bevisligen tycka vad man vill om, men när den väl står där har väl ingen med saken att göra.
Om faster Agda skulle få skjuts av dig till dörren och sedan åkte du där ifrån så handlar det om person transport.

Nått säger mig att tanken när områdets byggde inte var att man skulle parkera utanför dörren. Bara för att det inte finns förbud betyder inte att det är rätt utan även att man inte tänkt i dom banorna...

Vart ska man dra linjen ska det vara ok att parkera sin tunga lastbil om det är möjligt?

En bra ide är ju att fråga sig själv hur det skulle se ut om alla skulle göra samma sak.
 
J jontemålare skrev:
orkar du inte bära matkassar från parkeringen
Det handlar inte om att orka utan om att det inte är realistiskt att gå mellan bostad och parkering kanske fem-tio gånger eller fler om man handlat lite mer än bara kvällens middag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
Japp men parkerar man utanför porten eller i detta fallet på sin nybyggda parkering så är det ju inte transport till fastigheten.

Eller anser du att det handlar om persontransport?
Ja precis, transport som transport. Samfällighetsföreningen kan ju försöka med att skylta med t ex "Motortrafik undanbedes". Alla förstår säkert vad syftet med skylten är.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar inte om att orka utan om att det inte är realistiskt att gå mellan bostad och parkering kanske fem-tio gånger eller fler om man handlat lite mer än bara kvällens middag.
I t ex området som tråden berör måste den som bor längst in gå 150 m från garaget. En vanlig större veckohandling ger fyra tunga ikeakassar. Det blir sju vändor att gå om man kånkar dem en och en, alltså strax över 1 km med tung packning. Jag gissar att nästan alla väljer att köra in bilen med den där veckohandlingen. Den sker dessutom oftast en lördag efter lunch när barnen är ute och leker.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
Nått säger mig att tanken när områdets byggde inte var att man skulle parkera utanför dörren. Bara för att det inte finns förbud betyder inte att det är rätt utan även att man inte tänkt i dom banorna...
Samtidigt är ju en idag troligen avliden planarkitekts drömmar på 70-talet rätt irrelevanta som argument. Det är ju inget Skansen. Hela tanken med storkvarteren är ju att de boende ska besluta själva och inte styras av kommunen i detalj. Så börja där, kom överens i grannskapet hur det ska vara! Utan konsensus och nästan total förankring bland fastighetsägarna fungerar inte denna boendeform.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I t ex området som tråden berör måste den som bor längst in gå 150 m från garaget. En vanlig större veckohandling ger fyra tunga ikeakassar. Det blir sju vändor att gå om man kånkar dem en och en, alltså strax över 1 km med tung packning. Jag gissar att nästan alla väljer att köra in bilen med den där veckohandlingen. Den sker dessutom oftast en lördag efter lunch när barnen är ute och leker.
Bär inte kassarna en och en, det snedbelastar ryggen. Ta två så vipps har du sänkt sträckan till hälften.

Föreningen kanske kan köpa in paketkärror eller skrindor som går att låna för den där veckohandlingen? Moster Agda kan också åka i en kärra kanske.


Som sagt, jag växte upp ett liknande område. Vi hade 94m från bilen till ytterdörren med tre rejäla trappor på vägen. Vi bar upp det allra mesta utan problem. Den som hade längst hade mycket riktigt 150m (mätte precis). Dom gick också. Sedan vid vissa tillfällen körde man in för att lasta ur, absolut. Men inte varje dag.

Alla har blivit så lata och bekväma av sig..
 
  • Gilla
  • Haha
kardborren och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tensiden tensiden skrev:
Alla har blivit så lata och bekväma av sig..
Jag kan helt förstå din känsla men jag tror inte den riktigt är i samklang med samtiden.
 
  • Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
P
Ja en stor del av problemet är upplevd och ofta oproportionerligt stor rädsla om sina barn.. förståelig till viss del , det är en del av föräldraskapet..
Men det betyder inte att det trumfar alla andras behov i området.. Det är lite "vargen kommer" över det hela med rädslor som oftast är starkare än argumenten..

Det har ju redan juridiskt konstaterats att man varken som styrelse eller granne kan göra nåt åt det mer än anpassa sig till att det är lagligt att parkera bilen och ladda den på tomten i ts fall..

Och ju fler som gör lika desto mer tydligt att det är dags att barnen hittar bättre lekplats än vägen och att man bör lära sina barn att bete sig lämpligt i kontakt med bilar..

idag gör ju merparten vuxna det motsatta stirrar i telefonen och har noll koll på både trafik och ungar och hoppas alla andra ska lösa problemet..
Inte konstigt att mängden olyckor ökar...
Sen är allt nån annans fel .. Självklart blir bilen vållande pga gällande lagstiftning men i många fall är det förslappade föräldrar med näsan i en mobilskärm som är det verkliga problemet..

Vill man verkligen göra nåt så är det att snabbt som tusan få upp laddmöjligheter på gemensamma parkeringen.


Att hävda att den som ritade området på 70 talet hade en avsikt är ju historia idag...
Man kan ha att onödig trafik undanbedes liksom parkering på egen tomt i dessa områden, men man har inga påtryckningsmedel , det förblir en önskan
 
  • Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
I flera av radhusområdena i vårt närområde har alla en egen P-plats direkt utanför sin ytterdörr.
Bilden visar en gata i ett radhusområde med parkerade bilar och en motorcykel. Skyltar på en byggnad varnar för lekande barn och visar parkeringsrestriktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Området på bilden har dessutom en större P-plats i utkanten av området. Vi promenerar ofta genom deras område men har aldrig mött någon bil i rörelse där inne så problemet som beskrivs här är kanske kraftigt överdrivet. Det kanske bara är det vanliga bilhatet som det handlar om.

Nyblivna villaägare med barn sätter ofta upp sina överflödiga skyltar med text som "lekande barn, kör sakta". Jag ser aldrig några barn som leker på gatorna. Alla villor har ju egna trädgårdar och dessutom nära till naturområden. Hastigheten i större delen av området är max 30 km/h och max 40 km/h på lite större genomfartsvägar. Ser man små barn nära vägen (t ex vinlande på en cykel på trottoaren) så saktar alla normala människor ner till så låg fart att man lätt hinner stanna om något barn skulle springa eller cykla ut framför bilen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Bär inte kassarna en och en, det snedbelastar ryggen. Ta två så vipps har du sänkt sträckan till hälften.
Absolut, men nu hade @Claes Sörmland knappt handlat något. Mer normalt för oss är snarare typ, sex tunga matkassar, 20 kg kattsand, 10 kg kattmat, något tungt nytt verktyg, en platta öl, en låda vin, och kanske lite virke (av trä, ej groggvirke) till helgens byggen... 😀
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Tyvärr är många offer för propagandan om elbilar; risken för bränder ökar med batteriets ålder, det brinner i ca fyra timmar med hög temperatur och mycket stora mängder giftig rökgas. Två andetag räcker för att ta död på en person. Om det börjar pysa ut rök under en elbil har man ca 15 sekunder på sig att utrymma bilen, sedan är det försent...
Vissa batterifabrikat är sämre, vissa är bättre.
Varför bygger inte bostadsrättföreningar laddstationer överallt? Jo, för de får avslag av myndigheterna.
Det där behöver du lägga in lite referenser till !

Tvärtom verkar statistiken säga att elbilar brinner mer sällan än andra bilar.

https://www.nyteknik.se/elbilar/msbs-sammanstallning-elbilar-brinner-mer-sallan-an-andra-bilar/2053312#:~:text=23 av dessa var elbilar,sammanställningen, till 23 år 2022.


Att det är svårsläkt är dock vedertaget.

Varför skulle äldre batterier brinna oftare !? Det handlar ju i de flesta fall, OM högspänningsbatteriet börjar brinna dvs, om att man antingen överladdar eller att det finns en mekanisk åverkan, vilket inte alls behöver korrelera med ålder ?
BATTERIER SJÄLVANTÄNDER INTE UTAN ORSAK
En battericell kan bilda gaser om den blivit skadad,vilka i sin tur kan antändas eller orsaka en explosion.Men det är inte likställt med att det kommer att hända.Det är alltjämt skillnad på risk och sannolikhet.Men om en termisk rusning inträffar beror till stordel på batteriets design, struktur och material. Ochorsakerna till en förstörd cell kan vara många, t.ex.dålig celldesign, tillverkningsfel, eller yttre påverkan.


https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf

https://biofuelregion.se/wp-content/uploads/2019/08/SiSL-BRAND.pdf
 
Då jag själv bor i ett liknande område och vår samfällighet nu startat upp en utredning om just laddplatser på p-platserna vid garagelängorna undrar jag om någon har en ungefärlig prisbild vad vi har att vänta oss för installation av laddplatser?
Utredningen startades för snart ett år sedan och hittills har inget framkommit till oss boende. Detta får mig att tro att det antingen är en väldigt dyr historia och/eller krånglig, att rent praktiskt få till detta på ett rättvist sätt.

För jag tänker att det som TS (för snart en evighet sedan) tog upp till mångt och mycket grundar sig i just det, kostnaden på laddning utanför sitt hus jämfört med i en gemensam anläggning.
Kan tänka mig att personen betalat ca.10 000 kr för installation av laddstolpen och nu betalar i runda slängar 1 kr/kwh, förutsatt att denne inte har paneler som gör att laddningen i princip blir "gratis" under en stor del av året.
Varför skall han då vara med och betala en stor(?) kostnad för att dels installera en laddstolpe vid garaget och sedan även betala en stor Kwh-kostnad för elen?
Sedan spelar självklart även bekvämlighetsfaktorn in, när man t.ex handlat, kommer hem med sovande barn mm?

Jag tror detta är en ren ekonomisk fråga och sannolikt även med lite "bekvämlighet på köpet"

Vi har själva i vår förening minst en person som gjort just detta. Han står dock parkerad på samfällighetens mark när han laddar då han har en höjdskillnad som gör att han inte ens kan stå på sin tomt, oavsett om han så ville.
Det grymtas lite om det har jag förstått men personligen har jag absolut inga problem så länge jag själv och brandkår/ambulans kommer förbi.
Den enda gången det kan komma att bli ett problem är när det har snöat väldigt mycket och vallarna gör att det blir trångt.
Men hittills under tre vintrar har det inte varit något problem.

Jag kan dock hålla med om att på vissa av våra (extremt smala) gator skulle det vara direkt olämpligt att köra in och parkera sin bil. Så beroende på omgivningen kan det vara lämpligt med ett förbud men sannolikt på långt ifrån alla gator i ett område.
 
T TommyC skrev:
I flera av radhusområdena i vårt närområde har alla en egen P-plats direkt utanför sin ytterdörr.
[bild]
Området på bilden har dessutom en större P-plats i utkanten av området. Vi promenerar ofta genom deras område men har aldrig mött någon bil i rörelse där inne så problemet som beskrivs här är kanske kraftigt överdrivet. Det kanske bara är det vanliga bilhatet som det handlar om.

Nyblivna villaägare med barn sätter ofta upp sina överflödiga skyltar med text som "lekande barn, kör sakta". Jag ser aldrig några barn som leker på gatorna. Alla villor har ju egna trädgårdar och dessutom nära till naturområden. Hastigheten i större delen av området är max 30 km/h och max 40 km/h på lite större genomfartsvägar. Ser man små barn nära vägen (t ex vinlande på en cykel på trottoaren) så saktar alla normala människor ner till så låg fart att man lätt hinner stanna om något barn skulle springa eller cykla ut framför bilen.
Precis min åsikt om vårt område!

Vi har en lekplats på varje gård (10-12 st totalt) och under de 3,5 åren jag bott här har jag två (2!!) gånger sett barn vara ute och leka på dessa.
Jag har sammanlagt sett barn vara ute och leka på vägarna och gräsmattorna kanske ett tjugotal gånger på dessa 3,5 år.
Dagens barn leker inte på samma sätt som vi gjorde på 90-talet och bakåt, de är helt enkelt mer inne framför en dator.

Det låter bra att ha bilfria områden för barnen (och i teorin är det förstås en bra tanke!). Men i verkligheten utnyttjas dessa lekplatser väldigt sporadiskt och kostar egentligen bara en massa (onödiga?) pengar att underhålla.
Visst de kanske är ett bra försäljningsargument?
Så det kanske är en kostnad värd att ta för den dagen man säljer sin fastighet.
Likväl som kostnaden för installation av laddplatser vid varje garage är ett försäljningsargument, speciellt när fordonsflottan blivit mer elektrifierad.
Jag vet därför inte om jag själv är för eller emot av föreningen installerade laddplatser? 🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.