Det har varit flera saker som har lyfts som problem:
1. Ladda bilen vid huset
2. Göra parkeringsyta framför huset
3. Parkera framför huset
4. Köra på de små vägarna i området

1 och 3 går inte att göra utan 4, men är det ett problem om det bara är sällan (lika sällan som ”alla andra” nyttjar taxi/leveranser/lastar framför huset?

Är det ok att ställa en släpvagn på tomten eller en liten roddbåt över vintern? Får utemöbler stå under en pressening stor då att den lika gärna kunde dölja släpet eller båten?

Får man parkera mopeder framför huset?

Själv tycker jag detta inte har någonting alls med elbilar eller laddning att göra utan frågan är hur mycket som är rimligt att köra i området.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag föreslår att du kontaktar valberedningen och meddelar att du är tillgänglig för en plats i styrelsen. Om du sedan blir invald rekommenderar jag att du erbjuder dig att projektleda gemensamma laddstolpar på lämplig plats. Det skulle förmodligen lösa problemet, men även höja värdet på din egen bostad.

Är du inte beredd att engagera dig i styrelsen föreslår jag att du gillar läget och njuter av det bekymmersfria livet i ett bostadsområde där "någon annan" engagerar sig i de dagliga frågorna.
 
  • Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
P
Sen ibland så finns det områden likt bilderna ovan men från start så såg innergården inte ut som nu.. där nu en lekplatsen ligger rakt över vägen och mer saker har upprättats och utvecklats och gjort innergården än svårare att åka bil där man numera måste åka rakt över lekplatsen men i anläggningsbeslutet så låg olika lek ytor på var sida om en "väg" i mitten men olika beslut av styrelse och medlemmar har genom åren har förändrat och "förbättrat" beroende på om man gillar bilfritt och barnlekplats som nu verkar vara huvudsyfte..
Ska man vara kantig så har nog utvecklingingen inte följt och bara underhållit utan olika åtgärder och förändringar har ju förändrat och försvårat bilåkning rejält ifrån den nivå som var från början och som i dom flesta fall haft nån ritning från början hur det var tänkt

Jag känner inte igen platsen på bilden men har ett liknande område där mina föräldrar bott i närheten sen det byggdes..

Samma tendenser verkar ju finnas på många ställen i städer bilar får mindre och mindre utrymme lekplatser cykelbanor gångvägar osv breddas och där det tidigare var 4 filig bilväg men en cykelbana /trottoar på ena sidan har man för att få ner bil farter gjort 2 filig bilväg men dubblat cykelbanabredden med en på var sida.. dock har staden bara ökat i befolkning och mängden bilar ökat rejält medans antalet cyklande har minskat, så vid trafiktoppar räcker med vanlig 4 trafik så blir de ju kö genom halva stan..

Så egentligen är det ju tillbaka till anläggningsbeslutet och vad som finns med där som gäller och kanske en del åtgärder över åren rent utav borde rivas och byggas tillbaka till utgångsläget , inte sällan har ju olika saker tagits bort och lagts till under årens gång , beroende på vilka viljor folk haft och ibland har man nog gått utanför vägsamfällighetens befogenheter ofta med att man gömmer sig bakom att det var ett majoritetsbeslut på nåt årsmöte..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
L Lekmanna skrev:
Problemet är att styrelsen inte kan reglera vad en enskild individ gör på sin tomt. De kan bara reglera området som samfälligheten äger.
Hur f.. kan man betrakta det som ett problem? Hade enligt mig varit fruktansvärt om den kunnat reglera vad de boende gör på sina tomter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Saken är väl att alla bilar kan spontantända med tanke på vad de innehåller. Men att elbilar är mer benägna att ta eld och om de gör det så är den mer svårsläckt och giftigare. Mao bilar bör hållas borta från bostäder.

Sedan borde garage byggas med material som tål brandlast invändligt och definitivt vara en egen brandcell skild från boningshuset. En faktor som kan förtydliga beloppet är dock i vilket stadie branden upptäcktes.
Det stämmer inte att elbilar brinner oftare, tvärtom (iaf enligt MSB). Däremot så är de svårare att släcka om de väl brinner.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Efter att läst denna tråd har jag börjat kika hur det ser ut i mitt område när man är ute och knatar med hunden.

I ett område har ett av radhusen på hörnet monterat en laddare och bilen stod utanför tomten och laddar.
Vägen slutar här men övergår till en trappa för att sedan fortsätta för nästa länge men då åt andra hållet.

Problemet här är väl att man blockar vägen för gående, cyklister barnvagnar osv sen vad händer om alla andra i längan gör samma sak....
 
spikplanka spikplanka skrev:
Första regeln om kategoriska antaganden är att de kategoriskt sällan stämmer. :p

Pris på laddstolpe kan vara 6 SEK/kWh medan hemma det kan vara 1 SEK/kWh. Gissa var det tankas..
Tror knappast
P polaris78 skrev:
Nej nu är du helt fel ute..

Att stå på en laddplats i timme ++ och betala upp mot 4-5-6 kr kw för snabbladdning när man hemma stora delar av sommaren kunnat ladda under 30 öre kw blir liksom inte gångbart, varken om företaget eller privatperson betalar laddningen så blir det ändå "hål i huvet"..

Dom flesta med elbilar har för att kalkylen ska "gå ihop" räknat med att betala lågt pris för strömmen likt hemma priser, så länge snabbladdning på laddställen erbjuder motsatsen 4-10ggr så högt pris för snabbladdning så är det en lösning för när man reser längre sträckor med elbilen, att tro att nån ska göra det hela tiden för att nåns ungar ska få leka i ett "bilfritt" område.. Nej den hänsynen hade inte jag heller tagit.. särskillt inte när olika funktioner iaf gör att det är en handfull bilar inne i området och kör varje dag iaf.. och ungarna oftast iaf sitter inne med nån platta och glor 97% av tiden. men föräldrarna vill ha det bilfritt från parkerande grannar för det känns bra i "tänk om" det sker en olycka men man själv skulle aldrig kunna tänka sig att få soptunna och postlåda och leveranser utanför området. man vill att omgivningen ska göra uppoffringar för påhittad säkerhet men man själv är oftast den som gapar mest så fort postutdelning eller sophämtning vill ställa alla lådor eller kärl på en plats för området.. dubbelmoralen i dessa frågor är ofta skyhög och vänds efter ens egna behov..

Som tur är gör lagar och regler runt dessa samfälligheter att det oftast precis som i tråden är mest en tradition av få bilar i området och att det är rätt svårt att få nån ändring på det då vägarna i områdets syfte är att kunna köra grejer till fastigheterna och personligen kan jag tycka det kvittar om folk kör in varje gång man har två matkassar 3-4 ggr i veckan eller om man laddar bilen så länge bilens parkerar ur vägen vilket den ju gör när elbilsladdaren även gjort en parkering..

Barnen kan faktiskt ha lekplats nån annanstans om föräldrarna är så nojiga om backande budbilar går bra men grannens bil är livsfarlig. eller så får man göra som det gjorts sen dessa områden uppfanns ungarna flyttar på sig när det kommer bil. det har funkat bra i 40-50 år på dom flesta ställen..😀
Ditt problem är att du resonerar enbart hur du upplever dethär, när dessa områden byggdes var tanken att gång/cykelvägarna endast skulle användas i specifika fall och därav skrev alla samfälligheter in det sina stadgar, sen att det ev inte är giltiga skäl idag hör inte hit, idag åker väldigt många för fort på dessa vägar och det har hänt ganska många olyckor där barn har varit inblandade i senaste tiden, och det är pga sånna som kör i 15-20 km på en väg där du får åka 5-7 och det problemet går inte att lösa, orkar du inte bära matkassar från parkeringen kanske du ska bo i en lägenhet med specialanpassad hiss, vill du ha elbil flytta någonstans där det finns ett färdigt system, det tar inte 1timme att ladda en elbil, 10-15 min.
Om man kalkylera på att elpriset hemma är billigare fast man inte har/får ha tillgång till en laddare så skyll dig själv.
I dessa områden så är lekparkerna oftast placerade i mitten av gårdarna vilket gör att biltrafik är direkt farlig/dålig. parkerar du bilen på gångvägen framför huset så blockerar du vägen för blåljus, etc.
Jag tror inte att någon tycker om bankande budbilar lika lite som alla bmws, Audis som slirar in för att hämta telefonen.
Anledningen till att det har fungerat bra är för att tidigare har det bott barnfamiljer som bryr sig om området, det var ju dom som efterfrågade boendeformen.
Det fanns regler/kotym i hur man skulle implementera grönområden/lekparker på den tiden och det är därför alla dom områdena ser ut som dom gör.
Jag köper absolut inte argumentet att barn sitter inne idag, ingen av mina gör iaf det, eller deras vänner.
Jag tycker att det är sjukt att man vill ta bort den friheten för barn och skapa rädsla hos dom pga av att man inte orkar gå och hämta mobilen från parkeringen.
Men det kanske blir mer som dubai och Egypten här snart, barns liv är lågt rankade och bilar högt..
Tragiskt enligt mig
Alla påståenden som du gör låter som att du tar från i hur du tänker, ingen jag vet/känner resonerar så
 
P polaris78 skrev:
Lite intressant att andra boende kan lasta av och på saker och postbilar och budbilar kan köra ut paket utan att störa barnens lek i området.
Men grannens elbil med parkering och laddstolpe på tomten den är "döden" för alla barn och deras lek på området..😂🤣😂

Konstigt hur dessa elbilar kan vara så mycket mer påverkande än stressade post och budbils chaufförer
Det är ingen förutom du som påstår det.
 
J jontemålare skrev:
vill du ha elbil flytta någonstans där det finns ett färdigt system, det tar inte 1timme att ladda en elbil, 10-15 min.
Man kan ju vända på resonemanget med? Vill man bo någonstans där det inte får framföras bilar så får man flytta till ett ställe där fordonstrafik är förbjuden? Förslagsvis lägenhet med innergård. I detta fall har det ju konstaterats att man får köra bil i området. Både tung trafik och vanliga bilar.
 
M Maledictus skrev:
Ja. Rent konkret så är ju en väg faktiskt främst avsedd för transport, inte
P polaris78 skrev:
En vägsamfällighet hanterar väg som såklart är tänkt att användas som just väg.. Även om några tror att deras önskningar om bilfritt är nåt slags trumfkort för man har lösdrift på sina ungar..
I fall likt denna där inskränkningar inte finns inskrivet så är vägen just väg och avsedd för att folk ska kunna köra hem det man behöver ,vilket i normala fall är med bil.

Många såna här vägsamfälligheter håller på med en massa som egentligen blir olagligt då det inte ingår i vägsamfällighets uppgifter och saknar stöd i anläggningslagen och i beslutet. Vanligt att man tror att man med majoritetsbeslut kan runda lagen och ägna sig åt saker som är emot vad man har som huvuduppgift..

Vägsamfällighet ska sköta vägen inte driva andra agendor...
Hur långt vill du kontrollera barn egentligen? Lösdrift på ungar är enligt dig att gå/cykla till lekparken i sitt område?
Kopplar di dina barn?
Du är ansvarig om du kör på ett barn, föräldern/barnet blir drabbad
 
J jontemålare skrev:
Hur långt vill du kontrollera barn egentligen? Lösdrift på ungar är enligt dig att gå/cykla till lekparken i sitt område?
Kopplar di dina barn?
Du är ansvarig om du kör på ett barn, föräldern/barnet blir drabbad
Vad yrar du om? Du har citerat två personer jag vet inte vem av oss du syftar på.

Naturligtvis är man ansvarig för sitt fordon, så är det ju i alla området. Jag låter inte mina barn leka på vägarna där det framförs mycket fordon, däremot går och cyklar de på vägarna för att ta sig någonstans. Jag har dessutom lärt barnen att flytta sig åt sidan/av vägen ifall det kommer en bil och fortsätta gå efter att bilen har passerat. Lagom kontroll enligt mig.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Man kan ju vända på resonemanget med? Vill man bo någonstans där det inte får framföras bilar så får man flytta till ett ställe där fordonstrafik är förbjuden? Förslagsvis lägenhet med innergård. I detta fall har det ju konstaterats att man får köra bil i området. Både tung trafik
M Maledictus skrev:
Man kan ju vända på resonemanget med? Vill man bo någonstans där det inte får framföras bilar så får man flytta till ett ställe där fordonstrafik är förbjuden? Förslagsvis lägenhet med innergård. I detta fall har det ju konstaterats att man får köra bil i området. Både tung trafik och vanliga bilar.
Jag håller absolut inte med, vägarna är tänkta att användas i undantags fall, inte som dom används nu.
Jag tror inte att någon har problem med att nån kör in på gården när hen har köpt en soffa eller ska lasta i takboxen, det är vad vägarna är anlagda för.
Idag har många 2-3 bilar dessutom, jag tror att det behövs en lagändring innan fler barn blir drabbade av hänsynslösa bilister
 
@jontemålare Vem tycker du ska avgöra vad som är skäl nog att köra in på gården? Vem har bestämmanderätt att säga om det är rätt eller fel?
 
  • Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
Jag håller absolut inte med, vägarna är tänkta att användas i undantags fall, inte som dom används nu.
Jag tror inte att någon har problem med att nån kör in på gården när hen har köpt en soffa eller ska lasta i takboxen, det är vad vägarna är anlagda för.
Idag har många 2-3 bilar dessutom, jag tror att det behövs en lagändring innan fler barn blir drabbade av hänsynslösa bilister
Brukar ju dyka upp Be "Förbud mot trafik" skyltar med tilläggsskylt "gäller ej transport till fastigheter" när folk börjar göra lite som dom vill..

Sen kommer bommarna

Finns Idioter överallt bara kolla på antalet fartgupp som byggs 😎
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
Brukar ju dyka upp Be "Förbud mot trafik" skyltar med tilläggsskylt "gäller ej transport till fastigheter" när folk börjar göra lite som dom vill..
En meningslös skylt i sammanhanget. All motortrafik i dylika områden lär ju handla om transport till fastigheterna.
 
  • Gilla
tergo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.