Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även barnen transport sker ju via vägarna, t ex när de är på väg till lekplatsen till fots, på cykel eller spark.
Helt rätt! Precis som i de flesta villaområden.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Bilfria miljöer finns inte. Transporter, brandförsvar etc gör att det är omöjligt. Det finns dock väldigt många i praktiken bilfria miljöer som exemplet i tråden och trafikseparerade områden med flerfamiljshus där man också kan köra fram till dörren.

Om alla sådana miljöer är öppna för fri anläggning av parkering och möjligheten utnyttjas kommer dessa områden helt enkelt att sluta fungera. De är *många*.

Alla som sett områdestypen förstår att de inte fungerar som dagligen använda bilvägar och att de ofta inte heller går att bygga om. Att helt blocka biltrafik går inte pga färdtjänst etc.

På "vanliga" vägar är anläggning av utfart en känslig sak. Konstigt att detta helt försvinner bara för att det är en samfällighet. Låter inte rimligt. Samma sak gäller för övriga aspekter av utfart, svängradie, fria vinklar etc. Låter omöjligt att göra lagligt på en sådan väg?
Bilfria miljöer finns vist jag har ägt två hus med inga grannar och privat väg in till gårdsplanen
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Bilfria miljöer finns vist jag har ägt två hus med inga grannar och privat väg in till gårdsplanen
Satte du upp en bom och slängde nyckeln så du inte själv lockades att köra bil fram till huset?
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Helt trafikfria är svårt eftersom man måste möjliggöra tex flyttransporter och räddningsfordon. Och det har funkat i 50år utan reglering.
Eftersom ingen tidigare haft parkering på sin enskilda fastighet har troligen vägarna bara utnyttjats vid större transporter av sin bil, typ storpackning inför semester, vid flyttning sen av postbud (som levererar paket dagtid vardagar när de flesta barn inte är hemma).

Ska verkligen samhället behöva regleras mer för att man inte ska utnyttja systemet som tänktes fram för 50år sedan?
Ingen kunde i sin vildaste fantasi föreställa sig att 50 år senare tankar man elbilen hemma.
Att något fungerat länge tidigare är inget argument för att det ska fortgå för evigt, i en föränderlig värld.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag är f.ö. uppväxt i ett villaområden där det kördes bilar (inklusive leverans- post- och sopbilar) hela tiden. Inte hindrade det oss från att spela bandy på gatan eller vara ute och leka. Man fick väl helt sonika flytta på sig om det kom en bil.
Jag är också uppväxt i ett sådant område. Visst förekom enstaka bilar när det hade handlats stora saker eller ibland när någon packade bilen och takboxen helt fulla och drog iväg till sommarstugan. I övrigt var det trafikfritt.

Det hindrade dock inte en granne från att backa på mig med sin bil. Han hade inte tillräcklig uppmärksamhet och drog rakt in i mig utan att jag hann hoppa undan. Till saken för tråden hör då kanske att den här grannen oftare än andra körde in med sin bil i området då de inte orkade gå med sina matkassar från den egentliga parkeringen.

Avundsjuka, laglig grund osv har inte mycket med saken att göra egentligen. Vissa områden är helt enkelt inte byggda för att man skall köra in bilen och parkera vid dörren. Nu handlar det om en som gör det. Hur blir det om alla skulle göra samma sak? Man får väl välja sin bostad efter behov?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Här nedan är en bild på ett typiskt radhusområde jag bodde vid för en tid sedan.
Kanske inte helt olikt det TS bor vid?
En gemensam parkering finns som precis som hos TS saknar laddmöjligheter.
Jag skulle också reagera om de boende började anlägga parkeringsplatser bredvid sina trappor på sina små tomter.
Biltrafik inne vid husen vill man gärna undvika.


Bild av ett radhusområde med gemensam parkering utan laddmöjligheter, omgiven av träd och grönområden, med bilar parkerade utanför carportar.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S SirKnasen skrev:
Här nedan är en bild på ett typiskt radhusområde jag bodde vid för en tid sedan.
Kanske inte helt olikt det TS bor vid?
En gemensam parkering finns som precis som hos TS saknar laddmöjligheter.
Jag skulle också reagera om de boende började anlägga parkeringsplatser bredvid sina trappor på sina små tomter.
Biltrafik inne vid husen vill man gärna undvika.


[bild]
Ja, visst skulle man reagera. Just fotot på det området gör ju det också tydligt vad det handlar om, det skulle vara en estetisk överträdelse att det stod en bil framför varje litet hus (om man kan kalla dem för det). D v s i det fallet skulle det inte handla om barn o s v så mycket som att det ser illa och slummigt ut.
 
U
D Dilato skrev:
Ingen kunde i sin vildaste fantasi föreställa sig att 50 år senare tankar man elbilen hemma.
Att något fungerat länge tidigare är inget argument för att det ska fortgå för evigt, i en föränderlig värld.
Nu har ju inte grannen någon elbil utan en fosilbil (och en elbilsladdare).

Sen är det ju lite skevt tankesätt. Jag kan hålla med om att samhället förändras, men inte allt. Området bygges för 50år sedan med tanken att ha en aktiv miljö på innergårdarna med så lite trafik som möjligt. Och bygger man inte om för att göra det mer lämpligt med ökad trafik så är det lika olämpligt idag som för 50år sedan.
Titta tex på denna bilden nedan, tycker du det är en lämplig miljö för biltrafik? Om du inte tycker det, blir det mer ok bara för att man köper elbil?
Flygfoto över innergårdar omgivna av flerbostadshus med röda tak. Gården har en lekplats, grönområde och flera gångvägar. Ingen biltrafik synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Säkert redan nämnts men ifall inte: Detaljplanen för liknande områden brukar innehålla en paragraf som reglerar var bilar för ställs upp. Se exempelbild. Är det på samma sätt hos dig kan man göra ett tillsynsärende av det till kommunen.
 
  • Detaljplanekarta med markeringar för byggområden, reglerade byggrestriktioner och markerad paragraf gällande biluppställningsplatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
andrenilsgustaf andrenilsgustaf skrev:
Säkert redan nämnts men ifall inte: Detaljplanen för liknande områden brukar innehålla en paragraf som reglerar var bilar för ställs upp. Se exempelbild. Är det på samma sätt hos dig kan man göra ett tillsynsärende av det till kommunen.
Det är den bestämmelsen som kommunen inte har beslutat om i trådens fall.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu har ju inte grannen någon elbil utan en fosilbil (och en elbilsladdare).

Sen är det ju lite skevt tankesätt. Jag kan hålla med om att samhället förändras, men inte allt. Området bygges för 50år sedan med tanken att ha en aktiv miljö på innergårdarna med så lite trafik som möjligt. Och bygger man inte om för att göra det mer lämpligt med ökad trafik så är det lika olämpligt idag som för 50år sedan.
Titta tex på denna bilden nedan, tycker du det är en lämplig miljö för biltrafik? Om du inte tycker det, blir det mer ok bara för att man köper elbil?
[bild]
Svårt att förstå hur trafiken till husets entréer är tänkt att flyta på det fotot. Ska man köra bil över ungarnas lekplats för att nå husen till höger i bild? Så illa kan väl ändå inte områdes vara planerat?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svårt att förstå hur trafiken till husets entréer är tänkt att flyta på det fotot. Ska man köra bil över ungarnas lekplats för att nå husen till höger i bild? Så illa kan väl ändå inte områdes vara planerat?
Det är ju det som är problemet. Det är planerat för att inte ha trafik, sen har man haft otur att inte reglerat det (för ingen vettig skulle väll köra bil där).
Och nu kommer en boende som ser att han har laglig rätt att köra där och parkera på sin fastighet, fast det är totalt olämpligt (men inte olagligt).
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hur blir det om alla skulle göra samma sak? Man får väl välja sin bostad efter behov?
Om alla skulle ta bilen fram till sin tomt? Ja det skulle väl bli som i de flesta villaområdena i Sverige.

Och absolut får man välja sin bostad efter behov. Klarar man inte av att bo i ett område där man får framföra motorfordon så ska man ju givetvis inte göra det. Då är väl lägenhet med innergård utan bilväg idealiskt?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är ju det som är problemet. Det är planerat för att inte ha trafik, sen har man haft otur att inte reglerat det (för ingen vettig skulle väll köra bil där).
Och nu kommer en boende som ser att han har laglig rätt att köra där och parkera på sin fastighet, fast det är totalt olämpligt (men inte olagligt).
Men visst behövs trafik även i sådana här områden. Det måste ju finnas ett säkert sätt att kunna genomföra sina transporter till fastigheten vare sig det rör sig om tunga matkassar från storhandlingen, de nya möblerna, hantverkarna som ska underhålla huset, materialet till trädgårdsprojektet, sopor, gamla svaga moster Agdas besök och allt vad det nu kan vara. Att man sen inte behöver parkera bilen vid entrén är ju en annan fråga.

För att vara tydlig: Jag tror du har valt att klippa bilden för att illustrera din poäng men den ger inte en rimlig bild av hur områdets trafik är planerad. Riktigt så här dåliga är inte arkitekter, inte ens på 70-talet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men visst behövs trafik även i sådana här områden. Det måste ju finnas ett säkert sätt att kunna genomföra sina transporter till fastigheten varje sig det rör sig om tunga matkassar från storhandlingen, de nya möblerna, hantverkarna som ska underhålla huset, materialet till trädgårdsprojektet och allt vad det nu kan vara. Att man sen inte behöver parkera bilen vid entrén är ju en annan fråga.
Jag håller med, det här inte optimalt på något sätt.
Arkitekten har tydligen haft en ideologisk bild och vision, som nu TS får lida för. Men det är ju det man har att jobba med nu. Det har ju funkat ok i 50år tills någon (egoist) hittat att man lagligt får köra och parkera inne i området.
Jag köper inte heller resonemanget att det blir mer ok att köra bil i området bara för att det inte går 3-fasladda sin fosilbil på den stora anvisade parkeringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.