104 616 läst · 630 svar
105k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Jag rättar dig gärna. Mina föräldrars grannars hus brann ned p.g.a. att en bensindriven Opel fattade eld flera timmar efter användandet. Elden spred sig till garaget som satt ihop med huset och snart var hela kåken övertänd.L Lekmanna skrev:Förlåt för min okunskap men är det inte platsen som bilen börjar brinna på som är viktig att ha i åtanke. En fossilbil börjar väl aldrig brinna av sig själv på en parkering som en elbil kan göra när man laddar? En fossilbil som börjar brinna när man är ute på vägen påverkar ju bara den bilen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag är f.ö. uppväxt i ett villaområden där det kördes bilar (inklusive leverans- post- och sopbilar) hela tiden. Inte hindrade det oss från att spela bandy på gatan eller vara ute och leka. Man fick väl helt sonika flytta på sig om det kom en bil.
Och vadå "Bullerbykänsla" i ett radhusområde från 1970-talet? Kom igen....
Nej nu är du helt fel ute..J jontemålare skrev:
Att stå på en laddplats i timme ++ och betala upp mot 4-5-6 kr kw för snabbladdning när man hemma stora delar av sommaren kunnat ladda under 30 öre kw blir liksom inte gångbart, varken om företaget eller privatperson betalar laddningen så blir det ändå "hål i huvet"..
Dom flesta med elbilar har för att kalkylen ska "gå ihop" räknat med att betala lågt pris för strömmen likt hemma priser, så länge snabbladdning på laddställen erbjuder motsatsen 4-10ggr så högt pris för snabbladdning så är det en lösning för när man reser längre sträckor med elbilen, att tro att nån ska göra det hela tiden för att nåns ungar ska få leka i ett "bilfritt" område.. Nej den hänsynen hade inte jag heller tagit.. särskillt inte när olika funktioner iaf gör att det är en handfull bilar inne i området och kör varje dag iaf.. och ungarna oftast iaf sitter inne med nån platta och glor 97% av tiden. men föräldrarna vill ha det bilfritt från parkerande grannar för det känns bra i "tänk om" det sker en olycka men man själv skulle aldrig kunna tänka sig att få soptunna och postlåda och leveranser utanför området. man vill att omgivningen ska göra uppoffringar för påhittad säkerhet men man själv är oftast den som gapar mest så fort postutdelning eller sophämtning vill ställa alla lådor eller kärl på en plats för området.. dubbelmoralen i dessa frågor är ofta skyhög och vänds efter ens egna behov..
Som tur är gör lagar och regler runt dessa samfälligheter att det oftast precis som i tråden är mest en tradition av få bilar i området och att det är rätt svårt att få nån ändring på det då vägarna i områdets syfte är att kunna köra grejer till fastigheterna och personligen kan jag tycka det kvittar om folk kör in varje gång man har två matkassar 3-4 ggr i veckan eller om man laddar bilen så länge bilens parkerar ur vägen vilket den ju gör när elbilsladdaren även gjort en parkering..
Barnen kan faktiskt ha lekplats nån annanstans om föräldrarna är så nojiga om backande budbilar går bra men grannens bil är livsfarlig. eller så får man göra som det gjorts sen dessa områden uppfanns ungarna flyttar på sig när det kommer bil. det har funkat bra i 40-50 år på dom flesta ställen..😀
Om du JÄMFÖR 2 identiska varor som säljs på 2 olika ställen…P polaris78 skrev:
Brukar du ta inklusive moms (å ev andra skatter/avgifter) på det ena stället mens på det andra tar du priset exklusive moms🤣.
Ja. Rent konkret så är ju en väg faktiskt främst avsedd för transport, inte lek.P polaris78 skrev:
Nej men det skiljer ju vart du bor hur höga avgifter som tillkommer ,så att skriva ut dom här känns meningslöst då då det skiljer så mycket ,och dom flesta kan räkna ut ungefärlig skillnad mellan hemma och "ladda på stan"..Z Zodde skrev:
Vilket var poängen sen om det varierar mellan dubbelt pris och 10 dubbelt pris eller mer känns som det kvittar ,
Faktum kvarstår att ladda på stan oftast är minst dubbelt så dyrt ofta betydligt större skillnad..
Edit lite bättre meningsuppbygggnad
Redigerat:
Du har självklart en poäng men du behöver inte förstärka den genom att ta ena priset brutto å andra netto.P polaris78 skrev:nej men det skiljer ju vart du bor hur höga avgifter som tillkommer så att skriva ut dom här känns meningslöst då då det skiljer så mycket och dom flesta kan räkna ut ungefärlig skillnad mellan hemma och "ladda på stan" vilket var poängen sen om det varierar mellan dubbelt pris och 10 dubbelt pris eller mer känns som det kvittar ,
faktum kvarstår att ladda på stan oftast är minst dubbelt så dyrt ofta betydligt större skillnad
Sen var det EN fasligt lång mening du svarade med. Det blir enklare för alla om du delar upp det du skriver i flera meningar.
Nej, rent konkret är vägarna i sådana områden avsedda för lastning, post, lek, cykling och promenad. Låna lite tidskrifter, tex. Arkitekten, från tiden så kan du se hur områdena var avsedda att fungera.M Maledictus skrev:
Vad man lägger för betydelse i ordet väg ändrar inte det faktum att hundratals områden i Sverige byggdes med principen att man bara får köra där i (vagt preciserade) undantagsfall.
En vägsamfällighet hanterar väg som såklart är tänkt att användas som just väg.. Även om några tror att deras önskningar om bilfritt är nåt slags trumfkort för man har lösdrift på sina ungar..
I fall likt denna där inskränkningar inte finns inskrivet så är vägen just väg och avsedd för att folk ska kunna köra hem det man behöver ,vilket i normala fall är med bil.
Många såna här vägsamfälligheter håller på med en massa som egentligen blir olagligt då det inte ingår i vägsamfällighets uppgifter och saknar stöd i anläggningslagen och i beslutet. Vanligt att man tror att man med majoritetsbeslut kan runda lagen och ägna sig åt saker som är emot vad man har som huvuduppgift..
Vägsamfällighet ska sköta vägen inte driva andra agendor...
I fall likt denna där inskränkningar inte finns inskrivet så är vägen just väg och avsedd för att folk ska kunna köra hem det man behöver ,vilket i normala fall är med bil.
Många såna här vägsamfälligheter håller på med en massa som egentligen blir olagligt då det inte ingår i vägsamfällighets uppgifter och saknar stöd i anläggningslagen och i beslutet. Vanligt att man tror att man med majoritetsbeslut kan runda lagen och ägna sig åt saker som är emot vad man har som huvuduppgift..
Vägsamfällighet ska sköta vägen inte driva andra agendor...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Och ändå släpper man tydligen in motortrafik i området. Entrévägarna kan bli trafikfria men man valde av någon anledning att inte göra dem det. Kanske var man så övertygad om att de boende skulle uppskatta exploatörens trafikfria vision att man inte besvärade sig med reglera det?U Utsliten och utdömd skrev:
Det låter inte bra att man ska kunna göra så. Hela området kommer att ändra karaktär med en och så småningom (vilket man kan räkna med att det blir om en har börjat) fler parkeringsplatser istället för trädgårdsytor. Istället borde man kunna satsa på laddstolpar så det räcker vid parkeringen.L Lekmanna skrev:Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.
Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.
Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.
Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Man borde kunna ändra eller göra tillägg i föreningens stadgar.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 832 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 832 inlägg
Helt trafikfria är svårt eftersom man måste möjliggöra tex flyttransporter och räddningsfordon. Och det har funkat i 50år utan reglering.Claes Sörmland skrev:
Eftersom ingen tidigare haft parkering på sin enskilda fastighet har troligen vägarna bara utnyttjats vid större transporter av sin bil, typ storpackning inför semester, vid flyttning sen av postbud (som levererar paket dagtid vardagar när de flesta barn inte är hemma).
Ska verkligen samhället behöva regleras mer för att man inte ska utnyttja systemet som tänktes fram för 50år sedan?
Allting du nämnde (förutom lek) är ju någon form av transport. Jag förstår inte hur det inte stämmer med vad jag skrev. Och jag kan inte tänka mig att vägen primära syfte skulle vara lek, det borde ju snarare vara helt underordnat det andra du nämnde. Framförallt när det i området finns dedikerade lekplatser och trädgårdar.makhno_ skrev:Nej, rent konkret är vägarna i sådana områden avsedda för lastning, post, lek, cykling och promenad. Låna lite tidskrifter, tex. Arkitekten, från tiden så kan du se hur områdena var avsedda att fungera.
Vad man lägger för betydelse i ordet väg ändrar inte det faktum att hundratals områden i Sverige byggdes med principen att man bara får köra där i (vagt preciserade) undantagsfall.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Det viktiga i sådana storkvarter är att man är överens inom grannskapet. D v s det är en ständigt pågående förhandling. Det är väl det som har fallerat i trådens fall tänker jag.U Utsliten och utdömd skrev:Helt trafikfria är svårt eftersom man måste möjliggöra tex flyttransporter och räddningsfordon. Och det har funkat i 50år utan reglering.
Eftersom ingen tidigare haft parkering på sin enskilda fastighet har troligen vägarna bara utnyttjats vid större transporter av sin bil, typ storpackning inför semester, vid flyttning sen av postbud (som levererar paket dagtid vardagar när de flesta barn inte är hemma).
Ska verkligen samhället behöva regleras mer för att man inte ska utnyttja systemet som tänktes fram för 50år sedan?
Att ens TS börjar fundera på att ge sig på grannen med blockerande blomkrukor, olagliga omröstningar på samfällighetsföreningsmöten o s v ger en indikation på hur illa det står till socialt i området. Man får börja där, bygga ett grannskap som fungerar socialt. Aldrig det lättaste, särskilt inte med den ökande åsiktspluralism som vi har och minskande auktoritetstron.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Även barnen transport sker ju via vägarna, t ex när de är på väg till lekplatsen till fots, på cykel eller spark.M Maledictus skrev:Allting du nämnde (förutom lek) är ju någon form av transport. Jag förstår inte hur det inte stämmer med vad jag skrev. Och jag kan inte tänka mig att vägen primära syfte skulle vara lek, det borde ju snarare vara helt underordnat det andra du nämnde. Framförallt när det i området finns dedikerade lekplatser och trädgårdar.