104 613 läst · 630 svar
105k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 594 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Men området är ju inte bilfritt. Tvärt om så förvaltar samfällighetsföreningen en gemensamhetsanläggning med vägändamål, alltså en anläggning som ska ge delägarna möjlighet att t ex köra bil där. Så det är nog snarare den som vill ändra på anläggningsbeslutet och göra området bilfritt som får ansöka hos Lantmäteriet om detta. Han kan också motionera på stämman om att samfällighetsföreningen ska göra den ansökan så blir det omröstning om det.Dali78 skrev:Det är ju exakt så det är i en samfällighet: majoriteten bestämmer. Då får man skicka in en motion om att det bilfria området ska få användas till att parkera bilen. Sen får medlemmarna RÖSTA och ja, majoriteten bestämmer. Minoriteten får bita ihop och komma med bättre argument/budgetförslag osv tills det blir dags att ta upp frågan igen.
De bygger väl en parkering hemma med laddare för att de inte kan ha en egen laddare på den gemensamma parkeringen?L Lekmanna skrev:Jag tänker inte tjafsa om det här? Har frågat ett 10-tal i området och alla dom tycker det är galet att bygga så. Du kanske är helknäppa här men det är väl så fallet är då.
Vi har garage utanför området där vi utreder om vi kan sätta i elbilsladdare.
Elbilsladdaren är inte problemet. Det är att se byggt en parkering på tomten.
Konflikter brukar lösa sig om man tittar på vad folk vill åstadkomma.
I min gamla bostadsrätt kunde man skaffa en egen laddare på sin carportplats men det fanns också 4 gemensamma laddare (typiskt för de med hybridbilar som inte laddar så länge). Det var en bra lösning
Nej, det finns inget lagstöd för en samfällighet att hindra tillfart till en samfällighets avsedda fastigheter.L Lekmanna skrev:Nu är det ingen som svarar på mina frågor.
Min första text var antagligen otydlig och innehöll onödig information.
Frågorna är alltså; Kan jag lägga in en motion till årsmötet om att ställa en blomlåda framför deras nybyggda parkeringsplats, för att omöjliggöra parkering? Marken utanför tomten ägs alltså av samfälligheten.
Det håller jag verkligen med om. I det här fallet är ju inte området bilfritt så om det är viktigt för TS borde hon/han söka sig till ett sånt område istället!👍🤨makhno_ skrev:Alla bostäder är en kompromiss. En våning på Östermalm kompromissar grön utemiljö. Ett hus på landet kompromissar tillgänglighet och ger massa dötid i bilen.
Det bästa möjliga är ett brett utbud av boendeformerb så att så många som möjligt kan hitta en kompromiss som funkar. De bilfria miljöerna är uppskattade.
Jag hade oxå byggt en p-åöats på min tomt om den då ligger FÖRE den tomten som dom medelbiöen och sett till att dom då INTE kan ta sig ut förrän du har flyttat på din bil...lovar att dom konmer vara lika förbannade på dig som du är på dom men ett öga för ett öga 🤣D Dilato skrev:
Om det är en tjänstebil så kanske föraren själv inte kunde välja, många företag har policy att alla tjänstebilar ska vara el, dessutom är det för en tjänstebilsförare ekonomiskt fördelaktigt att köra med elbil. Men om post och andra leveranser kommer dagligen så tror jag att ni överdriver problemet. Kanske kommer fler boende att göra likadant, men det finns nog även många som uppskattar promenaden och inte vill offra trädgård för p-plats. Att placera en blomlåda framför just deras parkering är ju mobbing/ trakasseri, och det skulle ju vara skandalöst om föreningen skulle besluta det.H Hans G2 skrev:Det är konstigt att man skaffar en elbil utan att ha laddplats och bestämmer sig för att dagligen köra slalom mellan grannar i det bilfria området man själv flyttat till. Inte helt otroligt att det också är på tider när många rör sig i grannskapet.
Mindre konstiga lösningar hade varit att välja annan bil, annan bostad eller lägga en motion om laddplatser till samfälligheten.
Kan förstå att det är tråkigt att det uppstått trafik i erat område när det varit lugnt i alla år.
Men istället för att skriva en motion om blomlådor som kommer stå i vägen när folka ska flytta eller liknande så skriv en om att installera laddstolpar på eran befintliga parkering för jag misstänker att personen vill kunna ladda sin elbil och detta var den bästa lösningen.
Så lägg fokus på att påverka styrelsen och snabba på installationen av elstolpar istället för den enskilde husägaren som gjort det bästa av situationen.
Dessutom så kan laddplatser öka intresset för att flytta till erat område.
Men istället för att skriva en motion om blomlådor som kommer stå i vägen när folka ska flytta eller liknande så skriv en om att installera laddstolpar på eran befintliga parkering för jag misstänker att personen vill kunna ladda sin elbil och detta var den bästa lösningen.
Så lägg fokus på att påverka styrelsen och snabba på installationen av elstolpar istället för den enskilde husägaren som gjort det bästa av situationen.
Dessutom så kan laddplatser öka intresset för att flytta till erat område.
Åh, där jag bodde förut löste en familj det genom att helt enkelt använda föreningens sandlåda som sin privata parkeringsplats.L Lekmanna skrev:
Bilfria miljöer finns inte. Transporter, brandförsvar etc gör att det är omöjligt. Det finns dock väldigt många i praktiken bilfria miljöer som exemplet i tråden och trafikseparerade områden med flerfamiljshus där man också kan köra fram till dörren.Farstatjej90 skrev:
Om alla sådana miljöer är öppna för fri anläggning av parkering och möjligheten utnyttjas kommer dessa områden helt enkelt att sluta fungera. De är *många*.
Alla som sett områdestypen förstår att de inte fungerar som dagligen använda bilvägar och att de ofta inte heller går att bygga om. Att helt blocka biltrafik går inte pga färdtjänst etc.
På "vanliga" vägar är anläggning av utfart en känslig sak. Konstigt att detta helt försvinner bara för att det är en samfällighet. Låter inte rimligt. Samma sak gäller för övriga aspekter av utfart, svängradie, fria vinklar etc. Låter omöjligt att göra lagligt på en sådan väg?
Alltså.. det är precis tvärt om.. har en elbil själv… bilen laddas hemma, endast på lång resa i snabbladdare. Kostnad på stan från 5kr och uppåt. Hemma definitivt under 1 kr, snarare under 30öre nu senaste halvåret. Så det är en lätt kakyl.J jontemålare skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Alla sådana miljöer är naturligtvis inte det men i just det fallet som tråden gäller - eget ägande av fastigheterna med en samfällighet för vägarna och ingen reglering i detaljplan om utökad lovplikt för parkeringsplats eller utfart så är det i princip öppet. Det som står emellan är eventuella överenskommelser mellan grannarna, d v s i praktiken socialt tryck.makhno_ skrev:
Japp håller med, anden är ute ur flaskan och vips så har 2/3 delar parkering inne på gården.sysmali skrev:
En innergård i ett radhusområde med en bom för vägen in är så bilfritt det blir i Sverige skulle jag säga.makhno_ skrev:Bilfria miljöer finns inte. Transporter, brandförsvar etc gör att det är omöjligt. Det finns dock väldigt många i praktiken bilfria miljöer som exemplet i tråden och trafikseparerade områden med flerfamiljshus där man också kan köra fram till dörren.
Om alla sådana miljöer är öppna för fri anläggning av parkering och möjligheten utnyttjas kommer dessa områden helt enkelt att sluta fungera. De är *många*.
Alla som sett områdestypen förstår att de inte fungerar som dagligen använda bilvägar och att de ofta inte heller går att bygga om. Att helt blocka biltrafik går inte pga färdtjänst etc.
På "vanliga" vägar är anläggning av utfart en känslig sak. Konstigt att detta helt försvinner bara för att det är en samfällighet. Låter inte rimligt. Samma sak gäller för övriga aspekter av utfart, svängradie, fria vinklar etc. Låter omöjligt att göra lagligt på en sådan väg?